Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ole edes tiennyt, että ihmiset käyvät hiihtovaelluksila tuntureissa

Vierailija
08.01.2024 |

Olen ehtinyt 40 vuoden ikään, ja nyt minulle vasta selvisi, että ilmeisesti monet ihmiset harrastavat hiihtovaelluksia Lapin tuntureilla. Olen toki varmaankin tiedostanut, että paikalliset siellä saattavat hiihdellä, mutta että lomalaiset ihan huvikseen.

Jokainen siis tyylillään; lähinnä ihmetyttää, miten olen tältä tiedolta välttynyt. Muita yhtä tietämättömiä? En pidä talvesta, kylmyydestä enkä ötököistä, joten Lappi ei ole itseäni kiinnostanut koskaan. En ole edes käynyt Kuusamoa ylempänä, ja sielläkin vain kerran lapsena. 

Tämän ketjun tarkoitus ei ole jauhaa tuosta tapahtuneesta tragediasta, vaan keskustella, mihin asioihin ihan täyspäiset ihmiset ovat havahtuneet vasta aikuisena. :)

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastatko liikuntaa? 

Vierailija
2/67 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisätään nyt vielä, että olen tietenkin ollut tietoinen siitä, että Lapissa hiihdetään ja lasketellaan lomalla, kun siitäkin joku varmasti tulisi mainitsemaan. Tarkoitin siis nimenomaan hiihtovaelluksia, joilla yövytään matkan varrella useassa paikassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harrastatko liikuntaa? 

Joo, sellaista perusliikuntaa; lenkkeilen ja käyn salilla. Lapsena tietenkin koululiikunnat, ja lisäksi kilpailin ala-asteikäisenä yleisurheilussa ja ratsastin jonkin verran.

Vierailija
4/67 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä tuon asian olen tiennyt, mutten ole asiaan millään lailla paneutunut ja ottanut siitä selvää. Ihan samalla lailla kuin kesäiset pitkät tunturivaellukset. Oletan, että maailmassa on hyvin paljon asioita, joista tiedän erittäin vähän tai en mitään, enkä pidä sitä mtienkään kummallisena. 

Vierailija
5/67 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan yllättyisit monesta muustakin asiasta joita ihmiset touhuavat vapaa-aikana ja töissäkin...jos vaan tietäisit.

Vierailija
6/67 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin yllättynyt noista kaamosvaelluksista hiihtäen, hirveässä kelissä.

Vierailija
7/67 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syksyllähän muuttui ruskavaellus monilla talvivaellukseksi. Joku jouduttiin pelastamaan sieltä väärien varusteiden takia. Keskustelupalstoilla pilkattiin sitten avoimesti noita apua pyytäneitä. 

Hmm...

Vierailija
8/67 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaamosaikana eivät käy niinkään. Pimeässä ei ole hyvä vaeltaa.

Vierailija
9/67 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sen kyllä huomasi, että ei täällä kovin moni muukaan ollut asiaan perehtynyt. Nimittäin sen verran kitkerää kommenttia tuli kyseisestä onnettuomuudesta vaikka silloin oli täysin poikkeukselliset tuuliolosuhteet ja useamman päivän vaellus lopuillaan. Ja silti jotenkin olisi pitänyt osata ennustaa jo lähtiessä, että viimeisillä kilometreillä tuollaiset olosuhteet tulee lumivyöryn kanssa vastaan... Kyllä kaikessa on riskinsä ja kotiakin on moni kuollut. Tuossa nyt ei kyse ole kuitenkaan ollut mistään erikoisesta extremestä noin niin kuin lähtökohtaisesti, vaikka siltä se saattaa pelkästään kerrostaloasunnon, kaupan ja työpaikan välillä kulkevasta vaikuttaakin.

Vierailija
10/67 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itsekään tiennyt. En myöskään tiennyt että siellä on Lapissa jotain mökkejä, joissa kuka vaan voi yöpyä ilmaiseksi. Varmaan se on suuri houkutin vähävaraisille.

Toki olen kuullut vuorikiipeilijöistä, mutta en tunne/tiedä ketään kaamosvaeltajaa. Terminäkin ihan uusi. Olen nelikymppinen nainen ja lomat vietän lämmössä, pakkanen ei houkuta.

Vierailija
11/67 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En itsekään tiennyt. En myöskään tiennyt että siellä on Lapissa jotain mökkejä, joissa kuka vaan voi yöpyä ilmaiseksi. Varmaan se on suuri houkutin vähävaraisille.

Toki olen kuullut vuorikiipeilijöistä, mutta en tunne/tiedä ketään kaamosvaeltajaa. Terminäkin ihan uusi. Olen nelikymppinen nainen ja lomat vietän lämmössä, pakkanen ei houkuta.

Nyt kyllä olet ymmärtänyt tämänkin aika väärin. 

Vierailija
12/67 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedossa on ollut. Mutta. Hiihtovaellus kaamoksessa kun pakkanen saattaa laskea -40iin, tai on vaikka "vaan" -25 kovan tuulen kanssa tunturipaljakalla vaatii hemmetin hyvät varusteet. Mä pahoin pelkään että osa Pallastunturin tragediaa on se että lähdettiin leppoisten pääsiäishiihtoretkien kokemuksilla tunturiin kaamokseen kuvitellen että pari lisäkerrastoa riittää lisäsuojaksi. -40 comfort makuupussiin ei esimerkiksi tonni riitä.

Vierailija
13/67 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On niitä autiotupia toki muissakin kansallispuistoissa kuin vain Lapin kansallispuistoissa.

Vierailija
14/67 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan, muutaman kuukauden päästä autiotuvat pursuavat keväthangilla retkeileviä, mutta kaamosvaellus on aika vaativaa. Nähtävästi nämä kyseiset retkeilijät sen osasivat, koska olivat jo lähes perillä kun keli meni pahaksi ja vielä onnettomuus tapahtui.

Vierailija
15/67 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On niitä autiotupia toki muissakin kansallispuistoissa kuin vain Lapin kansallispuistoissa.

Eikä ne mitenkään vähävaraisuuteen liity. 

Vierailija
16/67 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sinne autiotupaan jäädä asustelemaan, yövytään vain ja jatketaan matkaa. Syödään toki ja mahdollisesti saunotaan jne. mutta jos se tupa vaikkapa täyttyy, niin periaatteessa viimeisenä tulleilla on etuoikeus saada leposija. Ja autiotupien kanssakin vaeltaessa on hyvä varautua telttayöhön. Eli kannat mukana rinkassa teltan, makuualustan ja makuupussin kaikkien vaatteiden, varusteiden ja ruoken kanssa.

Että ei se erämaavaellus autiotupayöpymisineen mitään vähävaraisten lomailua ole.

Vierailija
17/67 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh. Että sä pääset turvallisesti niille "ilmaisille mökeille" vaatii etenkin talvella sellaiset varusteet ettei niitä tokmannin alelaarista löydy.

Vierailija
18/67 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä ne mitenkään vähävaraisuuteen liity. 

Joo ei todellakaan.

Vierailija
19/67 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kyllä olet ymmärtänyt tämänkin aika väärin. 

--

Miten niin? Ilmaiseksihan ne vaeltajat siellä autiomökeissä yöpyvät. Onhan siinä iso säästö verrattuna useampaan hotelliyöhön Lapissa ja laskettelukeskuksen hintoihin. Voit ihan itse laskea. Se *vähävarainen* termikö nyt kaihersi? Voin myös vaihtaa sen termeihin: säästäväinen tai pihi, jos se helpottaa.

(Älkää silti kukaan lähtekö sinne kokemattomina talvella, voi käydä huonosti)

Vierailija
20/67 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näyttää sieltä että valtion säästötoimenpiteinä autiotupaverkostoa ollaan ajamassa alas kovaa vauhtia. Jos tuvan kunto huononee ja alkaa tulla esim. homevaurioita, tupaa ei enää kunnosteta vaan myydään pois purettavaksi. Ja uutta ei rakenneta tilalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi