En ole edes tiennyt, että ihmiset käyvät hiihtovaelluksila tuntureissa
Olen ehtinyt 40 vuoden ikään, ja nyt minulle vasta selvisi, että ilmeisesti monet ihmiset harrastavat hiihtovaelluksia Lapin tuntureilla. Olen toki varmaankin tiedostanut, että paikalliset siellä saattavat hiihdellä, mutta että lomalaiset ihan huvikseen.
Jokainen siis tyylillään; lähinnä ihmetyttää, miten olen tältä tiedolta välttynyt. Muita yhtä tietämättömiä? En pidä talvesta, kylmyydestä enkä ötököistä, joten Lappi ei ole itseäni kiinnostanut koskaan. En ole edes käynyt Kuusamoa ylempänä, ja sielläkin vain kerran lapsena.
Tämän ketjun tarkoitus ei ole jauhaa tuosta tapahtuneesta tragediasta, vaan keskustella, mihin asioihin ihan täyspäiset ihmiset ovat havahtuneet vasta aikuisena. :)
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" Vapaaehtoisia tuohon touhuun olisi varmasti. "
Miten niin? Millä yhdistyksillä on varmasti pilvin pimein vresursseja ja vapaaehtoisia käymään kymmenien kilometrien päässä olevilla tuvilla?
Jos jollain on varaa mennä sinne kymmenien kilometrien päähän purkamaan se tupa ja tuomaan se sieltä pois, niin on myös resursseja pitää sitä tupaa kunnossakin.
Joo, ihan sama asia. Sinulla on tänään näköjään känkkäränkkäpäivä.
Tuo kannattaa katsoa jos haluaa osviittaa. Mukava kaveri ja saa perspektiiviä tuollaiseen vaellukseen. Se on yksinäistä puuhaa jos yksin on liikkeellä. Videolla näkyy autiotupia ja varusteita mitä tarvitaan jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedossa on ollut. Mutta. Hiihtovaellus kaamoksessa kun pakkanen saattaa laskea -40iin, tai on vaikka "vaan" -25 kovan tuulen kanssa tunturipaljakalla vaatii hemmetin hyvät varusteet. Mä pahoin pelkään että osa Pallastunturin tragediaa on se että lähdettiin leppoisten pääsiäishiihtoretkien kokemuksilla tunturiin kaamokseen kuvitellen että pari lisäkerrastoa riittää lisäsuojaksi. -40 comfort makuupussiin ei esimerkiksi tonni riitä.
LOL, ja mitenkähän se lisäkerrasto olisi lumivyöryssä auttanut.Voi pyhä yksinkertaisuus!!!
Uskokaa jo, että se nainen olik käynyt 2,5 vuoden eräopaskoulutuksen ja kokenut vaeltaja
Mietinpä vaan että liittyykö tuohon koulutukseen ollenkaan esim tuon kaltaisia vaelluksia jossa he nyt menehtyivät. Eli missä ja minkälaisissa olosuhteissa koulutusta toteutettiin? Kouluhan ei sijainnut Lapissa.
Vierailija kirjoitti:
Harrastatko liikuntaa?
Sitä on muutakin kuin hiihtoa. Jos ei hiihdä niin ei voi olla urheilullinen?
Hiihtoa olen harrastanut pienen ikäni. En ole hiihtänyt pimeässä muualla kuin valaistulla ladulla eikä enää mieleen tulisi painella oudossa maastossa umpihankeen suksien kanssa edes päiväsaikaan. Kerran nimittäin näin tein ja nyrjäytin nilkkani kunnolla, kun suksi tarttui johonkin lumen alla olevaan karahkaan. Tuskaista oli päästä sieltä skutsista veke.
Lapissa olen vaeltanut jalan ja nuo tuvat ovat kyllä tuttuja. Eivät kyllä houkuttelisi oleiluun kovassa pakkasessa. Mieluummin vuokraan saunallisen Metsähallituksen kämpän ja hiihdän valmiilla laduilla. Kesällä melotaan kansallispuiston järvessä. Ei ole kaipuuta kummempiin tyrskyihin.
Mutta jokainen tyylillään ja omalla tavallaan. En silti epäilisi ketään liikuntaa harrastamattomaksi, jos kaamosvaellus ei ole tuttu asia. Tai ellei hiihdä. Liikuntamuotoja riittää ja jokainen valitsee sen, mikä itseä miellyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itsekään tiennyt. En myöskään tiennyt että siellä on Lapissa jotain mökkejä, joissa kuka vaan voi yöpyä ilmaiseksi. Varmaan se on suuri houkutin vähävaraisille.
Toki olen kuullut vuorikiipeilijöistä, mutta en tunne/tiedä ketään kaamosvaeltajaa. Terminäkin ihan uusi. Olen nelikymppinen nainen ja lomat vietän lämmössä, pakkanen ei houkuta.
Nyt kyllä olet ymmärtänyt tämänkin aika väärin.
--
Miten niin? Ilmaiseksihan ne vaeltajat siellä autiomökeissä yöpyvät. Onhan siinä iso säästö verrattuna useampaan hotelliyöhön Lapissa ja laskettelukeskuksen hintoihin. Voit ihan itse laskea. Se *vähävarainen* termikö nyt kaihersi? Voin myös vaihtaa sen termeihin: säästäväinen tai pihi, jos se helpottaa.<
Niin just eli vaihtoehtona kallillle laskettelukeskus+hotellikombolle on lähteä itse hiihtämään ja yöpymään ilmaiseen autiotupaan. Onhan tuo nyt ihan selvää säästöä, varusteetkin voi lainata tai vuokrata jos ei raaski ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ollut kuullut näistä autiotuvista minäkään ennen. Ilmeisesti moni on. Varmaan talvella sitten vähemmän ruuhkaa niissä, jos ilmaismajoitusta etsii.
Käyttääkö niitä ulkomaalaiset turistit myös vai vain suomalaiset? Mistä niiden tarjontaa voi selata?
Oletko koskaan käynyt esim. laavulla jonkun retkeilyreitin varrella? Autiotupa on vastaava, paitsi siinä on neljä seinää eikä kolme. Se ei ole "ilmaismajoitus", se tulentekopaikka, seinät ja katto eikä sitten yleensä muuta.
Miten niin ei ole ilmaismajoitus jos siellä kerran saa yöpyä ilmaiseksi? Miksi ei saisi niin sanoa mielestäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ollut kuullut näistä autiotuvista minäkään ennen. Ilmeisesti moni on. Varmaan talvella sitten vähemmän ruuhkaa niissä, jos ilmaismajoitusta etsii.
Käyttääkö niitä ulkomaalaiset turistit myös vai vain suomalaiset? Mistä niiden tarjontaa voi selata?
Tuvat ovat vapaasti kaikkien käytettävissä.
Lisätään vielä että osa Metsähallituksen ylläpitämistä autiotuvista on maksullisia varaus- ja vuokratupia. Varaustuvassa varataan yksittäisen petipaikan, vuokratuvissa vuokrataan koko tupa. Hinnat ei päätä huimaa jos vertaa laskettelukeskuksien mökkeihin.
--
Ai niitä voi vuokratakin, hyvä tietää. Varmasti tulee silti edullisemmaksi kuin joku yksityiseltä vuokrattu mökki tai hotelli. Voisin minäkin köyhänä miettiä kesäretkeä Lappiin, ei ole hotelleihin varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itsekään tiennyt. En myöskään tiennyt että siellä on Lapissa jotain mökkejä, joissa kuka vaan voi yöpyä ilmaiseksi. Varmaan se on suuri houkutin vähävaraisille.
Toki olen kuullut vuorikiipeilijöistä, mutta en tunne/tiedä ketään kaamosvaeltajaa. Terminäkin ihan uusi. Olen nelikymppinen nainen ja lomat vietän lämmössä, pakkanen ei houkuta.
--
Miten niin? Ilmaiseksihan ne vaeltajat siellä autiomökeissä yöpyvät. Onhan siinä iso säästö verrattuna useampaan hotelliyöhön Lapissa ja laskettelukeskuksen hintoihin. Voit ihan itse laskea. Se *vähävarainen* termikö nyt kaihersi? Voin myös vaihtaa sen term
Ei sinnesitä varten mennä vaan ihan sen kokemuksen vuoksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
--
Miten niin? Ilmaiseksihan ne vaeltajat siellä autiomökeissä yöpyvät. Onhan siinä iso säästö verrattuna useampaan hotelliyöhön Lapissa ja laskettelukeskuksen hintoihin. Voit ihan itse laskea. Se *vähävarainen* termikö nyt kaihersi? Voin myös vaihtaa sen termeihin: säästäväinen tai pihi, jos se helpottaa.
(Älkää silti kukaan lähtekö sinne kok
Hahahaa.. Luuletko, että tunturissa on rikkaille luksushotelleja.
Katsokaapa vaikka Susanna Ylinen instagramista. Käynyt myös pienen vauvan kanssa samalla hiihtovaellusreitillä hetta-pallas, toki keväällä parempaan aikaan. On lukuisia ihmisiä jotka käyvät Lapissa monen päivän vaelluksilla sekä kesällä että talvella. Itse arvostan seikkailevaa elämäntapaa. Joku toinen taas pelkää kaikkea riskien ottoa, meitä on erilaisia. Onnettomuuksia sattuu ja niitä on turha ruotia jälkikäteen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedossa on ollut. Mutta. Hiihtovaellus kaamoksessa kun pakkanen saattaa laskea -40iin, tai on vaikka "vaan" -25 kovan tuulen kanssa tunturipaljakalla vaatii hemmetin hyvät varusteet. Mä pahoin pelkään että osa Pallastunturin tragediaa on se että lähdettiin leppoisten pääsiäishiihtoretkien kokemuksilla tunturiin kaamokseen kuvitellen että pari lisäkerrastoa riittää lisäsuojaksi. -40 comfort makuupussiin ei esimerkiksi tonni riitä.
LOL, ja mitenkähän se lisäkerrasto olisi lumivyöryssä auttanut.Voi pyhä yksinkertaisuus!!!
Uskokaa jo, että se nainen olik käynyt 2,5 vuoden eräopaskoulutuksen ja kokenut vaeltaja
Mietinpä vaan että liittyykö tuohon koulutukseen ollenkaan esim tuon kaltaisia vaelluksia jossa he nyt menehtyivät. Eli missä ja minkälaisissa o
No siinähän mietit. Ei teille idiootteille jaksa edes selittää, kun ette edes yritä ymmärtää.
Minulla on ollut vähän toisin päin kuin ap:lla.
Olen pienestä pitäen käynyt verkoilla järvellä. Sinne mentiin puusuksilla ja pulkka perässä metsän läpi. Koettiin aamulla tai illalla, miten milloinkin sää suosi. Usein pimeällä oli hyvä sää kuutamolla ja tyynellä.
Metsätöitä myös tehtiin sukset jalassa, vesakon harvennusta. Oksien poltto oli yleensä lasten työtä koska on kevyttä.
Pakkastahan tähän aikaan on Keski-Suomen korkeuksilla tavallisesti vaihtelevasti, mutta parempia ne pakkaskelit on ulkotöihin kuin tuisku ja myrsky, joka olisi se toinen vaihtoehto.
Vieläkin minulle on tavallisinta ulkoilua talvella mennä sukset jalassa jonnekin hiihtelemään ja katselemaan mitä näkyy. Voin vähän vaikka pilkkiä perillä. Illalla saunaan.
Tajusin vasta aika vähän aikaa sitten, että mähän olen oikeastaan aika urheilullinen ollut aina. Kaikki vapaa-aika on mennyt kuntoa kasvattaessa ja ulkoillessa. Minä en todellakaan kaadu suksilla metsässä. Pääsen ylös ja alas vaikka mistä, vaikka laskettelurinteessä en ole monta kertaa käynyt.
Silti liikuntanumero oli koulussa 7, koska en hiihtänyt missään seurassa enkä pelannut jääkiekkoa tai sählyä merkkivaatteissa niin kuin ne, joille 10 oli varattu. Olen myös aina ajatellut että en harrasta ns oikeaa liikuntaa.
Nyt viimeiset vuodet on tuntunut ihan hullulta, kun kaikki yhtäkkiä ovat innostuneet metsään rämpimään ja neuvomaan toisiaan että mitkä varusteet kannattaisi olla ja miten pitäisi joku viikonloppukurssi käydä ennen kuin saa lähteä itsekseen liikkeelle. Ihan hyvä varmaan että opetellaan jotain jos ihan ensi kertaa ollaan pappia kyydissä, mutta aika monelle tässä maassa tuo erämaassa talvella kulkeminen ei ole mikään uusi juttu vaan jotain mitä on tehty aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisätään vielä että osa Metsähallituksen ylläpitämistä autiotuvista on maksullisia varaus- ja vuokratupia. Varaustuvassa varataan yksittäisen petipaikan, vuokratuvissa vuokrataan koko tupa. Hinnat ei päätä huimaa jos vertaa laskettelukeskuksien mökkeihin.
--
Ai niitä voi vuokratakin, hyvä tietää. Varmasti tulee silti edullisemmaksi kuin joku yksityiseltä vuokrattu m
Kunhan muistat, että ne ei sijaitse missään turistipaikoissa, monet on aika syrjässä, koska, no , luonto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
--
Ai niitä voi vuokratakin, hyvä tietää. Varmasti tulee silti edullisemmaksi kuin joku yksityiseltä vuokrattu m
Et sä niitä itsellesi saa varattua, vain petipaikan yöksi. Siellä voi olla paljonkin porukkaa samaan aikaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
--
Sitten pitää ottaa huomioon saavutettavuus. Esim tässä on oikein kiva vuokratupa kesälomalle:
https://www.luontoon.fi/aitaniittyvuokratupa
Huomioitavaa
Tuvalle pääsee vain meloen: Kiutakönkään alapuolelta Oulankajokea alavirtaan 16 km.
Hieman aihetta sivuten.
Luokkaretkellä hiihdin yksin jossain laskettelukeskuksen lähettyvillä kun en harrastanut laskettelua ja pelotti ne rinteet, olin jotain 11-12v.
Sudet olis varmasti voineet viedä mennessään jos olisi ladulla tulleet vastaan näin jälkikäteen ajateltuna.
Miksei voi kotipihassa suulia kiertää?
Minä en ole tiennyt, että Suomessa voi harrastaa (vuori)kiipeilyä. Siis että täällä on jotain ihan kunnon paikkoja siihen luonnossa. Opin tämän vasta ihan pari vuotta sitten, kun tuttava aloitti harrastuksen. Katsoin hänen kuviaan ja en ollut uskoa, että on Suomesta.