Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ole edes tiennyt, että ihmiset käyvät hiihtovaelluksila tuntureissa

Vierailija
08.01.2024 |

Olen ehtinyt 40 vuoden ikään, ja nyt minulle vasta selvisi, että ilmeisesti monet ihmiset harrastavat hiihtovaelluksia Lapin tuntureilla. Olen toki varmaankin tiedostanut, että paikalliset siellä saattavat hiihdellä, mutta että lomalaiset ihan huvikseen.

Jokainen siis tyylillään; lähinnä ihmetyttää, miten olen tältä tiedolta välttynyt. Muita yhtä tietämättömiä? En pidä talvesta, kylmyydestä enkä ötököistä, joten Lappi ei ole itseäni kiinnostanut koskaan. En ole edes käynyt Kuusamoa ylempänä, ja sielläkin vain kerran lapsena. 

Tämän ketjun tarkoitus ei ole jauhaa tuosta tapahtuneesta tragediasta, vaan keskustella, mihin asioihin ihan täyspäiset ihmiset ovat havahtuneet vasta aikuisena. :)

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan, muutaman kuukauden päästä autiotuvat pursuavat keväthangilla retkeileviä, mutta kaamosvaellus on aika vaativaa. Nähtävästi nämä kyseiset retkeilijät sen osasivat, koska olivat jo lähes perillä kun keli meni pahaksi ja vielä onnettomuus tapahtui.

Jos ne ois osanneet ne olisi pysyneet sillä viimeisellä mökillä ja joko pyytäneet sieltä hakemaan tai odotelleet sääolosuhteiden paranemista. Kenttää kuitenkin oli kerran se nainen oli sieltä soittanut.

Vierailija
22/67 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En itsekään tiennyt. En myöskään tiennyt että siellä on Lapissa jotain mökkejä, joissa kuka vaan voi yöpyä ilmaiseksi. Varmaan se on suuri houkutin vähävaraisille.

Heh. Että sä pääset turvallisesti niille "ilmaisille mökeille" vaatii etenkin talvella sellaiset varusteet ettei niitä tokmannin alelaarista löydy.

Kirppareilta voi ostaa tai kaverilta lainaan. Tai vuokraa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut kuullut näistä autiotuvista minäkään ennen. Ilmeisesti moni on. Varmaan talvella sitten vähemmän ruuhkaa niissä, jos ilmaismajoitusta etsii. 

Käyttääkö niitä ulkomaalaiset turistit myös vai vain suomalaiset? Mistä niiden tarjontaa voi selata?

Vierailija
24/67 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En itsekään tiennyt. En myöskään tiennyt että siellä on Lapissa jotain mökkejä, joissa kuka vaan voi yöpyä ilmaiseksi. Varmaan se on suuri houkutin vähävaraisille.

Toki olen kuullut vuorikiipeilijöistä, mutta en tunne/tiedä ketään kaamosvaeltajaa. Terminäkin ihan uusi. Olen nelikymppinen nainen ja lomat vietän lämmössä, pakkanen ei houkuta.

No ei ne vähävaraisille ole suunnattu. Ensin pitää olla auto, että pääsee vaellusreitin tai kansallispuiston lähettyville. Sitten pitää olla kunnon vaelluskengät, hyvä rinkka jossa kantaa usean päivän ruokatarvikkeet sekä ruoanlaittovälineet. Makuupussi ja makuualusta, talvimakuupussit on kalliimpia. Teltta, koska reitin varrella ei ole joka yöksi autiotupaa. Autiotuvassa ei sitten ole muuta kuin tulentekopaikka. Ei sänkyjä, vessaa, halkoja, tulitikkuja, hellaa, sähköjä, juoksevaa vettä, telkkaria, mikroa, roskista. Pikkupaikkakunnan motelli on taatusti halvempi kuin autiotupa.

Vierailija
25/67 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh. Että sä pääset turvallisesti niille "ilmaisille mökeille" vaatii etenkin talvella sellaiset varusteet ettei niitä tokmannin alelaarista löydy.

Kirppareilta voi ostaa tai kaverilta lainaan. Tai vuokraa

Sä et hyviä varusteita -40 retkeilyyn kirppareilta löydä. Ne on niin kalliita, suht harvinaisia ja ne säilyttää arvonsa hyvin etä ne vaihtaa edelleen kalliilla omistajaa alan omissa ryhmissä.

Kesällä asia on erikseen, suht pienellä budjetillakin voi samoilla vaikka kuinka korpeen, ja suosittelen kokeilemaan jos yhtään kiinnostaa.

Osalle autiotaloista pääsee myös suht lähelle autolla että voi tehdä ihan päiväretkenkin. Näiden ongelma on vähän se että mitä helpommin niihin pääsee ja mitä etelämmässä ne ovat niin sitä kehnommin ihmiset niissä käyttäytyy. Tupa jätetään siivottomaan kuntoon tyylillä "seuraava siivoaa".

Vierailija
26/67 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki olen kuullut vuorikiipeilijöistä, mutta en tunne/tiedä ketään kaamosvaeltajaa. Terminäkin ihan uusi. Olen nelikymppinen nainen ja lomat vietän lämmössä, pakkanen ei houkuta.

Nyt kyllä olet ymmärtänyt tämänkin aika väärin. 

--

Miten niin? Ilmaiseksihan ne vaeltajat siellä autiomökeissä yöpyvät. Onhan siinä iso säästö verrattuna useampaan hotelliyöhön Lapissa ja laskettelukeskuksen hintoihin. Voit ihan itse laskea. Se *vähävarainen* termikö nyt kaihersi? Voin myös vaihtaa sen termeihin: säästäväinen tai pihi, jos se helpottaa.

(Älkää silti kukaan lähtekö sinne kok

Ei niitä autiotupia missään laskettelukeskusten ympärillä ole.

Vierailija
27/67 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ollut kuullut näistä autiotuvista minäkään ennen. Ilmeisesti moni on. Varmaan talvella sitten vähemmän ruuhkaa niissä, jos ilmaismajoitusta etsii. 

Käyttääkö niitä ulkomaalaiset turistit myös vai vain suomalaiset? Mistä niiden tarjontaa voi selata?

https://www.luontoon.fi/tuvat

Tuvat ovat vapaasti kaikkien käytettävissä.

Vierailija
28/67 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedossa on ollut. Mutta. Hiihtovaellus kaamoksessa kun pakkanen saattaa laskea -40iin, tai on vaikka "vaan" -25 kovan tuulen kanssa tunturipaljakalla vaatii hemmetin hyvät varusteet. Mä pahoin pelkään että osa Pallastunturin tragediaa on se että lähdettiin leppoisten pääsiäishiihtoretkien kokemuksilla tunturiin kaamokseen kuvitellen että pari lisäkerrastoa riittää lisäsuojaksi. -40 comfort makuupussiin ei esimerkiksi tonni riitä.

LOL, ja mitenkähän se lisäkerrasto olisi lumivyöryssä auttanut.Voi pyhä yksinkertaisuus!!!

Uskokaa jo, että se nainen olik käynyt 2,5 vuoden eräopaskoulutuksen ja kokenut vaeltaja

Vierailija
29/67 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ne vähävaraisille ole suunnattu. Ensin pitää olla auto, että pääsee vaellusreitin tai kansallispuiston lähettyville. Sitten pitää olla kunnon vaelluskengät, hyvä rinkka jossa kantaa usean päivän ruokatarvikkeet sekä ruoanlaittovälineet. Makuupussi ja makuualusta, talvimakuupussit on kalliimpia. Teltta, koska reitin varrella ei ole joka yöksi autiotupaa. Autiotuvassa ei sitten ole muuta kuin tulentekopaikka. Ei sänkyjä, vessaa, halkoja, tulitikkuja, hellaa, sähköjä, juoksevaa vettä, telkkaria, mikroa, roskista.

Oletkohan käynyt yhdelläkään autiotuvalla? Useimmiss on kaasuliesi, ulkohuussi, kamina ja puita liiterissä. Ne tosin pitää itse sahata ja halkoa. Hyvä etiketti on jättää valmiit puut ja sytykkeet aina seuraavalle, sillä olihan sinustakin kiva saapua illalla väsyneenä tuvalle ja tehdä tulet helposti että saat itsesi ja varusteesi lämpimiksi.

Vierailija
30/67 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko koskaan käynyt esim. laavulla jonkun retkeilyreitin varrella? Autiotupa on vastaava, paitsi siinä on neljä seinää eikä kolme. Se ei ole "ilmaismajoitus", se tulentekopaikka, seinät ja katto eikä sitten yleensä muuta.

Vierailija
31/67 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedossa on ollut. Mutta. Hiihtovaellus kaamoksessa kun pakkanen saattaa laskea -40iin, tai on vaikka "vaan" -25 kovan tuulen kanssa tunturipaljakalla vaatii hemmetin hyvät varusteet. Mä pahoin pelkään että osa Pallastunturin tragediaa on se että lähdettiin leppoisten pääsiäishiihtoretkien kokemuksilla tunturiin kaamokseen kuvitellen että pari lisäkerrastoa riittää lisäsuojaksi. -40 comfort makuupussiin ei esimerkiksi tonni riitä.

LOL, ja mitenkähän se lisäkerrasto olisi lumivyöryssä auttanut.Voi pyhä yksinkertaisuus!!!

Uskokaa jo, että se nainen olik käynyt 2,5 vuoden eräopaskoulutuksen ja kokenut vaeltaja

...ja silti hiihtää skidinsä kanssa -25 tuulessa tunturissa lumivyöryyn?

Vierailija
32/67 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kyllä olet ymmärtänyt tämänkin aika väärin. 

--

Miten niin? Ilmaiseksihan ne vaeltajat siellä autiomökeissä yöpyvät. Onhan siinä iso säästö verrattuna useampaan hotelliyöhön Lapissa ja laskettelukeskuksen hintoihin. Voit ihan itse laskea. Se *vähävarainen* termikö nyt kaihersi? Voin myös vaihtaa sen termeihin: säästäväinen tai pihi, jos se helpottaa.

(Älkää silti kukaan lähtekö sinne kok

Heh, olet hassu, ei jaksa edes alkaa selittää. Mutta joo, on autiotuvat jo 70-luvulta tuttu juttu.

Vierailija
33/67 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko koskaan käynyt esim. laavulla jonkun retkeilyreitin varrella? Autiotupa on vastaava, paitsi siinä on neljä seinää eikä kolme. Se ei ole "ilmaismajoitus", se tulentekopaikka, seinät ja katto eikä sitten yleensä muuta.

Ja niillä pitää väistää, jos on itse ollut jo yön tai pari ja paikalle tulee väsyneitä uusia vaeltajia. Ei siellä lomailla, vaan levätään ja jatketaan matkaa. Ei tietenkään hirveään säähän, silloin sulloudutaan niin hyvin kuin mahdollista turvaan säältä. 

Vierailija
34/67 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...ja silti hiihtää skidinsä kanssa -25 tuulessa tunturissa lumivyöryyn?

Juu, ihan niinkuin ihmiset kävelevät tahallaan auton eteet, että jäisivät alle.

Vierailija
35/67 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut näistä hyvin tietoinen ja harrastan retkeilyä sekä päiväretkeilyä. Pitkille vaelluksille en ole kovin monesti lähtenyt vaan sellaisia muutaman päivän luontoreissuja. 

Ohi aiheen mutta itseä ärsytti ne pk seudun "luonnosta kiinnostuneet" korona-aikana. Suurimmalla osalla puuttui retkeilyetiketti kokonaan. Tulentekopaikat ja autiotuvat oli vallattu useiksi päiviksi eikä osattu ottaa muita huomioon. Roskia löytyi ennen siisteiltä retkireiteiltä ja parkkipaikoille oli tungettu autoja miten sattuu, polttopuita käytettiin enemmän kuin oli tarvetta ja siksi ne oli aina loppu monesta suositusta paikasta.

Siirryin tuolloin pienemmille opastamattomille poluille telttani kanssa.

Vierailija
36/67 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.luontoon.fi/tuvat

Tuvat ovat vapaasti kaikkien käytettävissä.

Lisätään vielä että osa Metsähallituksen ylläpitämistä autiotuvista on maksullisia varaus- ja vuokratupia. Varaustuvassa varataan yksittäisen petipaikan, vuokratuvissa vuokrataan koko tupa. Hinnat ei päätä huimaa jos vertaa laskettelukeskuksien mökkeihin.

Vierailija
37/67 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On niitä autiotupia toki muissakin kansallispuistoissa kuin vain Lapin kansallispuistoissa.

Näyttää sieltä että valtion säästötoimenpiteinä autiotupaverkostoa ollaan ajamassa alas kovaa vauhtia. Jos tuvan kunto huononee ja alkaa tulla esim. homevaurioita, tupaa ei enää kunnosteta vaan myydään pois purettavaksi. Ja uutta ei rakenneta tilalle.

Todella tyhmää touhua metsähallitukselta myydä niitä tupia purettaviksi. Tarjoaisi vaikka ilmaiseksi yhdistyksille ehtona että pidetään kunnossa ja avoimina kaikille. Vapaaehtoisia tuohon touhuun olisi varmasti.

Vierailija
38/67 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Vapaaehtoisia tuohon touhuun olisi varmasti. "

Miten niin? Millä yhdistyksillä on varmasti pilvin pimein vresursseja  ja vapaaehtoisia käymään kymmenien kilometrien päässä olevilla tuvilla?

Vierailija
39/67 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin? Millä yhdistyksillä on varmasti pilvin pimein vresursseja  ja vapaaehtoisia käymään kymmenien kilometrien päässä olevilla tuvilla?

No meneppä vaellusryhmiin kysymään.

Vierailija
40/67 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jollain on varaa mennä sinne kymmenien kilometrien päähän purkamaan se tupa ja tuomaan se sieltä pois, niin on myös resursseja pitää sitä tupaa kunnossakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme