Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syötkö työpäivän aikana lounaan ravintolassa vai menetkö eväillä?

Vierailija
07.01.2024 |

Mun työpaikan yhteydessä olevan lounasravintolan lounaan hinta  nousi vuoden alusta 13,5 euroon.

Olen ollut työelämässä noin 25 vuotta ja taas palannut tilanteeseen, onko minulla varaa työpaikkalounaaseen. Nyppii, mutta jos syön töissä lounaan joka työpäivä (ka. 21 päivää), se kustantaa yli 15 prosenttia  mun nettopalkasta.

Kun nuorena meni töihin, niin ensimmäinen 9-10 vuotta meni sata prosenttisesti eväillä, en koskaan maininnut, että syynä oli rahapula ja samalla rahalla sai ihan erimäärän ruokaa kaupasta perheelle. Olin maineeltani mieluummin nirso kuin köyhä.

Sitten aloin käydä lounaalla työkaverien kanssa satunnaisesti, ehkä noin kerran viikossa. Kun kuopus muutti pois kotoa 2015 ja aloin syödä lounas ravintolassa aina työ päivisin. Viimeisen parin vuoden aikana, tuntuu että kaikki hinnat on räjähtänyt ja olen palannut semi eväs versus lounasravintola linjalle.

Tuntuu, että menen elintasossa takaisin päin, mutta olen palaamassa kokoaikaiseen eväslinjaan.

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eväät mulla on ollut jo kymmenkunta vuotta. Koronan aikana siirryin kokonaan etätöihin, ja viime vuonna aloin käymään toimistolla keskimäärin kerran viikossa. Meillä ei ole lounasruokalaa, lähimpään on jonkin verran matkaa. Siellä on kaksi ruokavaihtoehtoa (kasvis/sekaruoka; 13,50€) ja yleensä molemmat ruuat sisältävät aineksia, joille olen allerginen. Ei ole mitään järkeä lähteä sinne katsomaan, että ei ole tänääkään sopivaa ruokaa (menu näkyy kyllä netissä, mutta siinä ei tietenkään ole kaikkia raaka-aineita, tosin ne voi helposti arvata). Toimiston vieressä on pieni K-Market, sieltä käyn hakemassa evästä jos en ole kotoa jostain syystä tuonut.

Maksimissaan evääni (K-marketista ostettuna) maksaa vitosen, kotoa tuotuna 0,50-1,50€. Säästöä tulee muutama kymppi kuussa jo tälläkin lähityötahdilla, saati jos kävisin useammin toimistolla. Käytän nuo säästyneet rahat mielummin vaikka pihalintujen ruokintaan näin talvisaikaan, kesällä porkkanansiementen ostoon.

Vierailija
42/47 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastanneille. Jouluähkyn jälkeen ihan hyvillä fiiliksillä menty tämä viikko eväillä ja tulee nyt jatkumaan ainakin tämän hallituskauden ajan. Huomenna palkkapäivä ja aamulla laskujenmaksut ennen töihin menoa.

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
14.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä etu tulee e passiin ja edun voi käyttää kerran päivässä. Jos etua ei käytä, ei sen päivän etua saa kuun vaihteessa, aina käytän.

Eli jos työpäiviä on 20, tulee 9.70 x 20 e passiin. Jos vika päivä on kaikki käytetty, tulee saldoa lisää 9.70 x 20, jos ei ole yhtään, ei tule yhtään etua. Esim etua ei voi käyttää päivässä 13.50 vaan käyttö on 8,50-9,70. Naapurini omistaa lounasravintolan ja tuo meille päivittäin ruokaa rasiallisen, mitä jää myymättä. 

Kesällä on kiinni 6 viikkoa, silloin yritän käytä parhaani mukaan, mutta aina jää käyttämättä

Vierailija
44/47 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kävin, mutta nykyään olen niin laisia ja mukavuudenhaluinen, että syön ennemmin eväitä. Samalla säästyy rahaa joku 30-40€ viikossa.

Lounastaukojakaan ei enää tule juuri pidettyä, vaan syön kahvitauolla ja lähden aikaisemmin kotiin.

Vierailija
45/47 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täällä ole lounaspaikkoja mailla eikä halmeilla, saati että olisi ruokatuntia/lounastaukoa/aikaa sellaiseen lähteä jos olisikin. Eväillä työn ohessa mennään, yleensä vielä puhelin soi heti kun saat eväät esiin.

Vierailija
46/47 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen itselleni lounaan. Tänään grillattua lohta, parsakaalia, perunamuussia ja salaatti.

Vierailija
47/47 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eväät. Teen kotona sen verran enempi ruokaa että siitä saa aina töihinkin mukaan jopa pariksi päiväksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi