Yle uutisoi, että ulkomaalaiset lähtevät pois Suomesta, koska eivät saa töitä. Eihän suomalaisetkaan saa!
Haastatteli Aalto-yliopistosta valmistunutta diplomi-insinööriä joka ei saanut töitä vaikka haki. En minäkään ole vuosiin saanut vaikka olen insinööri. Satoja hakemuksia olen lähettänyt.
Kommentit (79)
Kyllä Suomessa vaan pitää osata Suomea.
Ovat jossain illuusiossa tai kuplassa noissa englanninkielisissä koulutusohjelmissa.
Suomessa on heikosti töitä korkeakoulutetuille. Osa on työttöminä ja moni on tehtävissä jotka eivät vaativuudeltaan tai muutenkaan vastaa yhtään heidän koulutustaan. Työvoimapula tarkoittaa lähinnä pulaa ilmaistyöntekijöistä ja nollatuntisopimuslaisista. Jos tehtävässä on palkkaus ja työehdot kunnossa, niin pulaa hakijoista ei ole. Monet firmat eivät myöskään enää halua perehdyttää, vaan odotetaan täydellistä valmista pakettia.
Kan det vara att utlänningar får jobb utomlands? Fiffigare utbildade finländare har även de sökt sig utomlands. Vilka är det som blir kvar med en diplomingenjör examen och lyfter dagpenning? Man kommer att tänka på tre möjliga orsaker.
Vierailija kirjoitti:
Mua aina ihmetyttää kun joka paikassa toitotetaan työntekijäpulasta. Ei Suomessa ole oikeasti työvoimapula. Täällä on palkanmaksajapula. Enkä tarkoita että olisi pula huippupalkkojen maksajista vaan ihan normi taulukkopalkkatason maksajista. Työntekijöitä ei palkata, ja jos palkataan, niin palkka on niin huono, ettei se ole missään suhteessa työn vaatimuksiin, vastuuseen tai tuottavuuteen nähden. Näin se vain on. Ja tähän pitäisi vielä lisätä paikallista sopimista? Nyt on täysin työnantajan markkinat.
Ei täällä ole palkanmaksajapulaa.
Työn verotuksen ja sivukulujen vuoksi mikään ei vaan kannata ja se taasen johtuu siitä, että yksityisen puolen pitää elättää 700000 julkisen puolen työntekijää, jotka ei jousta ennekuin IMF viimenään sanoo, ettei rahaa enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua aina ihmetyttää kun joka paikassa toitotetaan työntekijäpulasta. Ei Suomessa ole oikeasti työvoimapula. Täällä on palkanmaksajapula. Enkä tarkoita että olisi pula huippupalkkojen maksajista vaan ihan normi taulukkopalkkatason maksajista. Työntekijöitä ei palkata, ja jos palkataan, niin palkka on niin huono, ettei se ole missään suhteessa työn vaatimuksiin, vastuuseen tai tuottavuuteen nähden. Näin se vain on. Ja tähän pitäisi vielä lisätä paikallista sopimista? Nyt on täysin työnantajan markkinat.
Ei täällä ole palkanmaksajapulaa.
Työn verotuksen ja sivukulujen vuoksi mikään ei vaan kannata ja se taasen johtuu siitä, että yksityisen puolen pitää elättää 700000 julkisen puolen työntekijää, jotka ei jousta ennekuin IMF viimenään sanoo, ettei rahaa enää ole.
suurin osa julkisen puolen työntekijöistä ovat sairaanhoitajia, päiväkotien työntekijöitä ja muuta vastaavaa henkilökuntaa. Mistä ajattelitte leikata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä työnhakijoita on viisi kertaa enemmän kuin avoimia työpaikkoja. Minun matematiikan taidoilla, olen tekniikan tohtori koulutukseltani, kaikille ei riitä työpaikkoja.
Ei ehkä kaikille, mutta jos joku suorittaa diplomi-insinööriopinnot loppuun asti, niin on melkoista ajan ja varojen tuhlausta, ettei hänen osaamistaan hyödynnetä.
Ei se diplomi-insinöörin tutkinto takaa sittä että olisi osaamista. Aika vaikea on löytää töitä valmistumisen jälkeen jos ei ole töitä tehnyt opiskeluaikana ollenkaan eli osaamisesta ei ole mitään näyttöä. Pitää haluta tehdä töitä jo opiskeluaikana ja luoda verkostoa mitä kautta voi työllistyä. Ensimmäisen työpaikan jälkeen on yleensä paljon helpompaa.
Kyllä minä sen tiedän, ettei työelämän osaamista ole välttämättä paljoakaan valmistumisen aikoihin. Itse olen opetellut sen jälkeen töissä jatkuvasti uutta ja uutta. Loppumaton suo, mutta tuo diplomi-insinööriksi valmistuminen osoittaa, että henkilö on kykenevä oppimaan (tärkein taito) sekä hänellä on edellytykset päästä sisään varsinaiseen työtehtävään alallaan, koska on nuo opintonsa saanut suoritettua. Jos näin ei olisi, niin nuo korkeakoulut voisi dumpata roskiin saman tien. Se on nimittäin jäätävän pitkä ja kallis prosessi kouluttaa sitä porukkaa.
Työvoimapula on valetta. Työntekijöistä ei ole pulaa mihinkään työhön josta maksetaan kohtuullinen korvaus. Suomessa on paljon ihmisiä jotka työskentelevät ihan käsittämättömän huonolla palkalla ja työehdoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkki aiheeseen, kiitos.
T. Lidl-mies.
Areenasta voit katsoa 6-uutiset, linkkiä en jaksa laittaa.
Katsoin ja ei vakuuta, siellä oli yksi vietnamilainen DI, joka ei saanut työtä, ei näyttänyt kyllä pätevältä kaverilta.
T. Lidl-mies
Hyvä!
Lähtispä noi kame-- ei kun taksikuskit myös!
Kukaan ei niitä kaipaa.
Lähdin Suomesta yliopiston jälkeen, siitä lähtien olen elänyt Baltiassa. Latvialaiset, liettualaiset ja osittain virolaiset ovat sitä mieltä, että Suomi on rikas maa ja hyvinvointiyhteiskunta jossa on "varmasti helppo löytää töitä" ja "varmasti tehokas julkinen tevrydenhuolto". Eivät osaa perustaa tuota mielipidettään muulle kuin imago/mainehötölle. "Kun teillä ei ollut Neukkulaa niin totta kai kaikki teillä on hyvin!" Mä en asu Suomessa just siksi etten saisi oman alan töitä. He aina vaan vänkkäävät että "Suomessa on hyväpalkkaisia töitä kaikille!" ja myös toinen syy miksi asun täällä, parempi terveydenhyolto, siitä myös jankkaavat "kyllä Suomessa on varmasti parempi kun rikas maa!"
Pitäisi olla jokin tiedostus ulkkiksille, jotka pohtivat Suomeen muuttoa, jossa sanottaisiin suoraan että Suomessa on huonot mahikset työllistyä vaikka olis koulutus ja kielitaito jolla muualla maailmassa helposti työllistyy.
Kuitenkin niin monet muuttavat Suomeen maineen perustella "kun rikas pohjoismaa jossa kaikki on kaikilla hyvin!" ja sitten pettyvät.
Teknologian kehittyminen vie työpaikkoja ihmisiltä.
Samoin teknologian kehittyminen vie heikoimmilta yrityksiltä tilaukset ja asiakkaat niille yrityksille jotka toimivat paremmin uuden teknologian avulla.
Yritykset jotka jäävät kilpailussa paremmilleen, ulisevat heidän ahdinkonsa johtuvan työvoimapulasta, koska uskovat saavansa puljunsa kannattavaksi jos saavat halpoja huippuneroja töihin tekemään pitkää päivää ja urakkatöitä tuntipalkalla ilman ylityölisiä.
Siinä selitys tähän "työvoimapulaan".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, noista moni on varmaankin tullut tänne opiskelemaan vain ilmaisen koulutuksen takia, eikä ole koskaan ollut aikeissakaan jäädä tänne. Me suomalaiset olemme tyhmiä kun koulutamme ilmaiseksi. Toinen kompastuskivi voi olla suomenkielen taito. Eli onko sitä?
Ei ollut ainakaan tuolla jota Yle haastatteli. Minusta koulujen pitäisi paremmin informoida ulkomaalaisia oppilaitaan mikä tilanne Suomessa on. Suomenkielisiä uutisia on hankala seurata huonolla kielitaidolla.
Ylellä on uutiset myös englanniksi, taitaa olla venäjäksikin .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä työnhakijoita on viisi kertaa enemmän kuin avoimia työpaikkoja. Minun matematiikan taidoilla, olen tekniikan tohtori koulutukseltani, kaikille ei riitä työpaikkoja.
Ei ehkä kaikille, mutta jos joku suorittaa diplomi-insinööriopinnot loppuun asti, niin on melkoista ajan ja varojen tuhlausta, ettei hänen osaamistaan hyödynnetä.
Katos jos dippainssillä on rapsat, speksit, postit jne... pelkkiä kirjoitusvirheitä se dippainssi ei ole kovin hyödyllinen.
Asia nyt vaan on niin, että suomea pitää opetella peruskoulusta asti, jos haluaa oppia oikeinkirjoituksen edes tyydyttävästi.
Mita sina sanoa
Kyllä se on nämä pakkaset jotka ajaa nyt ulkomaisia pois Suomesta. Sää on niin v tt u mainen.
Vierailija kirjoitti:
Eivät viitsi opetella suomea.
De arbetslösa finnarna?
Vierailija kirjoitti:
Kan det vara att utlänningar får jobb utomlands? Fiffigare utbildade finländare har även de sökt sig utomlands. Vilka är det som blir kvar med en diplomingenjör examen och lyfter dagpenning? Man kommer att tänka på tre möjliga orsaker.
Ihan totta eikö sveduilla ole keskustelupalstoja?
Säälittää kun keskustelet täällä yksinäsi. Miksi et käytä suomea kun osaat sitä?
Vierailija kirjoitti:
suurin osa julkisen puolen työntekijöistä ovat sairaanhoitajia, päiväkotien työntekijöitä ja muuta vastaavaa henkilökuntaa. Mistä ajattelitte leikata?
Siitä vaan laskien, että montako prosenttia tarvii julkisen palkkoja pudottaa, että valtion talous on tasapainossa ja sitten vaan "asiallinen" ilmoitus, että ota tai jätä, mutta työkkäriin menee ilmoitus työstä kieltäytymisestä jos jätät, joten ansiosidonnaista ei ole tulossa!
Suomi on OIKEASTI menossa konkurssiin ja enää ei OIKEASTI ole aikaa neuvotella eikä odottaa.
Hyvä. Riittää suomalaisillekin töitä sitten. Maassa on, muuten, 600 000 työtöntä. Maahanmuuttajanaisille riittää, että ovat kotona tarpeeksi nuorten lasten kanssa (olikohan 6 v. raja) tai käyvät kerran viikossa kielikurssilla, niin eivät olekaan enää työttömiä. Myös äitiyslomailijat, "opiskelijat", "sairauslomalla" olevat ja tarpeeksi pitkään työttöminä olleet eivät ole tilastoissa enää työttömiä - siis kun annetaan EU:lle näitä kaunisteltuja lukemia täältä maailman parhaasta maasta.