Aikuiskoulutustuki lakkautetaan - tilalle palkkaa opiskeluajalta
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/aikuiskoulutustuki-lakkautetaan-tyo…
Työministeri Arto Satonen (kok.) kertoo, että lakkautettavan aikuiskoulutustuen tilalle tulevia malleja valmistellaan työryhmässä kevään kehysriiheen mennessä.
Kommentit (66)
Mitenhän tuo käytännössä työpaikoilla onnistuu että täysin osaamaton opiskelija joudutaan laskemaan työntekijävahvuuteen eli hän ei saa perehdytystä ollenkaan?
Ajatellaan vaikka jotain Alepaa niin eihän siellä voi kaksi henkilöä olla samalla kassalla samaan aikaan.
Edellyttää, että opinnoista on hyötyä työnantajalle. Enää ei hoitoalalta mennä puutarhakouluun harrastelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Edellyttää, että opinnoista on hyötyä työnantajalle. Enää ei hoitoalalta mennä puutarhakouluun harrastelemaan.
Väheksytkö puutarha-alaa?
No, tuskin ta myöntää opintovapaata jos kouluttautumisesta ei ole hyötyä sille mutta palkkaa pitäs maksaa, vai rupeaako valtio antamaan näissä koulutusjutuissa sitten rahaa ta:lle.
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän tuo käytännössä työpaikoilla onnistuu että täysin osaamaton opiskelija joudutaan laskemaan työntekijävahvuuteen eli hän ei saa perehdytystä ollenkaan?
Ajatellaan vaikka jotain Alepaa niin eihän siellä voi kaksi henkilöä olla samalla kassalla samaan aikaan.
Tarkoitus lienee, että jo töissä olevan työnantaja maksaa palkkaa lisäopintojen ajalta eikä niin, että työnantajan pitää palkata opiskelija, jolta puuttuu alan perusosaaminen.
Hakeuduin hoiva-avustajakoulutukseen. Minulle sanottiin, että se on työllistävä koulutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väheksytkö puutarha-alaa?
En väheksy, se vain ei työllistä kovinkaan hyvin suhteessa hoitoalaan ja työllisyydestähän tässä on lopulta kyse.
Ei tule ikinä onnistumaan.
Aikuiskoulutustuen lakkauttaminen on kuolinisku sote-alalle.
Ensin huulipunahallitus sääti valheisiin perustuvan tartuntatautilain pykälän 48 a ja nyt kun porukka on joutunut vaihtamaan alaa ja opiskelee uutta ammattia niin on täysin luonnollista että aikuiskoulutustuki poistetaan.
Näinhän sen pitääkin mennä!
Niin, miksi tutkintojen keräily pitäisi rahoittaa verovaroin?
Suomalaisen täytyy näköjään tyytyä siihen kohtaloon, jonka on 16-vuotiaana mestarillisen koulutusjärjestelmämme pohjalta itselleen valinnut.
Minun työpaikalla lakkaa sitten opiskelijoiden pitäminen kokonaan kun on vain yksintyöskentelypisteitä.
Ovatko ihmiset siis valmiita siihen että vaikka heidän hiuksensa leikkaa kampaajaopiskelija jonka työtä ei kukaan seuraa?
Jos korvaus on sama kuin vaikka edellisen työpaikan palkka niin sopii minulle hyvin. Olen miettinyt että jäisin vapaalle opiskelemaan tai muuten akkuja latailemaan puoleksi vuodeksi tai vaikka koko vuodeksi. Palkkaa olen saanut 12000 euroa kuukaudesasa ja sillä pärjää ihan hyvin mutta toivon että saman verran saisin opintoloman aikana. Milloin asiasta tulee lisätietoa?
Erikoista kun tämä Orpon hallitus on niin EK:n asialla niin EK tosiaanko haluaa työpaikoille täysin osaamattomia henkilöitä pyörimään ja heille pitäisi maksaa palkkaakin?
Kuulostaa ihan hyvältä uudistukselta. Ei kaiken tarvitse levätä valtion varassa.