Mitä ylpeilemisen aihetta tässä muka on? Käsittämätön juttu taas!
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200809048202019_uu.shtml
Johan kuvastakin näkee miksi vauva oli niin iso... Varmaan ison vauvan synnyttäminen on rankempi urakka, mutta mielestäni tämän jutun ihannoiva sävy on typerä. Nykyään ovat hyvin tiedossa isojen (usein ns. sokerivauvojen) riskit ja tällainen "mitä isompi sitä parempi"-ajattelun lietsonta on käsittämätöntä.
Kommentit (50)
isoja vauvoja haukutaan sokerivauvoiksi! Aika harvalla äidillä kuitenkaan on diabetes. Itse olen saanut kaksi 4,5-kiloista poikaa, jotka eivät olleet "sokerivauvoja", vaikka heiltä sokeriarvoja seurattiinkin. Yleensähän vauvojen kanssa on kuitenkin niin, että mitä isompi sen parempi. Helpompi elämä on edessä isoilla vauvoilla kuin pienillä, ja siitä löytyy kyllä faktaa vaikka kuinka paljon. Siinä mielessä ymmärrän isojen vauvojen hehkuttamisen oikein hyvin.
Ei se nyt niin hirveän harvinainen ole, ja on itse asiassa äitien lihoessa vain yleistymään päin. Tietenkään kaikki isot vauvat eivät ole sokerivauvoja, mutta suuri osa kylläkin. Sokerivauvalla taas ei ole kovinkaan ruusuinen tulevaisuus tai helppo elämä välttämättä edessään. Hirveät terveysriskit pikemminkin.
Yleensähän vauvojen kanssa on kuitenkin niin, että mitä isompi sen parempi. Helpompi elämä on edessä isoilla vauvoilla kuin pienillä, ja siitä löytyy kyllä faktaa vaikka kuinka paljon. Siinä mielessä ymmärrän isojen vauvojen hehkuttamisen oikein hyvin.
Yleensähän vauvojen kanssa on kuitenkin niin, että mitä isompi sen parempi. Helpompi elämä on edessä isoilla vauvoilla kuin pienillä, ja siitä löytyy kyllä faktaa vaikka kuinka paljon. Siinä mielessä ymmärrän isojen vauvojen hehkuttamisen oikein hyvin.
Normaalipainoisella vauvalla on todennäköisesti terveempi elämä edessään kuin alipainoisena syntyneellä vauvalla. Ei ole siis kyse isoista vauvoista.
Pitää päteä ylikokoisen vauvan painolla.
miksi sinun vauvasi kokoon on puututtu (jos siis tosiaan olet hoikka ja sokerit yms normaalit). oma vauvani oli 4,3 kg ja 53 senttiä, eikä kukaan kritisoinut sen kokoa, vain postiivisesti kehuttiin (kun mitään sokerijuttuja ei tosiaankaan ollut taustalla, itse olen pitkä ja hoikka). Vauva tosin oli hyvin hoikan oloinen myös, hänen ulkomuodostaan ei varmaan tullut mitään "sokerivauvaa" mieleen. Mutta harmi, 31, että sinun lähistöllesi eksyi ilkeitä ihmisiä :-)
tollasen kauhugalleriakuvan vauvastaan laajalevikkiseen lehteen, niin syyttäköön itseään.
Hyi teitä, jotka haukutte vauvaa rumaksi. Suloinen nyyttihän tuo, niinkuin
Omituiseen sävyyn kirjoitettu tuo koko juttu.
parasta on loppukommentti
"onnistuu se Suomessakin".
jestas.
mielestä niin törkeä ollut.
Vai onko tuosta poistettu joku viesti? En minä mielestäni sen pahemmin kirjoittanut kuin muutkaan.
Neuvolassa voidaan opastaa ja valistaa vaikka kuinka paljon, mutta eri asia on se, meneekö viesti perille ja noudatetaanko sitä. Ei siellä neuvolassakaan toisaalta viitsitä hirveästi syyllistääkään, ettei äiti lopeta käyntejä kokonaan. Kuvastakin näkee, että äidillä, tai itse asiassa koko perheellä, vauva mukaanlukien, on vakavia paino-ongelmia.
Ja suoraan sanottuna, vanhemmat eivät vaikuta niin fiksuilta, että jättäisivät menemättä lehteen. Uskon, että tuo on sokerivauva, mutta ehkä äiti haluaa kieltää ne vaarat, mitä on lapselleen aiheuttanut. Tai ei ymmärrä, mitä sokerivauva tarkoittaa.