Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ylpeilemisen aihetta tässä muka on? Käsittämätön juttu taas!

Vierailija
04.09.2008 |

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200809048202019_uu.shtml

Johan kuvastakin näkee miksi vauva oli niin iso... Varmaan ison vauvan synnyttäminen on rankempi urakka, mutta mielestäni tämän jutun ihannoiva sävy on typerä. Nykyään ovat hyvin tiedossa isojen (usein ns. sokerivauvojen) riskit ja tällainen "mitä isompi sitä parempi"-ajattelun lietsonta on käsittämätöntä.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä siitä, että juttu on oudosti painotettu. Jos lapsi olisi iso "luonnollisesti", siis pitkä ja siksi painava, ymmärtäisin tyylin.

Mutta sinä kirjoittaja 2, olet moukka. Laukoisitko tuollaisia naamatusten? Ajattelepa jos kyseisen perheen äiti lukee näitä (vauvan tilaan liittyen en sääli yhtään, vaikka pahoittaisikin mielensä, mutta tuo rumuuskommentti on törkeä).

Vierailija
22/50 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

todellinen ylpeydenaihe, että synnyttää melkein 6kg sokerivauvan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo ollut selkeä terveysriski vauvalle ja varmasti ollut aluksi sokeritasapaino-ongelmia, sen vuoksi nenä-mahaletkukin.

Vierailija
24/50 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse yritän myös aina ajatella voinko sanoa saman kasvotusten.

Vierailija
25/50 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

4,5-kiloinen on vielä juuri ja juuri normaalikokoinen vauva :) Kuulemma 2,5-4,5 kg välille sattuvat vastasyntyneet ovat normaalipainoisia, vaikka toki sielä ääripäistä (pienemmät ovat usein keskosia ja isommat sokerivauvoja). Mutta tuo Iltalehden jutun liki kuusikiloinen vauva on kyllä takuulla sokerivauva ja aika pahasti...

Vierailija
26/50 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis sama tyyppi? On kyllä jännä huomata, miten jotkut (yllättävän useatkin) ihmiset näin nimettömänä paljastavat oman todellisen ilkeän ja pahansuovan uonteensa. Kasvotusten mielistellään ja ollaan niin mukavaa ,koska se palvelee omia intressejä. Täällä palstalla sitten saa vapaasti päästää oman persoonansa valloilleen. On se kivaa! Mene itseesi, katso peiliin.

Vierailija
27/50 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun näitä "ennätysvauvoja" ihmetetllään ja ihannoidaan, ei muisteta, että vauvan ollessa poikkeuksellisen suuri - tai pieni - eivät asiat raskauden aikana ole olleet kohdallaan.

.

Jottei nyt kaikkia isojen vauvojen vanhempia teilata, niin ei ainakaan meille kukaan osannut sanoa mitään terveydellistä syytä ison vauvamme kokoon. Sokeriarvot olivat kohdallaan vauvallakin eikä minulla ollut raskausaikana mitään ongelmia sokerin kanssa. Toista lasta odottaessa kävin sokerirasituksessa ja kaikki oli ok. Söin kevyesti ja yritin liikkua. Siitä huolimatta toisestakin vauvasta tuli isokokoinen.

Siitä olen monen kanssa samaa mieltä, että jutun sävy oli omituinen.

Vierailija
28/50 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On onnistunut synnyttämään lapsen, jolla on järkyttävät sairastumisriskit elämässään. Itselläni on tällä hetkellä päällä raskausdiabetes-epäily päällä, ja pyörin jo nyt hirveissä tunnontuskissa vauvan takia. Ja joo, olen todella hoikka, syönyt terveellisesti ja liikkunut koko raskauden ajan, mutta ei vain voi nähtävästi mitään geneettiselle alttiudelle.

Vierailija
29/50 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasyntyneenä kaikki vauvat ovat "rumia", näyttävät vanhoilta ukoilta. Mutta kunhan ne siitä oikenee, niin kaikki vauvat on söpöjä.

Vierailija
30/50 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestini tarkoitettu 2:lle ja 16:lle.

Vierailija
31/50 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin pojat painoivat 3.8 ja 4.2 kg. Mutta se painavampi oli oikeasti hoikempi, kun pituutta oli 3 cm enemmän (50 ja 53 cm). Pitkille ja roteville vanhemmille syntyy usein isoja lapsia, jotka voivat painaa paljonkin (tietysti 6 kg vaatii poikkeuksellisen pitkän japsen, jos kyse ei ole lihavuudesta).

Se pituus-painokäyrä on paljon luotettavampi mittari ja siinäkin ruumiinrakenne vaikuttaa.

Siitä nyt ei ole epäilystä etteikö tuo artikkelin vauva olisi normaalia "rasvaisempi".

Vierailija
32/50 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis äidin sokerit on olleet koholla raskauden aikana.

Vierailija
33/50 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonkinlaista julkisuudenkipeyttä sekin, jossain asiassa saa päteä.

Onko sitten syy järkevä, onkin toinen juttu.

Vierailija
34/50 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

"onnistuu se Suomessakin".

jestas.

Vierailija
35/50 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä artikkelissa on kuva. Toki on totta että pidemmät vauvat painavat suhteessa enemmän, jos eivät ole ihan laihoja, mutta tuo kyseinen lapsi on kyllä ihan pikkuisen buddhan näköinen, letku sieraimessa.

Vierailija
36/50 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän oli syntyessään 4,2-kiloinen (54cm pitkä). KAIKKI kauhistelivat poikani isoa kokoa ja sanoivat häntä sokerivauvaksi. Pahoitin mieleni, koska olen itse hoikka (162cm/55kg, raskausaikananikin 65kg oli enimmäispainoni) eikä minulla ollut mitään ongelmaa sokerien kanssa. Silti sain haukut niskaani. Ehkäpä iso ihana vauvani olikin ihan normaali.

;-)

Vierailija
37/50 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

oiken harmittaa lukea, kuinka ihmisten ulkonäköä mollataan:( Surettaa millaisia pinnallisia ihmisiä maailma on nykyään pullollaan.Ei ymmärrä ei:(

Vierailija
38/50 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi teitä, jotka haukutte vauvaa rumaksi. Suloinen nyyttihän tuo, niinkuin kaikki muutkin pienet ihanaiset vauvelit. Ja vanhempansa tuskin ovat lehdessä sen takia, että täällä sitten saa joku tekemisen puutteessa haukkua heidän ulkonäköään, paljon nolompaa mun mielestä on sekoilla vaikka BB-talossa ja käyttäytyä kuin kiimainen apina..

Tuli vaan mieleen, että kuinkahan on äidin terveydentilaa tuolla neuvolassa seurattu..? Onhan tuolla äidillä ylipainoa, mutta varmaan olis pitänyt jotain dieettiä jos hänelle olis selitetty diabeteksen riskit ja siitä vauvalle koituvat haitat.. Onkohan niin, että on ollut vaikka joku tuttu, joka ei ole kehdannut liikoja puuttua naapurin emännän ruokiin tms.??? Näitkäkin olen kuullut olleen.

Ja tuskin ois lehteen mennyt

a) JOS EDES ON SOKERIVAUVA

b) jos olisi diabetesvauva ja äiti ymmärtäisi, mitä se merkitsee...

Vierailija
39/50 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän synnytti pari vuotta sitten pojan, joka painoi pikkasen yli 5 kiloa. silloin painoarvio heitti 800g ja sanottiin että hyvin mahtuu tulemaan=). normi alatiesynnytys oli liikkuvalle ja urheilevalle äidille, eikä taatusti ollut sokerivauva. tällasista vauvoista ei puhuta, mutta hehkutetaan näitä sitten, joiden vanhempien elämäntapa on epäterveellinen. suloinen lapsi varmasti, niinkuin meidän kaikkien muidenkin, mutta koon syy ei liene epäselvää.

Vierailija
40/50 |
04.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

isoja vauvoja haukutaan sokerivauvoiksi! Aika harvalla äidillä kuitenkaan on diabetes. Itse olen saanut kaksi 4,5-kiloista poikaa, jotka eivät olleet "sokerivauvoja", vaikka heiltä sokeriarvoja seurattiinkin. Yleensähän vauvojen kanssa on kuitenkin niin, että mitä isompi sen parempi. Helpompi elämä on edessä isoilla vauvoilla kuin pienillä, ja siitä löytyy kyllä faktaa vaikka kuinka paljon. Siinä mielessä ymmärrän isojen vauvojen hehkuttamisen oikein hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä