Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naimisissa oleville: Oma sukunimi vai yhdysnimi käyttöön?

Vierailija
07.01.2024 |

Kumman vaihtoehdon olet valinnut ja miksi?

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut tyytyväinen, kun valitsin säilyttää oman sukunimeni. Mies kyllä sanoi, että hänen sukunimensä sopisi minulle hyvin ja olisi kaunis yhdessä etunimieni kanssa. Onhan se, mutta mieluummin pidän silti oman tavallisen sukunimeni koko elämäni ajan.

Vierailija
42/66 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidin oman nimeni, tietenkin. Hetkeäkään en ole katunut. En keksi mitään syytä ottaa miehen nimi puhumattakaan yhdysnimestä, jotka ovat typeriä ja kömpelöitä. 

T. Naimisissa 28 vuotta 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tietysti. Mitä mä millään toisen ihmisen sukunimellä. Lisäksi miehellä on ruma sukunimi. Ja hän ei edes ole sukua kenellekään Jappiselle, sukunimi on vaihtunut sitä mukaa kun äiteensä on löytänyt uuden juoppomiehen. 

Vierailija
44/66 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin puolisoni nimen, koska se niin sopii etunimeni kanssa yhteen. Kaunis nimi, joka jää mieleen, mikä on työni kannalta erittäin hyvä. 

Vierailija
45/66 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ottaisin sen nimen joka on parempi. Toisaalta jos etukäteen laskelmoi eroa niin helpompi säilyttää se oma alkuperäinen sukunimi. Ettei sitten joskus tarvitse papereihin kirjoittaa Nieminen, ent. Lahtinen, ent Kohonen, os. Järvinen

Vierailija
46/66 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten valitsette lapsen sukunimen oman sukunimen pitäjät?

Vierailija
47/66 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen sukunimen tietysti. 

Vierailija
48/66 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tuli isän sukunimi. Minä olen nyt tavallaan eri sukua ja vähän tekisi mieli käydä vaihtamassa miehen sukunimi itsellekkin. Ei sitä tullut naimisiin mennessä mietittyä.

Vierailija
49/66 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat käyttävät omaa sukunimeään. Kaikkein helpointa ja selkeintä.

Vierailija
50/66 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valittiin uusi yhteinen sukunimi. Maksimi omasta suvusta oli 5.sukupolven takaa ja selvitettiin vaihtoehtomme. Toki myös ihan uusi keksitty olisi ollut vaihtoehto. Löytyi molemmille sopiva sukunimivaihtoehto suvusta, vaimon puolelta.

Vierailija
51/66 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten äidin sukunimi tuli. Olisin halunnut omani. Nykyään olen lähivanhempi.

Vierailija
52/66 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma nimi. En pidä yhdysnimistä.

Vierailija
53/66 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset saivat kivemman nimen kahdesta vaihtoehdosta. 

Vierailija
54/66 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen sai pitää oman sukunimensä vasta 80-luvulla. Onpas suomi vanhoillinen maa.Luulin että aina on saanut pitää.

Vierailija
55/66 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valinta tehtiin sen perusteella kummalla oli kivempi sukunimi. Synnyttäjänä sain päättää nimiasian, toki isä hyväksyi tämän.

Vierailija
56/66 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohdit vaihtoehdoista miehen sukunimen. Itse valitsin sen, mutta jos mentäisiin naimisiin vasta nyt, pitäisin oman nimeni. Yhdysnimi on älytön valinta.

En unohtanut vaan kysymys on niille jotka ovat näistä vaihtoehdoista valinneet 

Miksi yhdysnimi on mielestäsi älytön?

Sisareni otti aikoinaan yhdistelmä nimen ja on sitä myöhemmin harmitellut, että ei olisi pitänyt ottaa. itse pidin oman sukuminen, ei käynyt mielessäkään vaihtaa nimeä ja tyytyväinen olen ollut. En ymmärrä miksi se nimi pitäisi vaihtaa.

Vierailija
57/66 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin lapset on minun (naisen) nimellä.  Itse en ole eronnut, enkä eroa, mutta varsinkin perheissä, joissa lapsilla on useampi isä on parasta laittaa lapset äidin nimelle, niin on kaikki sisarukset saman nimisiä.  Isät vaihtuu, nimi ei.

Minä sen lapsen kannan 9kk ja kivulla synnytän ja suurimmaksi osaksi niistä huolehdinkin , niin kyllä ne saa minun nimeäkin kantaa.

Vierailija
58/66 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen sukunimen tietysti. 

Miten niin tietysti???

naiset voisi vähän alkaa käyttämään aivojaankin, eikä vain tehdä niin kuin on "ennenkin  tietysti" tehty.

En voi ymmärtää miten monesti naisen harvinainen ja kaunis sukunimi on avioliitossa hävinnyt ja tilalle saatu joku tuikitavallinen Korhonen (joka sentaan on ihan ok nimi) tai vielä pahempaa, naisesta on tullut  Sikala, Junttila tai  Hourula tai teis mikä ja jos vaikka itse haluaakin olla Sikala, niin voisiko edes ajatella syntyviä lapsia sen verran, että antaisi heille sen oman ja kauniin ja kenties harvinaisenkin nimensä.

Vierailija
59/66 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten äidin sukunimi tuli. Olisin halunnut omani. Nykyään olen lähivanhempi.

Näin se käy yleensä naisillekin. Miehen nimi pitää saada lapselle ja sitten tulee ero ja nainen jää lapsen lähivanhemmaksi. Ja kun nainen joskus löytää uuden miehen ja sillekin lapsi tehdään on perheessä monen sukunimen omaavai lapsia. Selkeintä olis jos nainen pitää oman nimensä ja lapselle äidin nimi. Harvoin siitä miehestä tulee vielä nykyäänkään sitä lähivanhempaa. 

Vierailija
60/66 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nainen sai pitää oman sukunimensä vasta 80-luvulla. Onpas suomi vanhoillinen maa.Luulin että aina on saanut pitää.

Niin ajatella, että aikuinen nainen pakotettiin naimisiin mennessä ottamaan miehensä nimi aina vuoteen  1986. Tuntuu aikamoiselta holhoukselta tuokin asia  nykyään.  Ja kun tämä sukunimilaki sitten tuli voimaan, että nainen sai pitää oman nimensä, oli eduskunnan vanhat ukot sitä mieltä, että nyt menee perheet rappoille kaikkea kamalaa tapahtuu:D

Ja pitkään kyllä piti eduskunnan miettiä sitäkin, että saako aviovaimon rai****Kata. Tuntuu ihan käsittämttömältä, että miehellä oli oikeus rai**K**ta puolisonsa.