150e/kk energiajuomiin aikuisella, mitä mieltä?
Laittaisitko itse tuota summaa kuukaudessa energiajuomiin?
Kommentit (66)
Olen maistanut energiajuomaa eli ehkä noin yhden desin join ja loput kaadoin viemäriin.
Maistuu pahalle. Enkä ole ymmärtänyt, miksi tarvitsisimme lisäenergiaa? Jos on niin kauhean alipainoinen, niin saahan ne kalorit mielyttävämmässäkin muodossa. Miten olisi jäätelö, paremman makuiset sokerilimut, letut, kermaavaahto ja mansikkahillo?
Vierailija kirjoitti:
Olen maistanut energiajuomaa eli ehkä noin yhden desin join ja loput kaadoin viemäriin.
Maistuu pahalle. Enkä ole ymmärtänyt, miksi tarvitsisimme lisäenergiaa? Jos on niin kauhean alipainoinen, niin saahan ne kalorit mielyttävämmässäkin muodossa. Miten olisi jäätelö, paremman makuiset sokerilimut, letut, kermaavaahto ja mansikkahillo?
Ei se ole lettujen vaan kahvin korvike. Hyvin suuri osa ostetuista energiajuomista on sokerittomia.
Vierailija kirjoitti:
En juo lainkaan energiajuomia. Harva suomalainen tarvitsee lisäenergiaa, jos syö normaalisti, eikä ole sairaalloisen alipainoinen.
Meinaatko että siitä aikuisten oikeesti jotakin energiaa saa? Lisää energiaa ja puhtia kyllä saa kun puristaa kädet nyrkkiin ja huutaa naama punaisena perrrrkeleeeee!
Kuolo korjaa äkkiä kun energiajuomat aiheuttavat sisäelimiin vajaatoimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Sulla se vajaatoiminta taitaa olla pääkopassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla se vajaatoiminta taitaa olla pääkopassa.
Huomaatteko? Heti joki ES-Pirkko kilahti. Kyllä se vajaatoiminta näkyy ja nopeasti.
Jäävi kommentoimaan, kun en ole koskaan edes maistanut energiajuomaa.
Hammaslääkäri kiittää uusista asiakkaista, samallainen vaikutus hampaisiin kuin limonadeilla, kuluttava.
Mulla menee myös paljon. Ehkäpä jopa noin paljon. Mitä tunteita herättää? No itsessäni ei mitään, itse rahani tienaan. Voisihan ne käyttää hyödyllisemminkin, mutta en ajattele kaikkea kulutustani hyödyllisyyden kautta. Yritän kuitenkin vähentää; lähinnä siksi, kun eivät ole terveellisiä ja hyvinkin turhia.
Iältään saattaa olla aikuinen, mutta henkisesti tuollainen henkilö on kyllä ihan lapsi. Typerää rahankäyttöä ja terveys kärsii.
Maksa ja sydän pettää jos juo yli 10 energiajuomaa kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Iältään saattaa olla aikuinen, mutta henkisesti tuollainen henkilö on kyllä ihan lapsi. Typerää rahankäyttöä ja terveys kärsii.
Kuka määrittelee, mihin ihminen saa rahansa laittaa ilman, että se on typerää? Luulen, että aika hankala olisi saavuttaa yksimielisyys siitä, että mikä ei olisi "typerää rahankäyttöä". Jonkun mielestä voi olla typerää ostaa auto, jonkun toisen mielestä vaikkapa lemmikkieläimet kuluineen ovat erittäin typerää rahankäyttöä.
Itse en ainakaan haluaisi elää elämääni (ml. rahankäyttö) aina vain ajatellen, että kaiken hankittavan pitää olla tuiki tarpeellista ja järkevää.
Hirveää rahantuhlausta ja hampaat sekä terveys menee
Jos on ylimääräistä, niin laittakoon. Itse en halua käyttää rahaani tuollaisiin turhuuksiin.
Käytän energiajuomia vain pitkillä ajamatkoilla, mikäli väsyttää ja aikataulu ei anna mahdollisuutta kunnon levolle, en koskaan muuten. Niihin kuluu rahaa ehkä 10-20 euroa per vuosi.
Korkea kofeiinipitoisuus: Energiajuomat sisältävät usein suuria määriä kofeiinia, mikä voi aiheuttaa unettomuutta, hermostuneisuutta, vapinaa, sydämentykytystä ja päänsärkyä.
Lisätty sokeri: Monet energiajuomat sisältävät suuria määriä sokeria, mikä voi johtaa painonnousuun, hammashaittoihin, insuliiniresistenssiin ja lisätä riskiä sairauksiin, kuten diabetekseen.
Verenpaineen nousu: Korkea kofeiinipitoisuus voi aiheuttaa verenpaineen nousua, mikä on erityisen haitallista ihmisille, joilla on jo korkea verenpaine.
Sydänongelmat: Liiallinen kofeiinin saanti voi aiheuttaa sydänongelmia, kuten rytmihäiriöitä, etenkin niille, jotka ovat herkkiä kofeiinille.
Ruoansulatusongelmat: Energiajuomien ainesosat, kuten tauriini ja lisäaineet, voivat aiheuttaa vatsavaivoja, närästystä ja muita ruoansulatusongelmia.
Uni- ja keskittymishäiriöt: Energiajuomat voivat häiritä normaalia unirytmiä ja aiheuttaa vaikeuksia nukahtaa, mikä vaikuttaa negatiivisesti yleiseen terveyteen ja keskittymiskykyyn.
Riippuvuus: Energiajuomat voivat aiheuttaa riippuvuutta kofeiinista, mikä voi johtaa siihen, että henkilö tarvitsee yhä suurempia määriä juomia saavuttaakseen saman piristävän vaikutuksen.
Vierailija kirjoitti:
Korkea kofeiinipitoisuus: Energiajuomat sisältävät usein suuria määriä kofeiinia, mikä voi aiheuttaa unettomuutta, hermostuneisuutta, vapinaa, sydämentykytystä ja päänsärkyä.
Lisätty sokeri: Monet energiajuomat sisältävät suuria määriä sokeria, mikä voi johtaa painonnousuun, hammashaittoihin, insuliiniresistenssiin ja lisätä riskiä sairauksiin, kuten diabetekseen.
Verenpaineen nousu: Korkea kofeiinipitoisuus voi aiheuttaa verenpaineen nousua, mikä on erityisen haitallista ihmisille, joilla on jo korkea verenpaine.
Sydänongelmat: Liiallinen kofeiinin saanti voi aiheuttaa sydänongelmia, kuten rytmihäiriöitä, etenkin niille, jotka ovat herkkiä kofeiinille.
Ruoansulatusongelmat: Energiajuomien ainesosat, kuten tauriini ja lisäaineet, voivat aiheuttaa vatsavaivoja, närästystä ja muita ruoansulatusongelmia.
Uni- j
Niin? Eiköhän kaikki kofeiinia käyttävät aikuiset tiedä kofeiinin mahdollisista haittavaikutuksista? Siis kofeiinin, jota suuri osa nauttii jossakin muodossa. Muita mahdollisia haittavaikutuksia taisivat olla vain vatsaongelmat (niitä voi kuka tahansa saada mistä tahansa) ja lihominen ym. sokerin myötä. Sokeria iso osa ihmisistä taas saa muista läheistä, joten sokerikaan ei ole yksin energiajuomien ongelma. Plus että iso osa käyttäjistä käyttää keinotekoisesti makeutettuja juomia (lienee tarpeetonta sanoa, että on myös ihmisiä, jotka eivät saa keinomakeuttajista vatsanväänteitä tai muitakaan ongelmia). Kukaan ei kauhistele kahvinjuojia tai sokeriherkkujen syömistä, mutta kun nämä laitetaan energiajuomaan, niin likipitäen hengenlähtö uhkaa käyttäjää.
Ihan sairasta. Myös erittäin huono hampaille ja terveydelle. Pilaa hammaskiilteen ja nostaa verensokeria. Ajan kanssa voi aiheuttaa vaikka rasvamaksan ja lihavuutta.
Itseäni ei huolettaisi tuo rahamäärä, vaan se määrä jota sitä energiajuomaa kulutetaan.