Kävin työhaastattelussa
Haastattelija halusi tietää paljonko minä kasvatin liikevaihtoa. Halusi lukuja.
Oikeasti kysymys on naurettava. Halusiko se minun sanovan, että kun oli kova kysyntä, minä sen kasvatin. Oli hyvä vuosi kaikkialla ja markkinat kasvoivat.
Olisiko minun pitänyt sanoa, että minä kasvatin myyntiä, kun huippulahjakas myyjä teki unelmadiilin?
Kommentit (27)
Yksi naurettava piirre rekrymarkkinoilla on uskotetella jonkun kandidaatin olevan tulevaisuuden kannalta potentiaalinen. Mitä tuo sitten ikinä tarkoittaakaan ja kuinka kauan palkattu ihminen pysyy firmassa.
Toinen hauskuus on sitoutuminen ja motivaatio. Kumpaakaan ei todellisuudessa pysty edes mittaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Yksi naurettava piirre rekrymarkkinoilla on uskotetella jonkun kandidaatin olevan tulevaisuuden kannalta potentiaalinen. Mitä tuo sitten ikinä tarkoittaakaan ja kuinka kauan palkattu ihminen pysyy firmassa.
Toinen hauskuus on sitoutuminen ja motivaatio. Kumpaakaan ei todellisuudessa pysty edes mittaamaan.
Seuraavaksi laitetaan hakijat soveltuvuusarviointeihin ja pyydetään arviota henkilön motivaatiosta. Kuinka se tehdään? Yritetään kysellä mitä mieltä on firmasta, tehtävästä ymv ja vastauksien perusteella tehdään subjektiivinen päätelmä.
Ihmisethän puhuu silmät korvat täyteen shaibaa halutessaan työpaikan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraavaksi laitetaan hakijat soveltuvuusarviointeihin ja pyydetään arviota henkilön motivaatiosta. Kuinka se tehdään? Yritetään kysellä mitä mieltä on firmasta, tehtävästä ymv ja vastauksien perusteella tehdään subjektiivinen päätelmä.
Ihmisethän puhuu silmät korvat täyteen shaibaa halutessaan työpaikan.
Päätelmän tekijän pätevyydeksi riittää kirjojen lukeminen tentteihin ja niiden hyväksytty läpäiseminen ja jonkunlaisen lopputyön tekeminen, mikä meni läpi. Ihmiset ei tunne haastateltaviaan yhtään enempää kuin haastattelevat esimiehet.
Mikä soveltuvuusarvioinnin funktio on?
Lähtökohtaisesti ihmiset hakeutuu aloille, jotka niitä kiinnostaa ja johon osaamisprofiili sopii. Ne myöskin hakee tehtäviä, joista ovat kiinnostuneet. Ihmettelen syvästi motivaatiokysymystä.
Nuohan ovat opiskelleet vuosikausia alaa ja haluaisivat tehdä siellä työtä.
Purkaudutaan sitten vielä lisää, kun aloitettiinkin. Lisäksi ketuttaa kaikki välikädet. Mihin niitä oikeasti tarvitaan? Eikö muka osata itse katsoa, että nyt on sopiva koulutus ja osaaminen, tuo me otetaan duuniin.
Kyseessähän vaikuttaisi olevan vastuunpakoilu. Minä en tehnyt päätöstä, toi toinen suositteli.
Ihan pellehommaa. Noille yritykset jopa maksaa jotain, kunhan kertovat olevansa kokeneita asiantuntijoita.