Todella hämmästyttää miten huono luetunymmärtäminen monella on
Täällä ja missä vaan netissä, ja facessa ihmiset omalla naamalla, kommentoivat suureen ääneen muitten kirjoituksia vastaten ihan ohi aiheen tai ymmärtämättä mistä kyse. Sit kun joku huomauttaa, niin jotkut jopa myöntävät, että katos vaan, luin kysymyksen vähän huonosti. Eiks vois lukea asian läpi 2 kertaa, ennenkuin kommentoi?
Ja miten tämmöiset ihmiset edes pärjää yhteiskunnassa, jos samalla tavalla vähän huonosti luetaan uutiset, koulun tiedotteet, lääkärin ohjeet, jne??
Kommentit (33)
Mä tein haketta meidän joulukuusesta, kun siitä pitää kuulemma leipoa pettuleipää kotivaraksi, kun Ukrainassa on sota ja meillä on sähköt kohta loppu. Mietin vaan, että eikö siitä pettuleivästä tule tikkuja kieleen?
Vierailija kirjoitti:
Mä tein haketta meidän joulukuusesta, kun siitä pitää kuulemma leipoa pettuleipää kotivaraksi, kun Ukrainassa on sota ja meillä on sähköt kohta loppu. Mietin vaan, että eikö siitä pettuleivästä tule tikkuja kieleen?
Aseen kanssako kävivät ovella pakottamassa
No samat on esimerkiksi ottaneet asuntolainaa ymmärtämättä, mitä papereissa sanotaan. Korkojen noususta syytetään pankkia ja poliitikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, ei, nyt sä ymmärsit väärin. En mä ole Ukrainassa, vaan ihan täällä koti-Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
No samat on esimerkiksi ottaneet asuntolainaa ymmärtämättä, mitä papereissa sanotaan. Korkojen noususta syytetään pankkia ja poliitikkoja.
Ei kukaan mitään papereita jaksa lukea. Millon oot viimeks lukenut hyväksymäs käyttöehdot vaikka joltain nettisivulta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, ei, nyt sä ymmärsit väärin. En mä ole Ukrainassa, vaan ihan täällä koti-Suomessa.
mitä helvettiä oikeen selität
Kyllä se luetun ymmärtäminen oli ihan syystä vakio yläkoulussa ja läpi lukion. Myös kuullun ymmärtäminen.
99% jankkaajista Pallastunturin onnettomuus -ketjussa on jäljellä jankkaamassa sivulla 300 koska aiemmin kirjoitettu ei mene perille. Ei kertakaikkiaan.
Itselleni nettikeskustelut ovat todistaneet sen miten tyhmiä ja yksinkertaisia ihmiset suurimmilta osin ovat. Enkä tarkoita tätä haukkuna, vaan ihan totamuksena. Tuo luetun ymmärtäminen esittämässäsi muodossa on toki myös totta, mutta se menee vielä usein huolimattomuuden piikkiin. Usein luetun ymmärtäminen ja loogisen ajattelun puute on paljon syvällisempää. Ihmiset eksyvät aiheesta ja jäävät kiinni epäolennaisiin lillukanvarsiin ja esimerkkeihin. He eivät osaa erottaa keskusteluissa sitä puhutaanko yleisellä tasolla esimerkiksi massoista, vai onko kyse yksittäisestä esimerkistä. Deduktiivinen päättely yksinkertaisimmissakin asioissa loistaa poissaolollaan: hauki on kala ja kalat uivat vedessä. Tämän voi keskustelija hyvin myöntää todeksi. Silti seuraavassa lauseessa hän väittää kiven kovaa, että hauki ei elä vedessä.
Yleensä asiayhteyttä selventäviä esimerkkejä ei kannata käyttää ollenkaan. Ihmiset jäävät kiinni esimerkin johonkin yksityiskohtaan, joka ei siis ole keskusteltavan asian kannalta ollenkaan relevantti. He eivät tajua asiaa siinäkään vaiheessa, kun siitä heitä huomauttaa. Yksinkertaiset ihmiset myös sekoavat lopullisesti siinä vaiheessa, kun he tajuavat argumenttiensa loppuneen ja olleensa väärässä. Alkaa loputon jankkaaminen siitä, että hän on mukamas jo vastannut esitettyyn kysymykseen, eikä voi siksi vastata uudestaan. Mitään vastausta esitettyyn kysymykseen ei tietenkään oikeasti ole tullut ja vaikka olisikin, voisihan sen täsmennetysti kertoa uudestaan. Mutta tämä lopullisen häviön peittely on vain todella noloa. Samaan kategoriaan kuuluu kehoitus katsoa joku asia itse Googlesta tai se, että aletaan väittää jonkun faktuaalisen asian olevan vain mielipidekysymys. Että molemmat tässä ovat oikeassa, on vain eri mielipiteitä. Tämä siis silloinkin, kun fakta on yksiselitteinen.
Kansa siis on suurimmilta osin tyhmää ja yksinkertaista. Samaan aikaan ihmetellään sitä miten meillä on esimerkiksi tuloeroja työelämässä. Toiset ne harvat ovat hyvinkin kykeneviä loogisessa ajattelussa, päättelyssä, spatiaalisessa hahmotuksessa ja syy-seuraussuhteiden ymmärtämisessä. Ja noilla ei ole edes tekemistä kirjaviisauden tai yleissivistyksen kanssa. Ne tulevat siihen yleensä vielä päälle. Toiset (se suuri massa) ei tajua lukemaansa, ei ymmärrä, ei hahmota, ei osaa päätellä ja klassisesti ei näe sitä metsää puilta. Ei ole ihme, että tällaisessa korkean jalostusasteen maassa ei ole mahdollista saada tuollaisten ihmisten perustyöstä kovinkaan tuottavaa.
No mutta: uskoni ihmisiin on mennyt näitä keskusteluja lukiessa. Vesa ei vaan tajuu.
Kaikki eivät varmaankaan ole retoriikan mestareita, mutta tarkoitinkin ehkä enemmänkin sitä, että tuota täsmällistä vastaamista esitettyyn kysymykseen ei ehkä edes yritetä erityisesti tavoitella, sillä yhteiskunnassa menestyneimmiksikään katsotut yksilöt eivät vaikuta tekevän niin.
Esimerkiksi varmaankin monen vaikutusvaltaistempien ihmisten listan kärjestä löytyvät Donald Trump, Elon Musk tai Vladimir Putin eivät varmaankaan löydy ihan samoilta sijoilta täsmällisimpien argumentoijien pistetaulukolta. Muutkaan kärkikastin vaikuttajat, kuten vaikka Salman Rushdie tai Greta Thunberg, eivät pääsääntöisesti ole tunnettuja asiallisuudestaan, vaikka he ehkä siihen halutessaan pystyisivätkin.
Täsmällinen kysymyksiin vastailu ei siis vaikuta olevan mikään edelletys yhteiskunnassa pärjäämiseksi, vaan vapaamuotoisemmat kannanotot ja ulostulot voivat hyvinkin kantaa ihan pääkallonpaikalle asti.
Luulen että somella on syynsä ihmisten tyhmyyteen. Ja älypuhelimilla. Ei tarvi itse ajatella kun sieltä löytyy kaikki valmiiksi pureksittuna, myös se väärä tieto. Huono keskittymiskyky liittyy tähän. Enkä usko että tekoälyn laajempi tuleminen auttaa asiaa yhtään.
Kirjautuminen kaikille somealustoille pitäisi olla pakollista. Jäisi ainakin muutama öyhöttäjä pois, ne jotka eivät kehtaa omalla nimellä suoltaa paskaa aamusta iltaan.
Ihmiset on noin yleisestiottaen aivan saatanan tyhmiä. Siihen johtopäätökseen tulee, kun katsoo ihmisten käytöstä läpi historian ja tänä päivänä vaikka heidän käytöstään somessa.