G:Työhön palaavat äidit, koska takaisin työelämään?
Kiinnostaisi tietää miten muilla töihinpaluu sujuu. Itse aion laittaa lapsen hoitoon, kun on täytetty 1v ja 2kk. Hesarissa olikin juttu tänään, että Suomessa naiset pysyvät kauemmin kotona kuin Norjassa ja Ruotsissa. Mitenkäs teillä?
Kommentit (19)
Vanh.loman loputtua teen töitä välillä muutamia päiviä/kk, koska on siihen mahdollisuus ja tuolloin hoitaa mummo. 1v 2kk - 1v4kk lähden arkitöihin ja taapero menee kai päiväkotiin.
mutta sanonpahan ajatukseni/tavoitteeni kuitenkin :) Miehen kanssa asiaa pähkäilyttyämme päädyimme siihen, että pyrin hoitamaan pikkuneitin 2.5-vuotiaaksi asti kotona, jos vaan mahdollista. Esikoinen oli samoja ikiä hoitoon mennessä ja koimme hyväksi. Pikkuneiti on tosin vasta 6-viikkoa vanha, joten tosiaan aikaisin mietin asiaa :)
ollessaan noin 1½vee. Mun piti kyllä palata töihin ryhmikseen jo nyt maaliskuussa, mutta enpä raaskii vielä viedä poikaa hoitoon. (tuntuu tyhmälle viedä oma poika hoitoon vieraalle, ja mennä hoitaan vieraitten lapsii, mutta pph:n hommakaan ei kiinnosta...) Meni vähän asian vierestä...
napero
poika silloin 10kk. Isä jää kesälomalle sitten ja sen jälkeen hoitoon.
ja äitiyslomalle jäädessäni ajattelin palaavani työelämään tuolloin,mutta nyt kun tuo päivämäärä alkaa oikeasti olla lähellä tuntui pojan vieminen hoitoon aivan liian aikaiselta ja näin päätimmekin mieheni kanssa että jään hoitovapaalle ja katsotaan sitä töihin palaamista sitten hieman myöhemmin. nyt jäänkin sitten kotihoidon tuen turvin toistaiseksi kotiin hoitamaan pienokaistamme ja katsotaan sitä töihin paluuta sitten vähän myöhemmin:)
... laittaa lapsi päiväkotiin n. 2,5 - 3 vuoden iässä. Vielä kovin aikaista sanoa toteutuuko, mutta esikoinen aloitti päiväkodissa 2,5 vuotiaana ja tuntui sopivalta iältä. joten saman kaavan mukaan yritetään nytkin.
Mä aloitan työt pojan ollessa 11kk ikäinen. Isä jää kotiin kuukaudeksi ja poika aloittaa hoidossa 1v. iässä. Aluksi suunnittelin, että jäisin kotiin vielä vuodeksi ainakin, mutta sain unelmieni työn ja vakituisen sellaisen, joten suunnitelmat meni uusiksi. :/ Onneksi poika sai mukavantuntuisen perhepäivähoitajan, helpottaa tätä äidin potemaa " hoidonaloituskriisiä" :).
Laitoin juuri hoitovapaa-anomuksen vuoden loppuun, silloin kuopus 1v9kk. Sen jälkeen rupean tekemään joko puolipäivätyötä tai sitten anon jatkoa. Esikoisen jälkeen pääsin niin mielenkiintoiseen projektiin mukaan, etten malttanut olla pois töistä kuin vuoden.
eli olen palaamassa töihin 1.4. jolloin tyty on 1v ja pari viikkoa päälle. Jotenkin jo hirmuisesti ahdistaa viedä pikkuista vauvaani hoitoon, vaikka alusta saakka on ollut selvää että tuskin mitään pitkää hoitovapaata pidän. Esikoisen vein osapäivähoitoon 10kk:n iässä ja kokopäiväisesti reilu 1v, eikä siitä tullut ollenkaan tälläistä ahdistusta, tosin poika on aina ollut toisenluontoinen kuin tämä pikkuinen siskonsa.
Pidän ensin pois yhden kesäloman ja sen jälkeen tulee mummi hoitamaan neitiä. Kesällä saan pitää toisen loman pois, pidän vasta loppukesästä ja näillä näkymin hoitopaikkaa metsästetään syyskuun alkuun. Ikää on tuolloin 1v3kk ja päivät päälle.
Tyttö silloin 1v 1kk. Äitiysloma loppuu jo huhtikuun alussa, muttei sydän kestä niin pientä viedä hoitoon.
menen töihin elokuun alussa, lapsi silloin 10kk. isä hoitaa siihen asti kun on vuoden tai vähän päälle, ja menee tarhaan lokakuussa, jos saadaan järjestettyä tällainen aloitus kesken vuoden.
a.
koittaa elokuussa, poika silloin 1v ja 6kk, hoitoon menee varmaan ensin mummulleen ja sitten aloittanee 1.9 hoidon päivähoitopaikassa, ikää sit n.1v 7kk. Täällä jännitän jo etuajassa miten kaikki sujunee, tuntuu elämisen tahti tällä hetkellä niin verkkaiselta, et miten ikinä sitä ehtii ajoissa mihinkää ;) ??
Ilmoitin alunperin että palaan toukokuussa (lapsi tuolloin 1v2kk), mutta jatkoin hoitovapaata syksyyn, jolloin hän on 1v6kk. Alkoi NIIN ahdista töihinpaluu, ja onneksi taloudellinen puolikin järjestyi yllättäen, niin pystyin hyvin mielin jatkamaan hoitovapaata. Esikoinen meni tarhaan 1v2kk ja olihan hän näin jälkeenpäin ajateltuna aika pieni. Nyt hän on sitten 2v7kk kun palaa hoitoon.
Toiveena olisi kuitenkin, että pystyisin tekemään lyhennettyä työviikkoa eli neljä päivää viikossa. Taloudellinen puoli kuitenkin tämän määrää, mutta ainakin pari ekaa kuukautta olen kyllä lyhennetyllä vaikka näkkäriä syöden :)
Vanhempainvapaa loppuu helmikuun puolivälissä, poika on silloin 9,5 kk. Haluaisin jo nyt töihin. Sovimme kuitenkin mieheni kanssa, että olen hoitovapaalla syyskuun alkuun asti. Päätimme näin ihan käytännön asioiden vuoksi. Poika on syyskuussa 1v4kk, mielestäni ihan sopivan ikäinen menemään hoitoon.
Aloitin työt heti äitiysloman päätyttyä eli poika oli silloin 8,5kk.
Alkuun sain sovittua työnantajan kanssa, että teen 1-3pv viikossa töitä ja loput pidän kesälomaa -poika oli mummilla ne päivät. Vuoden alusta poika aloitti tarhassa eli 10,5kk ikäisenä ihan kunnallisen päiväkotiin.
Tosi hienosti on mennyt ja poika sujahti päiväkotiin kuin olisi ikänsä ollut. Itse olen huokaissut isosti; on ihanaa olla taas töissä. Mulla niin alkoi kaatua seinät niskaan kotona. Aloitin vuoden alussa myös uudessa työpaikassa niin on ollut tämä 2007 fresh start koko jengille :-)
haluaisin jo. Ja hakemuksiakin olen laittanut. Äitiyslomani loppuu helmikuussa ja jos tärppää työpaikan suhteen niin pikkuinen menee toukokuuhun asti ystäväni luo hoitoon muutamana päivänä viikossa ja muina päivinä on kotona vuorotyötä tekevän iskän kanssa ja toukokuussa sitten kunnalliseen päiväkotiin. Ikää olisi silloin 1v. Olen ollut nyt kaksi vuotta kotona kaikkien lasten kanssa ja kun isommat aloittivat vuoden alusta päiväkodissa niin tällainen järjestely on mahdollista.
Aitiysloma loppuu helmikuussa, sitten pidan viela kesalomat ja maaliskuussa olisi tarkoitus vieda lapsi hoitoon, ikaa silloin 10 kk. Kunhan vaan paivahoitopaikan saisi lahelta! Viela ei ole kuulunut mitaan, hakemus toki jatetty. Tyotehtavat varmistuivat maanantaina.
Menen töihin kun lapsi on 8,5kk. Isä jää kotiin ja sitten syksyllä kun lapsi on 1v2kk hän menee kunnolliseen kunnalliseen hoitoon... Siis jos minun työni jatkuu.