Vinkiksi, jos kierto pitkä ja epäsäännöllinen
Pakko kertoa, vaikka kyllähän tämä asia periaatteessa on varmasti useimmilla tiedossakin. Olin aiemmin n. 15 kiloa ylipainoinen. Esikoistamme yritimme vajaan vuoden verran. Kiertoni pillereiden lopettamisen jälkeen pitenivät jatkuvasti ja olivat lopulta jopa 50 päivää. Sattumalta tulin kuitenkin raskaaksi, vaikka ovulaation ajankohdasta ei ollut mitään käsitystä.
Esikoisen syntymän jälkeen olen laihtunut (osittain imetyksenkin vuoksi) normaalipainoiseksi ja lisäksi olen ryhtynyt kuntoilemaan säännöllisesti (4-5 kertaa viikossa). Kuukautiskiertoni ovat luultavasti tämän ansiosta lyhentyneet ja muuttuneet säännöllisiksi. Nykyään kiertoni on 30 päivää.
Vinkki siis on, että jos on ylipainoa ja pitkät kierrot (ja vauvaa ei yrityksistä huolimatta kuuluu), kannattaa ruveta liikkumaan ja laihduttaa edes muutama kilo.
Vaikka lääkärit kuinka asiasta ovat vakuutelleet, en uskonut ennen kuin tosiaan laihduin ja ryhdyin liikkumaan. Nyt on huomattavasti suuremmat mahdollisuudet raskautua, kun tietää edes suunnilleen koska ovulaatio tapahtuu. Tosin kuten toisessa viestiketjussa kirjoitin, nyt pään vaivaa aiheuttaa ilmeisesti useampi ovulaatio kierron aikana. Sikäli mikäli se nyt on mahdollista.
Mulla samoja kokemuksia. Pitkät ja epäsäännölliset kierrot, mulla tosin diagnoosina pco.
Esikoista yritimme puoli vuotta kunnes tärppäsi luomusti -heti sen jälkeen kun olin tiputtanut 12-15kg lyhyessä ajassa.
Toista lasta yritimme puoli vuotta jonka jälkeen hakeuduimme hoitoihin. Puoli vuotta vielä clomeilla kunnes tuli tärppi. En laihtunut -enkä laihduttanut.
Ennen kolmannen yritystä tiputin 15-18kg vuoden aikana pikkuhiljaa. Aloin tuntemaan ovulaatiot, kierrot normalisoituivat (32-35pv, kun ennen oli ollut n. 40-60pv) ja ekasta yrityskierrosta raskauduin!
Eli todellakin olen sitä mieltä, että laihduttaminen ja laihtuminen kannattaa -siis jos on ylipainoa. En tiedä mistä johtuu, koska minultakin on mitattu hormonaaliset tasot ollessani lihavimmillani, mutta kaikki arvot olivat ok . Yleensähän laihtuminen muuttaa hormonien keskinäistä tasapainoa parempaan, jolloin raskautumisen todennäköisyyskin kasvaa. Mutta sen tarkempaan en tiedä. Voihan se olla, että minun kohdallani tämä on ollut sattumaa, mutta vaikea sitäkään olisi uskoa.
Mutta hienoa että sinunkin kohdallasi tämä on toiminut! :)