Kokemuksia elämästä kohdunpoiston jälkeen!
Kaipaisin kokemuksia elämästä kohdunpoiston jälkeen. Itse olen alle kolmekymppinen nainen, mutta endometrioosin takia kipuja on päivittäin. Olen kokeillut lukuisia eri hormoneita ja kipulääkkeitä, käynyt leikkauksessa, lantionpohjan fysioterapiassa ja työkykyni leijuu tällä hetkellä kysymysmerkkinä ilmassa. Kivut 24/7 aiheuttavat minulle myös henkisen puolen haittaa ja epäilen olevani masentunut. Kipukohtauksen tullen mietin kuolemaa. En siis varsinaisesti ole itsetuhoinen, mutta ajatus elämästä tällaisenaan on toivoton.
Lääkäri suositteli koeputkihoitoja, mutta puoliso ei ole niihin halukas. Minulla ei siis ole vielä lasta. Luomuyritys on poissuljettu kiputilanteen vuoksi. Tällä hetkellä käytössä Procren.
Ymmärtääkseni mitään muuta hoitoa pistosten jälkeen ei enää ole, kuin kohdunpoisto. Kysyn siis, helpottiko se kohdallasi elämää? Veikö kivut? Itselläni endo on levinnyt aina palleaan asti sekö yhtäältä suolistoon, joten tuskin kaikki kivut katoaisivat poiston myötä. Seksi on minulle tosi tärkeää eli toivottavasti poisto ei vaikuttaisi orgasmeihin.
Haluan kuulla hyviä ja huonoja puolia kohdunpoistosta. Olisikohan minun edes mahdollista päästä toimenpiteeseen? Kiitos
Kommentit (53)
Poistettu 19.6, ihan parasta elämää kun kivut jäivät leikkauspöydälle. Tähystyksellä tehty, ja ei mitään kipuja koko toipumisen aikana missään. Haavat kudosliimalla kiinni joten ei edes näkyviä tikkejä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohdunpoisto altistaa virtsan- ja ulosteenkarkailulle. Ei kannata poistattaa, jos ei ole painavia syitä.
Kohtu tukee suolistoa ja muita sisäelimiä ja kun se poistetaan, ovat omillaan. Ulosteenkarkailu ei ole mukava vaiva.
Onko tämä totta?Ap
Ei mulla ainakaan ole moista vaivaa ollut.
Kohdunpoistosta 4 vuotta aikaa. Ikää 45 v
Minulta poistettiin kohtu kaksi vuotta sitten runsaiden kuukautisten vuoksi (Amerikassa, Suomessa kyseinen syy ei olisi ikina kelvannut), ja se oli paras paatos jonka olen ikina tehnyt! Poisto tehtiin emattimen kautta paivakirurgisesti, ja alussa oli parin-kolmen paivan ajan pienta epamukavaa tunnetta alavatsassa, mutta en muista mitaan muita haittoja olleen. Elamanlaatu parani ainakin 300 prosenttia, kun en vuoda enaa kuiviin joka kuukausi. :D
N45
Kiva lukea positiivisia kokemuksia täältä! Itse pääsin juuri leikkausjonoon (n.8kk), joten innolla näitä lueskelen. Itsellä syynä tosi kivuliaat menkat, jotka olleet aina eikä mikään ole auttanut. Kokeiltu vuosien saatossa pillerit, kapseli, rengas, kierukat Kyleena ja Mirena+minipillerit. Nyt lääkäri totesi, ettei enään kannata mitään kokeilla.
Leikkausta odotellen!
Myös lasten saanti altistaa virtsan ja ulosteen karkaillulle.. yms..
Eli kaikella on hintansa. Itsellä kolme lasta ja parin viikon päästä kohdun poisto..
Mä kyllä olen sitä mieltä että kivuton elämä olis ihan kiva.. Naiset ansaitsee sen.. Etenkin kun on joka päivää haittaava sairaus, joka vaikuttaa kaikkeen..
Oon jutellut useamman kanssa joilta on poistettu kohtu ja ovat tyytyväisiä Moni vanhempi vaikuttaa virkeämmälle kuin ne joilla on kohtu ja ovat todella tyytyväisiä ratkaisuun.. Kyllä jatkuva kipu syö elämän laatua ja elämää..
Vierailija kirjoitti:
Kohdunpoisto altistaa virtsan- ja ulosteenkarkailulle. Ei kannata poistattaa, jos ei ole painavia syitä.
Kohtu tukee suolistoa ja muita sisäelimiä ja kun se poistetaan, ovat omillaan. Ulosteenkarkailu ei ole mukava vaiva.
eikös noi kovat kivut ole ihan tarpeeksi painava syy?
kohtu on mulla poistettu 22 vuotta sitten, eikä ole karkaillut kusi eikä paska
Vierailija kirjoitti:
Minulta poistettiin kohtu kaksi vuotta sitten runsaiden kuukautisten vuoksi (Amerikassa, Suomessa kyseinen syy ei olisi ikina kelvannut), ja se oli paras paatos jonka olen ikina tehnyt! Poisto tehtiin emattimen kautta paivakirurgisesti, ja alussa oli parin-kolmen paivan ajan pienta epamukavaa tunnetta alavatsassa, mutta en muista mitaan muita haittoja olleen. Elamanlaatu parani ainakin 300 prosenttia, kun en vuoda enaa kuiviin joka kuukausi. :D
N45
Itse sain kohdunpoiston juurikin vuotojen takia. Samaan aikaan oli käytössä kierukka, pillerit ja Cyclocaprilon ja vuotoja 2-3vkon välein ja kestivät 6-10vrk. Hemoglobiini ja ferritiini sen mukaiset.
Leikkaus meni hyvin ja toipuminen on ollut vaihtelevaa. Kohta kolme viikkoa leikkauksesta ja elämä rupeaa hymyilemään!
Vierailija kirjoitti:
Varmasti kohdunpoiston hyödyt voivat ylittää sen haitat monissa tapauksissa. Silti on käsittämätöntä väittää etteikö lisääntynyt virtsankarkailuriski rakenteellisen tuen poistuttua olisi olemassa. Se realisoituu usein eläkeiän kynnyksellä ja usein vaatii tukiverkkoa tai ruiskutettavaa polymeeritäytehoitoa.
Kumpi on sun mielestä helpompaa? Pärjätä virtsankarkailun kanssa vai vuotaa kuin silta päätä leikattaisiin? Sitä paitsi sen tukiverkon voi asentaa jo siinä kohdunpoistossa, näin mullekin tehtiin.
Kohtu ja munasarjat poistettu endometrioosin vuoksi 5 vuotta sitten. Olen enemmän kuin tyytyväinen. Seksi on upeaa, kun mihinkään ei enää koske. Pystyn liikkumaan ja urheilemaan taas normaalisti ja kivuttomasti. Ei karkaile virtsa tai uloste, lantionpohja on timmi ja jumppaan sitä säännöllisesti lääkärin ohjeen mukaan. Menisin koska tahansa uudestaan.
Minulta kohtu, munasarjat ja pätkä paksusuolta poistettu endometrioosin takia 25 vuotta sitten. Kivut loppuivat heti, se oli taivas. Hyvin olen elellyt sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Lisäyksenä, olen siis tuo joka juuri viikko sitten ollut poistossa, että mulla oli iso myooma, endometrioosi, kierukat, minipillerit kokeiltu, lämpöpallohoitoa ei voinut tehdä koska myooma oli lihaksessa sisällä ulospäin suuntautuen. Vuotoihin oli jo cyklocapron ja burana jotka eivät auttaneet, hemppa huiteli 75 ja rautainfuusioita jouduin käymään useamman. Menkat kesti 14-21 pv eli elämä oli aivan mahdotonta jo. Vuodot oli niin runsaita että isoin super+tamponi kesti 15 min kun vuotoa ruljahti yli äyräiden ja vaatteiden vaihtoon. Jouduin eristäytymään kotiin, ja lopulta aneeminen olokin lukitsi täysin kaikesta. Lisäksi kohtu oli 100g sijasta 500g eli painoi jo kovasti kaikkea ja vaikeutti normaaleja vessa-asioita ja liikkumista.
En ole koskaan lukenut mitään näin pahaa tarinaa ja olen jo elämää nähnyt paljonkin. Huh huh mitä oot joutunu kestää
Toden totta, että kohdun poiston jälkeen vaarana on ulosteen karkailu. Minulta poistettiin kohtu munanjohdinsyövän yhteydessä. Haluaisin kaikille naisille, jos ei ole pakko poistaa kohtua, pitäkää se.
Ei voi tietää etukäteen kuinka siinä käy.