Kokemuksia elämästä kohdunpoiston jälkeen!
Kaipaisin kokemuksia elämästä kohdunpoiston jälkeen. Itse olen alle kolmekymppinen nainen, mutta endometrioosin takia kipuja on päivittäin. Olen kokeillut lukuisia eri hormoneita ja kipulääkkeitä, käynyt leikkauksessa, lantionpohjan fysioterapiassa ja työkykyni leijuu tällä hetkellä kysymysmerkkinä ilmassa. Kivut 24/7 aiheuttavat minulle myös henkisen puolen haittaa ja epäilen olevani masentunut. Kipukohtauksen tullen mietin kuolemaa. En siis varsinaisesti ole itsetuhoinen, mutta ajatus elämästä tällaisenaan on toivoton.
Lääkäri suositteli koeputkihoitoja, mutta puoliso ei ole niihin halukas. Minulla ei siis ole vielä lasta. Luomuyritys on poissuljettu kiputilanteen vuoksi. Tällä hetkellä käytössä Procren.
Ymmärtääkseni mitään muuta hoitoa pistosten jälkeen ei enää ole, kuin kohdunpoisto. Kysyn siis, helpottiko se kohdallasi elämää? Veikö kivut? Itselläni endo on levinnyt aina palleaan asti sekö yhtäältä suolistoon, joten tuskin kaikki kivut katoaisivat poiston myötä. Seksi on minulle tosi tärkeää eli toivottavasti poisto ei vaikuttaisi orgasmeihin.
Haluan kuulla hyviä ja huonoja puolia kohdunpoistosta. Olisikohan minun edes mahdollista päästä toimenpiteeseen? Kiitos
Kommentit (53)
No maapallo jatkaa pyörimistään sen operaation jälkeenkin, eikä siis pyöri sun navan ympärillä(sitä ennenkään).
Sivustolta hystersisters.com löytyy paljon asiaa ja keskustelua.
Oli samasta aiheesta keskustelu ihan hiljattain. Sieltä saa varmasti lisäinfoa. En viitsi kaivaa sitä nyt mistään.
Ihan normaalia elämää ollut. Vihdoinkin. Tosin ilman kuukautisia ja kipuja. Olisin tehnyt sen jo paljon aiemmin, jos vaan olisi voinut.
Kohdunpoisto voidaan tehdä niin, että kohdunkaula jätetään jäljelle. Silloin muutokset ovat pienempiä kuin jos myös kohdunkaula poistetaan. Kannattaa keskustella lääkärin kanssa tekniikasta.
Minulta kohtu poistettu melkein 10v. sitten. Olin silloin lähes 40v. ja lapset tehty (ivf). Leikkaus muutti elämäni. Kivut jäivät kokonaan pois, ei kuukautisia jne. Elämänlaatu parani äärettömän paljon. Leikkaus oli nopea, kivut vähäiset, toivuin todella nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän kohdunpoiston jälkeinen laskeuma välttämättä tule vuosikymmeniin jos kyseessä on työikäinen ihminen.Mutta kyllä se sieltä viimeistään vanhuusiässä tulee kun elimistö alkaa haurastua. Minulle on myös ehdotettu mutta en uskalla ottaa minkäänlaista riskiä.
Kaikilla vanhuuden myötä elimistö haurastuu ja tulee kaikenlaista vaivaa sun muuta. Jos on kohtu tallella, niin voi tulla kohdunlaskeuma. Ainakaan tätä ei tule, kun on kohtu poistettu. Jos on synnyttänyt, niin on jo nuorena monilla virtsanpidätysvaikeuksia ym. vaikka olisi kohtu tallella.
Ei kukaan tule selviämään vanhaksi asti tai varsinkaan vanhuutta ilman jonkinlaisia terveysvaivoja. Typeriä kommentteja täällä.
Lapsettomilla ikääntyvillä naisilla kohdunlaskeuma on harvinainen, synnyttäneistä niitä on 5-10% lla eniten laskeumia ilmaantuu vasta 20-30 vuotta 1. synnytyksen jälkeen.
Kohtu poistettu avoleikkauksella 3vko sitten. Tähystys ensin mutta verenvuoto alkoikin rajuna ja piti sitten avata maha. Eli 3 tähystyshaavaa ja iso tuossa keskellä. Syy oli jättimäinen myoma (melkein 2 kg) joka täytti kohdun ja alkoi vuotaa niin paljon, että jouduin sairaalaan.
Toipuminen ekat 2 vko karseeta. Hyvät kipulääkkeet tuli kotiin ja myös verenohennuspiikit. Iso leikkaus se oli. Nyt 3 vko leikkauksesta alan olla melko hyvässä kunnossa anemiaa on vielä mutta haavat alkaa olla siedettävät. Kipua on.
Mitään painavaa ei saa kantaa 4 viikkoon. Yhdyntä kielletty 2 kuukautta.
ei vaikuta seksiin siis mitenkään. Kohtu on vain lisääntymiselin. Vuoto loppui kokonaan 2 viikossa, siis kaikenlainen vuoto. Kaikkia typeriä leikkauksenjälkeisiä vaivoja on alkuun. Sairauslomaa 4 viikkoa.
Täällä myös n.vk sitten kotiuduttu kohdunpoistosta, tuoreita ketjuja löytyy lopulta aika vähän tehtyihin leikkauksiin nähden, joten jos on kysymyksiä, niin voin vastailla. Ainakin itsellä oli tiedonjano kova ennen leikkausta.
Ilmeisesti leikkaukset menee aika todella hyvin, kun oli hankala löytää mitään vähänkään tuoreempaa. Yleensähän ketju syntyy pulmista, ongelmista tms.
Itselle tosiaan tähystyksellä, kohtu paloiteltuna alakautta ja toipuminen mennyt hyvin, kuten etukäteen varoiteltiinkin😁.
Isot ja pienet vessa-asiat sujuneet todella hyvin ja vaivattomasti, ainoastaan aluksi sairaalassa vähän kirveli, kun oli kestokatetri mutta muutaman pissakerran jälkeen helpotti. Kun itse menin niin samasta vaivasta oli tulijaa ja lähtijää ja samana päivänäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti se kohdunpoisto jos sen saa. Suomessa todella nihkeästi suositaan siihen. Itselläni ei ole kokemusta. Mutta ois haaveissa saada joskus.
Olen käsittänyt myös, että suhtautuminen on nihkeää komplikaatioriskien takia.
Ap
Tuttavani sanoi että kohdunpoisto on aika perusjuttua jo ja toipuminen onnistui hyvin. Pääsi siihen jopa melko vaivattomasti.
Tämä kuulostaa kuitenkin hurjalta ja itse suostuisin tähän vain pakosta. Sen sijaan rintani, jotka eivät sinällään vaikuta kehon toimintaan mitenkään voisin poistattaa heti kokonaan, mutta eipä terveitä naisen kehoon syntyneen ei transihmisen noin vaan poisteta kokonaan. Olen aina inhonnut isoja ja nyt jo riippuvia rintojani.
Lisäyksenä, olen siis tuo joka juuri viikko sitten ollut poistossa, että mulla oli iso myooma, endometrioosi, kierukat, minipillerit kokeiltu, lämpöpallohoitoa ei voinut tehdä koska myooma oli lihaksessa sisällä ulospäin suuntautuen. Vuotoihin oli jo cyklocapron ja burana jotka eivät auttaneet, hemppa huiteli 75 ja rautainfuusioita jouduin käymään useamman. Menkat kesti 14-21 pv eli elämä oli aivan mahdotonta jo. Vuodot oli niin runsaita että isoin super+tamponi kesti 15 min kun vuotoa ruljahti yli äyräiden ja vaatteiden vaihtoon. Jouduin eristäytymään kotiin, ja lopulta aneeminen olokin lukitsi täysin kaikesta. Lisäksi kohtu oli 100g sijasta 500g eli painoi jo kovasti kaikkea ja vaikeutti normaaleja vessa-asioita ja liikkumista.
Kohdunpoisto 19.6, sairausloma päättyy 10.7. Pyöräilyä kaipaan, joko sen voisi ensi viikolla aloittaakin sairausloma päättyy
Minulle tehtiin kohdunpoisto 11 kk sitten. Vaikka luin kaikki kauhujutut ja lääkäri varoitteli että aina on komplikaatioiden mahdollisuus, kaikki meni hyvin. En ole koskaan ollut yhtä onnellinen. Lapset on tehty, ei enää koskaan kuukautisia! Vihdoin elämä tuntuu hyvältä.
Myoomien vuoksi poistettiin.
Varmasti kohdunpoiston hyödyt voivat ylittää sen haitat monissa tapauksissa. Silti on käsittämätöntä väittää etteikö lisääntynyt virtsankarkailuriski rakenteellisen tuen poistuttua olisi olemassa. Se realisoituu usein eläkeiän kynnyksellä ja usein vaatii tukiverkkoa tai ruiskutettavaa polymeeritäytehoitoa.
Olen tuossa aiemmin ylempänä kirjoitellut, jolla oli tuo puolikiloinen kohtu.
mullahan siis vessa-asiat oli todella vaikeita tuon myooman takia ja olihan siellä tosiaan endometrioosi-pesäkkeitäkin. Mullahan olisi jokatapauksessa ollut vaan pahenevaa nuo vaivat kun virtsarakko ei enää tyhjentynyt kunnolla esimerkiksi. Eläkeiän kynnyksellä aika iso osa kohdullisistakin kohtaa virtsankarkailua, ei kai tenamainokset ja tenat oo kehitetty vain kohdunpoiston käyneille :D. Eli vanhuus ja siihen mahdollisesti tulevat vaivat olisi mullakin ollu varmasti edessä muutoinkin, kuten kaikilla.
Ihanaa kun voi nyt käydä vessassa niin pienellä kuin isolla asialla ilman kipuja, vaivoja ja tiputtelua ja ilman kaikenlaisia asentojen vaihtoa. Nyt tajuaa vasta kuinka vaikeaa ja vaivalloista kaikki vessa-asiat on olleetkaan, niihin oli vaan turtunut.
Varasin itse yksityiseltä vielä ajan varalta kun tuohon ei tosiaan kuulu mitään jälkikontrollia jos kaikki menee hyvin.
Varovasti tsekkasi ja sanoi että pohjukka on siististi ja hienosti parantunut, Testasi pikaiseen lihakset ja sanoi että on todella vahvat, 6vk leikkauksesta voi sitten aloittaa uudelleen lantionpohjan lihasharjoitteet.
Seksikin aloitettiin miehen kanssa, hän ei siis millään tavalla kysynyt, vihjannut tai tehnyt aloitetta vaan on keskittynyt miun toipumiseen ja auttamiseen etten varmasti ole kuukauteen saanut nostaa mitään yhtään painavaa 🤍. Itse sitten tein aloitteen pari iltaa sitten.
Kolme kertaa on nyt siis toihuiltu ja ei oo todellista miten eka ja tokakin kerta jännitti ihan sairaasti!! Tuntui että kaikki energia meni siihen jännittämiseen. Pelkäsi koko ajan että jos onkin tullut jokin kipu jne ja jos ei tunnekaan mitään.
Mutta siis joka kerta jännitys on vähempänä ja samaa tahtia aistimukset kasvaa, kun uskaltaa keskittyä ja mieshän on ollut iso osa tätä, että mille raiteille tämä lähti menemään. Just juteltiin että jos oisin ekalla kerralla ja sen jälkeen jäänyt jotenkin henkisesti lukkoon tms niin olisi varmasti jäänyt sellainen aistimattomuus päälle ja epätoivo, että todella läsnä ja rentoutunut täytyy osata olla että se jännitys ei ota valtaa. Ei edes synnytysten jälkeen oo jännittänyt näin, no mutta kaikki on ennallaan.
Kolmesta kerrasta (ekalla en vaan uskaltanut jatkaa vaan halusin vaan tunnustella asiaa ja totutella kehoa) kahdella siis sain orgasmin ja ihan g-pisteen kautta miehen elimellä, että ei siis tarvinnut herätellä käsin tms. Ja itkuhan siinä tuli, siis sellainen tunneryöpsähdys orgasmin kanssa. Olin tyhmä lukenut näitä palstojen trollien pelotteluja hermojen poikkimenosta, orgasmien laimenemisesta tai jopa häviämisestä joten niistä oli siis itsellä jo pieni kammo takaraivossa. Mikä oli turhaa. Ja mulla on siis leikattu myös se kohdunnapukka ja kaula, onneksi, koska mulla niiden stimuloiminen vain tuntui todella epämiellyttävälle ja pahalle, sen vuoksi osa asennoista ei onnistunut edes. Tästäkin on ollut ketjuissa että se mukamas vie tuntoa pois jos se on leikattu. Mulle vain helpotus.
Ja jatko edelliseen kun oisi ollut liian pitkä viesti, niin laitetaan näin kahdessa osassa:
Nyt on vaivat poissa, tappavan runsaat kuukautiset, elintoimintoja vaikeuttava iso myooma, vaikea anemia, tekohormonien tai anemian aiheuttava hiustenlähtö js muut vaikeat vaivat, mielen ja kehon puuduttavat tekohormonit, kuten kierukka ja tilalla:
näemmä kivutonta villiä paljasta spontaania seksiä ilman huolta ehkäisystä. Tää tuntuu vapaudelta ja ihanalta saada viimein oma keho ja vain sen hormonit.
Liian vähän varmasti ihmiset tulevat kertomaan onnistuneita kokemuksia vaan herkemmin kerrotaan epäonnistumisia tai haetaan niihin apuja. Ja ymmärrän että monenlaisia kokemuksia tällainen operaatio voi tuoda. Mutta hirvittävän tärkeä osa on se henkinen tapa aloittaa seksi, että antaa aisteilleen rauhan ilman paineita ja tuntee kehonsa ja toki se puoliso siinä myös. Varmasti tantraalinen seksi alussa olisi hyvä tapa aloittaa, ilman suorituspaineita jos jollain sellaisia olisi edes alitajuisesti ja tosiaan naisen ehdoilla kummankin orgasmit että nainen saa rauhassa tunnustella ja totutella. Mutta näin, saa kysellä, kerton kyllä svoimesti omis kokemuksia aiheesta, leikkauksesta siis hieman yli kuukausi nyt.
Vierailija kirjoitti:
Sivustolta hystersisters.com löytyy paljon asiaa ja keskustelua.
Tätä ehdotan minäkin, kannattaa tutustua. Hysterectomy support forum eli kohdunpoiston tukifoorumi, paljon keskustelua eri osa-alueista ja englanninkielisenä sillä laaja kävijämäärä.
Kaikilla vanhuuden myötä elimistö haurastuu ja tulee kaikenlaista vaivaa sun muuta. Jos on kohtu tallella, niin voi tulla kohdunlaskeuma. Ainakaan tätä ei tule, kun on kohtu poistettu. Jos on synnyttänyt, niin on jo nuorena monilla virtsanpidätysvaikeuksia ym. vaikka olisi kohtu tallella.
Ei kukaan tule selviämään vanhaksi asti tai varsinkaan vanhuutta ilman jonkinlaisia terveysvaivoja. Typeriä kommentteja täällä.