Aikuiskoulutustukea ei voi saada työtön:
Pitää olla työsuhteessa ja ottaa opintovapaata, tai vaihtoehtoisesti olla yrittäjä:
https://www.aikuiskoulutustuki.fi/
Ja eikös eduskunta kaavaillut koko aikuiskoulutustuen poistamista? Miten se päätös lopulta meni?
Kommentit (62)
Totta! Hallituksen tyrimista piisaa vaikka piti muka työttömyyttä vähentää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on täyttä tuubaa. Vaikka palkka ei ole kaikilla noussut, siitä on ollut monia muita hyötyjä. Pelkästään palkan nousemisesta ei ole ollut kyse alun perinkään. Kyse on etenemisestä ja jaksamisesta. Mihin jäi käsite oman näköinen ura?
Tuo on täyttä mutua. Tutkimuksissa ei ole kyetty todentamaan hyötyjä.
Se asiasta tehty AINOA tutkimus oli EK:n tilaama, eikä siinä kysytty tai vertailtu laajasti eri hyötyjä. Niitä pitäisi kysyä tukea käyttäneiltä ihmisiltä itseltään.
Moni onkin kertonut tutkimuksen ulkopuolella, että tuki on mahdollistanut työelämässä pysymisen ja estänyt syrjäytymistä ja loppuun palamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi ehdottomasti panostaa aikuiskoulutukseen ja helpottaa uudelleenkouluttautumista, jos halutaan, että pitkäaikaistyöttömät ja työhönsä kyllästyneet saataisiin uusiin hommiin. Tämä olisi ehkä yksi tärkeimpiä asioita tässä tilanteessa.
Tässäkin hallitus tyri kertakaikkiaan oikeistoideologisen lyhytnäköisesti.
Työttömälle ei makseta aikuiskoulutustukea vaan työtön voi hakea opintotukea, opintolainaa, asumistukea ja näiden päälle vielä työskennellä osa-aikaisesti tai vastaavasti tehdä kokoaikatöitä ja opiskella päätoimisesti tenttimällä etänä/suorittaa opinnot pelkästään tenttimällä/näytöillä. Tällöin työtön ei ole enää kortistossa työtön vaan oppilaitoksessa kirjoilla oleva päätoiminen opiskelija.
Eli opiskelija ottaa taloudellisen ja henkisen riskin. Työnantaja ei sijoita häneen, vaan tahtoo valmiin, tuottavan yksilön. Tämän työ lisää rahaa systeemiin. Raha ei palaudu nykyverotuksessa yhteiskuntaan, vaan nousee ylöspäin koneistossa ja päätyy omistajien tileille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi ehdottomasti panostaa aikuiskoulutukseen ja helpottaa uudelleenkouluttautumista, jos halutaan, että pitkäaikaistyöttömät ja työhönsä kyllästyneet saataisiin uusiin hommiin. Tämä olisi ehkä yksi tärkeimpiä asioita tässä tilanteessa.
Aikuiskoulutustuki ei ole parantanut sitä saaneiden työllisyyttä tai palkkaa. Pitää olla rohkeutta lakkauttaa näin turhaksi osoittautunut tuki.
Mitä ihmettä sä oikein selität? Sehän riippuu ihan siitä mitä opiskelee! Esim. jos opiskelee lähihoitajaksi, niin kyllä töitä riittää valmistumisen jälkeen ja jo ennen sitä.
Itse olen lähihoitaja ja opiskelen aikuiskoulutustuella sairaanhoitajaksi. Mitä luulet riittä
Tarkoitus onkin lukita järjestelmä entisajan malliseksi. Jokainen paikoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Se on ansaittu etu. Itse olin 15 vuotta työelämässä ja sen jälkeen opiskelin osan maisterin tutkinnosta aikuiskoulutustukea. Silti piti oma asunto myydä ja käyttää niitä rahoja elämiseen opiskelujen aikana.
Kannattaa vain, kun työllistyminen on varmaa ja on alun alkaen varaa. Ts. pääsee vakityöhön ja pystyy ostamaan sen asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus sai tukea ammattikoulun aikuisiltaopintoihin ja monimuoto. Mutta se vaati opintolainan. Joka ei kaikille ole turvallinen, jos ei ole millä maksaa takaisin. Onkohan sekin nyt loppu vai miten lie.
Opintolaina on velaksi elämistä... en enää ottaisi. Aikoinaan AMK-tutkintoa suorittaessa oli yksinkertaisesti pakko ottaa sitä, sillä toimeentulotukea ei saanut vaan käskivät ottaa lainaa. Myöhemmin onneksi pääsin pieniin hommiin opintojen ohelle, jotta pärjäsin jotenkuten taloudellisesti. Olihan se aika raskasta. Kaiken kukkuraksi tutkinto ei edes työllistä oman alan hommiin kaikkia halukkaita, kun valmistuneita on niin paljon. Se oli virhe ja siitä jäi vielä velka maksettavaksi.
Tämä onkin raivostuttavaa, että taloudellinen riski työnnetään täysin yksilön vastuulle. Työelämä odottaa valmista rata
Ihmisen halutaankin velkaantuvan työelämälle. Se lisää työnantajan valtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuiskoulutustuki ei ole parantanut sitä saaneiden työllisyyttä tai palkkaa. Pitää olla rohkeutta lakkauttaa näin turhaksi osoittautunut tuki.
Jos aikuiskoulutustukea voi saada vain työssä käyvä, niin eihän se tuki mitenkään voi kenenkään työllisyyttä parantaa.
Tuen arvo on siinä, että se tuo lisää osaamista. Parantaa ammattitaitoa. Sillä on paljon merkitystä koko maan menestymisen kannalta. Sen merkitys on paljon suurempi kuin yksittäisten ihmisten palkkoje
Se luo tasa-arvoa, mikä taas vähentää toisten valtaa muiden yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalitukien leikkaaminen on yllättävän hyvä kannustin edistää työllistämistä, ei suinkaan tukien lisääminen.
Toivottavasti tuo oli sarkasmia. Monet kyllä hakevat töitä, vaan kun eivät pääse.
Työnhalut näki täälläkin eräässä keskustelussa kun kysyttiin kuka olisi valmis työskentelemään siivoojana,Kukaan ei ollut-milloin on selkä kipeä ja ei ole ajokorttia ja on niin koulute
Luit näköjään ketjua kuin piru raamattua.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä kuin joku aiemmin edellä, että suomalaiset on hemmoteltu piloille. Aikuiskoulutustuki on sidottu työvuosiin ja työpaikkaan ja se on ihan oikein. Nämä ihmiset ovat jo työtulostaan makselleet veroja yhteiskunnan laariin.
Työttömillä on mahdollista opiskella työvoimakoulutuksessa tai omaehtoisiin opintoihin saada harkinnanvaraista työttömyystukea. Siinä on ihan riittävästi mahdollisuuksia.
Itse olen ollut työelämässä jotain 14 vuotta, ja nyt kun minut irtisanottiin, en voi tietenkään saada aikuiskoulutustukea koska en ole enää työsuhteessa. Veroja ja työttömyysvakuutusmaksuja olen siis maksellut tälle valtiolle. Mutta eikös se eduskunta tosiaan kaavaillut, että aikuiskoulutustuki lakkautettaisiin syksyllä? Jos näin käy, niin sittenhän sillä ei ole merkitystä kelle se on tarkoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä kuin joku aiemmin edellä, että suomalaiset on hemmoteltu piloille. Aikuiskoulutustuki on sidottu työvuosiin ja työpaikkaan ja se on ihan oikein. Nämä ihmiset ovat jo työtulostaan makselleet veroja yhteiskunnan laariin.
Työttömillä on mahdollista opiskella työvoimakoulutuksessa tai omaehtoisiin opintoihin saada harkinnanvaraista työttömyystukea. Siinä on ihan riittävästi mahdollisuuksia.
Itse olen ollut työelämässä jotain 14 vuotta, ja nyt kun minut irtisanottiin, en voi tietenkään saada aikuiskoulutustukea koska en ole enää työsuhteessa. Veroja ja työttömyysvakuutusmaksuja olen siis maksellut tälle valtiolle. Mutta eikös se eduskunta tosiaan kaavaillut, että aikuiskoulutustuki lakkautettaisiin syksyllä? Jos näin käy, niin sittenhän sillä ei ole merkitystä kelle se on tarkoitettu.
No aika monella irtisanotulla on perustyöttömään verrattuna paremmat mahdollisuudet kouluttutua ja saada uusi työpaikka. Irtisanotuille on työpaikasta riippuen räätälöity erilaisia paketteja yhteistyössä te-toimiston kanssa jne.
Kouluttauduin aikanaa mm. lyhyen ajan tuen avulla lastenhoitajasta varhaiskasvatuksen opeksi. Muuta tietä edetä ei tuolloin ollut. Tuki helpotti hiukan elämää - antoi töiltä tilaa. Opiskelu oli rankaa, lähinnä ajankäytön kannalta. Toki hyvin palkitsevaa ko. aika oli. Oli kiva oppia uutta ja vaikuttaa monin tavoin alallani sekä jakaa alan kuvaa muiden aikuisopiskelijoiden kanssa. Suurimman osan opinnoista tein työni ohessa. Illat/yöt opintohommia, vklt reissua yönsyliin opintopaikkakunnalle, mahdolliset harjoittelut vakityön lisäksi. Tätä kolme vuotta.
Tosiaan kannatti, vaikka nyt olen ns. muissa hommissa, ns. sapattivapaalla, pohtien mikä on roolini muuttuvalla päivähoidon/varhaiskasvatuksen. työkentällä.
Onneksi takataskussa on myös kaupallinen koulutus, joka mahdollistaa pienen breikin muille työmarkkinoille.
Aikuiskoulutustuki on pidettävä jollain tasolla. Aikuisena opintolainat ovat ihan typerä vastine. Jollain muulla tavoin tulee taata jopa kontrolloidakin, työnsaanti mahdollisuus koulutuksen jälkeen/aikana. Vähän "keppiä" ja porkkanaa.
Ei tarvitse hakea töitä, jos opiskelee etuudella, koska silloinhan opiskelu on se työ. Tein näin eikä kukaan tarkkaillut edistymistäni. Tuet loppuivat, ja menin töihin valmistuakseni opinnoistani puoli vuotta työkkärin kanssa alussa sovittua myöhemmin. Olen kasvukeskuksesta, eikä täällä siis ole tarpeeksi virkailijoita työvoiman ulkopuolella olevien (opiskelijoiden) kyttäämiseen. KELA saattaa kysellä tosin, mutta elin ansiosidonnaisella, jota tarkkailee pääasiassa liitto ja työkkärin väki.
Vierailija kirjoitti:
Jaa millä tavalla tässä hallitus on tyrinyt. Tämäkin viesti on oikein hölmöläisen kirjoittaman, kun ei tiedä ketä aikuiskoulutustukeen on ollut edes oikeutettu. Toisekseen se elämä nyt ei aina ole hauskaa, jos kyllästyy työhön niin sitä voi tasapainottaa työn ulkopuolisilla asioilla. Ei valtion tehtävä ole maksaa useampaa koulutusta vain koska itse tekee huonoja valintoja ja kyllästyy.
Vierailija kirjoitti:
Voi hakea omaehtoisesti opiskelua työttömyysedulla, jos ala on hyvä ja on töitä alalla. Sen myöntää TE-toimisto, jos myöntää. Ehdot ovat tiukat. Se vaatii paljon (huom. PALJON) tekemistä. Pitää suorittaa tietyt opinnot tietyssä ajassa ja samaan aikaan tehdä työhakemuksia 4 kpl / kk. Tämä ehkä onnistuu, jos läheinen ei kuole eli ei joudu suremaan samaan aikaan ja jos ei sairastu esim. kahdeksi viikoksi koronaan tai muuta ikävää tapahdu, mikä vie huomiosi kahdeksi viikoksi pois opiskelusta. Jos et pysty suoriutumaan, joutuu maksamaan tuet takaisin.
Ei tarvitse hakea töitä, jos opiskelee etuudella, koska silloinhan opiskelu on se työ. Tein näin eikä kukaan tarkkaillut edistymistäni. Tuet loppuivat, ja menin töihin valmistuakseni opinnoistani puoli vuotta työkkärin kanssa alussa sovittua myöhemmin. Olen kasvukeskuksesta, eikä täällä siis ole tarpeeksi virkailijoita työvoiman ulkopuolella olevien (opiskelijoiden) kyttäämiseen. KELA saattaa kysellä tosin, mutta elin ansiosidonnaisella, jota tarkkailee pääasiassa liitto ja työkkärin väki.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti antavat aikuiskoulutustuelle lisäaikaa siihen asti että keksivät korjaavan järjestelmän.
Syypää tuen lopettamiseen ovat järjestelmää hyväksikäyttäneen ihmiset. Aikuiskoulutustuki on ollut varsin tehoton, sillä liian moni on käyttänyt sitä vain ylimääräisen loman hankkimiseksi.
Aloitan just opiskelut ammattikorkeakoulussa huomenna. Pitää hakea 4 työpaikkaa kk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalitukien leikkaaminen on yllättävän hyvä kannustin edistää työllistämistä, ei suinkaan tukien lisääminen.
Kannustaako rekrytoijaa palkata työnhakija jolla on leikattu sos. tukia? Edelleen töihin ei vain mennä, siinä on rekrytoija välissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on puppua. Työttömyyskorvauksella ei voi opiskella korkeakoulututkintoa. Ammatillisen tutkinnonkin vain siinä tapauksessa, että sen katsotaan edistävän työllistymistä. Työtön on paljon huonommassa asemassa kuin työssä oleva koulutuksen suhteen.
Työttömälle ei makseta aikuiskoulutustukea vaan työtön voi hakea opintotukea, opintolainaa, asumistukea ja näiden päälle vielä työskennellä osa-aikaisesti tai vastaavasti tehdä kokoaikatöitä ja opiskella päätoimisesti tenttimällä etänä/suorittaa opinnot pelkästään tenttimällä/näytöillä. Tällöin työtön ei ole enää kortistossa työtön vaan oppilaitoksessa kirjoilla oleva päätoiminen opiskelija.