Aikuiskoulutustukea ei voi saada työtön:
Pitää olla työsuhteessa ja ottaa opintovapaata, tai vaihtoehtoisesti olla yrittäjä:
https://www.aikuiskoulutustuki.fi/
Ja eikös eduskunta kaavaillut koko aikuiskoulutustuen poistamista? Miten se päätös lopulta meni?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Työtön voi opiskella työvoimapoliittisesti eli saada sitä työttömyyskorvaustaan.
Otsikkosi ei nyt varsinaisesti mitenkään liity itse tekstisisältöösi.
Sitä on oikeasti vaikeaa saada. Pitää myös olla tarkkana, että jos/kun tekee ohessa työtä, ei tienaa liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus sai tukea ammattikoulun aikuisiltaopintoihin ja monimuoto. Mutta se vaati opintolainan. Joka ei kaikille ole turvallinen, jos ei ole millä maksaa takaisin. Onkohan sekin nyt loppu vai miten lie.
Opintolaina on velaksi elämistä... en enää ottaisi. Aikoinaan AMK-tutkintoa suorittaessa oli yksinkertaisesti pakko ottaa sitä, sillä toimeentulotukea ei saanut vaan käskivät ottaa lainaa. Myöhemmin onneksi pääsin pieniin hommiin opintojen ohelle, jotta pärjäsin jotenkuten taloudellisesti. Olihan se aika raskasta. Kaiken kukkuraksi tutkinto ei edes työllistä oman alan hommiin kaikkia halukkaita, kun valmistuneita on niin paljon. Se oli virhe ja siitä jäi vielä velka maksettavaksi.
Tämä onkin raivostuttavaa, että taloudellinen riski työnnetään täysin yksilön vastuulle. Työelämä odottaa valmista ratasta joka vain liittyy koneistoon ja pyörii paikoillaan.
Jos tuosta putoaa, ei työllisty tai jaksa, niin voi voi. Jää pois leikattujen tukien varaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi ehdottomasti panostaa aikuiskoulutukseen ja helpottaa uudelleenkouluttautumista, jos halutaan, että pitkäaikaistyöttömät ja työhönsä kyllästyneet saataisiin uusiin hommiin. Tämä olisi ehkä yksi tärkeimpiä asioita tässä tilanteessa.
Tässäkin hallitus tyri kertakaikkiaan oikeistoideologisen lyhytnäköisesti.
Aikuiskoulutustuki ei ole parantanut sitä saaneiden työllisyyttä tai palkkaa. Pitää olla rohkeutta lakkauttaa näin turhaksi osoittautunut tuki.
Mitä ihmettä sä oikein selität? Sehän riippuu ihan siitä mitä opiskelee! Esim. jos opiskelee lähihoitajaksi, niin kyllä töitä riittää valmistumisen jälkeen ja jo ennen sitä.
Itse olen lähihoitaja ja opiskelen aikuiskoulutustuella sairaanhoitajaksi. Mitä luulet riittääkö mulle töitä?
T:Sh-opiskelija
Vierailija kirjoitti:
Tämä onkin raivostuttavaa, että taloudellinen riski työnnetään täysin yksilön vastuulle. Työelämä odottaa valmista rata
Suomalaiset on hemmoteltu piloille. Se on jo hemmetisti, että valtio tarjoaa koulutukset ilmaiseksi.
"Jos aikuiskoulutustukeen liittyvät käytännöt sekä tuen lakkautus mietityttävät, järjestämme Aikuiskoulutustuki - mikä, kenelle, miten? -webinaariin torstaina 11.1.2024 kello 15 alkaen. Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan verkkosivuillamme.
Hallituksen esitys aikuiskoulutusetuuksien lakkauttamisesta on lähtenyt lausuntokierrokselle tiistaina 12.12.2023. Lue lisää Ajankohtaista-sivultamme. Myönnämme ja maksamme aikuiskoulutustukea ja ammattitutkintostipendejä edelleen kuten tähänkin asti. Meille saapuu tällä hetkellä paljon hakemuksia, viestejä ja puheluita, joten aikuiskoulutusetuushakemusten käsittely sekä asiakaspalvelu voivat tilapäisesti ruuhkautua. Teemme parhaamme, jotta saamme ruuhkan purettua."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuiskoulutustuki ei ole parantanut sitä saaneiden työllisyyttä tai palkkaa. Pitää olla rohkeutta lakkauttaa näin turhaksi osoittautunut tuki.
Mitä ihmettä sä oikein selität? Sehän riippuu ihan siitä mitä opiskelee! Esim. jos opiskelee lähihoitajaksi, niin kyllä töitä riittää valmistumisen jälkeen ja jo ennen sitä.
Itse olen lähihoitaja ja opiskelen aikuiskoulutustuella sairaanhoitajaksi. Mitä luulet riittääkö mulle töitä?
Totta kai se riippuu siitä, mitä opiskelee. Nyt sairaanhoitaja on voinut opiskella vaikka floristiksi, jolloin koulutuksella on suorastaan heikennetty työmarkkina-asemaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä onkin raivostuttavaa, että taloudellinen riski työnnetään täysin yksilön vastuulle. Työelämä odottaa valmista rata
Suomalaiset on hemmoteltu piloille. Se on jo hemmetisti, että valtio tarjoaa koulutukset ilmaiseksi.
Persulan ideologian mukaan vain rikkaat kouluttautuvat kun pappa maksaa. Köyhät eivät kouluttaudu vaan pysyvät ikuisesti junttipersuina joita voi pyörittää ja manipuloida ihan miten vain hallitseva luokka (rikkaat mukaanlukien persujen hillotolppalaiset) haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti antavat aikuiskoulutustuelle lisäaikaa siihen asti että keksivät korjaavan järjestelmän.
Vähän pakko, elleivät halua ajaa maata konkurssiin ja itseään valtiopetossyytteeseen. Tämä maa tarvitsee koulutetun väestön eikä mitään huuhaapersuja, joille peruskoulukin otti liian koville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi ehdottomasti panostaa aikuiskoulutukseen ja helpottaa uudelleenkouluttautumista, jos halutaan, että pitkäaikaistyöttömät ja työhönsä kyllästyneet saataisiin uusiin hommiin. Tämä olisi ehkä yksi tärkeimpiä asioita tässä tilanteessa.
Tuo on täyttä tuubaa. Vaikka palkka ei ole kaikilla noussut, siitä on ollut monia muita hyötyjä. Pelkästään palkan nousemisesta ei ole ollut kyse alun perinkään. Kyse on etenemisestä ja jaksamisesta. Mihin jäi käsite oman näköinen ura?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon mantran kehitti EK:n maksama tutkija.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on täyttä tuubaa. Vaikka palkka ei ole kaikilla noussut, siitä on ollut monia muita hyötyjä. Pelkästään palkan nousemisesta ei ole ollut kyse alun perinkään. Kyse on etenemisestä ja jaksamisesta. Mihin jäi käsite oman näköinen ura?
Tuo on täyttä mutua. Tutkimuksissa ei ole kyetty todentamaan hyötyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin! Eikö hallitus suunnittele tämän kehityksen mahdollistamista, eli että tuettaisiin kouluttautumista esim lähihoitajasta sairaanhoitajaksi tai opettajasta erityisopettajaksi. Joku harkinta tähänkin täytyisi jättää. Itse opiskelin lähihoitajaksi aikuiskoulutustuella n 10v sitten ja nyt kuntoutusrahalla sosionomiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalitukien leikkaaminen on yllättävän hyvä kannustin edistää työllistämistä, ei suinkaan tukien lisääminen.
Toivottavasti tuo oli sarkasmia. Monet kyllä hakevat töitä, vaan kun eivät pääse.
Työnhalut näki täälläkin eräässä keskustelussa kun kysyttiin kuka olisi valmis työskentelemään siivoojana,Kukaan ei ollut-milloin on selkä kipeä ja ei ole ajokorttia ja on niin koulute
No siinä on kysytty halukkuutta SIIVOUSTYÖHÖN. Ja kyllä, ihmisillä on ihan oikeasti rajoitteita, miksi kyseistä työtä ei voi tehdä. Esimerkiksi itse vastasin siihen, että kärsin alaselkäkivuista, joten työ ei ole minulle sopiva ja että minulla on opiskeluajoilta siitä kokemusta joten tiedän, mitä se työ on. Eikä minulla muuten ole sitä ajokorttiakaan (vaikka se itsessään ei estä tuota työtä jos siivoa tietyt kohteet ja menee sinne bussilla).
Aika typerää pilkata jonkun fyysisistä kivuista. Onhan niitäkin tietysti, jotka eivät halua tehdä siivoustyötä. En itsekään haluaisi vaikka rajoitteita ei olisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos aikuiskoulutustukea voi saada vain työssä käyvä, niin eihän se tuki mitenkään voi kenenkään työllisyyttä parantaa.
Tuen arvo on siinä, että se tuo lisää osaamista. Parantaa ammattitaitoa. Sillä on paljon merkitystä koko maan menestymisen kannalta. Sen merkitys on paljon suurempi kuin yksittäisten ihmisten palkkojen merkitys.
Meillä ei oikeasti ole muuta tarjottavaa kuin osaaminen. Se on se mikä nosti Suomen k e h i t y s maan asemasta aikoinaan. Eikä se olisi onnistunut ilman suuria panostuksia koulutukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus sai tukea ammattikoulun aikuisiltaopintoihin ja monimuoto. Mutta se vaati opintolainan. Joka ei kaikille ole turvallinen, jos ei ole millä maksaa takaisin. Onkohan sekin nyt loppu vai miten lie.
Opintolaina on velaksi elämistä... en enää ottaisi. Aikoinaan AMK-tutkintoa suorittaessa oli yksinkertaisesti pakko ottaa sitä, sillä toimeentulotukea ei saanut vaan käskivät ottaa lainaa. Myöhemmin onneksi pääsin pieniin hommiin opintojen ohelle, jotta pärjäsin jotenkuten taloudellisesti. Olihan se aika raskasta. Kaiken kukkuraksi tutkinto ei edes työllistä oman alan hommiin kaikkia halukkaita, kun valmistuneita on niin paljon. Se oli virhe ja siitä jäi vielä velka maksettavaksi.
Liikkuvia rattaita saadaan sitten raskaimman perustyön tekijöistä, kuten siivoojista, rakentajista ja keittiötyöntekijöistä. Näitä voidaan kilpailuttaa ja vaihdella mielin määrin. Tämä buumi nähtiinkin jo vuosituhannen vaihteessa, kun laman jäljiltä työttömät tekijät työllistyivät lähinnä vuokratyöpaikkoihin. Joista osa niistäkin vaihtoi toimitsijaa tuon tuosta.
Samaan aikaan on jarrutettu uudistuksia pitämällä vanhat töissä. Kun tätä ei voida jatkaa ikuisesti, tuodaan tilalle halpaa työvoimaa ulkomailta.
Olen samaa mieltä kuin joku aiemmin edellä, että suomalaiset on hemmoteltu piloille. Aikuiskoulutustuki on sidottu työvuosiin ja työpaikkaan ja se on ihan oikein. Nämä ihmiset ovat jo työtulostaan makselleet veroja yhteiskunnan laariin.
Työttömillä on mahdollista opiskella työvoimakoulutuksessa tai omaehtoisiin opintoihin saada harkinnanvaraista työttömyystukea. Siinä on ihan riittävästi mahdollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on täyttä mutua. Tutkimuksissa ei ole kyetty todentamaan hyötyjä.
Missä tutkimuksissa? Kerrotko niistä vähän lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalitukien leikkaaminen on yllättävän hyvä kannustin edistää työllistämistä, ei suinkaan tukien lisääminen.
Toivottavasti tuo oli sarkasmia. Monet kyllä hakevat töitä, vaan kun eivät pääse.
Työnhalut näki täälläkin eräässä keskustelussa kun kysyttiin kuka olisi valmis työskentelemään siivoojana,Kukaan ei ollut-milloin on s
No tämä. Ei kestäisi munkaan selkä siivoojan työtä pidemmän päälle. Eikä kyllä kestäisi olkapääkään. Olen lähihoitaja vanhuspuolella eikä selkä tahdo kestää ja olkapään vuoksi olin sairaslomalla ja sitten osittaisella työajalla. Siksi opiskelen sairaanhoitajaksi, että mahdollisuudet fyysisesti keveyempään työhön laajenee. Täällä kun lähihoitajille tarjolla lähinnä raskasta vanhustyötä.
Niin. Se on ansaittu etu. Itse olin 15 vuotta työelämässä ja sen jälkeen opiskelin osan maisterin tutkinnosta aikuiskoulutustukea. Silti piti oma asunto myydä ja käyttää niitä rahoja elämiseen opiskelujen aikana.
Toivottavasti antavat aikuiskoulutustuelle lisäaikaa siihen asti että keksivät korjaavan järjestelmän.