Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

THL: Näin moni suomalainen on lihava - Ongelmat ovat räjähtämässä käsiin

Vierailija
06.01.2024 |

Lähes puolet suomalaisista ovat keskivartalolihavia. Tutkimuksen johtaja vaatii yhteiskunnallisia toimia lihavuuden torjumiseksi.

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/dd22d803-8418-404b-ab40-08da7…

Kommentit (189)

Vierailija
61/189 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkkä keskivartalolihavuus ei vielä tee sairaaksi. Pitää mitata myös veriarvot jne.

Jaa asia on kylläkin toisinpäin. Veriarvot kuten ALAT, GT tai ASAT eivät kerro maksan kroonisesta rasvoittumisesta. Kyllä se keskivartalolihavuus juurikin lisää insuliiniresistenssiä rasvakudoksessa ja eristää sisäelimet heikentäen näiden hormonivastetta. Turha normalisoida läskiyttä. 

Jos täällä on tarkoitus keskustella asiallisesti, niin jätetään sitten sanat läski ja läskiys jatkossa pois ketjusta.

No voi kyynel jos noin on herkkänahkaista. Jos se oma lihavuus on tuollainen tabu niin sairas olet mieleltäsi ja keholtasi. Kyllä asioista pitää voida puhua niiden oikeilla nimillä.

Sinultahan se ei onnistu, kun ensimmäisenä olet suuttumassa ihan normaalista suomen kielen sanasta. 

Vierailija
62/189 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Minulla on kaikki oikein hyvin. :) Aurinko paistaa ja on kaunis päivä. Mene sinäkin nauttimaan ulkoilmasta äläkä kiukkua netissä koko päivää. "

Joo se että sulla on tarve vakuutella onnellisuuttas jollekin tuntemattomalle vauva-palstalla kertoo todellakin että sulla on kaikki hyvin

Pus pus pus 😙 Pelkkää rakkautta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/189 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Minulla on kaikki oikein hyvin. :) Aurinko paistaa ja on kaunis päivä. Mene sinäkin nauttimaan ulkoilmasta äläkä kiukkua netissä koko päivää. "

Joo se että sulla on tarve vakuutella onnellisuuttas jollekin tuntemattomalle vauva-palstalla kertoo todellakin että sulla on kaikki hyvin

Pus pus pus 😙 Pelkkää rakkautta!

Miks antelet alanuolia jos kerta oot niin onnen enkeli

Vierailija
64/189 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tk:sta on mahdollisuus saada lähete tällaiseen palveluun kuin terveyskylä www.terveyskyla.fi. Sieltä saa henkilökohtaisella tasolla apua ja mm. ravintoterapeutin. Tämä on yhteiskunnan tarjoama tukipalvelu ylipainon kanssa kamppaileville. Palvelu on huonosti tunnettu, eikä kaikki lääkäritkään tiedä siitä. Pitäisi enemmän markkinoida.

Jos ne ei toimita terveellisiä ruokia valmiina kotiin, ei tuosta ole itselleni hyötyä. Minulla väsymys tekee sitä, että syön paljon valmisruokia jotka ovat aika epäterveellisiä. En jaksa kokata. 

Olen jatkuvissa kivuissa ja nukun erittäin vähän, uupumus on siis kova. Teen silti ruoat itse ja syön terveellisesti (joskus herkkujakin, en ole mikään fitnessneurootikko) koska mulla ei ole todellakaan varaa vetää itseäni tästä yhtään huonompaan kondikseen huonolla ravinnolla ja ylipainolla. Kyse on ihan siitä otatko itsestäsi vastuun vai et.

Vierailija
65/189 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuinka moni syö mielialalääkeitä, jotka lihottaa

Vierailija
66/189 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanopa yksikin lääke joka per se lihottaa. Jotkin psykoosilääkkeet voivat kerätä nestettä, mutta aineenvaihduntaan ei oikein mikään lääke vaikuta. 

Vierailija
67/189 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tk:sta on mahdollisuus saada lähete tällaiseen palveluun kuin terveyskylä www.terveyskyla.fi. Sieltä saa henkilökohtaisella tasolla apua ja mm. ravintoterapeutin. Tämä on yhteiskunnan tarjoama tukipalvelu ylipainon kanssa kamppaileville. Palvelu on huonosti tunnettu, eikä kaikki lääkäritkään tiedä siitä. Pitäisi enemmän markkinoida.

Jos ne ei toimita terveellisiä ruokia valmiina kotiin, ei tuosta ole itselleni hyötyä. Minulla väsymys tekee sitä, että syön paljon valmisruokia jotka ovat aika epäterveellisiä. En jaksa kokata. 

Olen jatkuvissa kivuissa ja nukun erittäin vähän, uupumus on siis kova. Teen silti ruoat itse ja syön terveellisesti (joskus herkkujakin, en ole mikään fitnessneurootikko) koska mulla ei ole todellakaan varaa vetää itseäni tästä yhtään huonompaan kondikseen huonolla r

Ja mulla taas on sellainen fyysinen sairaus, että kaikki fyysinen tekeminen huonontaa vointia. Sillä ei ole väliä onko paino kymmenen kiloa suuntaan tai toiseen. 

Vierailija
68/189 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni hämmästyttää, että ihminen voi elää jopa 80-vuotiaaksi harrastamatta minkäänlaista liikuntaa. Ilmeisesti muut elinolot ovat sen verran parantuneet, että henki pihisee pitkään, vaikka polttaisi, joisi ja söisi kuin elukka.

Vierailija
69/189 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Ja kuinka monen mieliala paranisi paljon tehokkaammin paremmilla elintavoilla ja laihtumisella kuin mielialalääkkeillä!

Vierailija
70/189 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten harmittaa se, miten hoikkuuden ihailu on nykyään tabu. Vielä 90-luvulla saattoi uskoa, että kunhan on hoikka, on tarpeeksi viehättävä. Tämä ei enää päde ja kaiken maailman tursakkeet ovat voimaantuneita seksijumalattaria! 

Vierailija
71/189 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä se haja-asutus teettää. Mihinkään ei kävellä vaan aina kuljetaan autolla. Suomen suurimmissa kaupungeissa lihavien määrä on selvästi pienempi kuin maaseudulla. Maaseudun tekohengittäminen pitäisi lopettaa. Vain ruoantuottajia pitää tukea, huvikseen syrjässä ja autosta riippuvaisena elävät voisivat maksaa itse läskinsä.

Sitä se kaupunkilaisuus teettää. Woltitetaan yötä päivää mättöä suoraan ovelle, itse ei viitsitä poistua edes kauppaan.

Öö, mutta missä ne lihavat siis ovat? Ajatella, että ihmisillä on paino kurissa tästäkin huolimatta? Ihmiset tilaavat woltilla, koska eivät ehdi käydä lounaalla saati sitten tehdä ruokaa työnpäivän ohella. Maaseudulla ihmisillä ei ole mihinkään kiire, kaikista vähiten lenkille. 

Vierailija
72/189 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanopa yksikin lääke joka per se lihottaa. Jotkin psykoosilääkkeet voivat kerätä nestettä, mutta aineenvaihduntaan ei oikein mikään lääke vaikuta. 

Mirtazapin. Hyvin yleisesti määrätty lääke nukahtamisvaikeuksiin ja mielialaan. Tätä määrätään joskus myös alipainoisille, jotta saisivat massaa luiden ympärille.

t. eri

Vierailija
73/189 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvaa lääkettä todella pakotetaan syömään, ei mitään itse asiassa jos ei ole holhouksen alainen. Itse en ikinä suostu syömään yhtäkään pilleriä jossa sivuvaikutuksena on mainittu lihominen, tai netistä löytyy yksikin kommentti lääkkeen lihottavuudesta. 

Vierailija
74/189 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan jo niinkin yleiset lääkkeet kuin beetasalpaajat ja verenpainelääkkeet vaikuttavat aineenvaihduntaan.

Vierailija
75/189 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mirtazapin. Hyvin yleisesti määrätty lääke nukahtamisvaikeuksiin ja mielialaan. Tätä määrätään joskus myös alipainoisille, jotta saisivat massaa luiden ympärille.

t. eri

Niin se voi lisätä ruokahalua, mutta ei itsessään lihota. Kyse on ihmisen ihan omasta toiminasta, eikä siitä että lääke itsessään lihottaisi. 

Vierailija
76/189 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan jo niinkin yleiset lääkkeet kuin beetasalpaajat ja verenpainelääkkeet vaikuttavat aineenvaihduntaan.

Aineenvaihdunta on energia-aineenvaihdunta solunsisällä, sinulla menee nyt puurot ja vellit sekaisin. Noilla mainitsemillasi lääkityksillä ei ole mitään merkitystä kehon kokonaisenergiankulutukseen.

Vierailija
77/189 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupassa myydään lähes syömiskelvotonta roskaa suureksi osaksi. Johtuisikohan siitä. Kannattaa miettiä ettei osalla ole kuin lähikaupat joissa käydä. Autottomia on.

Kaikilla ei koulutustaso tai synnynnäinen älykkyys riitä terveellisten valintojen tekemiseen.

Epäterveellisille ruuille suuri vero ja terveelliset 0% vero näin aluksi ohjaisi ihmisiä ehkä oikeisiin valintoihin.

Osittain näin. Toisaalta terveellinen ruoka vaatii enemmän vaivaa. Itselläkin menee helposti yli tunti päivässä ruoanlaittoon, ei kaikilla ole sellaista aikaa.

Jaa kaalilaatikon tai hernekeiton tekemiseen ei kauaa mene. Samoin salaatit ovat todella nopeita. Porkkanoita voi popsia suoraan pussista. 

Mun mielestä juuri hernekeiton tekeminen vaatii aikaa - ensin liotus ja sitten keittäminen.

Minä en saa alas raakoja juureksia. En ymmärrä kuinka kukaan voi syödä niitä. Keitetyt porkkanat ovat hyviä ja paistetut suorastaan taivaallisia. 

Vierailija
78/189 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

THL:n toiminta (=toimimattomuus) nosti Suomen koronakuolleisuuden Euroopan korkeimmaksi, joten keksivät uuden puheenaiheen, jottei kukaan keksisi kysyä heidän vastuistaan.

Lihavat ne juuri koronaankin kuolivat eniten, ennen rokotteita siis. Viime vuosina on kuollut paljon sairaalaan joutunteita potilaita, enimmäkseen vanhuksia ja ovat juurikin sieltä sairaalasta sen koronatartunnat  monet saaneet.

Lihavuus ja rokottamattomuus oli suuri riski koronaan sairastuville joutua tehohoitoon. Ja se yhden hoito teholla maksoi kymmeniä tuhansia euroja-

Vierailija
79/189 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. eri

Niin se voi lisätä ruokahalua, mutta ei itsessään lihota. Kyse on ihmisen ihan omasta toiminasta, eikä siitä että lääke itsessään lihottaisi. 

Sä et nyt taida lainkaan ymmärtää, miten ihmisen aineenvaihdunta ja ruokahalun säätely toimii. Tuo kyseinen lääke aiheuttaa niin älyttömän himon ruokaan, että äärettömän harva ihminen sitä kykenee vastustamaan. Lääke aiheuttaa myös sen, ettei tule kylläiseksi.

Vastaavasti ozempikin kaltainen hittilääke säätelee nimenomaan ruokahalua hormonien kautta, ettei ihmisen tee mieli syödä kuin vähän.  Vastaavasti tämän lääkkeen kanssa on liki mahdotonta syödä pientä määrää enempää.

Aikamoinen fakiiri täytyy olla, että pystyy tahdonvoimalla vaikuttamaan hormoneihin.

Vierailija
80/189 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli lääke, jota suurempina annoksina käytetään mielialalääkkeenä. Luin haittavaikutukset. Ensimmäisenä mainittiin painon nousu. Nämä lääkkeet ilmeisesti lisäävät ruokahalua. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän