Jos efektiiviset nettotulot Kelasta ovat 1600e/kk, niin mihin töihin kannattaa hakeutua jotta se olisi edes jotenkin kannattavaa?
Taustatietona se että olen ollut viimeiset 12v työtön, ja ikää on 37v. Mies.
Koulutusta ei ole, paitsi lukio.
1600e muodostuu seuraavasti, Kelan maksamat:
890e vuokra
587e perustoimeentulotuki
sähkölasku noin 75e/kk
kotivakuutuslasku 10e/kk
Lääkkeet ja lääkärit n. 50-70e/kk
= 1612-1632e/kk Nettona
Mihin töihin näillä spekseillä taloudellisesti kannattavasti?
Kommentit (198)
""""18 neliötä ei ole aikuiselle ihmiselle sopiva asunto. Ei voi elämää tuonne rakentaa...Ehkä jollekin opiskelijalle menee hetken aikaa.
En pystyisi.
ap"""
No, ei niin kauan sitten olikin ihan normaalia että asuttiin tulojen mukaan. Ja kyyllä sinne tytötkin mahtuivat. Mitenkä muuten ajattelit sen elämäsi aloittaa rakentamaan kun ensinhän pitäisi tehdä sitä omaa rahaa ja sitten kattella mihinkä se oma raha riittää? Onko nykymenon vika siinä että ensin stailataan ja sitten kattellaan kuka tän shown suostuu maksamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö ap ettei tuet lähde kokonaan vaikka menisitkin töihin?
Tärä myös ihmettelen kun ihmiset puhuu että palkka nousee nopeasti kokemuksen myötä? Millä alalla se on näin?
Se että töissäkäydessä saisi jonkun säälittävän parikymppia asumistukea ei auta yhtään mitään kokonaistilannetta ajatellen.
Ap
Mulla ei vaikuttanut asumistukeen mitenkään kun menin töihin. Osa-aikatöihin eli vaihdoin 800 euron työttömyyskorvauksen soviteltuun päivärahaan plus palkkaan eli yhteensä noin 1600 euroa. Vuokraa maksan saman verran kuin työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isot on lääkäri/lääkemenot kuukaudessa 37v miehelle.
20 minuuttia yksityisellä lääkärillä
Sähkölasku 75 euroo kuussa? Heko heko.
Meillä kolmelta hengeltä 24 euroa.
Mun kulutus noin 250kwh/kk
19,90c/kwh
ap
Höpö sulla mene 250kiloo kuussa. vai onko siellä kasvilamppuja ja viljelmiä olohuoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö ap ettei tuet lähde kokonaan vaikka menisitkin töihin?
Tärä myös ihmettelen kun ihmiset puhuu että palkka nousee nopeasti kokemuksen myötä? Millä alalla se on näin?
Työpaikkaa vaihtamalla ja opiskelemalla. Ensin oli yksi tutkinto alla ja aika paljon työttömyyttä. Olin ensin osa-aikaisena aspassa. Opiskelin lisää, niin pääsin sote-alalle. Sillä kokemuksella pääsin sotealaa tukevalle it-alalle. Siellä vielä nousu, kun vapautui paikka askelman ylempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin tahansa, jotta pääset ensiksi työelämään kiinni. Vasta myöhemmin alat seuraamaan palkkoja.
Ai että jäis taloudellisesti tappiolle?
Ei ole säästöjä millä syödä.
Ruoka maksaa.
apTaloudellisesti tappiolle? Sä saat ilmaista rahaa yhtä paljon kuussa kuin moni palkkaa. Jos sä pärjäät tolla 1700€ kuussa niin eikös se ole silloin neton alaraja palkkatyölle jolle hakeutua. Työttömänä sun ois ollut mahdollista myös kouluttaa itseäsi. Sosiaalietuudet kuuluu olla vain väliaikaisia tukia.
Taloudellisesti tappiolle jään nykyitilanteeseen verrattuna jos saan kaikkien työssäkäyntikulujen (esim. matkat) jälkeen vähemmän kuin nykyisen 1632e.
Työttömän
Sä olet ollut 12 vuotta työttömänä! Sinä aikana olisit voinut kouluttaa itseäsi vaikka miksi. Silloin kun opiskelee täyspäiväisesti ei ole työtön. Kysymys on nyt siitä että olet tottunut saamaan helppoa rahaa etkä ole ollut motivoitunut parantamaan tilannettasi hakeutumalla työhön tai opiskelijaksi. Ihan turhaa väittää etteikö 12 vuoden aikana ole työpaikkoja ollut tarjolla joihin hakeutua. Ja edelleen, se saamasi 1600-1700€ on yhteiskunnan tukea, eikä tuloa. Ja sen kuuluu olla vain väliaikainen tuki.
Toimeentulotukeilijan menoista huomaa että ei kuluta itse tienattuja rahoja. Terveisin itse kaiken tienaava äiti ja kaksi lasta (yli lapsilisäiän) jonka asunto, sähkö ja lääkärit ovat koko perheelle vähemmän kuussa kuin ap:lla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeistotrollaus se vaan jatkuu aamusta iltaan. Mutta tekisit kotiläksyt eka, eikös noihin ylisuuriin vuokrien tukiin ole tulossa stoppi? Eli joudut joka tapauksessa muuttamaan tulevaisuudessa halvempaan
8 vuotta mennyt ylisuurella vuokralla toimeentulotuella, eikä oo tullu stoppia.
Ei tule nytkään.
ap
Asumistukiin tulee leikkauksia. Joudut muuttamaan halvempaan kämppään. Nyt sulla on tosi korkea vuokra yksinelävälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tk eläkkeellä. Hain töitä, sain töitä ja jos meidän hallitus vie sitäkin mahdollisuutta niin teen jatkossakin töitä minkä terveydeltäni pystyn. Saan mieluummin palkkaa kuin nostan asumistukea ja juttelen pikkulinnuille päivät. Eläkkeeni on hyvin asiallinen, joten rahan takia ei tarvitse töitä tehdä vaan tämä on osa kuntoutusta, että pysyy järjissään ettei kuormita systeemiä. Olen kotihiiri, mutta ei sitä kotona oloakaan määräänsä enempää kestä.
No mä en saa tehdä töitä tai tuet laskee.
Saman verran laskee toimeentulotuki kun teen töitä.
Vähän voisin mäki tehä, esim 20h/kk, mut systeemi ei anna tehä
ap
Tietenkin tuet laskee, vai luulitko sä että toi 1600€ tulee sulle palkan päälle? Sä saat tehdä töitä, sun pitäisikin tehdä töitä eikä elää yhteiskunnat tuilla. Mä vihaan sitä että kaikki kärsii nyt hallituksen kiristyksistä näiden lusmujen vuoksi. On oikeasti heitä, jotka ei työllisty vaikka haluaisivat kun hakijoita on niin paljon samoihin avonaisiin paikkoihin tai joille tarjotaan vain 6 tuntia/vko töitä jolla ei elä. Mutta että sä olet onnistunut väistämään töitä tai opintoja 12 vuotta on jo aivan järjetöntä.
Minä ajattelen niin, että silloin kannattaa mennä töihin, kun palkkaa saa saman kuin tuet on. Ja todellakin ottaisin osa-aikatyön, vaikka se ei nostaisi tuloja. Olen nyt vakituisessa työssä, jonka muutama vuosi sitten aloitin osa-aikaisena vuokrafirman kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin tahansa, jotta pääset ensiksi työelämään kiinni. Vasta myöhemmin alat seuraamaan palkkoja.
Ruoka maksaa.
apMaksat nyt asumisestasi enemmän kuin minä perheellisenä ja keskellä kaupunkia? Taisi tosin olla provo mutta menköön, meidän kaksion vuokra 655e. Etsippä ensin halvempi kämppä.
Vantaalla kämppä ja 890e. kaksio
Missä hevon kuusessa sinä asut?
apNo on täällä reilu 200.000 muutakin asujaa. Sun asumismuoto ei nappaa tulojesi kaa. Helvvv-ti,
No aika huonolta tuo sinun "elämän rakentaminen" on näyttänyt siellä ylihintaisessa kaksiossakin koko aikuisiän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoka maksaa.
apMaksat nyt asumisestasi enemmän kuin minä perheellisenä ja keskellä kaupunkia? Taisi tosin olla provo mutta menköön, meidän kaksion vuokra 655e. Etsippä ensin halvempi kämppä.
Vantaalla kämppä ja 890e. kaksio
Missä hevon kuusessa sinä asut?
ap
Siis asut yksin kaksiossa? Toivottavasti tällaiseen tulee muutos, aivan järkyttävää, ei Suomella ole tällaiseen varaa. Ja hallitus ei tee tälle mitään, ei mitään. Aivan susipaska hallitus, olen siihen jo nyt totaalisen pettynyt. Toivottavasti siihen toimeentulotukeen tulee edes se työvelvoite, mutta sitäkin epäilen. Tämäkään hallitus ei mitään tee elämäntapatyöttömyydelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta joutuu työskentelemään tukien vastikkeeksi.
Ei tule tapahtumaan vaikka kuinka länkytät ja voimafantasioit
ap
Tanskassa joutuu ja toiminut siellä hyvin. Siellä ei voi vain makoilla sohvalla vaan on työvelvoite. Alan kyllä kannattamaan tätä systeemiä myös Suomeen.
AP, kun 18 neliötä ei kelpaa "elämän rakentamiselle", niin kummoistako elämää olet saanut rakennettua kalliissa asunnossasi? Ei hääviltä kuulosta Kelan kaulapannassa juokseminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä aikuinen sä edes luulet olevasi ap, kun elät yhteiskunnan rahoilla niin kuin elit vanhempien rahoilla kakarana? 18 neliötä olis sulle ihan tarpeeksi.
Suomen lain mukaan olen aikuinen. Saan äänestää, mulla on ajokortti, saan ostaa k-18 tuotteita.
Miten en olisi aikuinen?
Aikuinen tekee töitä/hakee niitä. Aikuinen on vastuussa itsestään.
Ethän saa yksinasuvana noin paljon asumistukea.
Tottakai kannattaa mennä töihin. Noilla kelan rahoilla, pieniä kuin mitkäkin. Eihän tuollaisilla kelan rahoilla edes tule toimeen.Eikö kela oikeasti tue enempää? Aattele jos olis lapsia vielä ja sairauksia, pohja olisi mahdoton.
Jassoo taas teit sitten aloituksen samasta asiasta.0/5.edellinen kirjoituksesi häipyi😁
Aika tyhmä provo taas. Yksin asuva ei varmaan saa tuommoista summaa.
Mihin työmarkkinatuki häipyi? Kela ei maksa 890 vuokraa.entäpä asumistuki? En usko sinua.hommaa itsellesi jokin harrastus ja yritä siinä menestyä.
Muuta ensin edullisempaan vuokra-asuntoon. Saat samalla vaihdettua huonon sähkösopimuksesi.
Sitten vain ryhtiliikkeillä kohti tulevaisuutta. Sulla ei oo varaa nirsoilla työtarjonnassa, eli otat vastaan työn kuin työn. Ehkä se ei ole alkuun taloudellisesti kannattavaa jos pelkkiin lukuihin tuijottaa. Siksi kehotankin samalla sivistämään itseäsi ja ymmärtämään, että olet pohjalla. Mikä tahansa työ saattaa nimittäin pelastaa sun surkean työmoraalin ja kohentaa elämänlaatuasi.
T. Entinen tossukka