En ymmärrä taas tätä sähköstä itkemistä. Miksi ette hankkineet kesällä kiinteää sähkösopimusta?
Yritin täällä kannustaa ihmisiä kiinteään sähköön kesällä ja minulle vain naurettiin
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä koko sähköpsykoosia lainkaan. Ei ole oikein 2020-luvun touhua joutua ajattelemaan sitä, pitäisi kai olla muutakin tekemistä pl. tosiharrastuneet. Jos nyppii, kilpailuttaa sopparin.
2020-luku on nimenomaan vuosikymmen, jolloin kaikki resurssit maksavat hirmuisesti niiden pulasta tai korkeista tuottamisen/jakelun kustannuksista johtuen: energia, polttoaine, ruoka, raaka-aineet...
Niin, totta. Toivottavasti joku järki palaa ennen vuosikymmenen loppua, alku ei ole mennyt kovin vahvasti.
Te jotka nyt irvailette pörssisähkön hintaa tuskaileville että taida ymmärtää, että kyllä nämä hintapiikit vaikuttavat välillisesti teihin itseennekin. Sähköyhtiöt määrittävät kiinteähintaisten sopimustensa taksat pörssisähköhistorian perusteella, kuten viime talvena moni sai karvaasti kokea. Jos pörssi on pitkään korkeissa lukemissa, ei se sinunkaan seuraava sopparisi ole välttämättä kovin kohtuuhintainen. Kyllä se olisi aivan kaikkien kuluttajien etu, että pörssisähkölle määriteltäisiin jonkinlainen katto ja tämä älyttömyys suitsittaisiin järjellisiin rajoihin.
Oma lompakko kestää kyllä, koska kulutus on maltillinen (aina, pörssihinnasta riippumatta), mutta isossa kuvassa pistää vihaksi, että välttämättömällä hyödykkeellä sallitaan ja mahdollistetaan näin törkeä rahastaminen.
No lopeta ihmeessä itkeminen?
Voiko kiinteitä sähkösopimuksia tehdä vain kesällä? Outo käsitys. Itse en vaihda kiinteähintaisen sopimukseen, koska pörssisähkö tulee toistaiseksi halvemmaksi minulle.
Ei täällä kukaan pörssisähköläinen itke korkeaa sähkönhintaa. Nämä ovat määräaikaisilla sopimuksilla, jotka esiintyy pörssisähköläisinä.
Voin rehellisesti tunnustaa, että meillä on pörssisähkö ja me emme käytä nyt sähköä. Ne värittää, kellä on kyniä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vuoden soppari juhannukseen asti 9,85c/kwh, kelpaa hyvin.
Meille ei kelvannut 8 sentin sopparikaan, mutta jos olet onnellinen, niin hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Koska esim marraskuun sähköni maksoi 1,97snt/kWh, vain yhden kuukauden olen maksanut sähköstä keskimäärin 7snt/kWh. Eli kyllä mun lompakko kestää tämänkin. Joulukuun keskikulutus ok-talossani oli 16kW/päivä, ja silloin lämmitin välillä sähkölläkin.
Alapeukuttajille tiedoksi että tulkaa vaikka katsomaan laskujani. Ok-talossa sähkölaskut 58-77€, täysin mahdollista ja vietän ihan mukavaa elämää, on kodinkoneet ja jopa pari pakastinta käytössä, puulämmitys.
Vierailija kirjoitti:
Itkeminen pörssisähköstä johtuu siitä, että pörssisähkön piti olla kaikille sama, mutta näinhän ei ole. Pörssisähkö on suomalaisille täysin eri hintaista kuin orjalaisille, ruotsalaisille tai vaikka saksalaisille.
Suomessa lakkautettiin kanssa mm. turvevoimaloita, Saksassa lakkautettiin ydinvoimaloita ja otettiin kivihiilivoimalat käyttöön. Vaikka Saksa alkoi saastuttaa hukmattavasti enemmän energiaratkaisuillaan, silti suomalainen maksaa myös saksan kivihiilivoimalat pörssisähkössä.
Saksalaisten innon käyttää kivihiiltä ymmärtää, koska heideän omat kivihiilivarantonsa riittävät 150 vuodeksi.
Itse pösäläisenä ihmettelen tätä ulinaa. Olen valinnut pörssisähkön tunnistaen sen riskit ja minulla on älykäs lämmitysjärjestelmä ja tariffiohjaukset sekä dieseli pahan päivän varalle. Juuri minun kaltaiselle ihmiselle pörssisähkö on oikea valinta. Perus-Pertille todennäköisesti ei, joten ns. tavallisen ihmisen tulisi ottaa kiinteähintainen sopimus.
Mitä itkemistä? Takassa tuli, kynttilät tuovat valoa (ja muut akku/patterivehkeet). Musiikki kuuluu ladattavasta kaiuttimesta ja jos töllöä tahtoo katsoa, niin kannettava antaa sen tehdä. Varavirtalähde myös täyteen ladattu.
Nyt palaa kynttilät hienosti ja musiikki soi taustalla, ihanan rauhallista. Perjantai on meillä vielä syö ulkona -päivä, niin ruokahommatkin kunnossa. Tänään sähköä tuhlattu vessan ja olohuoneen valoihin sekä vedenkeittimeen.
Vierailija kirjoitti:
Pörssisähkö on lähtökohtaisesti kaikista edullisin valinta. Tällaiset päivät on todella poikkeuksellisia ja on suorastaa hävytöntä, ettei valtiovalta pysty mitenkään kohtuullistamaan markkinaa siten että se huomioisi kuluttaja-asikkaiden tilanteen, ei kaikilla ole varaa maksaa yhden päivän sähköstä jopa satoja euroja!
Ei ole edullista vaan usein todella kallista. Olen entinen pörssiläinen niin saisi loppua tää valehtelu.
Lainaukset menee merkilliseksi, tämä on vastaus viestiin 33;
Kiinteissä soppareissa, esimerkiksi viime talvena vanhoissa sopimuksissa, sähköyhtiö tekee myös tappiota joka kerta kun se joutuu itse ostamaan pörssistä kallista sähköä. Mikäli ei siis ole suojannut tulevia ostojaan etukäteen. Suomessa on hyvin vähän jos yhtään sähköä myyvää yhtiötä, mikä tuottaisi itse myymänsä sähkön määrän.
Mieheni sattuu olemaan suurehkon sähköyhtiön entinen talousjohtaja, joten todellakin tiedän mistä kirjoitan.
Vierailija kirjoitti:
Pörssisähkö on lähtökohtaisesti kaikista edullisin valinta. Tällaiset päivät on todella poikkeuksellisia ja on suorastaa hävytöntä, ettei valtiovalta pysty mitenkään kohtuullistamaan markkinaa siten että se huomioisi kuluttaja-asikkaiden tilanteen, ei kaikilla ole varaa maksaa yhden päivän sähköstä jopa satoja euroja!
Talvella sähkölämmittäjille ei ole edullisin valinta. Siksi otettiin talveksi 6kk määräaikainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko idiootti? Juuri tuon takia kannattaa hankkia se kiinteä sopimus 🤦
Niin. Jos se pörssisähkö on pitkän ajan kanssa ja oikeasti halvin, niin älkää nyt itkekö ja vinkuko sitä sähkön hintaa pitkin nettiä.
Vierailija kirjoitti:
No lopeta ihmeessä itkeminen?
Voiko kiinteitä sähkösopimuksia tehdä vain kesällä? Outo käsitys. Itse en vaihda kiinteähintaisen sopimukseen, koska pörssisähkö tulee toistaiseksi halvemmaksi minulle.
Kiinteiden sopimusten kWh hinta on yleensä matalin kesällä, siksi ne kannattaa jos mahdollista tehdä kesällä. Myöhäissyksyllä tai sydäntalvella hinta on kovin.
Minulls ollut kummatkin niin talvella ihan ehdoton kiinteä sopimus että saa elää vapaasti ja nauttia. Saunottiin tänään kalkeimpaan aikaan. Pörssisähkö eii taivu siihen että saunoo usein sekä käyttää paljon uunia ja kuivausrumpua. Ankeeta elämää huudella yläkertaan että pesukonetta ei saa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät ole ymmärtäneet selkeästi mitä pörssisähkö tarkoittaa. Tottakai se on kallista kulutushuippujen aikana, eli silloin kun sähköä tarvitsee eniten. Maksimihintaa on vaikea ennustaa ja sen riskinhän pörssisähkösopparin tehneet ovat ottaneet.
Ihmiset haluavat taas rusinat pullasta. Kesällä olis voinut säästää rahaa talvipakkasia varten.
Niinhän myö on kesällä tehtykin ja talven huippuhintapäivinä viedään sähkönkulutus alas. Kaikki ihmiset, jotka asuvat omakotitalossa eivät ole tehneet itseään täysin riippuvaiseksi sähköstä. Miinushinnoilla sitten ihan tienataankin. Syksyllä oli monena yönä sähkö miinuksella. Lämminvesivaraajassa vesi lämpenee öisin.
Vielä on saatu sähkönkulutus ajoitettua niin että käyttämämme pörssisähkö oli viime vuonnakin halvempaa kuin halvin määräaikainen mitä olisi löytynyt. Eiköhän se onnistu jatkossakin.
Meillä on kiinteä määräaikainen, 7,39c/kwh. En mä valita, meillä kaikki lämmitys sähköllä. Ei ole aikaa eikä mielenkiintoa kytätä koko ajan sähkön hintaa, varsinkin kun työajat on aina mitä sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan sinun lisäksesi itke mitään... pörssisähkön omistajat kyllä ymmärtävät että kylmiäkin päiviä vuodessa tulee, ja meillä riittää rahat niihinkin päiviin. Aina voi kääntää sähköt pois huipputunneilta, ei asunto siitä mihinkään kylmene prissa tunnissa, jos nyt haluaa niitä pennosia säästellä. Ja noiden katselu, ja tunne iholla lämmittää jos mikä, eikä maksa mitään!!
http://tinyurl.com/2hk5xb96
Tänäänkin ollut aamu kasista lähtien sähkö luokkaa EURON per kilowattitunti tai jopa enemmän! Sähkölämmitys talo ja 30 asteen pakkasella pistät lämmöt poikki koko päiväksi niin montako astetta luulet illalla sisälämpötilan olevan? Ja kuka korvaa putkien jäätymiset ja muut vauriot?
Lämmitä puilla, laita uuniin tulet! Etkö ole takametsästä tehnyt polttopuita? Yhtään ei itketä ja talo on lämmin.
Siis Suomessa.. Ei esim Saksassa joka lisäsi huomattvasti kivihiilivoimaloita. Onnistuivat saamaan Suomen myös maksajiksi metsistään, vaikka itsellä on saastunein Ruhrin teollisuusalue hallussaan.