Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ymmärrä taas tätä sähköstä itkemistä. Miksi ette hankkineet kesällä kiinteää sähkösopimusta?

Vierailija
05.01.2024 |

Yritin täällä kannustaa ihmisiä kiinteään sähköön kesällä ja minulle vain naurettiin

Kommentit (196)

Vierailija
21/196 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko johtua siitä, että yhtään hyvää määräaikaista sopimusta ei ole löytynyt, mihin sitoa itsensä kiinni 24kk ajaksi. Tyhmähän se on joka paskan diilin ottaa, mistä ei pääse sitten eroon.

Höpö höpö, mulla vuoden diili 8c/kwh

Milloin otit ja mistä? Jotenkin kuulostaa valheelta...

Vierailija
22/196 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko johtua siitä, että yhtään hyvää määräaikaista sopimusta ei ole löytynyt, mihin sitoa itsensä kiinni 24kk ajaksi. Tyhmähän se on joka paskan diilin ottaa, mistä ei pääse sitten eroon.

Meillä viime elokuussa tehty sopimus myös 8 c/kWh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/196 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiks se kiinteä soppari ole ketjussa kaivattu kohtuullistaminen

Vierailija
24/196 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin otit ja mistä? Jotenkin kuulostaa valheelta...

Kesällä otin heleniltä. Silloin juuri kannatti ottaa. Nyt et tuollaista sopimusta löydä mistään 

Vierailija
25/196 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi maksat noin kallista hintaa? Itselläni 5snt/kwh

Vierailija
26/196 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä koko sähköpsykoosia lainkaan. Ei ole oikein 2020-luvun touhua joutua ajattelemaan sitä, pitäisi kai olla muutakin tekemistä pl. tosiharrastuneet. Jos nyppii, kilpailuttaa sopparin. 

Vierailija
27/196 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pörssisähkö on lähtökohtaisesti kaikista edullisin valinta. Tällaiset päivät on todella poikkeuksellisia ja on suorastaa hävytöntä, ettei valtiovalta pysty mitenkään kohtuullistamaan markkinaa siten että se huomioisi kuluttaja-asikkaiden tilanteen, ei kaikilla ole varaa maksaa yhden päivän sähköstä jopa satoja euroja!

Oletko idiootti? Juuri tuon takia kannattaa hankkia se kiinteä sopimus 🤦

Oletko itse heikkohermoinen? Ymmärrätkö että minulle viime vuosi oli n. 4,5 snt/kwh keskihinta kulutuksen mukaan?

Vuodessa on se 365 päivää joten muutama kallis päivä ei vaikuta kokonaiskuvaan. Kiinteissä halvin on ollut n. 7 snt/kwh. Sähköyhtiöt myyvät niitä mielellään koska saavat teistä enemmän tuottoa kuin pörssisähkön asiakkaista. Silloin kun kiinteät olivat 4snt/kwh, oli pörssisähkö

Tuo ei pidä tietenkään paikkaansa. Ihan päin vastoin sähköyhtiöt haluausivat kaikki sopimukset sidotuksi pörssihintaan, silloinhan niiden riski on pienin, eikä tulevaa sähkönmyyntiä tarvitse yhtiöiden (rahalla) suojata.

Esimerkiksi viime kesänä myytiin lähestulkoon pelkästään pörssisähköön sidottuja sopimuksia.

Vierailija
28/196 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielelläni maksan kalliimpaa hintaa, tuen sähköyhtiöitä että saavat enemmän rahaa hyvästä työstä!

Vierailija
29/196 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska esim marraskuun sähköni maksoi 1,97snt/kWh, vain yhden kuukauden olen maksanut sähköstä keskimäärin 7snt/kWh. Eli kyllä mun lompakko kestää tämänkin. Joulukuun keskikulutus ok-talossani oli 16kW/päivä, ja silloin lämmitin välillä sähkölläkin.

Vierailija
30/196 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään lämmitetään puilla. Ei saunota. Ei tämmöinen yksi päivä pörssisähkön edullisuutta mihinkään keikauta. Johan tässä koko viime vuosi oli huomattavan paljon edullisempi kuin yksikään kiinteä. 

Vierailija
31/196 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä harmittaa että Haavisto myi Suomen sähköverkon pois. Saahan sitä harmitella.

Vihreät ajoivat hiilivoimaloiden tuhoamista kuin se olisi ollut isokin ongelma. Piiput kaadettiin heti, ettei niitä vaan voisi käyttää varavoimaloina.

Aiemmin jo kiellettiin rakentamasta riittävästi ydinvoimaloita, että jos yksi voimala ei jostain syystä toimi, toinen toimisi.

Nyt on vanhentunutta voimalaa ja kokeellista epävarmasti toimivaa mallia.

Sähkön hinta oli kuitenkin aivan posketon tänään siihen nähden, että sähköstä ei edes meinannut tulla minkäänlaista pulaa missään vaiheessa.

Toivottavasti rakennetaan pian niitä pienvoimaloita paljon joka paikkaan, että sähkön hinta saadaan kohtuulliseksi. 

Vierailija
32/196 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmityskauden ulkopuolinen kulutus on 3 kilowattia päivässä ja näin pakkasilla se on 180-250. Kesällä sitä saa sentin kilowattitunti ja pörssillä maksan siitä 3 senttiä ja kiinteällä 30 senttiä, eli kuukaudessa säästän 30x27 senttiä=8.1 euroa pörssisähköllä. Näin talvipäivänä kun pörssihinta on yleisesti 20 senttiä, niin Pörssisähköllä maksan päivässä 200 kilowattitunnin kulutuksella 40€ ja kiinteällä 20€. Koko kesän säästöt sulavat alle kolmessa päivässä. Tällaisena poikkeuspäivänä ne sulavat alle vuorokaudessa, kun kulutuskin on sen 250 kilowattituntia. Talvella halvimmatkin pörssisähkön hinnat ovat kuitenkin suunnilleen saman verran kuin määräaikaisessakin. Alle kymmenen sentin keskihintapäiviä on lopulta vähän.

Vierailija
33/196 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pörssisähkö on lähtökohtaisesti kaikista edullisin valinta. Tällaiset päivät on todella poikkeuksellisia ja on suorastaa hävytöntä, ettei valtiovalta pysty mitenkään kohtuullistamaan markkinaa siten että se huomioisi kuluttaja-asikkaiden tilanteen, ei kaikilla ole varaa maksaa yhden päivän sähköstä jopa satoja euroja!

Oletko itse heikkohermoinen? Ymmärrätkö että minulle viime vuosi oli n. 4,5 snt/kwh keskihinta kulutuksen mukaan?

Vuodessa on se 365 päivää joten muutama kallis päivä ei vaikuta kokonaiskuvaan. Kiinteissä halvin on ollut n. 7 snt/kwh. Sähköyhtiöt myyvät niitä mielellään koska saavat teistä enemmän tuottoa kuin pörssisähkön asiakkaista. Sillo

Sähköyhtiöt saavat vain marginaalin per kwh sekä kiinteän kk-maksun. 

Kiinteissä soppareissa sähköyhtiö tekee voittoa joka kerta kun pörssihinta on matalampi kuin kiinteä. Kokonaiskuvassa se on heille kannattaa, aivan kuten pörssi on asiakkaille. 

Vierailija
34/196 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset eivät ole ymmärtäneet selkeästi mitä pörssisähkö tarkoittaa. Tottakai se on kallista kulutushuippujen aikana, eli silloin kun sähköä tarvitsee eniten. Maksimihintaa on vaikea ennustaa ja sen riskinhän pörssisähkösopparin tehneet ovat ottaneet.

Ihmiset haluavat taas rusinat pullasta. Kesällä olis voinut säästää rahaa talvipakkasia varten.

Vierailija
35/196 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelliset kaksi vuotta oli n. 5 c/kWh, mutta se määräaikainen  sopimus loppui. Nyt on tuo 8 c/kWh Lumpeelta ja se oli silloin toiseksi halvin. En muista mikä firma tarjosi halvemmalla, mutta tulkitsin sen cow-boy-firmaksi. Kaikki sähkönmyyjät eivät ole luotettavia.

Vierailija
36/196 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haavisto eikä kukaan muukaan ole myynyt Suomen sähköverkkoja yhtään mihinkään. Fortum Markets myi oman kantaverkkonsa ja Haavisto oli valtion omistuksesta vastaava ministeri. Ostaja oli Caruna, joka on yksi halvimmista sähkönsiirtäjistä. Eli asiakas voitti halvempina hintoina tuossa kaupassa, vaikka me ei Carunan asiakkaat haluaisimme tetysti, että myös Carunan voitot tulisivat yhteiseen kassaan, eikä omistajien taskuun. Itse Fortumin myynnitä vastuussa ovat etupäässä Kokoomuslaiset. Sitä vastusti varsinaisesti vain Vasemmistoliitto.

Vierailija
37/196 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä koko sähköpsykoosia lainkaan. Ei ole oikein 2020-luvun touhua joutua ajattelemaan sitä, pitäisi kai olla muutakin tekemistä pl. tosiharrastuneet. Jos nyppii, kilpailuttaa sopparin. 

2020-luku on nimenomaan vuosikymmen, jolloin kaikki resurssit maksavat hirmuisesti niiden pulasta tai korkeista tuottamisen/jakelun kustannuksista johtuen: energia, polttoaine, ruoka, raaka-aineet...

Vierailija
38/196 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuodessa on se 365 päivää joten muutama kallis päivä ei vaikuta kokonaiskuvaan. Kiinteissä halvin on ollut n. 7 snt/kwh. Sähköyhtiöt myyvät niitä mielellään koska saavat teistä enem

Sähköyhtiölle se sähkö maksaa 2 senttiä kilowatilta myytiin se sitten kiinteällä hinnalla tai pörssissä. Toinen virhe on se, että niitä kallitta päiviä on kymmeniä, eikä muutamia.

Vierailija
39/196 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelliset kaksi vuotta oli n. 5 c/kWh, mutta se määräaikainen  sopimus loppui. Nyt on tuo 8 c/kWh Lumpeelta ja se oli silloin toiseksi halvin. En muista mikä firma tarjosi halvemmalla, mutta tulkitsin sen cow-boy-firmaksi. Kaikki sähkönmyyjät eivät ole luotettavia.

Lisäys edelliseen: Asun lisäksi talven Espanjan lämmössä, joten ei ole mahdollisuutta tai kiinnostustakaan kikkailla Suomessa olevan talon lämmityksen kanssa. Tosin talossamme on maalämpö, mutta menee siinä sivussa sähköäkin.

Vierailija
40/196 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itkeminen pörssisähköstä johtuu siitä, että pörssisähkön piti olla kaikille sama, mutta näinhän ei ole. Pörssisähkö on suomalaisille täysin eri hintaista kuin orjalaisille, ruotsalaisille tai vaikka saksalaisille. 

Suomessa lakkautettiin kanssa mm. turvevoimaloita, Saksassa lakkautettiin ydinvoimaloita ja otettiin kivihiilivoimalat käyttöön. Vaikka Saksa alkoi saastuttaa hukmattavasti enemmän energiaratkaisuillaan, silti suomalainen maksaa myös saksan kivihiilivoimalat pörssisähkössä.