Ostatko käytettyjä vaatteita?
Ostatko mistä vaatteet? Onko tullut hyviä löytöjä?
Piipoo
Kommentit (54)
Netistä en enää osta käytettynä vaatteita, sen jälkeen kun jotain 15 vuotta sitten ostin koinsyömän villakangastakin huutonetistä. Näytti kuvassa tosi hyväkuntoiselta ja kuntoluokitus oli erinomainen. En jaksanut alkaa tappelemaan vaan heitin takin suoraan roskiin, maksoi 30 euroa + postit ja se oli oppiraha ja muistutus siitä, että ei ainuttakaan käytettyä vaatetta netistä vaan vain livekirppiksiltä, jolloin pääsee tarkistamaan kunnon.
Kirppiksiltä olen ostanut, mutta olen kunnon suhteen tosi tarkka. Ei mitään pesunukkaista eikä haalistunutta edes eurolla. Laitan itsekin kaikki kulahtaneet vaatteet roskiin tai lumppukeräykseen ja nykyään kirpparit on semmoisia täynnä. Löydän silti melkein kaikki vaatteeni paikallisilta kirppiksiltä. Siis ihan normikirppiksiltä, en mistään ylihintaisista konteista ja muista järjestöjen ylläpitämistä paikoista. Toinen vaihtoehto käytettynä ostamiselle ovat -70% alennusmyynnit, niistä löytyy joskus jotain uutenakin.
Kyllä joskus osta, mutta vain livenä. Haluan hyväkuntoisia ja hyvästä materiaalista tehtyjä.
Joskus, esim. viime kesänä huutonetistä mekon, jota oli vain kokeiltu. Se oli tosiaan kuin uusi ja siitä tuli mun lempimekko. Maksoi kympin.
Ostan, mulla on pari suosikkikirppistä. Viimeksi tänään kävin.
Olen tämän vuoden aikana ostanut mm. cashmirneulern, Peak Performancen kevytuntsikan, toisen talvitakin, urheiluvaatteita, mekon ja ihan perusvaatteita jne. En osta mitään kulahtanutta.
En osta. Käytetyt vaatteet ovat harvoin hyväkuntoisia, eikä tällaiselle 180-senttiselle, pitkäraajaiselle naiselle mitään löytyisikään.
Kyllä ostan esim. UFF:n tasarahapäiviltä olen monet kerrat tehny hyviä löytöjä ja saanut ajattomia, kestäviä ja laadukkaita vaatteita :) . Uudet vaatteet/kengät ostain aina matkoiltani ulkomailta. Suomessa ei ole enää kunnon vaatteita eikä jalkineita
En todellakaan osta kenenkään vanhoja vaatteita.Ostan kaupasta hyvälaatuisia vaatteita.
Ex äijä pakotti ostaman kirppareilta. En minä niitä koskaan pitänyt (hukkaan mennyttä rahaa). Kassajonossa oli "kassi- almoilla" samoja vaatteita. Hankkiuduin ukosta keväällä eroon, enkä enää ikinä astu yhdellekkään kirpparille.
Tukholman second handista ihan parhaat vaatteet.Taas Kenzon housut, Melkeen 300 euroa kaupassa ja maksoin noin 55 euroa hintalappujen kanssa. Siis uudet, ostettu Ranskasta.,
Ostan lähes kaikki vaatteeni käytettynä (poislukien alusvaatteet). Rahaa säästyy ja luonto kiittää. Ehkä paras löytöni on ollut uudenveroinen merinovillaneule muutamalla eurolla.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan osta kenenkään vanhoja vaatteita.Ostan kaupasta hyvälaatuisia vaatteita.
Hyvä että ostat, täytyyhan jonkun niitä alvejakin maksaa suomelle.
Kaalimehua, votkaa ja käytettyjä rättejä loiloi...
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/65e1099a-0215-462e-a366-3b7cc…
Uuden vaatteen ostaminen alkaa olemaan yksi pahimmista ilmastorikoksista mitä voi tehdä.
En ainakaan tilaisi. Voisin ostaa, jos olisi kyseessä hyväkuntoinen uudenveroinen vaate ja olisin varma, ettei sen mukana kulkeudu kotiin mitään ötököitä, turkiskuoriaisentoukkia, luteita, koi-perhosia jne.
Minusta vaatteet on kuitenkin pääsääntöisesti henkilökohtaista kulutustavaraa, joka kuluu käytössä ja sopii elinkaarensa päässä lähinnä uusiokäyttöön ja kierrätettäväksi. Poikkeuksena jotkut laadukkaat materiaalit, joita on pidetty hyvin.
Monet käytetyt vaatteet tasan näyttää käytetyiltä ja nuhjuisilta. Esim sellpyssä on ihan rikkonaista tarjolla, esim takkeja, joiden resorit on aivan rispaantuneet ja rikki. Minusta ei pitäisi saada myydä rikkonaista. Joko se korjataan, tai laitetaan kierrätykseen.
Ostan lähes pelkästään käytettyjä vaatteita, Kierrätyskeskuksesta ja joskus UFF:n tasarahapäiviltä. Uutena ostan käytännössä vaan alusvaatteita ja sukkiksia. Ylppärimekonkin ostin aikanaan Kierrätyskeskuksesta jollain 4 eurolla. Hyväkuntoisia ja omaan tyyliin sopivia vaatteita löytyy useinkin. Samalla säästää rahaa ja luontoa, mikäs sen parempi :)
Vierailija kirjoitti:
Ostan lähes kaikki vaatteeni käytettynä (poislukien alusvaatteet). Rahaa säästyy ja luonto kiittää. Ehkä paras löytöni on ollut uudenveroinen merinovillaneule muutamalla eurolla.
Samoin,. Tosin en ole täysin vakuuttunut siitä, että maksamani hinta olisi suoraviivaisesti edullisempi kuin uuden ostaminen. Mutta maksan mieluummin hyväkuntosiesta ja oman -näkösiestä / tyyliini sopivasta käytetystä vaatteesta vähän enemmän kuin tekisin hankintani jostain halpamuodista, jonka eettisyys on niin ja näin ja sopiminen osaksi omaa tyyliäni on usein sattumanvaraista, vaikka en omaakaan mitään ultrapersoonallista tyyliä.
- Kadehdin ja ihailen kyllä heitä, joilla on sellaiseen viitseliäisyyttä ja samaanaikaan kyky olla sopusoinnussa ympäristönsä ja itsensä kanssa. - Heitä joita ei tuijotukset tai huomauttelut haittaa.
En ole myöskään täysin vakuuttunut, että kallis hinta olisi sen paremmin tae tuotteen eettisyydestä saati kestävyydestä.
En toisaalta halua tuomita kokonaa halpamuotiliikkeitä. Se, että onnistuu löytämään ja saamaan käytettynä kaiken tai lähes kaikki tarvisemansa vaatteet vaatii usein vaivannäköä ja aikaa ja malttia.
Det skulle vara fiffigt, men man gör det inte.
Olenko ainoa jota vinosti hymyilyttää kun huomaan jo lyhyen keskustelun aikana esitetyn hyvin poikkeavia kantoja käytettyjen vaatteiden ostamisesta. Osalle se on osa maailman pelastamista toisille ehdoton ei ja pahin painajainen.
En osta. En jaksa kierrellä penkomassa muiden ihmisten vanhoja ryysyjä.