Kävin juuri pienessä putiikissa ostoksilla ja nuorehko tyttö/nainen ei osannut antaa viidestäkympistä takaisin!!
Ilmeisesti piti laskea hänen päässä summa, mutta ei osannut. Annoin hänelle 50 ja ostokset teki 25 euroa. Tyttö näpytteli laskimeen .... Eikö kassojen pitäisi osata päänlasku taito?
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Mää kävin ostoksilla ja ostokset oli jotain 25,25. Annoin kassalle 30,25. Kassaneitonen sanoi et nää 25 c on liikaa eikä meinannut tajuta että halusin vitosen takasin. Sama jossain ruokapaikassa.;) Näin Tampereella.
Tällaiseksi se on mennyt. Äskettäin joku kertoi, että on nuoria aikuisia, jotka eivät osaa sanoa syntymäaikaansa eivätkä tunnista kelloa pyöreästä kellotaulusta jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on uusi alalla ja vasta aloittanut työn, niin jännittäminenkin voi vaikuttaa. Yleensähän kauppojen kassoilla näpytellään käteisostoissa annettu summa ja kone näyttää paljonko pitää antaa takaisin. Eipä siis tartte osata päässälaskua.
Mä olen ollut paikassa ja kone ei näyttänyt paljonko annetaan takaisin. Kyllä siinä monesti meni aivot "jumiin" varsinkin jos oli vähänkin jonoa ja kiire. Onneksi laskin oli vierellä. Ei tainnut haitata asiakkaita vaikka siihen näpyttelin.
Kone näyttää takaisin 37,85€, niin ihan itse joudut laskemaan, millä yhdistelmällä saat kassasta tuon summan.
Se on joillekin ylivoimaista, vaikka sitä on vaikea uskoa.
Käteinen raha on nuorille selvästikin aika tuntematonta. Olen myös ollut tilanteessa, jossa yläkouluikäinen ei osannut tehdä mitään, kun asiakas halusi maksaa setelillä. Piti oikein neuvoa, miten siitä annetaan rahaa takaisin. Ei noita saisi kassalle päästää.
Aloitus oli provo mutta kyllä on tullut kohdalle missä kaupan kassa on taskulaskimella laskenut ihan simppeliä yhteenlaskua.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki täällä puolustavat noita vatipäitä, jotka eivät osaa antaa takaisin viidestä kympistä, kun ostoksen hinta on 25. Tai kolme kertaa 50 senttiä. Kyllä nuo pitäisi osata vaikka olisi ensimmäistä kertaa töissä. Ja jos hermostuu noin paljon, niin on väärässä työssä.
Itse en koskaan laske päässä, vaikka varmaan osaisinkin. Sitä kun hakkaa kassakonetta 8h päivässä muut elämän haasteet ja rasitteet siihen päälle, niin ihan varmasti saattaa vaikka kerran viikossa tai vaikka kuussa sattua joku aivopieru, minkä seurauksena kassa heittäisi. Lusäksi tosi usein ihmiset ei yhtään katso onko kassalla menossa joku tilanne (vaikka se vaihtorahojen lasku), vaan jos mielessä on joku asia, niin se tullaan siihen huutamaan heti ("hei annatko paperia/pienen pussin/poletin"), minkä seurauksena itselläni ainakin menee helposti pasmat sekaisin. Juuri tästä syystä meillä ei edes saa laskea vaihtorahoja päässä, vaan näpytellään aina se summa minkä asiakas antaa ja kassakone laskee. Itsellä saattaa olla takana vaikka huonosti nukuttu yö, mutta laskin on aina parhaassa terässä.
Kävin jalkahoidossa ja nuori tyttö ei osannut laskea -10% joka on työpaikkamme alennus. Yritin neuvoa ja kysyä onko kassakoneessa prosenttinäppäintä. Lopulta laskin alennuksen omalla kännylläni ja näytin myyjälle loppusumman.
No jos ei kerta päässälaskua osaa, niin eikö se ole parempi, että laskee laskimella, eikä heitä lonkalta jotain
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä tässä kotona löhötessä pystyn noin simppelit päässälaskut laskea ihan automaattisesti ja vastaus on itsestäänselvä, kassalla ollessa sen sijaan iskisi heti epäilys ja olisi pakko tarkistaa.
Jos sinun on pakko tarkistaa mitä on 50 miinus 25 niin jotain on todella pahasti vialla. Olit sitten ihan missä hyvänsä.
Ei pidä osata päässä laskua, kone kertoo kyllä paljonko takaisin. Toki tulee niitä ihme säätäjiä jotka ensin antavat esim 30 euroa jonka ehdit lyödä koneeseen ja sitten vaihtaa mieltään ja antaakin sen 50 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Aloitus oli provo mutta kyllä on tullut kohdalle missä kaupan kassa on taskulaskimella laskenut ihan simppeliä yhteenlaskua.
Saatoin olla mä. Opiskelijana teen kassahommia satunnaisesti, joten esim. jouluviikolla (joululomalla pitää tietty kerätä mahdollisimman paljon rahaa) kun olin koko viikon tehnyt hypermarketissa 8-10h päiviä, niin kyllä siinä lopulta oli niin nollat taulussa, etten helposti luota omaan laskutaitoon edes yksinkertaisimmissa toimituksissa. Lisäksi korvanapissa puhuu lähes koko ajan joku omien ajatusteni päälle, niin keskittyminen on välillä aika hankalaa. Onneksi nykyään on tuota avustavaa teknologiaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki täällä puolustavat noita vatipäitä, jotka eivät osaa antaa takaisin viidestä kympistä, kun ostoksen hinta on 25. Tai kolme kertaa 50 senttiä. Kyllä nuo pitäisi osata vaikka olisi ensimmäistä kertaa töissä. Ja jos hermostuu noin paljon, niin on väärässä työssä.
Mulle ei sitten ole olemassakaan oikeaa työtä, jos ekana päivänä ei saa olla jännittynyt. Ihan ekassa työpaikassani tärisin alussa ja matkalla meinasin oksentaa jännityksestä. Nykyisinkin jännittää paljon uusi paikka, ei enää onneksi okseta, kädet saattaa vähän täristä. Saiskohan tällä työkyvyttömyyseläkkeen?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä tässä kotona löhötessä pystyn noin simppelit päässälaskut laskea ihan automaattisesti ja vastaus on itsestäänselvä, kassalla ollessa sen sijaan iskisi heti epäilys ja olisi pakko tarkistaa.
Joskus iskee, varsinkin väsyneenä ja kun tulee just tauolta tai vapailta niin tuntuu ettei osaa enää mitään. Kiire on toinen, puoli tuntia kun yhtä soittoa kassalla ilman hengähdystaukoa alkaa jossain vaiheessa suttaamaan
Täällä ei näköjään kenelläkään ole käynyt mielessä se, että putiikin omistaja on saattanut kieltää päässälaskun ja vaatii, että kaikki on laskettava koneella. Mielestäni erittäin fiksua, niin ei tarvitse arpoa, että menikö nyt oikein.
Mä ostin Cittarista 70% alennuksesta jouvaloja (useampia tuotteita).
Olivat olleet ensin 50% alessa.
Jostain syystä kassakoneeseen tieto ei ollut päivittynyt (en tiedä miten tuo käytännössä menee).
Kassa veti tuotteen 50%. En heti huomannut ja kun minuutin päästä palasin takaisin kassa joutui laskemaan uudelleen ei osannut. Hirveä säätö ja sähkäys.
Luulin että homma oli hoidettu oikein ja kun tuli vähän kiire en enää uudelleen jäänyt tarkastamaan.
Kun pääsin kotiin aloin katsomaan kuitteja ja laskemaan niin kävi ilmi että kassa oli laskenut alen niin että oli ensin ottanut sen 50% ja lyönyt perään sitten 20% alen.
Kuka kertoisi kassalle ettei 50%+20% ole yhtä kuin 70% ale jos sen vetää kahteen kertaan tuotteesta tuolla tyylillä (ensin 50% ja perään 20%).
En ymmärrä miksi ei vaan nollannut tuotteiden alea ja ottanut sitten 70% alen. Ei olisi ollut niin vaikeaa.
En osaa käyttää kassakonetta niin en tiedä miten sinne tuo pitäisi näppäillä, mutta tuntui olevan vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
No jos ei kerta päässälaskua osaa, niin eikö se ole parempi, että laskee laskimella, eikä heitä lonkalta jotain
No kun ei siinä käytetä mitään päässälaskua!
Jos ostokset tekee 13e ja ostaja antaa 50 euron setelin, niin et sinä lapsiparka lähde miettimään että 50-13 = jotain. Vaan siinä lähdetään laskemaan
2e = 15
5e = 20
20e = 40
10e = 50 eli
------
37e takaisin
Vierailija kirjoitti:
Ostin kirpputorilta kolme juomalasia, kappalehinta 50 senttiä. Myyjä laski laskukoneella, ja tämä on tosi vaikka ei voisi uskoa.
Minä olen surkea matikassa, mutta tuon kyllä olisin osannut päässä laskea. Kaikki eivät loista kaikessa, ja on olemassa sellainenkin asia kuin dyskalkulia. Lisäksi kuten täällä jo kommentoitu; jännitys voi vaikuttaa paljonkin.
Vierailija kirjoitti:
Ostin kirpputorilta kolme juomalasia, kappalehinta 50 senttiä. Myyjä laski laskukoneella, ja tämä on tosi vaikka ei voisi uskoa.
Tarkan sentin immeinen.
Vierailija kirjoitti:
No mitä sitten? Tännekö pitää tulla pätemään. Mitäs jos menisit ihan itse sinne kassalle töihin :D
Vierailija kirjoitti:
Mä ostin Cittarista 70% alennuksesta jouvaloja (useampia tuotteita).
Olivat olleet ensin 50% alessa.
Jostain syystä kassakoneeseen tieto ei ollut päivittynyt (en tiedä miten tuo käytännössä menee).
Kassa veti tuotteen 50%. En heti huomannut ja kun minuutin päästä palasin takaisin kassa joutui laskemaan uudelleen ei osannut. Hirveä säätö ja sähkäys.
Luulin että homma oli hoidettu oikein ja kun tuli vähän kiire en enää uudelleen jäänyt tarkastamaan.
Kun pääsin kotiin aloin katsomaan kuitteja ja laskemaan niin kävi ilmi että kassa oli laskenut alen niin että oli ensin ottanut sen 50% ja lyönyt perään sitten 20% alen.
Kuka kertoisi kassalle ettei 50%+20% ole yhtä kuin 70% ale jos sen vetää kahteen kertaan tuotteesta tuolla tyylillä (ensin 50% ja perään 20%).
En ymmärrä miksi ei vaan nollannut tuotteiden alea ja ottanut sitten 70% alen. Ei olisi ollut niin vaikeaa.
Äh siis jouluvaloja ei jouvaloja :D