Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Treffinaiseni kahvilan ostot, kahden vaiheilla nyt

Vierailija
05.01.2024 |

Eli tavattu tänään eka kertaa. Kahvilassa. Oli puhe että kahville ja tarjouduin miehenä maksamaan. Otin kahvin (2,90€) ja luulin että nainenkin ottaa sen kahvin tai teen, tuohan nyt on vähän niin että jotain otettava kun mennään juttelemaan ja tutustumaan. 

Nainen otti ison kaakaon ja jonkun paninin mikä lie. Ne maksoivat 14,70! Mietin tekikö tahallaan kun ties että mä maksan. Ei hyvä. Mutta ei sekään hyvää kerro rahatalouden hoidosta vaikka olisi itse maksanut. Kuitenkin opiskelijoita ollaan vielä. 

Naiset, kumpaa tuo oli? Meni kyllä fiilis vaikka ihan kaunis on. Olis nyt voinut tilannetta lukea ja ottaa saman hintaiset juomat kuin minäkin. Ei sentään ottanut konjakkia päälle, sitäkin kahvilassa oli myynnissä. 

Tuo 14,70 on jo sellainen hinta että työssäkäyvä ihminen käy syömässä ravintolassa buffeen tuolla hinnalla. Ja jonkun mielestä se on sopiva kahvittelu, ja vielä toisen rahoilla. 

En ole aiemmin tällaiseen törmännyt ja treffeillä nyt on tullut käytyä. 

Ikä 23-26 v. 

Kommentit (2659)

Vierailija
881/2659 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hyvä tietää, että 15 euroa on miehille niin kova juttu. Tällaisena varakkaampana naisena suuren vaikutuksen tekeminen miespopulaan on helppoa. Olut ja lihapiirakka. Kahvi ja panini. Pitsa ja limu. Äijät on ihan tohkeissaan kun pääsivät kaivamaan kultaa ja ottamaan ns. maksimihyödyn irti, kun oli ns. piikki auki taivaisiin asti. 15 euroa. Not a problem 😂."

Juurikin tämä. Itse en ole edes erityisen varakas, ihan tavallinen palkansaaja. Silti tällainen ylitulkitseminen 15 euron kohtuuttomasta kahvilaostoksesta tuntuu absurdilta. Suomi toden totta on luokkayhteiskunta. 

Vierailija
882/2659 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tässä tapauksessa molemmat ovat väärässä. Nainen oli röyhkeä kun otti noin isot ja kalliit tuotteet. Toisaalta on röyhkeää tarjoajalta olettaa, että toinen ostaisi vain 3€ arvoisen asian. Ahneita kumpikin.

Olen tarjonnut opiskelijanakin kavereille joskus kahvilakäynnin. Jos varaudun tarjoamaan, en todellakaan kehtaisi odottaa, että kaveri ottaa vain yhden tuotteen ja sen kaikkein halvimman. Toisaalta en myöskään kehtaisi itse ottaa toisen tarjotessa useita todella kalliita tuotteita. Kohtuus siis on tärkeää. Tässä tapauksessa kohtuutta ei ollut kummallakaan.

Aina oppii uutta ihmisistä tällä palstalla. Muutama euro on siis sama kuin kohtuuttomuus. Elämme kuitenkin aikamoisessa hyvinvoinnissa. 

On hyvien tapojen mukaista omata pelisilmää. 

Kaikkein halvin tuote on minusta aika normaali käytäntö tarjoamisessa, etenkin tässä tapauksessa, kun kyse on ensimmäisestä tapaamisesta, ja nuorista, oletettavasti erittäin pienituloisista ihmisistä.

Tarjoaminen on kohtelias tapa, mutta mielestäni vastakohteliaisuutta ei ole mitata siitä ulos kaikki mitä irti lähtee. 

Kaikkein halvin tuote on itsestäänselvyys, jos on köyhä. Jos ei ole, ei tule mieleenkään ajatella rahan kautta, vaan ottaa mitä haluaa hintaa miettimättä.

Tässä ap:n tapauksessa ei nyt taloudelliset (ja ehkä muutkaan) tasot kohdanneet. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
883/2659 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme, jos porukka valittaa kun rahat ei riitä ja elämä on liian kallista, jos yhden hengen 15 euron kahvilaostoksia pidetään normisettinä. Olen takuulla varakkaampi kuin tämän palstan kirjoitajat keskimäärin ja minusta tuo 15 euron hinta on suorastaan oksettava.

Treffeillä on hyväksyttävää panostaa hieman enemmän rahaa kuin normaalisti arkena, koska yleensä niistä halutaan tehdä erityinen ja mukava kokemus sekä itselle että kumppanille. Käyttämällä hieman enemmän rahaa treffeillä voit osoittaa kumppanillesi, että arvostat häntä ja pidät tärkeänä yhteistä aikaanne.

Ekoilla treffeillä vasta tunnustellaan fiilistä. Voin arvostaa sitä, että toinen on nähnyt vaivaa tullakseen minua tapaamaan mutta en minä vielä siinä vaiheessa tiedä mitään hänestä ihmisenä. En sanoisi että yhteinen aika on siinä vaiheessa tärkeää.

Silloinhan se yhteinen aika nimenomaan on tärkeää, koska sen perusteella tehdään päätelmä onko tämä sellainen ihminen, jonka kanssa haluat jatkaa eteenpäin. Jos ensivaikutelma on huono niin eihän se toinen halua nähdä sinua enää ikinä.

Vierailija
884/2659 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raha on yleisempiä riidanaiheita parisuhteessa ja tätä ketjua lukiessa kyllä ymmärtää miksi. 3 euroa on liikaa kahvista.. 15 euroa on liikaa lounaasta... Vaikka panini ei mikään lounas ole vaikka syömishäiriöstä kärsivät täällä yrittävät niin kirjoittaakin. 

Jokainen ihminen käsittelee rahaa eri tavalla ja ehkä jollekin tuo 15 euroa on talouden kaatava summa, mutta jos oikeasti olet noin köyhä niin ehkä silloin ei kannattaisi deittailla vaan keskittyä oman taloutensa parantamiseen. 

Joillekin naisille tuntuu kelpaavan mies, joka koskaan ei maksa mitään. Kaikki maksetaan itse, kaikki maksetaan 50/50 vaikka tulot olisivat mitä, mutta minulle tämä ei kävisi. Minä en tähän suostuisi.

Mitä järkeä olla tällaisessa parisuhteessa? Mitä tällaisesta suhteesta saa? Tällainen suhde on friends with benefits -suhde, kaveri suhde eduilla ei mikään parisuhde.

No nämä oli ekat treffit, ensitapaaminen. 

Ei avioliitto, ei edes seurustelusuhde. 

Panini ei ole tavanomainen kahvileipä. Eikä kallis kaakao ole tavanomainen kahvi. Ja 15 eurolla saa lounaankin, olkoon se tarkka kalorimäärä siinä pullaputkessa mikä tahansa. 

Vierailija
885/2659 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen nainen on aina ollut sellainen, että ei ole pitänyt itseään oikein minkään arvoisena, mitään ei ole pyytänyt tai vaatinut, kaiken hoitanut - lapset, kodin, työt, vapaaehtoishommat, jos on hemmottelua halunnut niin on hoitanut sen itse. Ihmettelin tätä itsensä pienentämistä jo lapsena. Hyvä jos asiat muuttuvat ja uusi sukupolvi naisia pitäǎ itseään reippaati herkkukaakaon ja paninin arvoisena. Niin te olettekin.

Olen tästä samaa mieltä. Samaa sarjaa ylipäätään suomalaisen "ei minun takiani tarvitse keittää kahvia"  -mentaliteetin kanssa.

Mielestäni ihmeellistä ottaen huomioon, että miesten kysyntä naisille on suurempaa kuin toisinpäin. Naisista on siis kilpailua.

Monet ulkomaalaiset osaavat arvostaa itsensä korkeammalle. Jos suhde etenee, niin mies joutuu varautumaan erilaisiin maksuhalukkuustesteihin, koska se on yksi keino tarkistaa kuinka tosissaan mies on ja  millaiselta yhteinen tulevaisuus tulisi näyttämään.

Aluksi kokeilu ulottuu pienempiin summiin, sitten suurempiin. Jos siinä tilanteessa mies heittäytyy pihiksi ja alkaa yskimään 3 euron budjetin ylittymisestä, niin seuraavia treffejä tuskin tulee.

Kun testi on  hyväksytysti ohi, ovat naiset sitoutuneita vaikka miehen talous huononisikin. Silloin kyse on maksukyvyttömyydesrä, ei maksuhaluttomuudesta.

Asiaan voi toki vaikuttaa se, että Suomessa on normaalia ryhtyä nopeasti avoliittoon harjoittelemaan yhteistä elämää. Monessa muussa maassa se on harvinaista, joten joutuvat testailemaan muilla keinoin.

Tietenkin hyväksikäyttäjiäkin löytyy, mutta miehillä soi silloin toivottavasti varoituskellot. Jos ne soivat jo kaakaon ja paninin kohdalla, niin kelloissa on vikaa.

Vierailija
886/2659 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, AP, oletko saanut hyvät vinkit jatkoon? 

Menetkö naisen kanssa vielä treffeille? 

Menkää samaan kahvilaan, ja nainen maksaa? 🤣

Vierailija
887/2659 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monesti naiset "testaa" ekalla kerralla, että onko mies herrasmies vai pihi. Jatkossa maksavat itse omansa

Eivät maksa. Naisista pienipalkkaiset ja miehistä suuripalkkaiset pariutuvat.

Yhdessä asuvat lapsettomat aikuiset, miehet vs naiset:

https://www.stat.fi/tietotrendit/media/uploads/tt2021/okkonen/okkonen_naisten_ja_miesten_tuloerot-05.svg

Yksin asuvat lapsettomat aikuiset, miehet vs naiset:

https://www.stat.fi/tietotrendit/media/uploads/tt2021/okkonen/okkonen_naisten_ja_miesten_tuloerot-03.svg

Eli naisen saa aina rahalla, kuten on julkkisten pariutuminen 40v nuorempien tyttöjen kanssa osoittanut.

Jos taas nainen poikkeuksellisesti pääsee korkeaan elintasoon omalla osaamisellaan ilman että mies kannattelee häntä taloudellisesti, ei hän ota miestä.

Vierailija
888/2659 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koskaan kuullut mitä opiskeleminen tarkoittaa? Täällä on hyvätuloisissa töissä käyvät nyt käytännössä sanomassa, että älkää opiskelijat vaivautuko treffailemaan. 

Eikä tarjoamaan kahveja, koska se tarkoittaa oikeasti kallista, lounaan HINTAISTA välipalaa. 

Vierailija
889/2659 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kertaakaan muista, että olisin ollut treffeillä, jossa lasku olisi jäänyt noin PIENEKSI. 

Sama juttu. Ja ihan normaalituloisten miesten kanssa olen käynyt treffeillä. Osa ollut opiskelijoitakin ja pienituloisia. 

Vierailija
890/2659 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monesti naiset "testaa" ekalla kerralla, että onko mies herrasmies vai pihi. Jatkossa maksavat itse omansa

https://www.stat.fi/tietotrendit/media/uploads/tt2021/okkonen/okkonen_naisten_ja_miesten_tuloerot-05.svg

https://www.stat.fi/tietotrendit/media/uploads/tt2021/okkonen/okkonen_naisten_ja_miesten_tuloerot-03.svg

Eli naisen saa aina rahalla, kuten on julkkisten pariutuminen 40v nuorempien tyttöjen kanssa osoittanut.

Jos taas nainen poikkeuksellisesti pääsee korkeaan elintasoon omalla osaamisellaan ilman että mies kannattelee häntä taloudellisesti, ei hän ota miestä.

Indikoi että treffaileva mies tulee törmäämään lähinnä lokkeihin, ei naisiin jotka itse tarjoaisivat miehelle.

Vierailija
891/2659 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä nainen on nyt sikaillut? Ap TARJOSI, ehkä tuo oli ihan normisettiä kahvilassa tälle naiselle, eikä voinut tietää, että nyt kaatuu ap:n budjetti ja maailma.

AP sanoi tarjoavansa kahvin, ei lounasta. Nainen otti lounaakseen paninin ja kahvia kalliimman juoman. Eli sikailua. Jos AP kutsuu kahville, niin se ei tarkoita 15 euron syöttöporsaan annosta.

Kyllä suomalaiseen kahvikutsuun perinteisesti kuuluu myös "kahvileipä". Harva kutsuu kotiinsakaan vieraita kahville ilman mitään tarjottavaa sen kanssa.

Kahvileipä on korkeintaan joku parin euron pulla tai keksi, ei 10 euron lounaspanini ja kahvilan kallein juoma päälle. Käytöstavat. Kannattaisiko opetella ne, ennenkuin alkaa höpisemään jo

Totta. Ja olisihan tuohon vielä päälle pitänyt ottaa ne konjakit, kruunaa kokemuksen ja mukava siinä sitten konjakin äärellä turista mukavia. Not. 

Vierailija
892/2659 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko koskaan kuullut mitä opiskeleminen tarkoittaa? Täällä on hyvätuloisissa töissä käyvät nyt käytännössä sanomassa, että älkää opiskelijat vaivautuko treffailemaan. 

Eikä tarjoamaan kahveja, koska se tarkoittaa oikeasti kallista, lounaan HINTAISTA välipalaa. 

Mulle kahvilla käynti tarkoittaa vapaavalintaista juomaa ja syötävää. Niitä kahviloissa on tarjolla. Jos sulle kahvilla käynti tarkoittaa halvinta mahdollista juomaa veden jälkeen, niin ole kiltti ja kerro asia ihan itse. Kukaan ei sano, että käydään kaakaolla ja voikkoleivällä, vaan normi-ihmisellä se sisältyy kahvilla käynnin käsitteeseen.

Vierailija
893/2659 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sulla meni kuitenkin yhteensä alle 20 euroa koko treffeihin ja kehtaat kitistä? Miksi esiinnyt suurieleisesti tarjoana, jos budjetti on 3 euroa? 

Kaakao ja joku syötävä on kahvilassa ihan normaali tilaus. Suomessa vaan on kallista. Sitä varten ne eri juomat ja syötävät siellä on että niitä saa tilata, oma vikasi ettet kehdannut sanoa että olet niin pihi ja vähävarainen että saa ottaa vain sen kolmen euron kahvin tai teen. Eli suu auki ensi kerralla, tai ehkä ei alun perinkään kannata alkaa puhumaan mistään tarjoamisista kun puhutaan jostain karkkipussin tai suklaalevyn hintaluokasta. Jos vietätte leffailtaa kotona niin kerrotko että sinä jalosti tarjoat karkit? 

Eli lopeta tuo rahamiehenä esiintyminen kun sinulla sitä rahaa ei selvästikään ole. 

Vierailija
894/2659 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis sulla meni kuitenkin yhteensä alle 20 euroa koko treffeihin ja kehtaat kitistä? Miksi esiinnyt suurieleisesti tarjoana, jos budjetti on 3 euroa? 

Kaakao ja joku syötävä on kahvilassa ihan normaali tilaus. Suomessa vaan on kallista. Sitä varten ne eri juomat ja syötävät siellä on että niitä saa tilata, oma vikasi ettet kehdannut sanoa että olet niin pihi ja vähävarainen että saa ottaa vain sen kolmen euron kahvin tai teen. Eli suu auki ensi kerralla, tai ehkä ei alun perinkään kannata alkaa puhumaan mistään tarjoamisista kun puhutaan jostain karkkipussin tai suklaalevyn hintaluokasta. Jos vietätte leffailtaa kotona niin kerrotko että sinä jalosti tarjoat karkit? 

Eli lopeta tuo rahamiehenä esiintyminen kun sinulla sitä rahaa ei selvästikään ole. 

Missä oli suuria eleitä? Ei käynyt aloituksesta ilmi.

Vierailija
895/2659 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, AP, oletko saanut hyvät vinkit jatkoon? 

Menetkö naisen kanssa vielä treffeille? 

Menkää samaan kahvilaan, ja nainen maksaa? 🤣

Jep, kannattaa sanoa että oli hyvät treffit ja voisiko nainen tarjota kakkostreffit vaikka pizzeriassa.

Vierailija
896/2659 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmiten rahalla saa jonkinlaisen naisen. Kaikkia naisia ei kuitenkaan saa rahalla. Siitä sitten valintoja tekemään. Ihan vihjeenä, kahvin ja hanaveden tarjoaminen ei edistä kumppanin löytämistä yhtään enempää kuin tarjoamatta jättäminen. 

Vierailija
897/2659 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kertaakaan muista, että olisin ollut treffeillä, jossa lasku olisi jäänyt noin PIENEKSI. 

Harvoin sitä treffeillä pystyy olemaan edes nolla budjetilla. Jos mennään vaikka kävelytreffeille niin silloinkin yleensä on tapana mennä johonkin kahvilaan tai muutamalle lasilliselle kävelyn jälkeen

Vierailija
898/2659 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä oli suuria eleitä? Ei käynyt aloituksesta ilmi.

Ele ei ehkä ollut suuri, mutta selvästi isompi kuin aloittajan aikoma budjetti. Aloittelijan virhe. 

Vierailija
899/2659 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme, jos porukka valittaa kun rahat ei riitä ja elämä on liian kallista, jos yhden hengen 15 euron kahvilaostoksia pidetään normisettinä. Olen takuulla varakkaampi kuin tämän palstan kirjoitajat keskimäärin ja minusta tuo 15 euron hinta on suorastaan oksettava.

Treffeillä on hyväksyttävää panostaa hieman enemmän rahaa kuin normaalisti arkena, koska yleensä niistä halutaan tehdä erityinen ja mukava kokemus sekä itselle että kumppanille. Käyttämällä hieman enemmän rahaa treffeillä voit osoittaa kumppanillesi, että arvostat häntä ja pidät tärkeänä yhteistä aikaanne.

sun suhteussa siis se raha ratkaisee, kuin arvokas kukin on. Jepjep!

Vierailija
900/2659 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miesten hypergamiaa. Ap taisi yrittää naista, joka on paljon häntä rikkaampi ja tottunut superkaakaoihin ja panineihin. 

Nyt sitten, mitä on se superkaakao? Haluaisin tietää. Tavallista kaakaota olen juonut. Joko oboy tms tai jos hifistelen niin keitän maidon ja otan Van Houtenia ja sokeria siihen. Eihän se ole se superkaakao? 

Kertokaa. Jotain kallista ja hienoa hienon kahvilan tuotetta? Asun niin sivussa ettei täällä ole hienoja kahviloita. Käyn Helsingissä helmikuussa mutta tahdon jo tietää mitä se on. 

Sen ymmärsin ettei ole rommikaakaota tms vaan ihan holitonta kuitenkin.