Kun kerran naiset on nykyään koulutetumpia, niin miksi miehet
Miksi miehet ei voisi ottaa sitä koti-isän roolia. Sias antaisivat vaimon tienata ja luoda uraa, ja mies tekisi mukisematta kaikki kotityöt ja hoitaisi lapset. Ja metatyöt!! Äidin pitäisi toki edelleen synnyttää ja hoitaa se eka puoli vuotta, mutta siitä eteenpäin
Kommentit (66)
Koska miehistä ei ole siihen piste
Miten niin ei voi? Kyllä mulla on tuollainen koti-isä miehenä.
Oman rajoittuneen ja kapean havaintoni mukaan perheet, josissa mies on enempi vastuussa kodin askareista ja lapsien hoidosta ja ihan omana joukkonaan yksinhuoltajana tai lapsien lähivanhempina olevat miehiin suhtaudutaan edelleen jotenkin kumman kaksijakoisesti.
Osalle he ovat ihailtuja supersanakreita ja arvostettuja tasa-arvon edelläkävijöitä. Kun taas toislle he ovat lähinnä reppanoita, joita saatetaan surkutella tai aprikoida, että onkohan miehellä kaikki kunnosa. Tai vaikka on kotona, niin kai hän kuitenkin jotain merkittävää tekee; kirjoittelee vaikka väikkäriä tai olisi mahd etätöissä. - Tai ylipäätään otaksuma on, että mies pian siirtyisi (ellei jo olisi näkymättömästi) kodin ulkopuolelle töihin hankkimaan elantoa ja toimeentuloa perheelle.
Niin tai näin samalla usein osoitetaan laps(i)en äiti tivaamalla, että miksei hän ole perheensä / lapsiensa luona vaan viilettää jossain kodin ulkopuolella tekemässä mitä tahansa muuta.
Uskovainen mies
Meillä syy tähän oli, että vaikka minä tienaan enemmän ja olen koulutetumpi kuin mies, niin mies ei halunnut riskeerata että lapsen kotona hoitaminen vaikuttaisi hänen määräaikaisiin työsuhteisiinsa. Minun työpaikkani oli vakituinen. Lisäksi meitä kumpaakin epäilytti miten mies olisi pärjännyt, kun vauva jopa joskus huusi - miehen hermot eivät meinanneet kestää, minun hermoni olivat selvästi rautaisemmat. Hyvähän se on, että mies tunnisti omat heikkoutensa asiassa, mutta että tästä tämä tyhmä tai ainakin taloudellisesti huono ratkaisu meillä johtui.
Koska perhetasolla mies kuitenkin tienaa paremmin ja naiselle sopii paremmin nuo kotihommat. Ei joku huuhaahumanismin maisteritutkinto naisesta perheen elättäjää kuitenkaan tee. Ennenmmin se putki-Pekka sen leivän pöytään tuo.
Yleensä incel-aktivistit spämmivät ketjut täyteen hedelmällisyys- ja lisääntymispakkomiellettään, mutta nyt ne eivät edes halua lapsia tai lisääntyä :D
Metatyöllä tarkoitetaan näkymätöntä, mutta välttämätöntä suunnittelu-, järjestely- ja organisointityötä, jonka merkitys huomataan usein vasta silloin, kun se on jäänyt tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Koska perhetasolla mies kuitenkin tienaa paremmin ja naiselle sopii paremmin nuo kotihommat. Ei joku huuhaahumanismin maisteritutkinto naisesta perheen elättäjää kuitenkaan tee. Ennenmmin se putki-Pekka sen leivän pöytään tuo.
Niinhän sinä luulet. Lapsuudenperheessäni yliopistokoulutettu äiti toi pulskemman tilipussin ja leivän pöytään ja kouluttamaton duunari-isä kulutti rahat. Ja sama jatkuu nyt isän uudessa avioliitossa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä syy tähän oli, että vaikka minä tienaan enemmän ja olen koulutetumpi kuin mies, niin mies ei halunnut riskeerata että lapsen kotona hoitaminen vaikuttaisi hänen määräaikaisiin työsuhteisiinsa. Minun työpaikkani oli vakituinen. Lisäksi meitä kumpaakin epäilytti miten mies olisi pärjännyt, kun vauva jopa joskus huusi - miehen hermot eivät meinanneet kestää, minun hermoni olivat selvästi rautaisemmat. Hyvähän se on, että mies tunnisti omat heikkoutensa asiassa, mutta että tästä tämä tyhmä tai ainakin taloudellisesti huono ratkaisu meillä johtui.
Meinaatko, ettet olisi löytänyt parempaa miestä ja isää lapselle?
Tämä narratiivi miehen isommista tienesteistä ei pidä nykyään paikkaansa, mutta naisten suurempi osuus kotona työn ohejssa tehdystä hoito-, hoiva- ja kasvatustyöstä kyllä pitää.
Itselläni oli vuoden kestänyt kokeilu duunarimiehen kanssa. Hän tienasi 15 egeä tunti eli enemmän kuin on minun eläkkeeni, mutta ei tuonut pennin jeniä yhteiseen talouteen ja käytännössä eli siivelläni vuoden.
Hänellä oli nollatuntisopimus eli ajoittain ei tienannut senttiäkään päivässä. Sitten saattoi olla 20 tunnin päivystys ja taas työttömyyttä ja toimettomuutta viikko. Sama koulutus kuin minulla.
Luoja paratkoon, jos olisi vielä lapsia ollut siinä yhtälössä. Minähän ne olisin hoitanut kuten kaiken muunkin. Isäntä keskittyi satunnaistöihinsä, tupakointiin ja kaljotteluun. Pääasiallinen harrastuksensa oli sohvalla röhnöttäminen telkkua huudattaen.
Vierailija kirjoitti:
Naisille ei ole mikään ongelma, jos mies on koulutetumpi ja tienaa paremmin. Mutta miesten itsetunnolle käy, jos nainen on suhteessa se parempi millään mittarilla. Ja sit pitäis vielä alistua kotitöihin, no way
Valitettavasti tilanne on täysin päinvastoin. Naisille ei pääsääntöisesti kelpaa mies joka ei ole yhtä koulutettu tai tienaa vähemmän. Tämän tueksi on ihan tutkimuksia ja tilastoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko, ettet olisi löytänyt parempaa miestä ja isää lapselle?
Jaa, enpä tiedä kun en vertaile ihmisiä sillä tavalla jonakin speksien litaniana. Rakastuin ja pitkään olimme olleet yhdessä ennen lapsiakin, edelleen olemme. Luotettava, hauska ja lämmin mies hän on, mutta hermot tuolloin uudessa elämäntilanteessa ja univelkaisena lapsen itkuun eivät meinanneet riittää. Minulla riittivät paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Naisille ei ole mikään ongelma, jos mies on koulutetumpi ja tienaa paremmin. Mutta miesten itsetunnolle käy, jos nainen on suhteessa se parempi millään mittarilla. Ja sit pitäis vielä alistua kotitöihin, no way
Tai sitten on yksinkertaisesti niin, että moni koulutetumpi ja siten usein vähän paremmin tienaava nainen jatkaa eloaan mieluummin sinkkuna, kuin suostuisi edes harkitsemaan parisuhdetta miehen kanssa, jolla on häntä huomattavasti matalampi koulutus tai jolla olisi häntä huomattavasti matalampi palkka, -. Miehenä ymmärrän tämän oikein hyvin. - Koska kyllä minäkin odotan, että mahdollinen kumppanini toisi "riittävän paljon" lisäarvoa elooni, jotta saattaisin harkita hänen kanssaan parisuhteeseen asettumista. En näe mielekkäänä asetttua parisuhteeseen vain siksi, että voisins sanoa eläväni ja olevani parisuhteessa, Eivät koulutus tai ansio/ varallisuus asema tietenkään oli ainoat asiat, jotk amerkitsevät mutta saattaisi olla vähintääkin hyvin kiusallsita jos ne olisivat hyvin erilaiset. Tai enempi suhtautuminen niihin, Tai se mitä niillä toivotaan saavutettavan.
Vierailija kirjoitti:
Oman rajoittuneen ja kapean havaintoni mukaan perheet, josissa mies on enempi vastuussa kodin askareista ja lapsien hoidosta ja ihan omana joukkonaan yksinhuoltajana tai lapsien lähivanhempina olevat miehiin suhtaudutaan edelleen jotenkin kumman kaksijakoisesti.
Osalle he ovat ihailtuja supersanakreita ja arvostettuja tasa-arvon edelläkävijöitä. Kun taas toislle he ovat lähinnä reppanoita, joita saatetaan surkutella tai aprikoida, että onkohan miehellä kaikki kunnosa. Tai vaikka on kotona, niin kai hän kuitenkin jotain merkittävää tekee; kirjoittelee vaikka väikkäriä tai olisi mahd etätöissä. - Tai ylipäätään otaksuma on, että mies pian siirtyisi (ellei jo olisi näkymättömästi) kodin ulkopuolelle töihin hankkimaan elantoa ja toimeentuloa perheelle.
Niin tai näin samalla usein osoitetaan laps(i)en äiti tivaamalla, että miksei hän ole perheensä / lapsiensa luona vaan viilettää jossain kodin ulkopuolella tekemäs
Eli heihin suhtaudutaan samalla tavalla kuin kotiäiteihin. Osa ihailee, osa pilkkaa ja käskee menemään töihin tienaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metatyöt on kyllä naisten keskuudessa suosittu termi. Miehillä taas asioiden suunnittelu ja järjestely kuuluu normaalisti siihen työhön eikä siitä yritetä saada lisää ahkeruuspisteitä😅
Hoidatko sinä teidän perheen lasten vaatehuollon alusta loppuun? Siinä sitä metatyötä on ihan kiitettävästi.
Kyllä enimmäkseen minä hoidan pyykit ja veeteostokset meidän perheessä. Ihan normaali osa arkea. Ei ole tarvetta kutsua sitä metatyöksi tai vaatehuolloksi kunnei se mitään rakettitiedettä ole.
Meillä on jo sovittu, että lapset 4 vuoden päästä ja sen hetkisen taloudellisen tilanteen perusteella päätetään kumpi jää kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metatyöt on kyllä naisten keskuudessa suosittu termi. Miehillä taas asioiden suunnittelu ja järjestely kuuluu normaalisti siihen työhön eikä siitä yritetä saada lisää ahkeruuspisteitä😅
Ja tuo miesten "metatyö" isyydessä on sitten sitä, että kun äiti leikkaushoidon takia on viikon kotoa pois ja pääsee perjantaina sairaalasta, kotona on täysi hullunmylly päällä, pyykit pesemättä, tiskit tiskaamatta ja jääkaappi tyhjä.
Koettu.
Puhe oli isyydestä, ei työelämästä. Miehellä ilmeisesti työsuoritus vie kaiken ajan ja aivokapasiteetin, mutta naisen pitäisi tuon ohella huolehtia kokonaivastuullisesti perheestä ja kodista. Ja miesvauvasta.
Ettet nyt puhuisi siitä yhdestä reppanasta minkä olet ottanut mieheksi? Vai monenko eri miehen kanssa sinulla on kokemusta siitä että tulet leikkauksen jälkeen kotiin? Kyllä puhe oli nimenomaan isyydestä johon normaalina osana kuuluu arjen pyörittäminen. Naisella se ilmeisesti koettelee aivokapasiteettia huomattavasti kun pitää kutsua työksi ja tuoda esiin joka välissä. Miehen täytyy sitten huolehtia taloudesta arjen pyörittämisestä ja kiukuttevasta naisvauvasta.
Vierailija kirjoitti:
MIehet ovat kyvyttömiä metatyöhön. Katsokaa miestänne, kun olette lähdössä reissuun. Sillä aikaa kun te sammuttelette sähkölaitteet ja suljette hanat miehenne jäljiltä ja pakkaatte omat ja lasten tavarat sekä lukitsette ovet ja ikkunat, mies kävelee tumput suorina autolle ja peruuttaa sen tallista pihalle. Sitten istuu siinä ja odottaa.
Ja reissussa alkaa valittaa, kun unohti ottaa vaihtovaatteet itselleen ja taisivat unohtua lääkkeetkin.
Taidat asua Springfieldissä kun olet ottanut Homer Simpsonin mieheksesi? Tai olisiko sittenkin ollut täysin todellisuudesta irrallaan oleva katkera vuodatus?😚
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tai näin samalla usein osoitetaan laps(i)en äiti tivaamalla, että miksei hän ole perheensä / lapsiensa luona
Tietyllä tapaa kyllä. Mutta kotiäitien kumppaneita, lapsien isiä ei yhtä usein vaadita tilille siitä, että miksi he ovat kodin ulkopuolella, laps(i)en äidin ollessa laps(i)en kanssa kotona. - Saatetaan uskoaksen kuitenkin edelleen pitää jopa hyvänä, että lapsien äiti voi näin jäädä kotiin lapsien kanssa ja lapsien isän voidessa omistautua täysillä uraansa ilman, että tätä pidettäisiin väliaikaisena ratkaisuna.
Esimerkki kuinka monta kertaa ex pääministeri Marin sai kuulla miksi hän ei ole kotona lapsensa luona vs. yksikään mies pääministeri ennen tai jälkeen hänen kautensa? - Toinen juttu on se, että osa Marinin toiminnasta kodin ulkopuolella vaikutti jokseenkin lapselliselta, jollaista toimintaa ei toistaiseksi ole yhdeltäkään mies pääministeriltä nähty; vaikka toki esim Stubbin liikuntaharrastamisesta ja hänestä julkisuuteen levinneet selfiet olivat kyllä myös ihan oma lukunsa mutta kysyikö kukaan sillioin että miksei Stubb ole lapsiensa luona? Se sijaan saatettiin kaivata häneltä enempi "valtiomiesmäisempiä" kuvia ja toimintaa.
Uskovainen mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoidatko sinä teidän perheen lasten vaatehuollon alusta loppuun? Siinä sitä metatyötä on ihan kiitettävästi.
Kyllä enimmäkseen minä hoidan pyykit ja veeteostokset meidän perheessä. Ihan normaali osa arkea. Ei ole tarvetta kutsua sitä metatyöksi tai vaatehuolloksi kunnei se mitään rakettitiedettä ole.
Hoidat siis kausivaatteet säilöön ja sieltä takaisin. Tiedät, mikä vaate menee pieneksi ja missä vaiheessa se on nuoremmille lapsille sopiva. Korjaat vaatteet tarpeen mukaan. Seuraat tarjouksia ja osaat arvioida keväällä onko kyseinen vaate lapselle sopiva sitten seuraavana syksynä ennen kuin ostat sen. Syksyn tullen tiedät, että jokaiselle lapselle on sopivat syys- ja talvivaatteet, jos sää äkisti kylmenee. Teillä ei ole koskaan tilannetta, että lapselta puuttuu jotain tärkeää, joka pitää hankkia heti.
MIehet ovat kyvyttömiä metatyöhön. Katsokaa miestänne, kun olette lähdössä reissuun. Sillä aikaa kun te sammuttelette sähkölaitteet ja suljette hanat miehenne jäljiltä ja pakkaatte omat ja lasten tavarat sekä lukitsette ovet ja ikkunat, mies kävelee tumput suorina autolle ja peruuttaa sen tallista pihalle. Sitten istuu siinä ja odottaa.
Ja reissussa alkaa valittaa, kun unohti ottaa vaihtovaatteet itselleen ja taisivat unohtua lääkkeetkin.