Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saan joka päivä kuulla olevani typerä

Vierailija
05.01.2024 |

Hei, 

Minulla on 4v ja 7v lapset. Saan joka päivä kuulla heiltä olevani typerä, idiootti yms. Nämä yleensä rajoittamisten takia esim. Leikki lopetetaan ja aletaan lounaalle. Joka kerta napakasti sanon kuinka toisia ei haukuta ja haukkumisesta seuraa myös sanktioita, esim. Ruutuajan menetys siltä päivältä. Näillä ei ole mitään vaikutusta. Lisäksi nuorempi saa edelleen 1h raivokohtauksia. 

Haluaisin ehkä vertaistukea vai onko tällainen edes normaalia? Ennen lapsia kuvittelin että lähinnä murrosikäiset näin haukkuisivat ja solvaisivat vanhempiaan. Vanhempi käy ongelmitta koulua ja on kavereita ja nuorempi päivähoidossa kuulemma positiivinen. Minun kanssani lähinnä kiukuttelevat ja haukkuvat. 

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pimeään vessan nurkkaan häpeämään puoleksi tunniksi. Ja täytyy sitten seistä myös kasvot sinne nurkkaa kohden. Meillä ainakin toimii. Remmiä annettiin sitten jos meni käytös aivan käsittämättömäksi. Lopputulos hyvä.

Vierailija
2/26 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ymmärrän. Juuri tämä aamuna muistutin ekaluokkalaistani taas, ettei haukuta toisia (minua äitinä siinä tilanteessa).

Toisaalta sama lapsi osaa myös halata ja kehua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pimeään vessan nurkkaan häpeämään puoleksi tunniksi. Ja täytyy sitten seistä myös kasvot sinne nurkkaa kohden. Meillä ainakin toimii. Remmiä annettiin sitten jos meni käytös aivan käsittämättömäksi. Lopputulos hyvä.

Tuo taitaa kyllä olla nyky ajan kasvatusoppaiden vastaista. T. Ap

Vierailija
4/26 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, ymmärrän. Juuri tämä aamuna muistutin ekaluokkalaistani taas, ettei haukuta toisia (minua äitinä siinä tilanteessa).

Toisaalta sama lapsi osaa myös halata ja kehua.

Joo minusta tuntuu niin tosi epäreilulta että äitinä saan kaiken loan niskaani aina. :( t. Ap

Vierailija
5/26 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä jos on totta tuo  - olet menettämässä lasten luottamuksen. Kai lapset on joskus sua kohtaan myös ns kivoja?

Vierailija
6/26 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika normaaleilta lapsilta kuulostaa. Äidit joutuvat pilteiltään ottamaan vastaan pahempiakin sanoja, odotapa teini-ikää. Onhan se tylsää lopettaa joku kiva tekeminen kun pitää mennä syömään. Lapset uskaltavat näyttää tunteensa sinulle, onhan sekin jo jotain. Tahdottomaksi nujerretut eivät uskalla.

Vierailija
7/26 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika normaaleilta lapsilta kuulostaa. Äidit joutuvat pilteiltään ottamaan vastaan pahempiakin sanoja, odotapa teini-ikää. Onhan se tylsää lopettaa joku kiva tekeminen kun pitää mennä syömään. Lapset uskaltavat näyttää tunteensa sinulle, onhan sekin jo jotain. Tahdottomaksi nujerretut eivät uskalla.

Mutta en ymmärrä miksi se tunteiden näyttäminen pitää tehdä rääkymällä ja solvaamalla minua? Olen myös oppien mukaisesti yrittänyt sanoa että nyt sinua harmittaa pelien lopetus tms mutta täytyy kyllä sanoa että sekin vaikuttaa ihan huuhaalta kun ei ole niin mitään vaikutusta!!!! T. Ap

Vierailija
8/26 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä jos on totta tuo  - olet menettämässä lasten luottamuksen. Kai lapset on joskus sua kohtaan myös ns kivoja?

Ovathan ne joskus. Mutta tämä kiukku solvaaminen on ihan päivittäistä myös. Tunteista toiseen menevät. T. Ap

Vierailija
9/26 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on aikuisen tehtävä oppia ja opettaa lapsille että tunteet on mutta ei ne saa hallita ihan kaikkea.

Vierailija
10/26 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset on 4 ja 7. Tunteidenhallinnan opettelu vielä täysin vaiheessa. Olet aikuinen, koita kestää ja kärsivällisesti opettaa.

Vierailija
11/26 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole helppoa olla äiti sen olen tässä vuosien saatossa todennut.

Voimia sinulle Ap. Pitäiskö vain opetella ettei toista haukuta esim. tyhmäksi yms. Voi olla ihan hokema josta pitää päästä eroon.

Vierailija
12/26 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole helppoa olla äiti sen olen tässä vuosien saatossa todennut.

Voimia sinulle Ap. Pitäiskö vain opetella ettei toista haukuta esim. tyhmäksi yms. Voi olla ihan hokema josta pitää päästä eroon.

Ei todellakaan ole helppoa. Töissä on helpompaa. Ja joo kyllä joka päivä opetan että toisia ei haukuta tyhmäksi. Samoja oppeja toistan ja toistan. Omilta vanhemmiltani olen kuullut että minun lapseni ovat todella temperamenttisia verrattuna siihen mitä itse olen lapsena ollut. Ehkä siksi tuntuu vaikealta ymmärtää tällaisia kohtauksia. T. Ap

Vierailija
13/26 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta en ymmärrä miksi se tunteiden näyttäminen pitää tehdä rääkymällä ja solvaamalla minua? Olen myös oppien mukaisesti yrittänyt sanoa että nyt sinua harmittaa pelien lopetus tms mutta täytyy kyllä sanoa että sekin vaikuttaa ihan huuhaalta kun ei ole niin mitään vaikutusta!!!! T. Ap

No onko teillä vanhemmilla tapana syytellä esimerkiksi toisianne, jos joku menee pieleen? Tai syytellä typerää esimiestä, kun työt eivät suju tms. Anoppia? Tai kun lapset kinastelevat keskenään, etsiä syyllistä?

Kyllä ne lapset oppivat löytämään syyn toisista.

Vierailija
14/26 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelu siitä, että toisia ei haukuta on hyvä. Ja se että, olet sanoittanut myös lapsen tunnetta. Keskustelut olisi hyvä käydä silloin, kun tilanne on ohi ja rauhoittunut. Oletko kertonut myös, miltä sinusta tuntuu haukkuminen? Pohtisin yhdessä, miltä itsestä tuntuisi, jos joku haukkuisi.

Vierailija
15/26 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ongelma tässä näyttää olevan äidin halu vajota lapsen tasolle. Sinä olet aikuinen.

Vierailija
16/26 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ongelma tässä näyttää olevan äidin halu vajota lapsen tasolle. Sinä olet aikuinen.

Kerrotko millä tavalla minä olen vajonnut lapsen tasolle? Pitäisikö äidin muka pystyä kaikki haukkumiset naama peruslukemilla kestämään? Minua kyllästyttää mielipide että aikuisella ei saisi itsellään olla mitään tunteita vaan hänen pitäisi loputtoman rauhallisena jaksaa sanoittaa lapsen täydellistä perseilyä. Toistaiseksi olen siinä onnistunut ihan ok mutta mietin miksi minun surullisuuteni lapsen haukkumisesta ei olisi oikeutettua? Jos joku aikuinenkin vaikka töissä päivittäin sanoisi minulle kuinka surkea olen niin kyllähän se pahalta tuntuisi? Miksi ei oman lapsen sanottua? T. Ap

Vierailija
17/26 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia, että "tyhmä äiti" kommentteja tulee. Ei kannata takertua niihin.

Vierailija
18/26 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bojan on liian pehmeä KärtsäJertsulle. K on nuuskalla käyvä uhkapeluri rahan ja isojen tissien perään. Esittää vaan jotain herkkisnaveria

Vierailija
19/26 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako äiti keittää puuroa - kysyi yksi äiti melko pieneltä lapselta.

Vierailija
20/26 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvata ne kakarat

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan