Crohnin tauti - millaiset oireet johtivat diagnoosiin?
Onko täällä Crohnin tautia sairastavia? Minulla on ollut useita vuosia ibs-oireita ja lääkärit ovatkin todenneet sen olevan vatsavaivojen taustalla. Nyt minulla kuitenkin aristaa oikea alavatsa/kylki yhdestä kohdasta, ja lääkäri sanoi sen olevan tyypillinen kipukohta Crohnin taudissa. Laboratoriokokeet olivat muuten ok, mutta calpro arvo oli hieman koholla. Kolonoskopiaan olen jonossa.
Miten Crohnin tauti yleensä alkaa tai kehittyy? Millaisia oireita siinä on, ovatko heti voimakkaita vai kehittyvätkö ajan saatossa?
Kommentit (16)
Itselläni vasta IBS epäilyt menossa. Kipu varmaan aika samassa kohtaa kuin sinulla. Joskus aiemmin ollut vatsaoireilua pitkiäkin jaksoja, mutta mennyt ohi. Nyt alkoi kovalla kivulla, kuumeella ja tulehdusarvot koholla. TT-kuvauksessa tulehdus suolistossa todettu.
Kivut ja kuume vähentyneet, kun vähensin sokerin käyttöä merkittävästi. Tähystysaikaa odottelen.
Tautia ei voi todeta muuta kuin tähystyksellä. Itselläni oli haavoja tyypillisissä aloituspaikoissa. Tulehdus näkyy myös koepaloissa. Tauti voi olla myös näkymättä tähystyksessä, jolloin käytetään joko magneettia tai kapselikameraa. Tauti voi siis jyllätä koko ruoansulatuskanavan alueella.
Oireet oli jatkuva ripuli ja välillä verta ulosteessa alussa. Ei juuri kohdentuvia kipuja, vaan koko vatsan alueen pinkeä olo.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni vasta IBS epäilyt menossa. Kipu varmaan aika samassa kohtaa kuin sinulla. Joskus aiemmin ollut vatsaoireilua pitkiäkin jaksoja, mutta mennyt ohi. Nyt alkoi kovalla kivulla, kuumeella ja tulehdusarvot koholla. TT-kuvauksessa tulehdus suolistossa todettu.
Kivut ja kuume vähentyneet, kun vähensin sokerin käyttöä merkittävästi. Tähystysaikaa odottelen.
Lisään vielä että itselläni ei maha ole löysällä lainkaan, ei ole ollut pitkään aikaan. Siksi ihmetyttääkin että tulehdus näkyy kuvassakin.
Vierailija kirjoitti:
Tautia ei voi todeta muuta kuin tähystyksellä. Itselläni oli haavoja tyypillisissä aloituspaikoissa. Tulehdus näkyy myös koepaloissa. Tauti voi olla myös näkymättä tähystyksessä, jolloin käytetään joko magneettia tai kapselikameraa. Tauti voi siis jyllätä koko ruoansulatuskanavan alueella.
Oireet oli jatkuva ripuli ja välillä verta ulosteessa alussa. Ei juuri kohdentuvia kipuja, vaan koko vatsan alueen pinkeä olo.
En oo ap, mutta samantyyppisiä oireita on. Mulla on kanssa lähes jatkuva ripuli, joskus tosin normaalimpaakin. Vatsa ei oo juurikaan kipeä, mut just oikeella alavatsalla aristaa, välillä enemmän välillä vähemmän tai ei yhtään. Oliko sulla vatsa yleisesti kipeä, vai oliks toi ripuli joka aiheutti epäilyt?
Itselläni oli suu jatkuvasti täynnä aftoja, jotka eivät oikein tahtoneet parantua ja parantuneen tilalle tuli aina heti uusi. Myös ripulia oli, mutta aftojen takia sain lähetteen gastrolle. Calpro oli 1200, kun normaali arvo on alle 100. Tähystyksessä löytyi tulehdus suolistosta ja sain diagnoosin. Oli silloin vähän yli 30v. Minulla on ollut 15-vuotiaasta asti nivelkipuja, jotka ilmeisesti ovat koko ajan liittyneet tuohon crohniin.
Muutaman viikon välein toistuvat kovat vatsakivut. Väliajat vatsa oli melko normaali. Mutta kohtauksen tullessa oksentelua ja kovaa kipua. Sitten tuli jo niveloireet. Diagnoosi tähystyksen jälkeen.
Löysin tämän aika uuden ketjun. Mulla on kolonoskopia kuukauden päästä ja jännittää. Aiemmin on epäilty ibs:ää, kun vatsa on lähinnä ollut löysällä ja vessassa on saanut ravata. Kipuja ei ole ollut, ei myöskään verta.
Nyt kuukauden ajan vatsassa on ollut oikealla puolella aristavaa kipua, aika lievää eikä sinänsä häiritse elämää. Lääkäri kuitenkin totesi että nuo kipukohdat tyypillisiä crohnin taudille ja calpro oli vähän koholla. Voiko ibd alkaa melko maltillisesti? eli kipuja minulla ei niinkään ole, ripulia ja vatsan lievähköä aristusta tietyllä kohtaa. Tietty noi suolen mutkakohdat (kai?) voi oireilla muutenkin.
Kuulostaapa tutulta! Minulla on ollut vuosia ibs-oireita, mutta ei kovia kipuja. Muutaman kuukauden ajan oikea alavatsa ja kylki ovat kipeytyneet välillä ruokailun jälkeen. Kipu on pistävää, pinkeää ja kiristävää. F-calpro oli 120, muut kaikki laboratoriotestit olivat normaalit. Lääkäri lähetti minut kuitenkin kolonoskopia-jonoon, sillä aristavat kohdat alavatsalla ovat kuulemma crohnin taudille tyypillisiä paikkoja. Voiko crohnin tauti puhjeta 40+ ikäisenä? Millaisia oireita teillä tautia sairastavilla on? Erityisesti kiinnostaa, että onko teillä jotain kipukohtia vatsassa? Välillä itse mietin, että voiko kipu olla osin lihasperäistä (jotenkin lonkasta päin kiristää), mutta vatsa kyllä aristaa tietystä kohtaa ja kipu seuraa ruokailua.
Mua jännittää kun oikealla alavatsalla on ajoittain selvää aristusta. Sattuu jos siitä painaa. Vatsa on lähes aina löysällä, mutta aiemmin ei oo ollut kipuja.
Voiko crohnintauti aiheuttaa lähes jatkuvaa kipua oikealla alavatsalla? Minulla syöminen ei juurikaan pahenna kipua, vaan alavatsalla tietty alue on jatkuvasti kipeä ja arka. Itselläni se calpro-arvo on koholla. Tähystys on kuukauden päästä.
Ibd voi alkaa lievin oirein. Itsellä ei ollut kuin nivelkipuja ja voimakkaasti laskeva hemoglobiini. Noiden tutkimuksien seurauksena sain ensin colitis ulcerosa diagnoosin, joka melko pian muuttui crohnin taudiksi. Kolonoskopiassa todettiin koko paksusuoli tulehtuneeksi. Suolisto-oireet tulivat vasta myöhemmin. Aftoja on ollut suussa koko ikäni.
Mulla on nuoruudesta asti ollut mahan kanssa ongelmia, erityisesti ripulipainotteista - joskus enemmän, joskus vähemmän. Usein vessa kutsuu, ja sitten on kiire. Joskus vuosia sit yritin sitä tutkia ja silloin käsittääkseni juuri tuo f calpro oli koholla ja pyysivät uuden näytteen, jossa se oli laskenut. Ois kiva tietää mitä ne lukemat ovat olleet. Fast forward vuosia eteenpäin, kenties stressin puhkaisemana, 2kk aamuripulin (joskus myös päivisin) meni hermot ja lähdin viemään asiaa taas eteenpäin. F calpro oli 330, muut kokeet normaaleja (keliakia, laktoosi, verikokeet yms.) mutta tausta huomioiden antoivat onneksi lähetteen tähystykseen. Aika varman chrohnin diagnoosin lääkäri antoi jo tähystyksessä, kun ohutsuolen loppuosassa näkyi tulehdusta. Tässä ohutsuolen magneettikuvausta odotellessa. Väsynyt olen ollut aina, onneksi ei mitään suuria kipuja ole vielä missään vaiheessa ollut, joskus kouraisee. Fun fact, lapsuudessa chrohnin tauti näkyy kasvun hidastumisena, ja se on minulla ollut johon sain jotain hormonihoitoa lapsena. Että lieneekö vaivannut juurikin tämä koko elämän.
Minulla epäiltiin Crohnin tautia, mutta kivut olivatkin lihas- ja hermostoperäisiä kylkikipuja, jotka säteilivät oikealle alavatsaan.