Laihdutus: aloin syömään intuitiivisesti,paino nousi 12kg 6 kuukaudessa
Kaiken lisäksi,olen 10 vuotta yrittänyt laihduttaa.
Tupakalla paino meni 96kg---- 88kg.
Lopetin tupakoinnin,paino oli pian 101kg.
Aloitin työt,paino oli pian 93kg.
Pian taas 98kg, laihdutin 2 vuotta,aina vaan +-3kg.
Intuitiivinen syöminen ja nyt painan 110kg!!
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Miksi jatkoit touhua puoli vuotta vaikka paino vain nousi?
Yksi neuvo: syö intuitiivisesti mutta vain klo 12-20. Tai sitten 8-16, jos tykkäät aamupalasta. Sokeri, vehnä ja alkoholi ihan minimiin. Näin minulla ainakin paino lähti laskemaan. Esimerkiksi Italiassa ihmiset pystyy syömään pizzaa ja pastaa iltaisin lihomatta, koska eivät syö aamulla mitään ja lounasaikaan hyvin kevyesti.
Olet katsellut turistirysässä syömistä ja luulet, että sieltä saa hyvää tietoa miten italialaiset tavikset kotonaan syövät? Siellä ei ole kuin turisteja jotka syövät illalla vaikka mitä. Tavisitalialainen syö eri tavalla eikä takuulla pastaa illalla ja pitsaakin harvoin ja sitäkin pari palaa eikä mätä koko pitsaa naamaansa. Aamuisin ovat kahvibaarit täynnä - itsekin käyn sellaisissa - kun syödään aamupalaa. Croissantti ja capuccino maksavat 2,20 euroa kahvibaareissa. Tuore lämmin croissant on herkkua ja siksi käyn itsekin melkein päivittäin aamulla kahvibaarissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei intuitiivinen syöminen oikein nykyihmiselle sovi. Itse ainakin kuvittelen töitä läppärin ääressä tehdessäni olevani kokoajan nälkäinen, vaikka syön ravitsevasti ja riittävästi aamiaisella sekä lounaalla. Niinä päivinä, kun olen kokoajan liikkeellä, ei taas nälkää tule samaan tapaan vaan koko päivänä riittäisi, että syö 3 kertaa.
Niinpä. Ihminen on luotu liikkumaan ja liikunta lisää mielihyvän tunnetta esim. hormonien kautta, jolloin hyvää oloa ei tule haettua syömisestä.
Olit vuoden, etkä käynyt koskaan missään syömässä lounasta? Katso nyt sitten vaikka food networkista sarjaa "camionisti in trattoria" niin näet miten niissä trattorioissa syödään lounasta. Päivällä alkaen klo 12 ovat ruokapaikat tupaten täynnä niin maaseudulla kuin kaupungeissa. Käy uudestaan katsomassa. Sinun it-alan työpaikka ei ole mikään malli koko Italian kansalle.
Yksinkertaisesti liian kaloripitoista ruokaa ja liikaa.
Sellaisen, jolla on melkein aina nälkä, ei ainakaan kannata kokeilla intuitiivista syömistä. Mindfulness voisi toimia paremmin. Kun siinä kehittyy, niin nälän tunnetta ei ota niin vakavasti ja siten voi olla syömättä ylimääräisiä kaloreita.
Vierailija kirjoitti:
Intuitiivinen syöminen tarkoittaa sitä, että syödään silloin kun on nälkä ja silloinkin tietenkin terveellisesti ja monipuolisesti. Moni tuntuu käsittävän, että intuitiivinen syöminen tarkoitetaan, että syödään silloin kun tekee mieli ja just sitä mitä tekee mieli.
Ja siksi tämä intuitiivinen syöminen lienee yleisin syy ylipainoon.
Vierailija kirjoitti:
Yksi neuvo: syö intuitiivisesti mutta vain klo 12-20. Tai sitten 8-16, jos tykkäät aamupalasta. Sokeri, vehnä ja alkoholi ihan minimiin. Näin minulla ainakin paino lähti laskemaan. Esimerkiksi Italiassa ihmiset pystyy syömään pizzaa ja pastaa iltaisin lihomatta, koska eivät syö aamulla mitään ja lounasaikaan hyvin kevyesti.
Ihan puppua tuo Italia-analyysisi. Ensinnäkin Italiassa syödään joka päivä pastaa lounaalla. Kunnon tuhti lounas aina. Aamupalaksi on jotakin makeaa, esim. keksejä ja hillolla täytettyjä croissantteja. Syy miksi italialaiset eivät liho on se, että heillä on tarkka ateriarytmi, syövät joka päivä täsmälleen samaan aikaan eivätkä koskaan napostele aterioiden välissä. Eivätkä syö voileipiä ja karkkia tai ota jotain myöhäistä iltapalaa päivällisen jälkeen. (Olen italaisen kanssa naimisissa..)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet katsellut turistirysässä syömistä ja luulet, että sieltä saa hyvää tietoa miten italialaiset tavikset kotonaan syövät? Siellä ei ole kuin turisteja jotka syövät illalla vaikka mitä. Tavisitalialainen syö eri tavalla eikä takuulla pastaa illalla ja pitsaakin harvoin ja sitäkin pari palaa eikä mätä koko pitsaa naamaansa. Aamuisin ovat kahvibaarit täynnä - itsekin käyn sellaisissa - kun syödään aamupalaa. Croissantti ja capuccino maksavat 2,20 euroa kahvibaareiss
Kyllä meidän italialaiset sukulaiset ainakin vetää kevyesti kokonaisen pizzan naamaan. Mutta pizzahan ei sinänsä ole mikään roskaruoka niin kuin Suomessa sitä pidetään sellaisena. Päällä saattaa olla vaikka rucolaa, tomaatteja jne.
Kannattaa laskea kaloreita, alkuun ihan kaikki! Pikkuhiljaa opit rakentamaan annoksia suunnilleen oikeisiin kalorimääriin.
Jos söisin sitä mitä intuitio sanoo, söisin vain pastaa, pizzaa ja herkkuja :'D nykyruoka on aivan liian koukuttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Olit vuoden, etkä käynyt koskaan missään syömässä lounasta? Katso nyt sitten vaikka food networkista sarjaa "camionisti in trattoria" niin näet miten niissä trattorioissa syödään lounasta. Päivällä alkaen klo 12 ovat ruokapaikat tupaten täynnä niin maaseudulla kuin kaupungeissa. Käy uudestaan katsomassa. Sinun it-alan työpaikka ei ole mikään malli koko Italian kansalle.
Joo totta, siellä (ja varmaan alalla yleensä) oli luultavasti tavallista enemmän työnarkomaaneja jotka söi vain jonkun alakerran kahvilan leivän kahvin kanssa lounaaksi ja äkkiä takaisin tietokoneelle :D
Italialainen pizza on ohut ja siinä on 1-2 täytettä. Suomessa otetaan pekoni, jauheliha, kebab, salami ja kana triplajuustolla.
Intuitiivinen syöminen toimii, mutta vain tietynlaisille ihmisille. Minulla se toimii koska koen luonnostani hyvin pientä nälkää. En tykkää useimmista roskaruuista, jos pitää syödä jotain rasvaista lihamättöä sen alassaanti on aina taistelua. Ei vaan maistu hyvälle. Tykkään makeista, kirpeistä ja raikkaista ruuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan puppua tuo Italia-analyysisi. Ensinnäkin Italiassa syödään joka päivä pastaa lounaalla. Kunnon tuhti lounas aina. Aamupalaksi on jotakin makeaa, esim. keksejä ja hillolla täytettyjä croissantteja. Syy miksi italialaiset eivät liho on se, että heillä on tarkka ateriarytmi, syövät joka päivä täsmälleen samaan aikaan eivätkä koskaan napostele aterioiden välissä. Eivätkä syö voileipiä ja karkkia tai ota jotain myöhäistä iltapalaa päivällisen jälkeen. (Olen i
Mikä tämä juttu on, että italialaiset eivät liho? Tilasto noin 10 vuoden takaa kertoo, että italialassa ylipainoisia ja lihavia aikuisia on muutama prosenttiyksikkö ENEMMÄN kuin Suomessa. Tuoreempi tilasto vuodelta 2018 koskee lapsia ja siinä ero on vielä suurempi, Italiassa ylipainoisia tai lihavia lapsia on 40 %, Suomessa 28 %.
Keskustelette täällä puhtaasti stereotypioihin ja mututuntumaan pohjautuen.
Voinet siis todeta, että sinulla ei ole toimivaa intuitiota.
ÄLKÄÄ tehkö tätä, ellette samalla pätkäpaastoa ja skippaa aamupalat. Ei saa syödä kellon ympäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en käynyt puntarilla kuin vasta 6kk jälkeen. Kuvittelin painon pudonneen!
Ap
Provohan tämä on, mutta vastaan silti.
Kyllä 12 kg lihomisen näkee jo peilistä ja huomaa kiristävistä vaatteista.
Kiinnostava ketju. Itse kärsin todella pitkään jatkuvasta painon jojoilusta +-15kg. Kun lopulta luovuin dieeteistä ja aloin syödä intuitiivisesti, paino lopultakin tasaantui ja olen nyt jo vuosia ollut normaalipainoinen lihomatta tai laihtumatta.
Uskon että intuitiiviseen syömiseen vaikuttaa hirveästi se, mitä ja miten on tottunut syömään. Mielestäni intuitiivisen syömisen pointti on eniten siinä, että saa syödä kun on nälkä, ei ole pakko syödä jos ei ole nälkä, ja mitään ei tarvitse kieltää kokonaan (ellei erityisesti halua) - ei niinkään siinä, että kaikkea saa syödä niin paljon kuin jaksaa. Intuitiivisesti syödessä on silti hyvä kiinnittää jonkun verran huomiota ruoan laatuun ja terveellisyyteen.
Mutta ihmiset on tosi erilaisia. Jatkan ketjun lukemista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kyllähän sitä tollasen nousun huomaa kropassaan ilman puntariakin! Vaatteet alkavat kiristää, peilikuvamuuttuu ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kyllähän sitä tollasen nousun huomaa kropassaan ilman puntariakin! Vaatteet alkavat kiristää, peilikuvamuuttuu ym.
No ei sitä huomaa jos lihoaa hitaasti. Minä lihosin tuon verran viidessä vuodessa, eikä tuntunut missään.
Olin itse vuoden Italiassa it-alan hommissa, eikä siellä kyllä kukaan noin syönyt. Useimmat otti aamuisin pelkän maitoisen kahvin, joskus jotain pientä makeaa kaveriksi. Lounasaikaan oli se joku pieni ruoka tyyliin täytetty voileipä, ei kukaan mennyt kotiin konttorilta syömään, eikä varsinaisiin ruokaravintoloihin pitkän kaavan mukaan syömään mennyt juuri kukaan ainakaan usein, jotain pientä se oli. Illalla sitten tukeva ruoka kotona, päivän ainoa ns. kunnon ruoka.