***KOTILOT***- Viikko 2
Kommentit (53)
Mansemammalle suuresti onnea tytöntyllerön johdosta!
Neuvolasta: joo, niistä sokereista.. sain nyt armoa vielä toisen viikon koittaa saada ne arvot kohdalleen tai sitten tulee lähete TAYSiin.Siellä sit varmaan odottais se vuorokausiseuranta mistä ihanuudesta anttusanttu kertoili... Täti sanoi, että nää on kyllä periaatteessa jo sellasia lukemia, että pitäis alkaa sitä insuliinia ottaan, mutta koitetaan nyt vielä entistä tiukemmalla ruokavaliolla. Kääk, siis ihan painajaiseks alkaa mennä tää raskaus! Jotain insuliiniako tässä nyt pitää yhtäkkiä alkaa piikittään, voi pee... Eikä mulla edes ollut siinä sokerirasituksessa kuin se paastoarvo koholla? Ja vielä vapaaehtoisesti menin koko helkutin rasitukseen! No, ei auta kun koittaa selvitä seuraavat 6 pv hyvin niukalla ja hyperterveellisellä ruokavaliolla, niin sillä siitä pääsen...kai.
Painoo oli tullut 1,9 kg kuukaudessa, nyt on noussut lähtöpainosta 10 kg. Siitä hyvä tää nykyinen dieetti, ettei toi paino varmaan enää nouse niin kauheesti. Sf-mitta 29 cm, yläkäyrän yläpuolella menee. Lääkäri koitteli kohdunsuun ja pehmennythän se oli niinkuin tässä vaiheessa jo pitää, mutta ei vielä auki. Kanavaa 3 cm. Enkä sit ees mitään saikkua saanut. Lääkäri kysyi, että mites töissä ja ehdin vastata, että tosi raskasta on jo... kun se jo totes, että ilmoittele sitten kun et enää kertakaikkiaan jaksa niin kirjoitetaan sitten sairaslomaa! Eli viimeiseen saakka pitää vissiin puristaa... Eipä mulla kyllä enää ookaan kun 9 pv töitä ja sit on vielä 3 pv pitämättömiä lomia ennen äippäloman alkua, et jaksaiskohan siihen. Jos vaan selkä kestää, ei mulla oikein muuta vaivaa oo. Paitsi väsyn tietysti nopeammin, mut sit vaan pidän useesti taukoo :)
Niin joo ja noista sokereista vielä, että jos täytyy se insuliini aloittaa niin sit joudun TAYSiin synnyttämäänkin. Kun vauva voi sit tarvita jotain erityishoitoa (?) tai jotain syntymän jälkeen, eikä täällä VASsissa oo siihen edellytyksiä. Mutta mä en siis TODELLAKAAN halua mennä sinne synnyttämään! Mieluummin synnytän vaikka salaa kotona vessassa :) Oon vaan kuullut siitä, että iso sairaala kun on niin se on vähän sellasta liukuhihna meininkiä siellä.. Ja kaikkee muuta ikävää juttua mitä nyt tollasissa isoissa laitoksissa yleensä on. Purr... aika hyvä kannustin kyllä siihen tiukkaan dieettiin!
Mutta nyt mua kutsuu taas neulepuikot :) Se on moro!
Luna ja " Aarre" rv 29 tasan!
Lumituuli:
Huomasin, että mainitsit gluteenittoman dieetin ja siihen tottumisen. Anteeksi, etten muista edellisiä viestejäsi joissa selitit miksi aloitit gluteenittoman ruokavalion. Ihan mielenkiinnosta tiedustelen, todettiinko sinulla keliakia tai vilja-allergia vai voitko vaan paremmin ilman viljoja? Ja millaisia oireita sinulla on ollut?
Eli mulla on edelliset lapset kärsiny raskauden aikana kasvunhidastumisesta ja joskus luin tutkimuksen, että melko usein tällaisten äitien taustalla on oireeton keliakia. Siksi pyysin lääkäriä ottamaan verinäytteet tän raskauden alussa. IgA ja IgG vasta-aineet oli koholla ja mullaon muitakin keliakiaan vahvasti viittaavia seikkoja. (Tulehdusarvot koholla, b-vitamiinin puutos, anemia...)
Ja koska enempää ei raskauden aikana voi tutkia ja tämä ilmeisesti on se syy mikä jarruttaa sikiön kasvua, niin joudun ainakin raskauden loppuun asti välttelemään gluteenia. Sen jälkeen jos koen tarpeelliseksi skopiat ja muut niin syön puoli vuotta normaalisti.
Mulla on kyllä lapsilla ollu vilja-allergiat ja kaikki ja oon ollu imetysdieetilläkin. Niissä oon ollu tosi tarkka, mut nyt meinaa lipsua koko ajan kaikessa...
Pakko mennä, myöhemmin vaikka lisää jos muistan!
Lunalle: Jos yhtään lohduttaa täällä kanssa yksi joka joutuu mittaileen sokereita...Mulla oli se paastoarvo sen 5.1 ja pitäis olla alle sen ja mä jo ajattelin että en joudu mittaileen, mut ohjeet oli että jos arvo on sen 5.1 tai yli joutuu mittaamaan. No täällä on ohjeet että kahtena päivänä viikossa mittaan 4krt. Paasto ja sit 1,5 h ruokailujen jälkeen. Jos kaksi viikkoa menee alle rajojen sit tarvii enää mitata yhtenä päivänä viikossa 4krt rv 36 asti. No meinasin aloittaa heti huomenna, töissä olen mutta eiköhän se siellä onnistu. Niin ja mittaus päivinä joudun pitään ruokapäiväkirjaa joka suupalasta.
No jotain hyvääkin oli, painoa tullut vain 700g viidessä viikossa, hb 137 ja sf 25cm. Meillä ei ole ollenkaan keskiraskauden lääkäriä, seuraava neuvola 4 viikon päästä. Paljon vähemmän mulla on nyt ollut neuvola käyntejä kuin aiemmissa raskauksissa. Säästötoimet näkyvät selvästi. No eipä sinne mitään hinkua ole, kun kaikki tuntuu sujuvan hyvin. Käski kyllä ottaa yhteyttä, jos supistukset muuttuvat kipeiksi tai jos en jaksa töissä olla.
Onnittelut mansenmammalle!
NASU ja NAKSU rv 27+6
Selvisi sitten eilen syy miksi ei rakenneultrassa ollutkaan lääkärikontrolli. Olivat laittaneet neuvolalääkärin lähetteen takas, kun kuulun siihen keskostutkimusryhmään ja siinä ottavat näytteet automaattisesti niin olivat sitä mieltä että muuta ei tarvita, neuvolalääkäri hoitakoon. Et näin.
No varasin sit eiliselle yksityiselle gynelle ajan sairasloman jatkamisesta ja jätin myös neuvolaan viestiä ja terkkari sitten käski tulla lääkärin luo torstaina. Siis eilen. Sairaslomaa jatkettiin seuraavalle käynnille, joka on rv 24 lääkäri. RR oli ihan hyvä, yläpaine oli yli 150, mut alapaine oli 74. Ja pissa ok. Eli eteenpäin taas.
MANSEMAMMALLE ISOT ONNITTELUT TYTÖSTÄ! Mä jo odottelin viestiä heti vuoden vaihteen jälkeen, mut venähti sitten. Mut hienoa!!! Käy kertomassa synnytysjuttuja kun kerkeet!
Mites se hei olikaan, et millä raskausviikolla sai mennä suoraan synnärille (Jorvi) jos vaivoja eikä tarvii tavan päivystykseen mennä? Oliko se rv 22 vai 26? Helpottaa kummasti avun saantia tarvittaessa...
Tällaista täällä tänään.
AIHA Rv 20+3
nyt voisin kertoa lyhyesti synnytyksestä miten meni:10.1. aamulla kun heräsin noin klo 9.30 supisteli harvakseltaan ja ei olleet mitään kipeitä,mutta päätin silti ilmottaa miehelle että tulis kotio kohta jos vaikka pitäs lähtee..ja tossa noin 12-13 aikaan supistukset muuttuivat säännöllisiksi ja kovemmiksi,ja tossa 14.00 lähettii sairaalaan,ensin olin 30min käyrällä ja sitte mentiin jo synnytyssaliin ja siellä olin jo 7cm auki,sitten supistukset tulivat tosi voimakkaina ihan koko ajan ja vedet menivät jolloin vauvakin meinas jo tulla ulos mut kätilö tuki vauvan päätä sen aikaa että pääsin sängylle ja sitten tyttö vaan tupsahti siihen..eli tääkin synnytys oli tosi helppo ja nopee..mutta nyt neiti kutsuu..
Onnea mansemammalle pikku tylleröstä!! Olisipa mullekin luvassa noin helpon tuntunen synnytys, niin ei tarvis panikoida etukäteen suotta!!
Kylläpä Kotiloihin on tullut monta tyttöä! (olen ihan pihalla kotiloiden kuulumisista, kun oli niin pitkä nettipimento..)
Jos minä olen seuraava, niin täältä on luvassa varmuudella poika!!
Kovasti supistelee päivittäin, mutta ne on harjotus suppareita, kun ei oo kipeitä!
Alapään luut on ihan hirmusen kipeet ja välillä täytyy kulkea sillai hiihtämällä, kun jalka ei nouse lattiasta ilman kipua!
Olisin kyllä jo valmis luopumaan tästä mahasta (vaikka tätä ikävä tuleekin) ja ottamaan vauvan vastaan!! Kotonakin alkaa olla kaikki valmiina vauvan tuloon ja isoveikat kyselee tuskissaan, että koska se syntyy..Voi kun osaiskin niille vastata!
Neuvolassakin tuli taas käytyä (ylläri, kun sielläkin pitää ravata jo kahden viikon välein) ja kaikki on ihan ok.
Painoa tullut yhteensä tasan 10kg ja enempää ei tarvisi tulla yhtään!
Sf-mitta on 35, eli yläkäyrällä kasvetaan ja sen kyllä huomaa vatsan koosta!
Mahan ympärys on 130cm ja vaikka alkujaan olen ylipainoinen, niin mahassa ei ole läskiä, eli se on kaikki ihan vauvamahaa..
Voitte kuvitella, ettei varpaiden olemassaoloa juuri edes muista!!
Ja bikinirajojen ajelu on hiukan hankalaa ja onkin ollut miehen homma jo pitkän aikaa!
Kylläpä taas tulee omaa napaa, mutta täytyy paneutua teidän kirjoituksiin paremmin, että pystyn kommentoimaan jotain..
mammutti ja Vilppu rv 35
AIHA:
Mites se hei olikaan, et millä raskausviikolla sai mennä suoraan synnärille (Jorvi) jos vaivoja eikä tarvii tavan päivystykseen mennä? Oliko se rv 22 vai 26? Helpottaa kummasti avun saantia tarvittaessa...
Meillä ainakin töissä vähän aikaa sitten joku oli rv 32 ja haki lähetettä suppareiden takia vieläkin Jorvin synnärille. (Naikkarille ei ymmärtääkseni tarvi.) Mut en mä niin tiiä tuosta Jorvin synnäristä tarkemmin... Itehän vaihdan heti rakenneultran jälkeen naikkarille.
Mulla särkee nykyään lähes aina päätä, jos yöuni ei oo just priimalaatua. :/ Viime yönä noi lapset kiehnäs meiän väliin nukkumaan melko aikaisin ja siinä oli tosi ahdasta, kun yleensä ne ei molemmat siihen tuu yhtaikaa.
Oon ruvennu pikku hiljaa ostelee vauvalle kestovaippojakin. (s-kokoisia fuzzeja) Meillä lapset kun on melko pienikokoisia, niin oon aatellu, että ihan sen alun oon kertiksillä, eli mitäs ne liberot on 2-4kg:lle? Ja sit heti kun nuo s-koot menee päälle hyvin, niin aletaan käyttämään niitä. Mtään paineita en aio ottaa kestoilusta tälläkään kertaa. Alkaa muuten ahdistaa eikä siit tuu yhtään mitään. Toka oppi kuivaks yöaikaankin jo 1v3kk, joten pakkohan mun on taas kestoilla.
Omaan oloon ei oikeestaan kummempia. Väsyttää yhtäkkisesti paljon, joten varmaan hb laskenu... Kivaa, että lumi tuli maahan! Se piristää mieltä kuitenkin tosi paljon!
Hulda 18+2
Eli Jorvin synnärille voi mennä rv 22 jälkeen suoraan. Ei tarvii mennä päivystyksen kautta. Jeps!
Mites naksun sokerimittailut meni, pysyitkö rajojen alla? Mulla meni eilen jo kahdesti yli joten TAYSin keikka odottaa mua joka tapauksessa. Plääh...
Poju on tainnut kääntyä poikittain tuolla masussa, kun hikka ja potkut tuntuu kyljissä? Monta viikkoa se jo oli pää alaspäin, mutta kait se vielä tajuaa sinne uudestaan kääntyä.
Tänne satoi eilen illalla rippunen lunta, on nyt vähän valoisamman näköistä, mutta pulkkaa ei kyllä tarvi vielä kaivaa esiin :)
Nyt ei kyllä ajatus kulje taas yhtään, kun väsyttää niin pirusti. Pakko oli laittaa kello herättään aamulla kasilta, ettei tuu liian pitkää paastoa... Ja yöllä tuli taas valvottua vessareissun jälkeen niin nyt väsyttää. Kauheeta tää kun ei viikonloppunakaan saa nukkua.
Uninen Luna ja " Aarre" rv 29+2
Jotenkin tuntuu, että nää viikot raskaudessa on kaikkein tylsimpiä? Vielä ei oo niin pitkällä raskaudessa, että voisi täysillä alkaa keskittyä vauvan tuloon, mut ei oo enää niin alussakaan, että vois unohtaa koko raskauden. (Nyt siis 18+3)
Ja raskaus ei kuitenkaan oo vielä niin pitkällä, että esim pelkopolille pääsis, eikä ylimääräisiä ultria ja seurontojakaan ole kasvun takia näin aikaisessa vaiheessa. Mä oottelen, että tulis sellaiset rv 24 täyteen, niin alkaa tää odotus mun mielestä kunnolla.
Tai ehkä mulla vaan on pesänrakennusvimma, mut ei vielä oikein uskalla aloittaa. Tekis kyllä mieli siivota kaappeihin tilaa vauvan tavaroille jne.
Toisaalta silloin kun olin rv 12 ja lapalepa ja muut oli jotain näillä viikoilla niin tuntui, että niillä on jo jännät viikot käsillä. PLÄÄH mun kanssa! x)
Luna: Olen nyt mittaillut eilen ja tänään niitä sokereita. Paastoarvot olleet alle 5 ja aterioiden jälkeen 5-6.5 välillä, eli hyvältä näyttää. Olen kyllä jo joulun jälkeen aloittanut kevyemmän ruokavalion, salaattia paljon ja ruokaaa vähemmän. Herkut olen karsinut pois ja ei edes tee mielikään ja suklaa närästää joten eipä sitäkään kaipaa. Omenoita ja appelsiinejä olen syönyt välipalaksi. Ruisleipää yritän kyllä syödä vaikka se närästää... Jospa toi painokin pysyisi kurissa noilla syönneillä, näyttäisi ainakin kun ei ollut paljoa tullut lisää viime neuvolakäynnillä. Mulla menikin toi syöminen ihan älyttömäksi mässäilyksi jostain 13 viikosta eteenpäin ja painoa tullut nyt yhteensä 7kg, ihan siis melkein lihomista kaikki, nythän se vauva vasta alkaa kunnolla kasvaa.
No nyt työt kutsuu, yritän nyt täällä jaksaa käydä niin kauan kuin hyvältä tuntuu. Suppareita on mut ei kipeitä, selkäkin suht ok. Olen kyllä istuskellut pitkin työpäivää, kun siltä tuntuu. Työkaverit tuntuvat ymmärtävän ihan hyvin. En vielä ihan haluais jäädä kotiinkaan, jos ei ole ihan pakko. Mukavaa ensi viikkoa kaikille!
NAKSU ja NASU 28+1
Huooooh, etoo niin pahasti. Koko päivän ollut pahaolo ja mitään ei tee mieli, mutta pakkohan sitä on jotain syödä. Nuudelikeitto menee alas, mustikkakeitto ja leipä. Vetämätön olotila ja väsyttää. Anteeksi valitukseni, vaikka onhan se ihanaa kun oireita piisaa ja tietää olevansa raskaana. :-)
Niin ja mä itken ihan joka asialle ja liikutun tosi helposti. Vähän rasittavaa jo tämä herkkänä oleminen. :-)
Lunta satoi tännekkin, ihana asia!
Rentouttavaa sunnuntai-iltaa!
T: Ona rv 10+0, jo kaksi numeroinen luku! :-)
Moi,
Huomasin, että mainitsit gluteenittoman dieetin ja siihen tottumisen. Anteeksi, etten muista edellisiä viestejäsi joissa selitit miksi aloitit gluteenittoman ruokavalion. Ihan mielenkiinnosta tiedustelen, todettiinko sinulla keliakia tai vilja-allergia vai voitko vaan paremmin ilman viljoja? Ja millaisia oireita sinulla on ollut?
Itse olen ollut gluteenittomalla 1,5 vuotta. Jokin yliherkkyys, joka ei ole verikokeiden mukaan keliakia, puhkesi jo esikoisen syntymän jälkeen, mutta paheni toisen syntymän jälkeen. Salakavalasti aloin saamaan oireita vilja kerrallaan ja lopulta kokeilin dieettiä ja se on parantanut elämänlaatua aivan hirveästi. Kaikki omituiset oireet masukipujen lisäksi ovat hävinneet ja ikuinen riesani närästys jäi pois melkein kokonaan. Semmonen turvotus, babykilot hävisivät ja enää ei ole sitä ongelmaa, että lihoan pelkästä ruoan katsomisesta. Nyt voi syödä kaikkea vaikka kuinka paljon ja puntari ei ole moksiskaan. Ja uskon, että ruokavalion ansiosta tulin nyt kolme kertaa nopeammin raskaaksi kun edellisistä. Ystäväni kärsi vuosia lapsettomuudesta ja migreeneistä, kokeili lääkärin ehdotuksesta gluteenitonta, kappas migreeni hävisi ja raskaus testi plussaa 3kk päästä.
Sori et tuli pitkä sepustus, mutta innostun aina tästä aiheesta.
Terkuin, ruokavalion nimeen vannova hörhö