Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Terveyskeskukseen ei pääse kohtuullisessa ajassa. Pakko mennä yksityiselle. Muilla vastaavia kokemuksia?

Vierailija
04.01.2024 |

Ennen olen saanut ihan hyvin ajan ja tilanne on nyt se, että tarvitsen aikaa mutta sitä ei saa kun vasta kuukauden päähän. 

Pakko mennä yksityiselle muuten en saa asioitani hoidettua ja mitään tuloja ei tule. Vähistä rahoista on sekin kustannettava. 

Muilla ollut ongelmia julkisen puolen kanssa? 

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kun ei kuulu työterveyteen, niin sitten on käytävä yksityisellä erikoislääkärin vastaanotolla. Ne saa melkein kaikki takas työpaikan kassata.

Vierailija
42/70 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on kiireetön kontollikäynti, niin laitan Maisaan viestin omaan hoitotiimiini. Siihen pitää vastata 1-3 arkipäivässä ja hoitoon pääsypäivä pitää ilmoittaa. Yleensä pääsen muutamassa viikossa. Näin Vantaalla.

Jostsin syystä mun hoitotiimini on joku gynekologian ja synnytyssairauksien osasto huitdin kuusessa. 

Itse olen 63v eläkeläinen pks ja kaipaan apua polvivaivaan ja sydänongelmiin.

Tuo tiimi ei ole ikinä vastannut mun kysymyksiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä en pääse lääkäriin edes työterveyteen. Työterveyssopimus on yksityiselle lääkäriasemalle, mutta aikoja ei voi varata itse netissä. Pitää soittaa ja yleensä ajan saa monen viikon päähän ja jos kyseessä fyysinen vaiva (esim. tenniskyynärpää), pääsee vain fysioterapeutille. 

Mitä sen lääkärin sitten pitäisi tehdä sille tenniskyynärpäälle?🤔

Vierailija
44/70 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiviikkona soitin ja sain ajan perjantaille. 

Vierailija
45/70 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertaakaan en ole vielä yksityisellä käynyt. Terveyskeskuksen ja sairaalan päivystyksissä olen kyllä asioinut vaivojen pahennuttua siihen tilaan, että sinne hakeutuminen on ollut perusteltua. Joka kerta olen saanut saarnan, että pitäisi hakeutua lääkäriin aikaisemmin, mutta kun kysyn miten vastassa on hiljaisuus. Perussairauksieni kohdalla kontrollit on tekemättä vuodesta 2018 lähtien, vaikka päivittäin menee puolen kymmentä lääkitystä niihin, eikä niille luonnollisesti tehdä päivystyksessä juuri mitään, vaikka syy päivystykseen hakeutumiseen liittyy usein tähän asioiden tilaan. Reseptit uusitaan kerta toisensa jälkeen lopulta ilman kontrollia, koska lääkkeettäkään ei voi jättää, ja minulla on myös rajani sille montako kertaa putkeen jaksan enää reseptin uusimisen jälkeen soittaa kuullakseen ei ole aikoja ei ole aikoja ei ole aikoja. En ole kovin optimistinen, että asioiden tila muuttuu kovin pian, koska on selvää, ettei nykytilaa selvitä enää yhdellä lääkärikäynnillä, mikä tarkoittaa enemmän aikoja, joita ei ole ollut ennenkään antaa. Yksityisellä tämän vyyhdin perkaaminen tulisi niin kalliiksi, että en edes harkitse sinne hakeutumista, koska ei ole sellaisia rahoja enkä ole varma onnistuisiko edes siellä setviä tätä kaikkea. 

Vierailija
46/70 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan tarpeen kiireellisyyden määrittelee terveydenhuollon ammattilaiset, ei potilas itse. 

Vierailija
47/70 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä en pääse lääkäriin edes työterveyteen. Työterveyssopimus on yksityiselle lääkäriasemalle, mutta aikoja ei voi varata itse netissä. Pitää soittaa ja yleensä ajan saa monen viikon päähän ja jos kyseessä fyysinen vaiva (esim. tenniskyynärpää), pääsee vain fysioterapeutille. 

Jos on fyysisesti raskas työ ja tarvitsee sairauslomaa esim!

Vierailija
48/70 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on kiireetön kontollikäynti, niin laitan Maisaan viestin omaan hoitotiimiini. Siihen pitää vastata 1-3 arkipäivässä ja hoitoon pääsypäivä pitää ilmoittaa. Yleensä pääsen muutamassa viikossa. Näin Vantaalla.

Jostsin syystä mun hoitotiimini on joku gynekologian ja synnytyssairauksien osasto huitdin kuusessa. 

Itse olen 63v eläkeläinen pks ja kaipaan apua polvivaivaan ja sydänongelmiin.

Tuo tiimi ei ole ikinä vastannut mun kysymyksiin. 

Tuo kuulostaa ihmeelliseltä. Ei ole sellaisia tiimejä terv keskuksissa. Jos olet joskus ollut hoidossa/ tutkimuksissa jossain naistensairaalassa , ja tuo tiimi näkyy sen takia tiedoissasi vielä?

Vierailija
49/70 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei toimi julkinen sotepalvelu millään tasolla. jos sattuu käymään tuuri, että joku vastaa tai soittaa takaisin, niin oman kylän terveyskeskukseen ei pääse. pitää lähteä 20-30km päähän sitten kuukauden kuluttua. kyllä mariinin hallitus tuhri terveydenhuollon totaalisesti. toivottavasti en sairastu vakavasti, vaan kuolen sitten heti, ettei tule kuluja yhteiskunnalle. siihenhän tällä pyritään. eläkeläiset eivät ole minkään arvoisia tälle maalle, ja niistä pitää päästä eroon.

Vierailija
50/70 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastuin marraskuulla ja menin Tikkurilan terveyskeskuksen päivystykseen. Puolen tunnin jonotuksen jälkeen pääsin lääkärin  vastaanotolle. Sieltä heti Peijakseen. Parin viikon kuluttua pääsin sairaalasta kotiin. Veritulppa oli. Hoito ja jälkihoitokin erinomaista. 

Vierailija
51/70 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän nuo sukulaiset sanovat Helsingin ja Esppoon puolella.Minulla ei ylimäräistä rahaa yksityisen läkäriin yksin asuvana.Harvakseen tarviin lääkäriä.En ole oma kanta,en maisa. Joten menin jontta Helsinki lähiö terveyskeskus lapulla ajan varaus.Siellä kirjotivat tietoni ylös, T-viesti tuli ja ilmotus labraan.Varaat soitto ajan labran jälkeen lääkärille. Kaikki meni hyvin ja lääkäri soitti 3 viikon pästä labratulokset. Uudelleen labra 6kk.päästä.Oli asialinen ymm.Ei kai nitä lääkäreitä nykyisin livenä Helsingin eri terveyskeskukset  näe?

Vierailija
52/70 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylempänä joku sanoi onneksi kela- korvaukset nousi tänä vuonna olemaan 30e kun entinen korvaus oli vain 8e. 

Nyt vuoden alusta jos yksityislääkärit korottaakin omia taksojaan esim. 20e, niin kelakorvaukseksi jää vain 10e. Hyötyä tulee 2e.

Vierailija
53/70 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajan tarpeen kiireellisyyden määrittelee terveydenhuollon ammattilaiset, ei potilas itse. 

Eli antaa mummon olla sokea uuden vuoden jälkeen. Nyt on äänikirjat ja kaikki, kyllä se keksii omat keinonsa. Mehän päätetään ettei hoideta, kun on noita tärkeämpiä ihmisi jonossa.

Vierailija
54/70 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Minulla ei ainakaan ole varaa mennä yksityiselle. Ja muutenkaan en periaatteesta menisi. Mieluummin vaikka sinnittelen kotona 

Periaatteesi kumoutuu heti, kun olet oikeasti sairas etkä saa apua. Usko pois vaan.

Et esim. pysty kävelemään mutta kukaan julkisella ei auta. Olet heti menossa privaattiin. 

Tai et saa henkeä, halvaannut osittain... 

Silloin soitetaan ambulanssi. 

Puhe oli siitä, ettei julkinen auta. Ambulanssi ei auta kun puhutaan skenaariosta, jossa julkinen ei auta. 

Vierailija
55/70 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen mennyt yksityiselle gynekologille, koska terveysasemalla ei näitä palveluita. Tai on jotain, mutta jo puhelimessa sanottiin ulkkikselt kuulostava mieslekurin nimi ja kun se ei yleensä tee näitä. 

Sitten pari kertaa outojen vaivojen vuoksi, koska en mitenkään voinut jäädä niiden kanssa odottelemaan 3 kk. Se kun oli eka vapaa aika.

Gynekologia on erikoisala joka ei kuulu terv keskukseen. Yksityiselle gynekologille on mentävä, valitettavasti ja kallista on. 

Terv keskuslääkäreillä ei myöskään ole tämän erikoisalan tuntemus, joten moni sairaus ja vaiva jäisi huomaamatta/hoitamatta. 

Ei kuulu ei, mutta alana ihan samanlainen kuin muutkin. Julkinen gyne ottaa vastsan jos käy tuuri. Mulla oli viimeksi kasvaimen poisto julkisella samalla viikolla, kun olin yhteydessä. 

Vierailija
56/70 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäys vielä; terv keskuksissa työskentelee vain perus- yleislääkäreitä, ei gynekologeja tai muita erikoislääkäreitä.

Erittäin painavista syistä, esim syöpäepäilyissä voi kai terv keskuslääkäriltä saada lähete naistensairaalaan, mutta ei missään yleisgynekologisissa asioissa.

Raskaus taitaa joskus kuulua myös näihin erittäin painaviin syihin? 

Vierailija
57/70 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään tietoa julkisen perusterveydenhoidon tilasta omalla paikkakunnalla.. Käyttänyt viimeksi, öö, n.25 vuotta sitten..? Normaalisti aina käyttänyt työterveyttä ja yksityistä, nykyään vain yksityistä (omalla rahalla) kun en pidä nykyisestä työterveyslafkasta. Akuutit sairastumiset on hoituneet päivystyksessä lähetteellä ja ilman, muutamien tuntien sisällä. 

Vierailija
58/70 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen mennyt yksityiselle gynekologille, koska terveysasemalla ei näitä palveluita. Tai on jotain, mutta jo puhelimessa sanottiin ulkkikselt kuulostava mieslekurin nimi ja kun se ei yleensä tee näitä. 

Sitten pari kertaa outojen vaivojen vuoksi, koska en mitenkään voinut jäädä niiden kanssa odottelemaan 3 kk. Se kun oli eka vapaa aika.

Gynekologia on erikoisala joka ei kuulu terv keskukseen. Yksityiselle gynekologille on mentävä, valitettavasti ja kallista on. 

Terv keskuslääkäreillä ei myöskään ole tämän erikoisalan tuntemus, joten moni sairaus ja vaiva jäisi huomaamatta/hoitamatta. 

Ei kuulu ei, mutta alana ihan samanlainen kuin muutkin. Julkinen gyne ottaa vastsan jos käy tuuri. Mulla oli viimeksi kasvaimen p

Missä löytyy julkinen gyne? Naistentautien sairaalaan ei pääse ilman lähetettä ja terv keskuksissa ei ole gynejä. 

Vierailija
59/70 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäys vielä; terv keskuksissa työskentelee vain perus- yleislääkäreitä, ei gynekologeja tai muita erikoislääkäreitä.

Erittäin painavista syistä, esim syöpäepäilyissä voi kai terv keskuslääkäriltä saada lähete naistensairaalaan, mutta ei missään yleisgynekologisissa asioissa.

Raskaus taitaa joskus kuulua myös näihin erittäin painaviin syihin? 

Ei taida normaali raskaus kuulua. Neuvolahan on jo. 

Vierailija
60/70 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on fyysisesti raskas työ ja tarvitsee sairauslomaa esim!

Asia kuuluu työterveyteen jos on kyse työkyvyttömyydestä, työterveyshuolto on lakisääteinen ja jopa minimi työterveyshuolto kattaa työkyvyttömyyttä aiheuttavat asiat eli sen saikkutodistuksen saa sieltä työterveyshuollosta.