Terveyskeskukseen ei pääse kohtuullisessa ajassa. Pakko mennä yksityiselle. Muilla vastaavia kokemuksia?
Ennen olen saanut ihan hyvin ajan ja tilanne on nyt se, että tarvitsen aikaa mutta sitä ei saa kun vasta kuukauden päähän.
Pakko mennä yksityiselle muuten en saa asioitani hoidettua ja mitään tuloja ei tule. Vähistä rahoista on sekin kustannettava.
Muilla ollut ongelmia julkisen puolen kanssa?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään ongelmia. Sekä hammaslääkäri-, että terveyskeskusajan olen saanut samalle viikolle, parhaassa tapauksessa samalle päivälle. Kahdesti joutunut käymään molemmissa viimeisen puolen vuoden aikana. Asun Helsingissä.
Sama. Joulukuun alussa soitin terveyskeskuksen takaisinsoittopalveluun, soittivat alle tunnin päästä ja ajan sain kahden päivän päähän. Hammaslääkäriin sain itse valita ajan kolmesta vaihtoehdosta ja tämä tapahtui tällä viikolla. Helsingissä asun minäkin.
Vierailija kirjoitti:
Äitini on kärsinyt pitkään keväästä asti sydänvaivoivoista ja huonosta olosta. Käynyt muutaman kerran terveyskeskuksessa valittelemassa huonoa oloaan mutta mitään ei osata tehdä. Nyt taas reilu kuukausi takaperin vointi huononi ja soitti taas terveyskeskukseen ja pyysi päästä lääkärille. Lääkäri ei soittanut koskaan takaisin. Joka kerta eri hoitaja vastaa ja antaa diagnoosia mutta lääkärille ei pääse eikä saa aikaa. Äiti hermostu lopulta ja koska pelkäsi oikeasti kohta kuolevansa jos ei saa apua. varasi ajan yksityiselle ja pääsi hoitoon heti. Vaikka raha oli todella tiukassa eikä varaa olisi ollut mutta pelkäsi että lähtö tulee jos ei saa hoitoa ja päsee tarkempiin tutkimuksiin. Nyt sai hyvän lääkityksen ja pääsi lähetteellä tarkempiin tutkimuksiin. Pakko on mennä yksityiselle jos ei apua muuten saa. Yksityisen aulassa lääkäriä odotelessa hän oli rupatellut toisen naisen kanssa. Kertoi samaa tarinaa. Julkiselta ei hoitoa saa niin on
Niin mikä nyt oli se ongelma? Hänhän sai hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Jättäkää ne terkkariin soittelut pois. Jos mulla on sairaus tms, menen aamukahdeksaan terkkariin ja otan vuoronumeron tiimini päivystykseen. Siitä pääsee useimmiten ap:n aikana oman tiimin hoitajalle, jos ei, niin puolen päivän jälkeen tiimien hoitajat siirtyvät yhteispäivystykseen ja kaikki on vastaanotettu 16 mennessä jotta hoitajat pääsee kotiin tai laitettu lähetteellä sairaalaan päivystykseen.
Jos yöllä sairastut, niin suoraan sairaalan yöpäivystykseen, ei mitään neuvontapuheluita 116117:ään.
Mieti oireesi ja kerro ne ytimekkäästi ja selvästi (jos kuumeeltasi pystyt), ei mitään tuolta rinnasta vähän ähkii, taitaa tuo polvi vihoitella, päätä särkee jne.
Käyttäydy asiallisesti, älä huuda, älä äyski, älä uhkaile.
Tuo toimii äkillisissä sairastumisissa (kuumeet sun muut) mutta ei missään muissa asioissa. Jos yrität tehdä noin kun asiana on vaikka sydänsairauden kontrollikäynti tai joku kuukausia vaivannut nilkkavaiva, niin sinut käännytetään pois.
Kiireettömäksi katsotuissa tapauksissa joudut kolmen kuukauden jonoon 💀 Itse sain lopulta ajan 7 viikon päähän siitä yhteydenotosta.
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Minulla ei ainakaan ole varaa mennä yksityiselle. Ja muutenkaan en periaatteesta menisi. Mieluummin vaikka sinnittelen kotona
Periaatteesi kumoutuu heti, kun olet oikeasti sairas etkä saa apua. Usko pois vaan.
Et esim. pysty kävelemään mutta kukaan julkisella ei auta. Olet heti menossa privaattiin.
Tai et saa henkeä, halvaannut osittain...
Silloin soitetaan ambulanssi.
Semi-akuuttiin vaivaan sain ajan kahden päivän päähän. Akuutissa asiassa pääsin heti lääkärille. Yllättävän hyvin on toiminut viime aikoina. Kroonisten vaivojen hoidattamisesta en osaa sanoa. Tämä Helsingissä.
Oikeassa markkinataloudessa olisi vain yksityisiä. Mummot yms eivät ruuhkauttaisi sairaaloita koska pikkunuhan takia maksaisi oikeaati rahaa.
Kiireetön asia=joudut jonoon ja saat vastaanottoajan kun sinun vuorosi koittaa.
Jos haluat mennä jonojen ohi niin omalla rahalla yksityiselle vaan.
Moni soittaa ja haluaa päästä lääkäriin, asia hoituu monesti nykyisin ilman lääkärin vastaanottoa.
No mä en pääse lääkäriin edes työterveyteen. Työterveyssopimus on yksityiselle lääkäriasemalle, mutta aikoja ei voi varata itse netissä. Pitää soittaa ja yleensä ajan saa monen viikon päähän ja jos kyseessä fyysinen vaiva (esim. tenniskyynärpää), pääsee vain fysioterapeutille.
Jos on kiireetön kontollikäynti, niin laitan Maisaan viestin omaan hoitotiimiini. Siihen pitää vastata 1-3 arkipäivässä ja hoitoon pääsypäivä pitää ilmoittaa. Yleensä pääsen muutamassa viikossa. Näin Vantaalla.
Meillä on EU:n kallein ja huonoin perusterveydenhuolto. Ja tämä ei siis perustu minun mielipiteeseeni, vaan viralliseen EU-vertailuun.
Tehotonta on, aikuisia ihmisiä pidetään ihan pelleinä ja rahat valuvat ties minne. Tuskin paranee ainakaan soteuudistuksen yksityistämisellä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on EU:n kallein ja huonoin perusterveydenhuolto. Ja tämä ei siis perustu minun mielipiteeseeni, vaan viralliseen EU-vertailuun.
Tehotonta on, aikuisia ihmisiä pidetään ihan pelleinä ja rahat valuvat ties minne. Tuskin paranee ainakaan soteuudistuksen yksityistämisellä.
Tuosta olen samaa mieltä, että perusterveydenhoito alkaa olla Suomessa EU:n surkeinta. Mutta kalleimmaksi en sitä usko.
Muissa maissa saa lääkäriajan aina kun tuntee lääkäriä tarvitsevansa suuremmitta selittelyittä parissa päivässä. Vain Suomessa pitää ensin selittää kaikki vaivat hoitajalle, joka yrittää puhua sinut (luulotautiseksi) terveeksi. Silloinkin jos lääkäriajan tk:hon saat, ensimmäiset käynnit lääkärikin yrittää dissata vaivasi lähinnä kuvitelluiksi. Tk touhu on todella tehotonta potilaiden pyörittelyä. Etenkin jos adiakkaalla on enemmän kuin yksi ongelma, kokonaisuus ei kiinnosta ketään.
Olen mennyt yksityiselle gynekologille, koska terveysasemalla ei näitä palveluita. Tai on jotain, mutta jo puhelimessa sanottiin ulkkikselt kuulostava mieslekurin nimi ja kun se ei yleensä tee näitä.
Sitten pari kertaa outojen vaivojen vuoksi, koska en mitenkään voinut jäädä niiden kanssa odottelemaan 3 kk. Se kun oli eka vapaa aika.
Vierailija kirjoitti:
Olen mennyt yksityiselle gynekologille, koska terveysasemalla ei näitä palveluita. Tai on jotain, mutta jo puhelimessa sanottiin ulkkikselt kuulostava mieslekurin nimi ja kun se ei yleensä tee näitä.
Sitten pari kertaa outojen vaivojen vuoksi, koska en mitenkään voinut jäädä niiden kanssa odottelemaan 3 kk. Se kun oli eka vapaa aika.
Gynekologia on erikoisala joka ei kuulu terv keskukseen. Yksityiselle gynekologille on mentävä, valitettavasti ja kallista on.
Terv keskuslääkäreillä ei myöskään ole tämän erikoisalan tuntemus, joten moni sairaus ja vaiva jäisi huomaamatta/hoitamatta.
Lisäys vielä; terv keskuksissa työskentelee vain perus- yleislääkäreitä, ei gynekologeja tai muita erikoislääkäreitä.
Erittäin painavista syistä, esim syöpäepäilyissä voi kai terv keskuslääkäriltä saada lähete naistensairaalaan, mutta ei missään yleisgynekologisissa asioissa.
Vierailija kirjoitti:
No mä en pääse lääkäriin edes työterveyteen. Työterveyssopimus on yksityiselle lääkäriasemalle, mutta aikoja ei voi varata itse netissä. Pitää soittaa ja yleensä ajan saa monen viikon päähän ja jos kyseessä fyysinen vaiva (esim. tenniskyynärpää), pääsee vain fysioterapeutille.
Miksi tenniskyynärpään takia edes tarvitsee lääkäriä...
Turha edes yrittää. Kiireetön vastaa 2 viikossa eioota ja kiireellinen 2 vrk sama vastaus - kuukaudeksi eteenpäin kaikki ajat loppu, uusia ei voi antaa.
Päivystys on ainoa vaihoehto mutta kuka jaksaa odottaa sairaana 4-8h?
Onneksi sain sairausvakuutuksen, nyt maksan 200e yksityisestä oli vaiva mikä tahansa. Nyt pitää vaan kerätä tuo raha että voi mennä vastaanotolle. Mutta onpahan hätävara pahimpaan tilanteeseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tenniskyynärpään takia edes tarvitsee lääkäriä...
Jos on esim fyysisesti raskas työ ja tarvitsee sairauslomatatodistuksen.
Ei mitään ongelmia. Sekä hammaslääkäri-, että terveyskeskusajan olen saanut samalle viikolle, parhaassa tapauksessa samalle päivälle. Kahdesti joutunut käymään molemmissa viimeisen puolen vuoden aikana. Asun Helsingissä.