Kokemuksia parisuhteista joissa metatyö saatiin jaettua tasan molemmille
Kiinnostaa eniten tarinat joissa nainen teki parisuhteen metatyöt, mutta keskustelun yms kautta mies ymmärsi ottaa puolet itselleen.
Esimerkkejä metatyöstä:
- Mies ehdottaa yhteistä tekemistä, esim lomamatka, mutta nainen tekee kaikki järjestelyt tai homma unohtuu
- Passit uusimatta ja viisumit hakematta jos nainen ei muistuta
- Mies siivoaa mutta vain käskettäessä
- Mies menee kauppaan kauppalistan kanssa
- Mies ei oma-aloitteisesti pohdi esim äitienpäivälahjaa äidilleen
- Naisen perään soitellaan kampaajalle että missä on tämä ja tuo tavara
- Nainen heittää miehen rikkinäisiä kalsareita roskiin koska mies ei sitä tee
- Lasten rutiinit pilalla ja kauhtuneissa vaatteissa kouluun jos nainen ei ole katsomassa
- Mies ei oma-aloitteisesti tee elettäkään tarkistaakseen ajoissa ennen juhlia, meneekö puvun housut tai takki vielä kiinni vai pitääkö hommata uusi
Kertokaa lisää esimerkkejä. Onko onnistumistarinoita joissa nainen on saanut aidosti puolet metatyöenergiasta omaan käyttöönsä?
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Meillä aivan varmasti vaimo tekee enemmän ns metatyötä, ainakin noin arjen tasolla. Itse olen enemmän ns varsinaisen työn tekijä. Arjen ulkopuolisista metatöistä (lomamatkat, talon ja autojen ylläpito, ylipäänsä asiat jotka eivät toistu viikosta toiseen samanlaisina) minä hoidan lähes kaiken. Molemmat olemme töissä, mutta oma palkkani on yli 20-kertainen vaimon (sinänsä täysipäiväiseen) nähden. Ei ole ollut tarvetta keskustella koti- tai metatöiden jakautumisesta. Moni asia, kuten siivous ja osa ruoanlaitosta on ulkoistettu. Jäljelle jäävistä ihan tuntikohtaisesti vaimo hoitaa taatusti enemmän.
Tarkoittaako sinänsä täysipäiväinen, että vaimo on kokopäivätyössä? Hän tienaa siis vähintään 2000 euroa kuussa ja sinä yli 40 000 euroa kuussa? Mitä sinä teet työksesi, on seuraava kysymys :D
Juuri näin, vaimon bruttotulot luokkaa 2500 eur/kk, minulla kokonaisansiot reilu 50000 eur/kk, jakautuneena ansio- ja osinkotuloihin, ja suurin osa toki jälkimmäistä. Olen yrittäjä.
Hienoa, jatka samaan malliin, Suomi tarvitsee työorientoituneita ihmisiä (eikä meikäläisiä, jotka vähentävät työntekoa aina kun tilanne sen sallii).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että monesti voi olla kyse siitä, että nainen on itse opettanut sen täysin kykenevän miehen tuollaiseksi. Nainen on aina päsmäröinyt eikä ole suhteen alussa antanut edes mahdollisuutta miehelle tasa-arvoiseen työnjakoon koska nainen tietää kaiken aina paremmin ja mies on katsonut paremmaksi tehdä niin kuin kösketään riitojen välttämiseksi. Nyt sitten vuosien ja parin lapsen jälkeen nainen herää siihen itse aiheuttamaansa tilanteeseen ja se on taas miehen vika kun ei tee mitään, vaikka juuri syynä on ollut naisen oma käytös. Uusissa parisuhteissa oleville siis neuvoksi, että älkää opettako miestä siihen, että nainen tekee tuon metatyön ja ymmärtäkää että teidän tapa tehdä joku asia ei ole se ainoa oikea tapa, se on vain yksi tapa.
En usko tähän urbaanilegendaan. Ei kukaan voi olla niin vässykkä, että ei h
Mulla oli tuollainen työkaverimies, jolla oli tuollainen vaimo. Mies ei saanut edes ripustaa pyykkejä, koska teki sen ns. väärin. Eli jos minä tunnen yhden tuollaisen pariskunnan, niin kuinka monta mahtavat palstalaiset tuntea.
Meidän entinen naapuri ripusti pyykkinsä väärin, kyllä se on mahdollista. Hänellä oli siis pyykinkuivausteline vessassa, ja telineellä yhdestä kulmasta ripustettuja myttyjä. Selittää, miksi naapuri haisi vanhalle tiskirätille.
Osa aloituksen esimerkeistä on siinä mielessä outoja, että jos mies ei asiaa hoida, niin ei naisen sitä tarvitse puolesta hoitaa myöskään.
Esim. tuo, että mies ei oma-aloitteisesti pohdi äitienpäivälahjaa äidilleen. No mitä sitten? :D Jos mies ei asiaa hoida, niin sitten anoppi vain jää ilman äitienpäivälahjaa. Ei se naisen vika ole.
Tai että naisen pitää miehen puolesta heittää rikkinäiset kalsarit roskiin, kun mies ei sitä tee. Ei mulla tulis mieleenkään puuttua miehen vaatetukseen millään tavalla. En myöskään ennakkoon kysele, että onko puku sopiva juhlia varten. Jos ei itse huolehdi, niin sitten ei varmaan lähde juhliin ollenkaan, jos ei puku mahdu päälle.
Ainiin, ja kampaajalle mennessä voi laittaa puhelimen äänettömälle.
Lasten kanssa tietenkin asiat pitää hoitaa oikein, eli lapsilla pitää olla ehjät ja oikean kokoiset vaatteet päällä yms. Tällaisissa asioissa metatyön jakautuminen tasaisesti olisi tärkeää.
Meidän taloyhtiön lämpötolpissa oli jotain vikaa eikä ne aina toimineet miten piti. Mies yritti moneen otteeseen, että minä soitan isännöitsijälle ja huoltofirmaan ja selvitän asian heidän kanssaan. Parin riidan ja pienen mökötyksensä jälkeen mies tajusi, että mitään ei tapahdu ellei hän itse tee jotain. Minun olisi pitänyt etsiä puhelinnumerotkin, mutta sanoin, että ne löytyy rappukäytävän ilmoitustaululta.
Kukaan muu kuin nainen ei voi kokea ajattelua rankkana joka sekin yritetään siirtää muiden hoidettavaksi niin kuin kaikki työt on jo siirretty miehen hoidettavaksi maksujen lisäksi. Mikä siinä on että naiset ei itse suostu tekemään yhtään mitään varsinkaan muiden hyväksi mutta lähes joka nainen vaatii kyllä miehiä palvelemaan ja tekemään asioita naisen hyväksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
28v tulee täyteen.
Lomareissut suunnittelen 70/30 koska rakastan suunnittelua ja teen sen mielelläni.
Muista asioista ei ole tarvinut edes keskustella, kaikki hoituu yhdessä. Ei tarvitse huomauttaa, kehottaa eikä neuvoa toista. Hommaa testattu mm 3 taloraksalla ja yhdessä isossa rempassa.
- Kuka teillä suunnittelee joulun? Järjestää sen?
- Kuka pitää yhteyttä sukulaisiin?
- Kumpi valitsee mitä laitetaan lahjaksi anopille tai mitä kukkia viedään haudalle?
- Kumpi toteaa että miehen juhlakengät täytyy lankata?
- Rakastatko myös patistaa miestä tarkistamaan passit, pakkaamaan laukkunsa? Tykkäätkö järjestää myös kukkien kastelun/postin hakemisen/koiran hoidon yms?
Joulu: mies siivoaa isommat, hakee kuusen, käy hakemassa mun tilaamat ruuat ja kattaa joulupöydän. Lahjat tilaan netistä, ruuat tehdään yhdessä, minä leivon tortut, lastenlapset koristelee piparit ja kuusen. Mitäs vielä? Sama jako myös n kerran kk kun käy päivällisvieraita (poislukien kuusi ja puparit...)
Vain anoppi ja miehen veli käytännösä. Mies hoitaa itsenäisesti äitinsä kaupassakäynnit, lekurit yms. Kumpikin pitää yhteyttä lasten perheisiin ja ystäviin.
Emme käy haudoilla
?? Mies on aina hoitanut omat kenkänsä, pukujen pesetyksen, paitojen silityksen. Ainoa minkä teen on paitojen viikkaus matkalaukkuun, mies inhoaa sitä.
:) itse osaa hoitaa passit, matkaliput, pankkiasiat yms siinä missä minäkin. Ja sen laukun paitojen viikkausta lukuunottamatta.
Vietän 3-5kk poissa Suomesta ja talo pysyy siistinä ja mies selviää hengissä myös kasvihuonesta ja pihasta. Ruokittunakin. Eriksen neuvomatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
28v tulee täyteen.
Lomareissut suunnittelen 70/30 koska rakastan suunnittelua ja teen sen mielelläni.
Muista asioista ei ole tarvinut edes keskustella, kaikki hoituu yhdessä. Ei tarvitse huomauttaa, kehottaa eikä neuvoa toista. Hommaa testattu mm 3 taloraksalla ja yhdessä isossa rempassa.
- Kumpi valitsee mitä laitetaan lahjaksi anopille tai mitä kukkia viedään haudalle?
- Rakastatko myös patistaa miestä tarkistamaan passit, pakkaamaan laukkunsa? Tykkäätkö järjestää myös kukkien kastelun/postin hakemisen/koiran hoidon yms?
Joulu: mies siivoaa isommat, hakee kuusen, käy hakemassa mun tilaamat ruuat ja kattaa joulupöydän. Lahjat tilaan netistä, ruuat tehdään yhdessä, minä leivon tortut, lastenlapset koristelee piparit ja kuusen. Mitäs vielä? Sama jako myös n kerran kk kun käy päivällisvieraita (poislukien kuusi ja puparit...)
Vain anoppi ja miehen veli käytännösä. Mies hoitaa itsenäisesti äitinsä kaupassakäynnit, lekurit yms. Kumpikin pitää yhteyttä lasten perheisiin ja ystäviin.
Emme käy haudoilla
?? Mies on aina hoitanut omat kenkänsä, pukujen pesetyksen, paitojen silityksen. Ainoa minkä teen on paitojen viikkaus matkalaukkuun, mies inhoaa sitä.
:) itse osaa hoitaa passit, matkaliput, pankkiasiat yms siinä missä minäkin. Ja sen laukun paitojen viikkausta lukuunottamatta.
Vietän 3-5kk poissa Suomesta ja talo pysyy siistinä ja mies selviää hengissä myös kasvihuonesta ja pihasta. Ruokittunakin. Erikseen neuvomatta.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan muu kuin nainen ei voi kokea ajattelua rankkana joka sekin yritetään siirtää muiden hoidettavaksi niin kuin kaikki työt on jo siirretty miehen hoidettavaksi maksujen lisäksi. Mikä siinä on että naiset ei itse suostu tekemään yhtään mitään varsinkaan muiden hyväksi mutta lähes joka nainen vaatii kyllä miehiä palvelemaan ja tekemään asioita naisen hyväksi
Siellä yksi pilalle passattu. Lapsiperheessä ne lapset on kuitenkin ihan molempien, niin miksi niiden asioita ei voisi hoitaa 50/50? Aikuiset sitten hoitakoot omat asiansa ja jos ei hoida, niin se on voivoi.
Meillä jakautuu tasan kotityöt, koska minä käsken miestä siivoamaan ja luettelen kaikki siivoamiseen liittyvät työt. Eli toisin sanoen nämä ns metatyöt teen minä ihan yksin ja jaan hommat miehelle kuin jollekin lapselle.
Jos sanon vaan, että voitko tiskata, niin mies tiskaa tiskialtaassa olevan kattilan, mutta erikseen pitää sanoa, että tiskaa myös kattilankansi, olohuoneessa olevat viinilasit ja ruokapöydälle jääneet kauhat. Tai jos pyydän siivoamaan keittiön, pitää erikseen luetella, että pyyhi pöytätasot tomaattikastiketahroista ja kuivaa lainehtiva tiskipöytä ja pese hella (joka on jostain syystä aina miehen ruoanlaiton jälkeen aivan törkeässä kunnossa). Ei ymmärrä edes laittaa robotti-imuria päälle omatoimisesti, puhumattakaan kaupassa käymisestä tai ostoslistan suunnittelusta.
Piti kirjoittaa vain kaksi ensimmäistä virkettä, mutta paisui vuodatukseksi. Minä olen ihan oikeasti tosi väsynyt miettimään kaikki kaupassa käynnit, ruokalistat, lomareissut ja arkirutiinit, eikä meillä ole edes lapsia sekoittamassa pakkaa. Tai no, välillä tuntuu kuin olisin tuon miehen yh-mutsi, kun tyyppi istuu tietokoneella pelaamassa ja minä mietin seuraavan viikon ruokalistaa.
Takana 23 vuoden parisuhde, en ole koskaan tehnyt tuollaisia metatöitä toisen puolesta eikä ole tehnyt mieskään. Normaalin ajattelun ja ennakoinnin kutsuminen työksi on minusta lähinnä outoa.
Jos lapsilla on hoidossa siniset paidat ja punaiset housut, vaikka minusta pitäisi olla just päinvastoin, niin onko se kenelle ongelma? Aivan oikein, vain minulle.
Vierailija kirjoitti:
Takana 23 vuoden parisuhde, en ole koskaan tehnyt tuollaisia metatöitä toisen puolesta eikä ole tehnyt mieskään. Normaalin ajattelun ja ennakoinnin kutsuminen työksi on minusta lähinnä outoa.
Jos lapsilla on hoidossa siniset paidat ja punaiset housut, vaikka minusta pitäisi olla just päinvastoin, niin onko se kenelle ongelma? Aivan oikein, vain minulle.
Teillä ei taida olla lapsia? Ongelma on säänmukainen pukeutuminen, oikeat koot, tarvittavien varusteiden mukanaolo jne. Ei värit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä ei taida olla lapsia? Ongelma on säänmukainen pukeutuminen, oikeat koot, tarvittavien varusteiden mukanaolo jne. Ei värit.
Niin? Miksi kuvittelet, että mies ei kykenisi kaappeja tonkimatta ottamaan naulakosta oikeankokoisen haalarin? Monessa perheessä nainen tuntuu piilottavan mieheltä ne oikeankokoiset ja säähän sopivat vaatteet, jotta voi sitten rehvastella, että etpä osannut.
Päiväkodissa ei ole mitään erityisiä tarvittavia varusteita, siksi se on päiväkoti eikä harrastekerho.
Vierailija kirjoitti:
Meillä jakautuu tasan kotityöt, koska minä käsken miestä siivoamaan ja luettelen kaikki siivoamiseen liittyvät työt. Eli toisin sanoen nämä ns metatyöt teen minä ihan yksin ja jaan hommat miehelle kuin jollekin lapselle.
Jos sanon vaan, että voitko tiskata, niin mies tiskaa tiskialtaassa olevan kattilan, mutta erikseen pitää sanoa, että tiskaa myös kattilankansi, olohuoneessa olevat viinilasit ja ruokapöydälle jääneet kauhat. Tai jos pyydän siivoamaan keittiön, pitää erikseen luetella, että pyyhi pöytätasot tomaattikastiketahroista ja kuivaa lainehtiva tiskipöytä ja pese hella (joka on jostain syystä aina miehen ruoanlaiton jälkeen aivan törkeässä kunnossa). Ei ymmärrä edes laittaa robotti-imuria päälle omatoimisesti, puhumattakaan kaupassa käymisestä tai ostoslistan suunnittelusta.
Piti kirjoittaa vain kaksi ensimmäistä virkettä, mutta paisui vuodatukseksi. Minä olen ihan oikeasti tosi väsynyt miettimään kaikki kaup
En pystyisi elämään tuollaisessa parisuhteessa.
Vain nainen kuvittelee, että mies ei ajattele, Miksi mies kuitenkin käytännössä (tilastojen perusteella) maksaa sen naisenkin laskut eli elättää perheen? Se tuntuu kelpaavan hyvin, harva nainen täällä kyselee, että miten olette onnistuneet saamaan yhtä suuret tulot kuin puoliso, paljonko olette ottaneet lisätöitä, jotta olisitte tasaveroinen kumppani eikä elätti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Miksi kuvittelet, että mies ei kykenisi kaappeja tonkimatta ottamaan naulakosta oikeankokoisen haalarin? Monessa perheessä nainen tuntuu piilottavan mieheltä ne oikeankokoiset ja säähän sopivat vaatteet, jotta voi sitten rehvastella, että etpä osannut.
Päiväkodissa ei ole mitään erityisiä tarvitta
Meidän lapsi on jo aikuinen, pahoittelut, etten enää muista päiväkodin käytänteitä. Pikkukoululaiselle kyllä piti olla mukana luistimet, sukset, uimapuku jne. Teroitettuina ja voideltuina ja oikean kokoisina ja jo valmiiksi hankittuina ennen kauden alkua, kyse ei ole vain naulakosta ottamisesta, kuten kukaan noita koskaan hankkinut (tai lapsia kasvattanut) tietää.
Vierailija kirjoitti:
jos mies maksaa, niin naisen tehtävä on pitä kodista huolta ja leikkiä ahkeraa meta-töiden tekijää.
Siinäpä jokaisen peräkammarinpojan voimafantasia. Yllättävän moni edelleen esittää miehen jonain "maksajana" ja suurena rahamiehenä. Omassa kuplassani naiset kyllä ihan tienaavat itse ja ihan mukavasti tienaavatkin.
Vierailija kirjoitti:
Osa aloituksen esimerkeistä on siinä mielessä outoja, että jos mies ei asiaa hoida, niin ei naisen sitä tarvitse puolesta hoitaa myöskään.
Esim. tuo, että mies ei oma-aloitteisesti pohdi äitienpäivälahjaa äidilleen. No mitä sitten? :D Jos mies ei asiaa hoida, niin sitten anoppi vain jää ilman äitienpäivälahjaa. Ei se naisen vika ole.
Tai että naisen pitää miehen puolesta heittää rikkinäiset kalsarit roskiin, kun mies ei sitä tee. Ei mulla tulis mieleenkään puuttua miehen vaatetukseen millään tavalla. En myöskään ennakkoon kysele, että onko puku sopiva juhlia varten. Jos ei itse huolehdi, niin sitten ei varmaan lähde juhliin ollenkaan, jos ei puku mahdu päälle.
Ainiin, ja kampaajalle mennessä voi laittaa puhelimen äänettömälle.
Lasten kanssa tietenkin asiat pitää hoitaa oikein, eli lapsilla pitää olla ehjät ja oikean kokoiset vaatteet päällä yms. Tällaisissa asioissa metatyön jakautuminen tasa
VIhdoinkin yksittäinen järjen ääni tässä keskustelussa.
(Tämä kommentti oli metakeskustelua)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
28v tulee täyteen.
Miksi toisen pitäisi välittää anopin lahjasta? Ellei ihminen omalle äidillee hanki lahjaa, niin se on hänen valintansa. Miksi pitäisi pitää yhteyttä toisen sukulaisiin ellei itsellä ole jotain asiaa kyseiselle sukulaiselle?
Mikset sanonut? Vai sanoitko ja mikään ei muuttunut?