Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia parisuhteista joissa metatyö saatiin jaettua tasan molemmille

Vierailija
04.01.2024 |

Kiinnostaa eniten tarinat joissa nainen teki parisuhteen metatyöt, mutta keskustelun yms kautta mies ymmärsi ottaa puolet itselleen.

Esimerkkejä metatyöstä:

- Mies ehdottaa yhteistä tekemistä, esim lomamatka, mutta nainen tekee kaikki järjestelyt tai homma unohtuu

- Passit uusimatta ja viisumit hakematta jos nainen ei muistuta 

- Mies siivoaa mutta vain käskettäessä

- Mies menee kauppaan kauppalistan kanssa

- Mies ei oma-aloitteisesti pohdi esim äitienpäivälahjaa äidilleen

- Naisen perään soitellaan kampaajalle että missä on tämä ja tuo tavara

- Nainen heittää miehen rikkinäisiä kalsareita roskiin koska mies ei sitä tee 

- Lasten rutiinit pilalla ja kauhtuneissa vaatteissa kouluun jos nainen ei ole katsomassa

- Mies ei oma-aloitteisesti tee elettäkään tarkistaakseen ajoissa ennen juhlia, meneekö puvun housut tai takki vielä kiinni vai pitääkö hommata uusi 

Kertokaa lisää esimerkkejä. Onko onnistumistarinoita joissa nainen on saanut aidosti puolet metatyöenergiasta omaan käyttöönsä?

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kotityöt jaettu niin, että kumpikin tekee ne mitkä on itselleen luontevinta tehdä. Esim. vain toinen siivoaa ja vain toinen laittaa ruokaa. Asiasta ei tarvitse käydä mitään keskusteluja, kun molemmat tietävät mitkä työt itselle kuuluu.

Sulla on puurot ja vellit sekaisin. Ei puhuttu kotitöistä vaan metatyöstä, vaikka ne toki voivat osittain kotitöihinkin liittyä. Mutta varsinkin lapsiperheessä sitä metatyötä on todella paljon. Täytyy muistaa muiden kuin vain omat asiat.

Vierailija
42/79 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metatöihin suorastaan hukkuu! Aattelkaa nyt vaikka kahvin keittämistä:

-kuka maksaa sähkölaskun? vaimo

-kuka ostaa kahvinkeittimen? molemmat

-kuka valitsee kahvinkeittimen? mies

-kuka varmistaa, että on suodatinpusseja? vaimo

-kuka valitsee suodatinpussien merkin? vaimo

-kuka varmistaa, että suodatinpussit ovat oikeaa kokoa? vaimo

-kuka varmistaa, että on kahvia? vaimo

-kuka varmistaa, että kahvi on suodatinjauhatusta? vaimo

-kuka päättää minkä merkkistä kahvia juodaan? vaimo

-kuka varmistaa, että on sokeria? vaimo

-kuka päättää montako lusikallista/kuppi? ??

-kuka varmistaa, että on puhtaita kuppeja ja lusikoita? vaimo

-kuka pesee kupit ja lusikat? vaimo

-kuka varmistaa, että on pesuainetta? vaimo

-kuka päättää minkä merkkistä pesuainetta? vaimo

-kuka ostaa pesuaineen? vaimo

-kuka keittää kahvin? molemmat

-kuka päättää milloin kahvi keitetään? molemmat

-kuka päättää kuinka paljon kahvia keitetään? kahvin keittäjä

Sinänsä tyhmä esimerkki, mutta kyllähän se rasittaa, kun omien töiden päälle on oikeasti aika paljon muistettavaa ja hoidettavaa. Osa tärkeitä ja osa sitten vähemmän tärkeitä, mutta aika moni jää minun harteille. Mies hoitaa sitten muita asioita, mutta ne eivät oikeastaan liity kotiin ja lapsiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hauska kun näihin aina eksyy se mies, joka tienaa yli kymppitonnin kuukaudessa ja maksaa kaikki kulut. Oikeassa elämässä en ole koskaan sellaista tavannut, mutta täällä vauvapalstalla niitä on kymmeniä jollei satoja.

Vierailija
44/79 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Meillä aivan varmasti vaimo tekee enemmän ns metatyötä, ainakin noin arjen tasolla. Itse olen enemmän ns varsinaisen työn tekijä. Arjen ulkopuolisista metatöistä (lomamatkat, talon ja autojen ylläpito, ylipäänsä asiat jotka eivät toistu viikosta toiseen samanlaisina) minä hoidan lähes kaiken. Molemmat olemme töissä, mutta oma palkkani on yli 20-kertainen vaimon (sinänsä täysipäiväiseen) nähden. Ei ole ollut tarvetta keskustella koti- tai metatöiden jakautumisesta. Moni asia, kuten siivous ja osa ruoanlaitosta on ulkoistettu. Jäljelle jäävistä ihan tuntikohtaisesti vaimo hoitaa taatusti enemmän.

Tarkoittaako sinänsä täysipäiväinen, että vaimo on kokopäivätyössä? Hän tienaa siis vähintään 2000 euroa kuussa ja sinä yli 40 000 euroa kuussa? Mitä sinä teet työksesi, on seuraava kysymys :D

Hyvin monet yritysjohtajat, huippulääkärit, huippujuristit ja IT-gurut saavat tämän tasoista vuosiansiota kk-tasolle jaettuna. Ehkä tässä oli mukana myös pääomatulo.

Vierailija
45/79 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

28v tulee täyteen. 

Lomareissut suunnittelen 70/30 koska rakastan suunnittelua ja teen sen mielelläni. 

Muista asioista ei ole tarvinut edes keskustella, kaikki hoituu yhdessä. Ei tarvitse huomauttaa, kehottaa eikä neuvoa toista.  Hommaa testattu mm 3 taloraksalla ja yhdessä isossa rempassa. 

- Kuka teillä suunnittelee joulun? Järjestää sen?

- Kuka pitää yhteyttä sukulaisiin?

- Kumpi valitsee mitä laitetaan lahjaksi anopille tai mitä kukkia viedään haudalle?

- Kumpi toteaa että miehen juhlakengät täytyy lankata?

- Rakastatko myös patistaa miestä tarkistamaan passit, pakkaamaan laukkunsa? Tykkäätkö järjestää myös kukkien kastelun/postin hakemisen/koiran hoidon yms?

Olen eri, mutta vastaan silti. 7v meillä takana ja kyllä metatyöt jakautuu suurinpiirtein tasan. Alkuun ei mennyt ihan niin, mutta keskustelemalla saatiin asiat kondikseen. Pienistä asioista kyse, mutta hyvä niistäkin on pystyä sanomaan.

Ja meillä myös lomareissujen osalta menee noin 70/30, kun minä tykkään suunnitella ja se tulee multa luonnostaan.

- Meillä joulu suunnitellaan yhdessä, ja jouluruokien teko jaetaan. (Meillä joulu sisältää siis lähinnä hyvää ruokaa eli muuta järjestelyä ei juurikaan ole).

- Molemmat pitää yhteyttä omiin sukulaisiinsa (näin ollut alusta asti).

- Lahjoja tulee osteltua aika vähän, mutta ne vähät minä hommaan kun siitä tykkään. Tosin ominpäin en osta esim. anopille mitään, vaan kysyn puolisolta mielipidettä. Ei ole hautoja, jonne viedä kukkia yhdessä.

- Puoliso hoitaa omat juhlavaatteet ja -kengät itse.

- Passit tarkistaa se kumpi ensin muistaa. Reissun ajaksi ei tarvitse kukille hoitajaa, kun niitä ei ole (vain viherkasveja). Postia tulee nykyään niin vähän, että edes parin viikon aikana laatikko ei täyty.

- Mies pakkaa omat tavaransa reissuun. Minä pakkaan omat, yhteiset ja koiran tavarat. Mutta vastaavasti mies hoitaa auton (tarkastaa aina ennen reissua öljyt, ilmanpaineet yms, lisäksi monesti jotain pientä korjausta ollut). Reissataan siis lähinnä autolla koiran takia. Kesäisin leikkaa nurmikon (jota saakin leikata yllättävän tiuhaan). Ja hoitaa koiran "reissukuntoon" eli harjaa turkin kunnolla. 

---

Pitää muistaa, että osa metatyöstä on ei-pakollista. Jos haluaa lähteä tilannetta muuttamaan, niin karsii ensin sen ylimääräisen pois. Olen siis ehdottomasti sitä mieltä, että tämä metatyön epätasainen jakautuminen on ongelma monissa parisuhteissa, mutta myös sitä mieltä, että iso osa metatyöstä voi olla ns. turhaa.

Vierailija
46/79 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiasiahan on, että meiltä naisilta vaan sujuu tuo homma paremmin. Jos antaa miehen hoitaa, kaikki kyllä sujuu, eikä todennäköisesti tule maailmanloppua, mutta sitten tulos ei välttämättä ole täydellinen, kuten itse suunniteltuani. :) Ja nautin siitä, kun asiat menee, niinkuin pitäisi ilman yllätyksiä, vaikkei sitä muut välttämättä huomaisi. En osaa ottaa mitään stressiä siitä, että järjestelen asioita, päin vastoin.

Nainen, jolla lisäksi pelkkiä miessukupuolisia taloudessa

Sääliksi käy noita miessukupuolisia teidän taloudessa.

Vierailija
47/79 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan tuo termikin metatyö on huono. On nimittäin ihan oikeaa työtä huolehtia siitä, että asiat sujuu. Esimerkiksi johdon assistentin työ on pitkälti samantyyppistä ja siitä saa ihan kunnon kuukausipalkan. 

Vierailija
48/79 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, no mun mies hoitaa kaikki elektroniikkaan viittaavat asiat, joten kyllä mä ihan mielelläni hoidan metatöitä, jotta ei tarvitse soittaa huoltomiestä, jos esim. netti ei toimi tai esim. pitää saada lamppu kattoon.

Vierailija
49/79 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että monesti voi olla kyse siitä, että nainen on itse opettanut sen täysin kykenevän miehen tuollaiseksi. Nainen on aina päsmäröinyt eikä ole suhteen alussa antanut edes mahdollisuutta miehelle tasa-arvoiseen työnjakoon koska nainen tietää kaiken aina paremmin ja mies on katsonut paremmaksi tehdä niin kuin kösketään riitojen välttämiseksi. Nyt sitten vuosien ja parin lapsen jälkeen nainen herää siihen itse aiheuttamaansa tilanteeseen ja se on taas miehen vika kun ei tee mitään, vaikka juuri syynä on ollut naisen oma käytös. Uusissa parisuhteissa oleville siis neuvoksi, että älkää opettako miestä siihen, että nainen tekee tuon metatyön ja ymmärtäkää että teidän tapa tehdä joku asia ei ole se ainoa oikea tapa, se on vain yksi tapa.

Vierailija
50/79 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä vastausta ap:n kysymykseen. Ero auttoi asiaan, mutta parisuhde tietenkin meni siinä samassa.

Omia hermoja kiristäviä arjen juttuja yhdessä asuessa olivat:

Wc paperin loppuminen -> avokki ei ostanut sitä kaupasta ennen kuin se on oikeasti loppunut, sitä viimeistä hätätilanne rullaa myöten ja kaikki vanhat servetitkin on käytetty.

Pyykinpesu: jos en pessyt koneellista ajoissa, niin mies tunkee koneen niin täyteen että pyykit eivät siellä puhdistu (tietenkin vasta siinä vaiheessa kun tajuaa että ei ole enää puhtaita kalsareita). Ei myöskään laita niitä kuivumaan kuin vasta parin vuorokauden kuluttua, märät, huonosti peseytyneet ja lähes homehtuneet vaatteet haisevat siinä vaiheessa jo kuolemalta.

Astiat pestään tietenkin vasta siinä vaiheessa, kun jokainen kuppi, lusikka ja muu astia on käytetty. Kaapista on kaivettu myös pölyttyneet viinilasit limsakäyttöön, koska konetta ei vaan jaksa laittaa päälle (saati niitä likaisia sinne koneeseen).

Jääkaapista syödään kaikki viimeistä murua myöten ja sitten tilataan viikko pizzaa ennen kuin ruokakauppa houkuttelee. Sitten kun sinne menee, niin ostaa vain yhden päivän ruoat ja tietysti vain itselleen.

Siivoaminen: mitä? Imuroiko joku oikeasti useammin kuin kerran vuodessa? Wc:n pesu? Ikkunat? Älä naurata, ei niitä kukaan pese, paitsi siinä vaiheessa ehkä kun muuttaa.

Vierailija
51/79 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan tuo termikin metatyö on huono. On nimittäin ihan oikeaa työtä huolehtia siitä, että asiat sujuu. Esimerkiksi johdon assistentin työ on pitkälti samantyyppistä ja siitä saa ihan kunnon kuukausipalkan. 

Nimenomaan, metatyö sanana tarkoittaa "työhön liittyvää työtä".

On ihan perusteltua todeta, että kodin askareisiin ja lasten hoitoon liittyy suunnittelua ja johtamista. Sen kutsuminen oudolla metatyön nimellä vain herättää ärtymystä.

Vierailija
52/79 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Meillä aivan varmasti vaimo tekee enemmän ns metatyötä, ainakin noin arjen tasolla. Itse olen enemmän ns varsinaisen työn tekijä. Arjen ulkopuolisista metatöistä (lomamatkat, talon ja autojen ylläpito, ylipäänsä asiat jotka eivät toistu viikosta toiseen samanlaisina) minä hoidan lähes kaiken. Molemmat olemme töissä, mutta oma palkkani on yli 20-kertainen vaimon (sinänsä täysipäiväiseen) nähden. Ei ole ollut tarvetta keskustella koti- tai metatöiden jakautumisesta. Moni asia, kuten siivous ja osa ruoanlaitosta on ulkoistettu. Jäljelle jäävistä ihan tuntikohtaisesti vaimo hoitaa taatusti enemmän.

Tarkoittaako sinänsä täysipäiväinen, että vaimo on kokopäivätyössä? Hän tienaa siis vähintään 2000 euroa kuussa ja sinä yli 40 000 euroa kuussa? Mitä sinä teet työksesi, on seuraava kysymys :D

Hyvin monet yritysjohtajat, huippulääkärit, huippujuristit ja IT-gurut saavat tämän tasoista vuosiansiota kk-tasolle jaettuna. Ehkä tässä oli mukana myös pääomatulo.

OK, hyvä tietää. Edellinen kirjoitti vain palkastaan.

Vierailija
53/79 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että monesti voi olla kyse siitä, että nainen on itse opettanut sen täysin kykenevän miehen tuollaiseksi. Nainen on aina päsmäröinyt eikä ole suhteen alussa antanut edes mahdollisuutta miehelle tasa-arvoiseen työnjakoon koska nainen tietää kaiken aina paremmin ja mies on katsonut paremmaksi tehdä niin kuin kösketään riitojen välttämiseksi. Nyt sitten vuosien ja parin lapsen jälkeen nainen herää siihen itse aiheuttamaansa tilanteeseen ja se on taas miehen vika kun ei tee mitään, vaikka juuri syynä on ollut naisen oma käytös. Uusissa parisuhteissa oleville siis neuvoksi, että älkää opettako miestä siihen, että nainen tekee tuon metatyön ja ymmärtäkää että teidän tapa tehdä joku asia ei ole se ainoa oikea tapa, se on vain yksi tapa.

En usko tähän urbaanilegendaan. Ei kukaan voi olla niin vässykkä, että ei hoida omia osuuksiaan kotitöistä sen takia että kuvittelee puolison suuttuvan siitä. Tämä on vain yksi keino lisää vältellä vastuuta.

Vierailija
54/79 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin, vaimon bruttotulot luokkaa 2500 eur/kk, minulla kokonaisansiot reilu 50000 eur/kk, jakautuneena ansio- ja osinkotuloihin, ja suurin osa toki jälkimmäistä. Olen yrittäjä.

Vierailija
55/79 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiasiahan on, että meiltä naisilta vaan sujuu tuo homma paremmin. Jos antaa miehen hoitaa, kaikki kyllä sujuu, eikä todennäköisesti tule maailmanloppua, mutta sitten tulos ei välttämättä ole täydellinen, kuten itse suunniteltuani. :) Ja nautin siitä, kun asiat menee, niinkuin pitäisi ilman yllätyksiä, vaikkei sitä muut välttämättä huomaisi. En osaa ottaa mitään stressiä siitä, että järjestelen asioita, päin vastoin.

Nainen, jolla lisäksi pelkkiä miessukupuolisia taloudessa

Ei, vaan sinut on opetettu sekä ottamaan nämä vastuullesi että tekemään ne. Ei ole mikään sukupuolen luonnollinen ominaisuus, muutenhan miehet eivät pystyisi koskaan asumaan yksin.

Vierailija
56/79 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko tähän urbaanilegendaan. Ei kukaan voi olla niin vässykkä, että ei hoida omia osuuksiaan kotitöistä sen takia että ku

Mulla oli tuollainen työkaverimies, jolla oli tuollainen vaimo. Mies ei saanut edes ripustaa pyykkejä, koska teki sen ns. väärin. Eli jos minä tunnen yhden tuollaisen pariskunnan, niin kuinka monta mahtavat palstalaiset tuntea. 

Vierailija
57/79 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, no mun mies hoitaa kaikki elektroniikkaan viittaavat asiat, joten kyllä mä ihan mielelläni hoidan metatöitä, jotta ei tarvitse soittaa huoltomiestä, jos esim. netti ei toimi tai esim. pitää saada lamppu kattoon.

Teillä on sitten todella huonoa tekniikkaa, jos se vaatii laittoa joka ikinen päivä. 😅 Lapsiperheessä metatyötä sen sijaan riittää joka päivälle. Meilläkin mies (ex) vetosi siihen, että vaihtaa renkaat, varaa autohuollot ja hoitaa osan pihatöistä. Teki mieli sanoa, että pitäisikö miettiä parempia renkaita, jos ne pitää joka päivä vaihtaa tai parempaa autoa, jos joka päivä pitää katsastaa ja huoltaa.

Vierailija
58/79 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nykyinen suhteeni... On noita kaiken maailman ultralaiskoja miehiä nähty, jotka ei siivoa kuin vasta komentamalla. Mutta siinä onkin tosi iso kontrasti, kun nykyisessä suhteessa EI TARVITSE EDES MIETTIÄ, vaan toinen tekee asioita spontaanisti ja ei tarvitse pitää jääkaapissa mitään listoja kuten ennen. Ihan kuin olisi sinkku omassa kodissa. Ja suhde toimii paljon paremmin, kun ei riidellä jostain vessanpesuvuoroista.

Se on mielestäni täysin siitä miehestä kiinni ja mulla todellakin on kokemusta. Yksi exä siivosi varmaan max kerran kuussa oma-aloitteisesti, vaikka asuttiin erillään. Kamala läävä. Eikä ne miehet muutu. Se on mielestäni aivan turha edes nalkuttaa, kun vika on niin syvällä sen miehen päässä. Parempi pistää mieslapsi vaihtoon. Se jos nalkutat, niin tekee viikon maksimissaan sellaisen teatraalisen eleen kautta asioita parempaan suuntaan, kunnes taas annat sille periksi ja taas on sohvalla kaiket päivät vaaka-asennossa.

Vierailija
59/79 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko tähän urbaanilegendaan. Ei kukaan voi olla niin vässykkä, että ei h

Minä yritin opettaa, mutta ei oppinut. Olisiko sitten vain pitänyt olla onnesta soikeena, kun huppari haisee ummehtuneelle, t-paita on yksi ruttukasa ja mun sukat näyttää taaperomme sukilta? Olisi varmaan teidän mukaan.

Vierailija
60/79 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä on sitten todella huonoa tekniikkaa, jos se vaatii laittoa joka ikinen päivä. 😅 Lapsiperheessä metatyötä sen sijaan riittää joka päivälle. Meilläkin mies (ex) vetosi siihen, että vaihtaa renkaat, varaa autohuollot ja hoitaa osan pihatöistä. Teki mieli sanoa, että pitäisikö miettiä parempia renkaita, jos ne pitää joka päivä vaihtaa tai parempaa autoa, jos joka päivä pitää katsastaa ja huoltaa.

No, kaikesta saa tietty väännettyä riitaa, jos haluaa. Minun parisuhteeni ei ole sellainen. Ja kuule, kyllä ne laitteet tuppaavat olemaan nykyään sellaista laatua, että huoltoa vaativat, jos ei nyt joka päivä, niin usein kuitenkin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kolme