Parhaat luovan kirjoittamisen kurssit? Tavoitteena kirjoittaa tänä vuonna esikoisromaani.
Opiskelen Jyväskylän yliopistossa, joten olen harkinnut Kirjoittamisen sivuaineopintoja. Pohdin kuitenkin, ovatko ne turhankin tieteelliset ja olisiko jossain mahdollisesti parempia kursseja.
Olen muuttamassa takaisin Helsinkiin, joten olen kiinnostunut kursseista, jotka voi suorittaa verkossa tai pk-seudulla.
Kokemuksia, vinkkejä?
Mitä olet käynyt, kannattiko?
Kommentit (37)
Riippunee siitäkin, millaista tukea kirjoittamiseesi kaipaat.
Vierailija kirjoitti:
Riippunee siitäkin, millaista tukea kirjoittamiseesi kaipaat.
Mielelläni kuulisin vinkkejä tarjolla olevista kursseista, ja sitä kautta siitä, mikä niissä oli hyvää, mikä ei. :)
-ap
Miksi aina romaani, miksei vaikka runoja tai aforismeja, ihme romaani- villitys kaikilla, suurin iso täyttä paskaa kuitenkin.
Et sinä mitään kursseja tarvitse. Sen kun kirjoitat kirjan!
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina romaani, miksei vaikka runoja tai aforismeja, ihme romaani- villitys kaikilla, suurin iso täyttä paskaa kuitenkin.
Paskaa saatan kyllä kirjoittaa, mutta romaanit on ne mitä tulee luettua, niin niitä tekee mieli myös kirjoittaa.
Tässä maassa on muuten todella paljon myös niitä paskoja runoilijoita! Eivät lopu kesken. Eivät kaipaa minua joukkoonsa.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Et sinä mitään kursseja tarvitse. Sen kun kirjoitat kirjan!
Kurssin avulla saattaisin kirjoittaa paremman kirjan!
-ap
Kunhan et taivaan tähden vain pelkästään kirjoita itsestäsi. Niinkuin aika moni nykyään.
Henkilökohtainen mp: mitään opintokokonaisuutta en lähtisi tilanteessasi rustaamaan, et hyödy siitä tarpeeksi. Tuo Jkl on ok, mutta haluatko tuhlata aikaa kirjoittamiselta ja omalta genreltä laatimalla palautetta vaikkapa toisten runoista? Minä en (enää). Jos siis haluat keskittyä kirjoittamisprosessiisi, hanki oman genresi erillisiä kursseja, ei opintokokonaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Kunhan et taivaan tähden vain pelkästään kirjoita itsestäsi. Niinkuin aika moni nykyään.
Mitä! Eikö nobodyn historiikki/omaelämäkerta iske, häh? 😅 Entä autofiktio, kävisikö se? Mun elämä on niin mahtava ja tapahtumarikas ketju onnistumisia ja loistokkaita hetkiänot.
- ei ap
Ei pahalla, mutta realistisesti: Tavoitteena aloittaa romaani, ei kirjoittaa sitä kokonaan? Siis jos nyt vasta kurssejakin mietit. Voihan sitä toki samalla opiskella. Mutta sitten opintojen edetessä näkis mitä p tullut kirjoitettua aiemmin? Ja eikös hyvä romaani vaadi aikaa valmistua.
Mut siis, elä lannistu tästä, kannatan aina kirjailijoita kuitenkin. piis.
https://kirjoittaminen.fi/step/kirjoita-romaani-kurssi/flow/maksa-romaa…

itse osallistun tähän verkkokurssiin
Pyritkö siihen, että kirjasi julkaistaan vai kirjoitatko omaksi iloksesi?
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitus on kirjoittaa täysin fiktiivinen tarina. Itsestäni kirjoittaisin ainoastaan äärimmäisen pakon edessä!
-ap
Vierailija kirjoitti:
Kriittinen korkeakoulu
Tälle noin muutoin peukku, mutta kaksi miinusta. Tuonne pääsy on vaikeaa eikä millään tapaa itsestäänselvyys. Sen lisäksi se on aika tyyris. 

https://www.kriittinenkorkeakoulu.fi/kurssitarjonta/kirjoittajakoulu/
Vierailija kirjoitti:
Henkilökohtainen mp: mitään opintokokonaisuutta en lähtisi tilanteessasi rustaamaan, et hyödy siitä tarpeeksi. Tuo Jkl on ok, mutta haluatko tuhlata aikaa kirjoittamiselta ja omalta genreltä laatimalla palautetta vaikkapa toisten runoista? Minä en (enää). Jos siis haluat keskittyä kirjoittamisprosessiisi, hanki oman genresi erillisiä kursseja, ei opintokokonaisuutta.
Hyvä pointti! Toisaalta olen miettinyt noita muiden genrejen opiskelua sellaisena oman osaamisen laajentamisena, mikä saattaa auttaa myös oman genren sisällä. Mutta jokin noissa Jyväskylän opintokokonaisuuksissa silti epäilyttää.
Muille annan palautetta mielelläni, mutta tuo ajantuhlaus ei-oleelliseen mietityttää.
-ap
Kriittinen Korkeakoulu tarjoaa useampia kursseja ammattilaisten ohjaamina. Osa lähi- ja osa etäopiskeluna. Kokeilin syksyllä yhden lähikurssin ja nyt kevääksi siirryin etäkurssille. Tiedossa tiukkatahtinen kurssi , joten innolla aloittamassa. Parasta heidän kirjoituskursseillaan on se, että ohjaajia on useampia samalle kurssille. Palaute on selkeää ja opin paljon. Minulla suurin haaste on  editoida luonnokseni kuoliaaksi. 
Kurssit alkavat olemaan jo täynnä, mutta aina siellä on jotakin mielenkiintoista.
Vierailija kirjoitti:
Ei pahalla, mutta realistisesti: Tavoitteena aloittaa romaani, ei kirjoittaa sitä kokonaan? Siis jos nyt vasta kurssejakin mietit. Voihan sitä toki samalla opiskella. Mutta sitten opintojen edetessä näkis mitä p tullut kirjoitettua aiemmin? Ja eikös hyvä romaani vaadi aikaa valmistua.
Mut siis, elä lannistu tästä, kannatan aina kirjailijoita kuitenkin. piis.
Tavoitteena on kirjoittaa koko romaani. Mutta kyseessä on ensimmäinen, niin ei lainkaan haittaa jos se ei tule vuodessa valmiiksi. Kunhan jonkunlaista tavoitetta tässä koitan asettaa :D
Netistä olen paljon lueskellut ja esimerkkinä löytänyt tällaisen aika-arvion:
3kk suunnitteluun
3kk first draft
3kk reading break
6kk edit
Suunnittelytyöstä olen jo tehnyt suurimman osan, joten ajatuksena olisi tähdätä tällaiseen aikatauluun.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Kriittinen korkeakoulu
Kiitos! Tästä olenkin joskus kuullut, täytyypä tutustua tarkemmin.
-ap
ChatGPT