Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parhaat luovan kirjoittamisen kurssit? Tavoitteena kirjoittaa tänä vuonna esikoisromaani.

Vierailija
03.01.2024 |

Opiskelen Jyväskylän yliopistossa, joten olen harkinnut Kirjoittamisen sivuaineopintoja. Pohdin kuitenkin, ovatko ne turhankin tieteelliset ja olisiko jossain mahdollisesti parempia kursseja. 

Olen muuttamassa takaisin Helsinkiin, joten olen kiinnostunut kursseista, jotka voi suorittaa verkossa tai pk-seudulla. 

Kokemuksia, vinkkejä?

Mitä olet käynyt, kannattiko?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääasia on, että kirjoitat. Kun on tekstiä, mitä työstää, apu löytyy kyllä. Taidetta ei voi ensin opiskella ja sen jälkeen alkaa tehdä. Oletan, että varmaankin hyvin ymmärrät tämän, mutta muistuttaisin siitä kuitenkin.

Vierailija
22/37 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyritkö siihen, että kirjasi julkaistaan vai kirjoitatko omaksi iloksesi? 

Jonain päivänä toivoisin, että saisin kirjoitettua julkaisukelpoisin kirjan... mutta en usko, että tämä ensimmäinen on vielä niin hyvä. :)

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa nyt rupeat vaan kirjoittamaan ja jätät tarkat suunnittelut vähemmälle. Se on kuitenkin sellainen matka, että varmaan tarinasikin ehtii siinä jo moneen kertaan muuttua. 

Vierailija
24/37 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita kolme lausetta tänne. Joissa on yhtäaikaa järki ja tunne läsnä. En anna aihetta keksi itse.

Vierailija
25/37 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kriittinen korkeakoulu

Tälle noin muutoin peukku, mutta kaksi miinusta. Tuonne pääsy on vaikeaa eikä millään tapaa itsestäänselvyys. Sen lisäksi se on aika tyyris. 

https://www.kriittinenkorkeakoulu.fi/kurssitarjonta/kirjoittajakoulu/

Hinta on sinänsä vielä ihan budjetissa, mutta sitä en tiedä, riittävätkö lahjani sisäänpääsyyn :D

-ap

Vierailija
26/37 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kriittisen korkeakoulun luovan kirjoittamisen jatkokurssi, kokonaan etänä, ei edes Zoom-tapaamisia, palautetta toki saa. Kesto kaksi (2) kuukautta. 

https://www.kriittinenkorkeakoulu.fi/kurssitarjonta/luovan-kirjoittamis…

240 euroa

Järkyttävä hinta. Oikeasti.

Vierailija
27/37 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama sata euroa kirjoittamisen kurssista ei ole paha hinta, jos ohjaajana on ammattilainen. 

Vierailija
28/37 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kriittisen korkeakoulun luovan kirjoittamisen jatkokurssi, kokonaan etänä, ei edes Zoom-tapaamisia, palautetta toki saa. Kesto kaksi (2) kuukautta. 

https://www.kriittinenkorkeakoulu.fi/kurssitarjonta/luovan-kirjoittamis…

240 euroa

Järkyttävä hinta. Oikeasti.

Nämä kuulostaa ihan ok-hintaisilta. Eniten haluaisin tälle kurssille:

https://www.thenovelry.com/courses/the-finished-novel-course

Hintaa 4250 usd... 

-ap

Vierailija
29/37 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jonain päivänä toivoisin, että saisin kirjoitettua julkaisukelpoisin kirjan... mutta en usko, että tämä ensimmäinen on vielä niin hyvä. :)

-ap

Minullakin on yksi käsikirjoitus pöytälaatikossa. 3 vuotta siihen meni ja koskaan en ole sitä kellekään näyttänyt. Mutta tulipahan tehtyä ja hauskaa oli. Nyt kohti uusia tekstejä. 

Tsemppiä sinulle. 

Vierailija
30/37 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon itse samankaltaisessa veneessä, siis romaania tekemässä (yli 100 liuskaa jo kasassa). Kirjoittamisopintoja olen käynyt eniten Turun yliopistosta, muuten sitten milloin mitäkin enemmän ja vähemmän päteviä kursseja on tässä viimeisen 10v aikana tullut käytyä. 

Paras neuvo on, että ei niillä kursseilla taikoja tehdä. Parasta antia ovat olleet ihmiset, joiden kanssa on voinut jakaa ja tuskailla. Mutta niitä tyyppejä löytää kurssin lisäksi baareista, lukupiireistä, työpaikan kahvihuoneesta, naapurista. Hyvällä tuurilla kaveripiiristä löytyy jo valmiiksi joku.

Parempaa palautetta olen saanut siskoltani kuin palkituilta kurssinvetäjäkirjailijoilta. Rutiinin pystyy itselleen luomaan tahdonvoimalla, ei siihen kurssia tarvitse. Vertaistukea löytyy helpommin kuin koskaan kun netti on täynnä tuskailevia aloittelijoita. 

En voi sanoa sulle mitä kannattaa tai ei kannata tehdä, koska kirjoittaminen on niin yksilöllistä ja kursseilla on omat hyvät puolensa. Mutta haluan sanoa, että ne eivät ole oikotie onneen eivätkä ne mielestäni tarjoa mitään mitä amatöörien kirjoituspiiri ja/tai ammattilaisen kirjoittama ja kirjastosta ilmaiseksi lainattava opas eivät voisi tarjota. 

Vierailija
31/37 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutama sata euroa kirjoittamisen kurssista ei ole paha hinta, jos ohjaajana on ammattilainen. 

On se parin kuukauden etäkurssista. Alle 500 eurolla saat tehtyä vaikkapa avoimessa kirjoittamisen perusopinnot kokonaan. 

Vierailija
32/37 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Minullakin on yksi käsikirjoitus pöytälaatikossa. 3 vuotta siihen meni ja koskaan en ole sitä kellekään näyttänyt. Mutta tulipahan tehtyä ja hauskaa oli. Nyt kohti uusia tekstejä. 

Tsemppiä sinulle. 

Jostain syystä kirjoista ajatellaan usein, että jos ensimmäinen ei ole mestariteos, niin kirjoittajalla ei ole tarpeeksi lahjoja. 

Millään muulla alalla ensimmäisen teoksen ei tarvitse olla priimaa. 

Itse ajattelin ensimmäistäni ajatuksella, että kunhan sitä oppii kirjoittamaan kirjan. Seuraavan sitten paremmin :D

Vierailija
33/37 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon itse samankaltaisessa veneessä, siis romaania tekemässä (yli 100 liuskaa jo kasassa). Kirjoittamisopintoja olen käynyt eniten Turun yliopistosta, muuten sitten milloin mitäkin enemmän ja vähemmän päteviä kursseja on tässä viimeisen 10v aikana tullut käytyä. 

Paras neuvo on, että ei niillä kursseilla taikoja tehdä. Parasta antia ovat olleet ihmiset, joiden kanssa on voinut jakaa ja tuskailla. Mutta niitä tyyppejä löytää kurssin lisäksi baareista, lukupiireistä, työpaikan kahvihuoneesta, naapurista. Hyvällä tuurilla kaveripiiristä löytyy jo valmiiksi joku.

Parempaa palautetta olen saanut siskoltani kuin palkituilta kurssinvetäjäkirjailijoilta. Rutiinin pystyy itselleen luomaan tahdonvoimalla, ei siihen kurssia tarvitse. Vertaistukea löytyy helpommin kuin koskaan kun netti on täynnä tuskailevia aloittelijoita. 

En voi sanoa sulle mitä kannattaa tai ei kannata tehdä, koska kirjoittaminen on niin yksilöllist

Kiitos kommentista! Sitä lukiessa aloin miettimään, että ehkä se mitä ehkä eniten tarvitsen, on jonkinlainen kirjoittajayhteisö. Mutta en kyllä ollenkaan tiedä, mistä sellaisen voisin löytää. Lähipiirissä on kaksi jotka lukevat paljon, mutta eivät itse kirjoita. 

-ap

Vierailija
34/37 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä saattaa löytyä jotain sopivaa tai sitten ei löydy

https://kirjantalo.org/kurssi-jakirjakauppa/

Vierailija
35/37 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Tsemppiä sinulle. 

Jostain syystä kirjoista ajatellaan usein, että jos ensimmäinen ei ole mestariteos, niin kirjoittajalla ei ole tarpeeksi lahjoja. 

Millään muulla alalla ensimmäisen teoksen ei tarvitse olla priimaa. 

Itse ajattelin ensimmäistäni ajatuksella, että kunh

Väinö Linna ja moni muu suomalaiskirjailija on kirjoittanut uransa alussa usein taiteilijanimellä Nyyrikkiin.

Vierailija
36/37 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pahalla, mutta realistisesti: Tavoitteena aloittaa romaani, ei kirjoittaa sitä kokonaan? Siis jos nyt vasta kurssejakin mietit. Voihan sitä toki samalla opiskella. Mutta sitten opintojen edetessä näkis mitä p tullut kirjoitettua aiemmin? Ja eikös hyvä romaani vaadi aikaa valmistua.

Mut siis, elä lannistu tästä, kannatan aina kirjailijoita kuitenkin. piis.

Tavoitteena on kirjoittaa koko romaani. Mutta kyseessä on ensimmäinen, niin ei lainkaan haittaa jos se ei tule vuodessa valmiiksi. Kunhan jonkunlaista tavoitetta tässä koitan asettaa :D

Netistä olen paljon lueskellut ja esimerkkinä löytänyt tällaisen aika-arvion:

3kk suunnitteluun

3kk first draft

3kk reading break

6kk edit

Suunnittelytyöstä olen jo tehnyt suurimman osan, joten ajatuksena olisi tähdätä tällaiseen aikatauluun. 

-ap

Oman ymmärrykseni mukaan eri kirjoittajilla painotukset noiden alueiden välillä vaihtelevat paljon. Jotkut pystyvät kirjoittamaan koko tarinan lähes ilman suunnittelua, kun taas toiset käyttävät suurimman osan ajasta suunnitteluun ja kirjoittaminen on sitten enää detail-tason suunnitelman kirjoittaminen auki. Ensikertalaisena sinulla varmaankin jo tarinan runkoa kannattaisi iteroida useasti, koska tuolloin muutokset ovat vielä vaivattomampia tehdä.

Vierailija
37/37 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pahalla, mutta realistisesti: Tavoitteena aloittaa romaani, ei kirjoittaa sitä kokonaan? Siis jos nyt vasta kurssejakin mietit. Voihan sitä toki samalla opiskella. Mutta sitten opintojen edetessä näkis mitä p tullut kirjoitettua aiemmin? Ja eikös hyvä romaani vaadi aikaa valmistua.

Mut siis, elä lannistu tästä, kannatan aina kirjailijoita kuitenkin. piis.

Tavoitteena on kirjoittaa koko romaani. Mutta kyseessä on ensimmäinen, niin ei lainkaan haittaa jos se ei tule vuodessa valmiiksi. Kunhan jonkunlaista tavoitetta tässä koitan asettaa :D

Netistä olen paljon lueskellut ja esimerkkinä löytänyt tällaisen aika-arvion:

3kk suunnitteluun

3kk first draft

3kk reading break

6kk edit

Suunnittelytyöstä olen jo tehnyt suurimman osan, joten ajatuksena olisi tähdätä tällais

Olen täysin samaa mieltä! Mutta jonkinlaista suunnitelmaa myös ajankäytöllisesti on hyvä olla, varsinkin näin ADHD:n kanssa harrastellessa. Sitä sitten täytyy jatkuvasti vain päivitellä. :)

-ap