Kumpi mielestäsi parempi: -30 pakkasta vai +30 hellettä?
Kommentit (490)
Ehdottomasti parempaa on pakkanen, siihen voi aina pukeutua.
Inhoan hellettä!
Vierailija kirjoitti:
Hellettä, aina hellettä. Lämmöstä kitisijät voivat muuttaa pohjoisempaan, on halvempaakin. Mikään ei pakota täällä asumaan.
"Täällä". Eli ootko nyt jossain Thaikuissa ? Mun mittari ainakin näyttää -25.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuiva pakkanen ehdottomasti. Ei 30 asteen helle ole valkoihoiselle tarkoitettu keli.
Yli 99 % ns. valkoihoisista asuu Suomen olosuhteita lämpimämmässä ilmastossa. itse asiassa näin kylmässä ilmastossa asuvat ihmiset ovat ihmiskunnan näkökulmasta kuriositeetti.
Juuri näin. Arktiseen ilmastoon soveltuu hylkeet, valaat ja muut korkean rasvaprosentin omaavat ihrapallerot. Ellet muistuta hyljettä, on pakkasessa eläminen epäluonnollista ja epämukavaa. Ihmiset ovat kautta aikain vaeltaneet uusien asuinpaikkojen perässä, myös silloin kun ilmasto on muuttunut. Toivottavasti nämä kamalat jääkausipakkaset eivät tule jäädäkseen.
Uusi jääkausi on tulossa.
Vierailija kirjoitti:
+30 ehdottomasti. Olen suunnitellut etelään muuttoa, mutta en ole saanut sieltä vielä töitä. Tosin onhan noita esimerkkejä, joissa nostetaan tukia, vaikkei edes asuta Suomessa.
Euroopan maissa oleskellessa tulee Kelan työttömyyskorvaukset aivan samalla tavalla kuin Suomessakin. Hintataso on melkein joka paikassa edullisempi joten ihmettelen miksei tuota hyödynnetä enemmän. Töihin saattaa tietysti päästä (tai joutua jos on joku lusmuilija) ja palkat on yleensä huonommat kuin täällä. Ostovoima saattaa silti olla parempi. Itse olin Kreikassa useamman kuukauden melkein heti silloin kun ETA-sääntö mahdollisti tämän ennen kuin EU:sta oli tietoakaan.
Vierailija kirjoitti:
Inhoan hellettä!
Samaa mieltä. Viileässäkin nukkuu paremmin kuin lämpimässä. Samoin ihanaa kun ei tarvitse hikoilla.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa, että mieluiten valitaan -30 astetta, kuin + 30 astetta, mutta silti itketään, kun kämpässä on vain +20 talvella. Mihin se pukeutuminen unohtuu, kun astutaan kotiovesta sisään?
Eikös noi helteen rakastajat itke alhaista kämpän lämpötilaa ? Ainakin mun lähipiirissä näin on.
Pakkanen ehdottomasti. Ulkona ei toki kauhean pitkiä pätkiä viihdy tällä kelillä, mutta sisätiloissa on normaali 18-20 asteen lämpötila. Helteellä taas olen täysin toimintakyvytön. Asuntoni on helteellä 35-asteinen, eikä lämpötilaan vuokra-asujana pysty itse juuri vaikuttamaan. Sälekaihtimet tietysti kiinni päivisin ja läpivedolla tuuletus yöllä viileämpään aikaan, laskee lämpöä hetkellisesti muutaman asteen, mutta auringon noustua lukemat on taas tuolla 35:ssä. Siirrettävää viilennintä olen kokeillut, mutta ei laskenut lämpötilaa juurikaan, sen sijaan lisäsi asunnon kosteutta, joten lämpö tuntui vieläkin tukalammalta. Ja asun pohjoisessa Suomessa, pahoja helteitä on kyllä täälläkin. Viime kesä oli ihanan viileä, ei noussut yhtenäkään päivänä asunnon lämpötila yli kolmeenkymmeneen, tosin yli 23 astettakin on itselleni jo liikaa.
Vierailija kirjoitti:
+30 asteen helle. Sitten jos mennään +40/-40 alkaa olla jo vaikeampi valita.
Ei ole vaikea valinta. +40 kävisi minulle oikein hyvin. Olen asunut paikassa jossa päivälämpö saattoi olla +43...+48 eikä ollut mitään ongelmaa olla ulkonakaan esim. puutarhaa hoitamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhoan hellettä!
Samaa mieltä. Viileässäkin nukkuu paremmin kuin lämpimässä. Samoin ihanaa kun ei tarvitse hikoilla.
Yksilöllisiä juttuja nämä. Minä en pysty nukkumaan viileässä. Makuuhuoneeni lämpötila on 26 astetta.
30 astetta pakkasta on kärsimystä ja kidutusta, 30 astetta hellettä on ihanuutta.
Helle on parempi. Sen kanssa voi selviytyä vähemminkin varustein, pakkasen kanssa ei.
Hulluko aloittaja on?
+ 30 c helle on kärsimystä ja epämukavaa niin tottakai - 30 on parempi
Pakkanen kehittää älykkyyttä, kun joutuu avaaman auton lukkoja kuumalla vedellä, joka muovikasseissa. Sama lääke akulle, puolessa tunnissa ehkä herää.
Etkä helteessä tajunnut ostaa jännitemittaria. Nyt olet ehkä reissussa jäässä tien tukko, kun akku loppu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
+30 välimerellä on paratiisi. Suomessa ei.
Siinä mielessä kyllä koska Suomessa aurinko on kuiva ja pistävä, muualla leppeän lämmin vielä yli 30 asteessa. Eikä tarvitse olla edes meren rannalla
Mitä lähempänä maantieteellisiä napoja ollaan, sitä ohuempi ilmakehä. Auringon säteilystä suurempi osa läpäisee ilmakehän näillä leveysasteilla kuin etelämmässä. Siitä johtuu helteen korventavuus.
No miksi sitten etelässä palaa herkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Kuiva pakkanen ehdottomasti. Ei 30 asteen helle ole valkoihoiselle tarkoitettu keli.
Itseasiassa optimaalisin lämpötila ihmiselle on sama kuin kehon lämpötila. Eli noin 37 astetta, kunhan on paljon kosteutta ja tuulta myös. Malesiassa on ihanaa.
Kuumuus lämpimän tuulen kanssa on, kuin lehmän hönkäys.
Helle ennemmin, se vaikuttaa vähemmän elämääni. Auto lähtee helteellä käyntiin ja on turvallisempaa lähteä liikenteeseen helteellä. Ulkoilu on helpompaa ja ylipäätään mahdollista. Kotona on onneksi lämmin näin pakkasellakin, mutta myös helteellä kotona on mukavan viileä ilmalämpöpumpun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Pakkanen ehdottomasti. Ulkona ei toki kauhean pitkiä pätkiä viihdy tällä kelillä, mutta sisätiloissa on normaali 18-20 asteen lämpötila. Helteellä taas olen täysin toimintakyvytön. Asuntoni on helteellä 35-asteinen, eikä lämpötilaan vuokra-asujana pysty itse juuri vaikuttamaan. Sälekaihtimet tietysti kiinni päivisin ja läpivedolla tuuletus yöllä viileämpään aikaan, laskee lämpöä hetkellisesti muutaman asteen, mutta auringon noustua lukemat on taas tuolla 35:ssä. Siirrettävää viilennintä olen kokeillut, mutta ei laskenut lämpötilaa juurikaan, sen sijaan lisäsi asunnon kosteutta, joten lämpö tuntui vieläkin tukalammalta. Ja asun pohjoisessa Suomessa, pahoja helteitä on kyllä täälläkin. Viime kesä oli ihanan viileä, ei noussut yhtenäkään päivänä asunnon lämpötila yli kolmeenkymmeneen, tosin yli 23 astettakin on itselleni jo liikaa.
Täystiili kerrostalossa ei lämpötila nouse koskaan yli 27 astetta. Mutta jos enemmän tykkää betonitalosta, niin sitten pitää vaan kestää. Koska betoni yksinkertaisesti varaa lämpöä niin paljon, eikä siis jäähdy yön aikana. Etelässä käytetään enemmän tiiltä rakentamisessa. Betonitalossa myös ilman kosteus on sellanen, että on jatkuva hiki talvellakin. Ei taida missään muussa maassa olla niin paljoa betonitaloja kuin suomessa, paitsi entisen neuvostoliiton alueella.
+30 asteen helle. Sitten jos mennään +40/-40 alkaa olla jo vaikeampi valita.