Kumpi mielestäsi parempi: -30 pakkasta vai +30 hellettä?
Kommentit (490)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan sivuun ja ohi, mutta mielestäni 15 suuntaansa olis ihanteellinen.
Eli kesällä 15 lämmintä ja talvella 15 pakkasta.
Vähän samoilla linjoilla. Ja voitaisiin melko päättäväisesti siirtyä kesästä talveen ja takaisin että niitä nollan ympärillä pyöriviä loskakelejä olisi mahdollsimman vähän.
Tai ehkä vähän tinkisin tuosta vielä siten että sellainen +10 ja -10 olisi minulle optimi.
Jostain joskus luin, että +16-17 astetta ihmiselle ideaalein. Tuon verran pakkasiakin minulle oikein hyvä. Yli 25ast kumpaankin suuntaan on minulle liikaa. Joku suositteli Lappiin muuttamista, ellei helteistä pidä, mutta siellähän samat helteet lisättynä mäkäräisillä tms.
En pysty hengittämään ulkona pakkasella astman takia. Helteeseen taas elimistö tottuu minulla muutamassa päivässä, joten helle on aina ja ikuisesti parempi.
+30. Jos ja kun sen verran on sisällä, iso pöytätuuletin tekee olon aivan kelvoksi eikä sähkölasku kaada taloutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkanen, sillä helteellä ei saa liikuttua, nukuttua eikä syötyä kunnolla kuumuuden vuoksi. Pakkanen ei näitä haittaa, lisäksi saunominen on ihanaa paukkupakkasilla ulkoilun jälkeen! Suomen leveyksille ei +30 C helteet kuulu, matkatkoon niitä ihannoivat etelään. Sen sijaan -30 C pakkaset kuuluu.
Kummasti siellä -30C ei näy "liikkumassa" ristinsielua, mutta +30C käy aikamoinen vilske.
Varmaan keskimäärin ihmiset lämpimästä tykkääkin enemmän, mutta en minäkään siihen joukkoon kuulu. -30c on vielä ihan hyvä lämpötila ulkoiluun kun pukeutuu oikein. Se sama ongelma siinä on kuin +30c eli alkaa olla koiralle liikaa. Tosin koirankin kanssa kova pakkanen on parempi kuin kova helle kun saahan niillekin rättiä niskaan ja tossuja jalkaan. Helteellä koir
Piskille voi antaa napin otsaan.
Jos kuolintilastoja katsotaan, niin pakkanen 2000-3000 kuolemaa vuosittain Suomessa, helle 350-400 kuolemaa vuosittain Suomessa. Eli kumpi vaikuttaa pahemmalta?
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/purevilla-pakkasilla-vaaralliset-va…
Pakkasella voi lisätä pukeutumista, helteellä tulee ihossa raja vastaan.
Minulle mieluummin helle.
Se vain on vahinko, että suomalaiset talot on usein tehty suojaamaan pakkasilta mutta ei helteiltä. Kyllä helle vaatii talolta jäähdytyksen ihan samalla tavalla kuin pakkanen vaatii lämmityksen. Ihmiselle hyvä lämpötila on noin + 22 - 26 asteen tienoilla.
Eihän +30 astetta ole edes mitenkään kovin kova helle. Monessa Keski-Euroopan maassa hellerajakin on vasta +35 astetta. Tämä pitkälti on myös tottumiskysymys.
No helle, pakkasella alkaa tulla ongelmia auton kanssa jota tarvitaan töissä käymiseen
Vierailija kirjoitti:
Pakkasella voi lisätä pukeutumista, helteellä tulee ihossa raja vastaan.
Voi tulla yllätyksenä, mutta paljas pukeutuminen ei ole kaikkein viilein pukeutuminen helteellä, vaan itse asiassa peittävä pukeutuminen on sitä. Jos siis viilennystä haluaa, ei pidäkään vähentää vaatteita niin, että tulee iho vastaan.
Vierailija kirjoitti:
+30 on minulle juhlaa.
Onko se sulle oikeesti juhlaa 4 viikkoa putkeen ilman yhtään sadepäivää ja pilvisyyttä? Oikeesti teet kaikki duunis ja kotihommat tuolla kelillä ilman ongelmia? Jos näin on niin sitten ymmärrän. Muuten en.
Neekerigeenit tykkää lämmöstä ja pelkää pakkasia.
Just nyt valitsen tuoon -30 astetta pakkasta.
Syy, koska silloin voi pukeutua sään mukaan ja jaksaa tehdä vaikka mitä. Nyt kun on +30 astetta kuumuutta ei jaksa olla edes ilman vaatteita sisällä, ei jaksa tehdä mitään eikä saa nukuttua, kun ei ole ilmalämpöpumppua
Juuri ja juuri helle, kun olen talvella muutenkin niin väsynyt kaikkeen.
Aloituksen kysymys oli niin outo, että piti lukea moneen kertaan. Sana "parempi" ei vaan tuohon sovi yhtään. Mutta kumpi on pahempi, niin vastaus on -30. Ei kyllä isolla erolla, koska molemmat rajoittaa liikaa tekemistä. Mutta mieluummin sitten olen tekemättä mitään kesällä +30:ssä. Vaikka perberistä onkin.
Pakkanen on aina pukeutumiskysymys, helle ei. Nyt on tukala olo ilman vaatteitakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän samoilla linjoilla. Ja voitaisiin melko päättäväisesti siirtyä kesästä talveen ja takaisin että niitä nollan ympärillä pyöriviä loskakelejä olisi mahdollsimman vähän.
Tai ehkä vähän tinkisin tuosta vielä siten että sellainen +10 ja -10 olisi minulle optimi.
Jostain joskus luin, että +16-17 astetta ihmiselle ideaalein. Tuon verran pakkasiakin minulle oikein hyvä. Yli 25ast kumpaankin suuntaan on minulle liikaa. Joku suositteli Lappiin muuttamista, ellei helteistä pidä, mutta siellähän samat helteet lisättynä mäkäräisillä tms.
Se riippuu mihin on sopeutunut.
Suomessa ideaali on noin +15c ja tuo on vuorokauden keskilämpötila eli käytännössä kesä-heinä-elokuu noin suurinpiirtein. Espanjassa +25c. Ideaali on määritelty niin että silloin kuolleisuus on alimmillaan.
Ei kumpikaan. Tuolla lämpöjakaumalla löytyy sopivampiakin lämpötiloja, säitä ja olosuhteita.
Miksi Suomessa ajatellaan, että kaikki on aina joko tai, jotai ääripäätä. Vttu, et on kansalla skitsotypaalinen luonne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On niitä helteitä tosiaan Lapissakin mutta tyypillisesti kuitenkin vähemmän kuin eteläisessä Suomessa. Ötökkäpuolella tänä kesänä suurin ongelma on ollut se että alkukesä oli viileä ja sateinen ja sitten tuli kerralla kunnon helteet niin "koko kesän" paarmat ovat kuoriutuneet käytännössä yhdelllä viikolla ja niitä on paikoin ollut aivan absurdeja määriä.
-30 pakkasta tarkoittaa +30 koska pakkanen sisältää jo miinusmerkin ja yhdessä luvun miinuksen kanssa tulee +.
Eli kysymys tarkoittaa +30 hellettä vai +30 hellettä. Kyllä kiitos.