Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi mielestäsi parempi: -30 pakkasta vai +30 hellettä?

Vierailija
03.01.2024 |

Jos pitäisi valita.

Kommentit (490)

Vierailija
261/490 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin helle. Vaikka se voi olla tukalaa ja joillekin fataalia, se on kuitenkin lämpötika, jossa suurin osa ihmisistä voi elää ilman apuvälineitä.

Ihmiselle luontaisen ympäristön lämpötila on +20 - +30. Hedelmät ym. kasvavat niissä lämpötiloissa.

Pakkanen on tappavaa ilman lämmityskeinoja.

Vierailija
262/490 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helle on huomattavasti parempi. Helteeltä pystyy suojautumaan nesteytyksellä ja sopivan viileillä vaatteillä mutta pakkasilta on hankala suojautua jos ei ole riittävän paksua ja lämpöä eristävää rasvakerrosta kehossa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/490 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läskit tykkää pakkasista ja normaali painoiset tykkää helteistä näin yleiståvästi sanottuna

Vierailija
264/490 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helle ehdottomasti. Eikä +30 oo ees paha. Olis vaikka ympäri vuoden. Menisin vain varjoon keskipäivällä.

Vierailija
265/490 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti pakkanen. Silloin pärjää, kun pukeutuu asianmukaisesti. Helteellä on hankalampi määräänsä enempää viilentäytyä, ellei linnoittaudu johonkin ilmastoituun tilaan.

Vierailija
266/490 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin helle jos tuut asentamaan mulle ilmalämpöpumpun ja makset sen.

T: pitkäaikaisrotta

Vierailija
267/490 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helle. Ei lämpö luita riko. 

Eikö?

Silti helle tappaa enemmän ihmisiä kuin kylmä. Helle tuo infarkteja ja muita sairaskohtauksia, joihin ei voi itse vaikuttaa.

Helteellä kuolivilla ihmisillä on muutenkin keho huonossa kunnossa sairauksien tai lihavuuden takia. Ei normaalipainoiset tai terveet ihmiset kuole 30 helteillä. 

Vierailija
268/490 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läskit tykkää pakkasista ja normaali painoiset tykkää helteistä näin yleiståvästi sanottuna

Ei muuten pidä paikkaansa. Olen läski ja rakastan kesää ja hellettä. Palelen jo syksyllä ulkona, talvesta puhumattakaan. Vaikka tekisin rivakasti hommiakin, niin vähintään kädet ja jalat palelee. Nytkin monta kerrosta villaa ja toppaa päällä. Mun rasva ei ainakaan lämmitä. Olen ihmetellytkin sitä aina.

Vierailija
269/490 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

-30 ehdottomasti.

Suomessa on juuri sopivat kelit kun pakkanen putoaa vuosittain kolmeenkymppiin niin kuolee etelän taudit ja itikat.

En halua tänne etelän ilmastoa. Ei tarvi mennä kuin suomenlahden yli niin voi lentää killiäinen laskemaan munansa sun silmään.

Vierailija
270/490 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko helteessä mukana kosteus? Hong Kongissa ulkotöitä kesät ja "talvet" tehneenä 100% pakkanen. 

Pakkasella voi aina laittaa vaatetta päälle, mutta helteessä et voi riisua ihoasi

Vierailija
271/490 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei muuten pidä paikkaansa. Olen läski ja rakastan kesää ja hellettä. Palelen jo syksyllä ulkona, talvesta puhumattakaan. Vaikka tekisin rivakasti hommiakin, niin vähintään kädet ja jalat palelee. Nytkin monta kerrosta villaa ja toppaa päällä. Mun rasva ei ainakaan lämmitä. Olen ihmetellytkin sitä aina.

Sinä et ole kaikki olet vain yksittäinen ihminen niin se mitä sinä yksin teet ei vaikuta yleistämisen. Ja onhan sitä sanottu että poikkeus vahvistaa säännön

Vierailija
272/490 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helle. Ei lämpö luita riko. 

Eikö?

Silti helle tappaa enemmän ihmisiä kuin kylmä. Helle tuo infarkteja ja muita sairaskohtauksia, joihin ei voi itse vaikuttaa.

https://www.ilmatieteenlaitos.fi/aarilampotilojen-terveysvaikutuksia&nb…;  

Näin on.  Niinkuin sivulla sanotaan, yksikin hellepäivä voi tappaa,  mutta pakkasta siedetään muutama päivä.   

Väärin. Suomessa kuolleisuus on pienintä lämpötilan ollessa +14 astetta. Kuolleisuus kasvaa sitä mukaa, kun tästä optimilämpötilasta etäännytään kumpaan tahansa suuntaan. Pakkaset kuitenkin tappavat Suomessa  vuosittain moninkertaisen määrän ihmisiä helteisiin verrattuna.

https://www.duodecimlehti.fi/duo94809

"Kylmään liittyy vuosittain 20003000 ylimääräistä kuolemaa ja lämpimään ilmaan ja helteeseen vähintään 100200."

Tuo optimilämpötila kuolleisuuden suhteen on muuten Suomessa poikkeuksellisen alhainen. Etelä-Euroopassa se on yli 20 astetta, trooppisissa maissa lähes 30 astetta.

Vierailija
273/490 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

+30c ei ole edes kovin kuuma, -30c taas on jo erittäin kylmä. Keho tottuu nopeasti 30c:n lämpöön, mutta -30c:n pakkasiin keho ei totu koskaan ja on vaarallinen. Parempi olisi kysyä +40c ja -30c.

Vierailija
274/490 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on todella helppo: tietysti valitsisin 30 astetta lämpöä! Nytkin olen reissussa paikassa, jossa lämpötilat ovat tuota luokkaa. Retkeilen, urheilen, teen kaikkea kivaa. Jos tulee kuuma, niin ei kun pulahdus veteen.

Ei lämmin luita riko. Kylmyys tappaa.

Vierailija
275/490 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä kannattaa olla shortsit ja t paita, eikä ajatella mitä muut aattelee vaan tehdä niin kuin hyvältä tuntuu. Kyllä mäkin saisin sydänkohtauksen, jos oisin tumma puku päällä 30 asteen helteellä. Muistaa vaan juoda. Ja se lämpö tuntuu mukavalta iholla kun ei oo liikaa päällä. Talvesta mulla ei oo kokemusta kun 27 asteeseen asti. Mutta senkin selkiin, kun on kunnon toppavaatteet ja ilman pipoo. Mutta en mä sitä muille välttämättä suosittele, kun toisenlaisella verenkierrolla ei välttämättä toimi. Kun mulla se lämpö kertyy juuri päähän, mutta ei tietenkään kesällä ja sillon voi pitää esim. Lippistä. Eli lyhyesti sanottuna -27 ja +30 välillä kaikki käy. Ja noi ääripäät erityisesti kiehtoo.

Vierailija
276/490 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helle on parempi, kun tarkenee kotona alasti.

Vierailija
277/490 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikin olosuhde ääripäästä. Ehdottomasti ei kuumuudelle! Kuumuus tuo kuivuutta, kasvit kuolee, lehdet ja nurmi kellastuu. Risteyttäjillä ei kukkia. Tuulessa ei toivo soi! Ihmiselle unettomia öitä, 'löhöilyn päiviä' kun mitään ei jaksa toimittaa. Melanoomaa, palanutta orvaskettä, sinilevät, uintirajoitukset, etc. Tuulettimet kuivattavat ilmaa ja limakalvoja. Kuumuuden sieto ja siltä suojautuminen vaikea teko. Pakkanen puhdistaa ilmaa ja liikennnettä myös vähemmän. VR- hyytyy, putket paukkuu, valitettavasti. Heijastuvaa valoa hangista, paljon kaunista katseltavaa. Järvet jäässä tarkoittaa lisää harrastuksia, jopa työpaikkoja. Pakkasesta ihmiset ja luonto hyötyy enemmän(?)- Eikö punkitkin vähene pakkasessa? Pakkasesta myös paljon hyötyä. -Mitä hyötyä kuumuudesta?  

Vierailija
278/490 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No helle ihan ilman muuta on parempi. Minä matkustankin mielelläni sinne noin 30 asteen helteeseen, kun nautin siitä lämmöstä. Kova pakkanen on sitävastoin minulle aivan puhdasta helvataa, inhoan kylmää enkä todellakaan mene vapaaehtoisesti hetkeksikään ulos kylmällä.

Vierailija
279/490 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin helteessä vaikka vuoden ympäri. Voi kuitenkin olla normaalisti ulkona kwsävaatteissa eikä tarvitse palella sisälläkin, näillä -30* pakkasilla ulkona oleminen on ihan minimissä jo pelkästään huonon ääreisverenkierron takia. Luonto on kuin kivettynyt lumimassojen alle ja lupaa varmaa kuolemaa jos tuupertuisi hankeen eikä kukaan huomaisi.

Vierailija
280/490 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikin ikävä näillä leveyksillä kuivan ilman takia. Helle myös lämmittää rakennukset ja sisätilat. Kosteassa ilmanalassa asuneena ja +30 normaali lämpötilana, ihan ok nopeasti tottuu. Pakkanen tulee myös kalliiksi kuten sähkön osalta, ja tekniikan toimivuuden kannalta liikenteessä ja työelämässä. Kokonaisetuna +30 hellettä otan sitten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan