Yhdelle työntekijälle erilaiset työvuorot sairauden, lastenhoidon tai muun syyn takia, onnistuuko?
Tiedättekö tapauksia tai onko jopa omia kokemuksia? Onko onnistunut, onko esimies ymmärtänyt, ja miten työkavereiden reaktiot?
Tai jos hybridityö, niin joku tekee etänä ja toiset velvoitetaan käymään työpaikalla osan viikosta.
Kommentit (131)
Tuo sairaus asia ei ole mikään suostumus asia jos suositus tulee työterveydestä, niin työnantajan on oikeastaan sitä noudatettava. Toki se silti tod.näk. aiheuttaa narinoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"yhdelle sommiteltiin työvuorot palomies-puolison (hyvissä ajoin tiedossa olevan!) työvuorolistan mukaan niin että lapsi ei tarvinnut hoitopaikkaa"
Tällaiset on juuri niitä järjestelyjä, jotka aiheuttavat eripuraa.
Voin hyvin kuvitella. Mutta jos leikkaussalit on tyhjillään hoitajapulan vuoksi ja joku suostuu palaamaan perhevapailtaan näillä työvuoroehdoilla suunniteltua aiemmin (koska ei halua juuri ja juuri vauvaiän ohittanutta laisen näkökulmasta täysin ennakoimattomalla rytmillä vuorohoitopäiväkotiin), niin siinä on työnantajan tehtävä järkeviä päätöksiä.
Työnantajan pitää myös ymmärtää, että saattaa tällä yhden ja kahden suosimisella sitten menettää monta muuta työntekijää, kun heillä menee kuppi nurin
<
Minulla ei ole mitään velvollisuutta jäädä työpaikkaan, missä ei noudateta tasa-arvo lakia. Jos ja kun lähden, ei ole minun ongelmani, onko siellä tarpeeksi henkilökuntaa ja saako homman pyörimään sillä henkilökunnalla, mistä kaikki tekee vain aamuvuoroja lastensa takia
Vierailija kirjoitti:
Meille keikkalaiset ovat taivaan lahja! Muuten vedettäisiin pitkiä vuoroja ja jouduttaisiin vapailta töihin tai tekemään alimiehityksellä.
Minä teen mielelläni pitkiä vuoroja. 150 euroa vuoro ja lisäksi ylityö korvaus. Kuten moni muukin meillä. Ei ole pulaa tekijöistä.
Mieluummin omalla porukalla, kuin vuoroja lokkaavalla kädettömällä sijaiselle, joka luulee olevansa taivaan lahja, kun saapuu paikalle kännykkää pläräämään
No en mä ota edes vastaan töitä, jos ne ei sovi yhteen mun muun elämän kanssa. Ei sellainen ole enää tätä päivää, että jossain orjan asemassa pitäis olla kun TA sanelee kaiken.
Sotealalla onneksi on varaa valita, etenkin kun on hyvä työntekijä. Aina on jostain löytynyt sellainen järjestely ja jousto, mitä olen pyytänyt. Osa-aikaista olen tehnyt jo monta vuotta, lasten ja oman hyvinvoinnin takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille keikkalaiset ovat taivaan lahja! Muuten vedettäisiin pitkiä vuoroja ja jouduttaisiin vapailta töihin tai tekemään alimiehityksellä.
Minä teen mielelläni pitkiä vuoroja. 150 euroa vuoro ja lisäksi ylityö korvaus. Kuten moni muukin meillä. Ei ole pulaa tekijöistä.
Mieluummin omalla porukalla, kuin vuoroja lokkaavalla kädettömällä sijaiselle, joka luulee olevansa taivaan lahja, kun saapuu paikalle kännykkää pläräämään
Oletko hoitoalalla? Todennäköisesti et, jos ei ole pulaa tekijöistä.
Vierailija kirjoitti:
No en mä ota edes vastaan töitä, jos ne ei sovi yhteen mun muun elämän kanssa. Ei sellainen ole enää tätä päivää, että jossain orjan asemassa pitäis olla kun TA sanelee kaiken.
Sotealalla onneksi on varaa valita, etenkin kun on hyvä työntekijä. Aina on jostain löytynyt sellainen järjestely ja jousto, mitä olen pyytänyt. Osa-aikaista olen tehnyt jo monta vuotta, lasten ja oman hyvinvoinnin takia.
Se on juurikin näin. Kadehtijat voivat vapaasti alkaa keikkailemaan itse!
Minulla ei ole mitään velvollisuutta jäädä työpaikkaan, missä ei noudateta tasa-arvo lakia. Jos ja kun lähden, ei ole minun ongelmani, onko siellä tarpeeksi henkilökuntaa ja saako homman pyörimään sillä henkilökunnalla, mistä kaikki tekee vain aamuvuoroja lastensa takia
senkus menet, se on sun asias. Jokainen saa asettaa omat ehtonsa oman työpanoksensa tarjoamiselle.
Onnistui. Pyysin työterveysneuvottelun(kolmikantaneuvottelu). Siinä sovittiin työnantajan ja työterveyslääkärin kanssa järjestelyistä ja tehtiin niistä viralliset kirjalliset sopimukset.
Kyllä nämä minäminä-tyypit on aina savustettu pihalle. Niin tullaan tekemään jatkossakin. Esim ei kuulu meille muille milloin SINUN kersan lomat on.
Vierailija kirjoitti:
Työehtosopimushan määrittelee mm. sen, että sairaan lapsen hoitamista varten pitää saada hoitovapaata. Niitäkin on erilaisia, hoitovapaita meinaan. Samoin lääkärintodistuksella on mahdollista saada tehdä lyhyempää työvuoroa tai olla vain aamuvuoroissa. Kaiken tuon takaa jo työehtosopimus jota työnantajan on noudatettava, ei työnantajalla ole mitään valinnanvaraa noissa asioissa. Kun tes-perusteet ovat kunnossa tai sinulla on lääkärintodistus niin homma on selvä.
Millaisella lääkärintodistuksella saa tehdä vain aamua tai miten osittainen hoitovapaa määrittää sen, että ei ole pakko tehdä kuin aamua? Lääkäri kun ei kirjoita sellaista paperia, jossa todetaan, että potilaan perhetilanne edellyttää sitä, että hän on vain aamuvuorossa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo sairaus asia ei ole mikään suostumus asia jos suositus tulee työterveydestä, niin työnantajan on oikeastaan sitä noudatettava. Toki se silti tod.näk. aiheuttaa narinoita.
Työterveyden antama suositus on suositus, ei mitään muuta. Ainoastaan yötyöstä voi aiheutua selkeitä terveysongelmia eli unettomuutta, joten jos työterveys suosittaa säännöllistä rytmiä, voi työnantaja laittaa pelkkää iltavuoroa, ei sen tarvitse aamu olla.
Onnistuu, mutta ei tietenkään hoitoalalla eikä muutenkaan naisvaltaisella alalla. Ei onnistu esimerkiksi pelkät yö- tai päivävuorot, vaikka asianomaiset voisivat sopia asian keskenään. Jos ei terveyden vuoksi voi yövuoroja tehdä, on vaihdettava työpaikkaa, vaikka samalla osastolla olisi useampia, jotka haluaisivat tehdä pelkkää yövuoroa.
Vierailija kirjoitti:
senkus menet, se on sun asias. Jokainen saa asettaa omat ehtonsa oman työpanoksensa tarjoamiselle.
Näinhän se menee. Senkus menen työpaikasta, missä minulle jää jämävuorot. Ei minulla ole mitään intressiä joustaa jatkuvasti. Jos työnantaja on sitä mieltä, että keikkalaiset ovat vakkareita tärkeämpi, niin sitten on näin. Töitä löytyy muualtakin Ei sota yhtä miestä tai naista kaipaa.
Tällä hetkellä on paljon paikkoja, mitkä pyörii keikkalaisilla, kun vakituiset ovat lähteneet. Kun syöksykierre on alkanut, ei niitä peasta enää mikään. On myös paikkoja, missä työnantaja arvostaa vakituisia.
Jokaisella on varaa valita, millaisessa työpaikassa työskentelee. Työnantaja taas määrittelee arvot, miten arvostaa työntekijöitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko hoitoalalla? Todennäköisesti et, jos ei ole pulaa tekijöistä.
Meillä ei tosiaan ole pulaa työntekijöistä. Pitkiä vuoroja jopa jonotetaan, kuka saa haittakorvauksella tehdä ylityö vuoron. Viime vuonna taisi olla vain pari vuoroa, mitkä tehtiin vajaalla. Sen verran hyvin maksetaan ylityövuoroista,että halukkaita löytyy
Vierailija kirjoitti:
Onnistuu, mutta ei tietenkään hoitoalalla eikä muutenkaan naisvaltaisella alalla. Ei onnistu esimerkiksi pelkät yö- tai päivävuorot, vaikka asianomaiset voisivat sopia asian keskenään. Jos ei terveyden vuoksi voi yövuoroja tehdä, on vaihdettava työpaikkaa, vaikka samalla osastolla olisi useampia, jotka haluaisivat tehdä pelkkää yövuoroa.
Tämä on totuus valtaosassa paikkoja. Kaikkien on tasapuolisuuden vuoksi tehtävä kolmea vuoroa, vaikka jollekulle juuri aamu, ilta tai työ olisi helpoin, tai vain jokin näistä vuoroista tuottaa ongelmia. Vaikka suurin osa haluaa tehdä vain aamuja, niin niiden parin iltaihmisen vuoroja ei voi painottaa iltaan. Vaihtamista työkaverin kanssa ei myöskään katsota hyvällä. Sitten voidaan ihmetellä alan uskomatonta vetovoimaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totuus valtaosassa paikkoja. Kaikkien on tasapuolisuuden vuoksi tehtävä kolmea vuoroa, vaikka jollekulle juuri aamu, ilta tai työ olisi helpoin, tai vain jokin näistä vuoroista tuottaa ongelmia. Vaikka suurin osa haluaa tehdä vain aamuja, niin niiden parin iltaihmisen vuoroja ei voi painottaa iltaan. Vaihtamista työkaverin kanssa ei myöskään katsota hyvällä. Sitten voidaan ihmetellä alan uskomatonta vetovoimaa.
Omassa työympäristössä on tyypillistä, että ihmiset ottavat itselleen mieluisia vuoroja. Aika moni tekee jotain prosenttityöaikaa. Työvoimapula on valtava, joten luonnollisesti jokainen oman prosenttinsa tekevä on tervetullut. En ymmärrä näitä kaunaisia, jotka savustavat muita ulos työvoimapulan aikana. Kannattaisin palkanalennusta heille.
Vierailija kirjoitti:
Omassa työympäristössä on tyypillistä, että ihmiset ottavat itselleen mieluisia vuoroja. Aika moni tekee jotain prosenttityöaikaa. Työvoimapula on valtava, joten luonnollisesti jokainen oman prosenttinsa tekevä on tervetullut. En ymmärrä näitä kaunaisia, jotka savustavat muita ulos työvoimapulan aikana. Kannattaisin palkanalennusta heille. Omassa työympäristössä on tyypillistä, että ihmiset ottavat itselleen mieluisia vuoroja. Aika moni tekee jotain prosenttityöaikaa. Työvoimapula on valtava, joten luonnollisesti jokainen oman prosenttinsa tekevä on tervetullut. En ymmärrä näitä kaunaisia, jotka savustavat muita ulos työvoimapulan aikana. Kannattaisin palkanalennusta heille.
Tällaisista paikoista pitäisi tehdä juttuja mediaan. Liian monessa vedotaan siihen, että työvuorot on mahdotonta suunnitella jos on paljon toiveita ja esim. osa-aikaiset vaikeuttavat suunnittelua niin kovasti, että mieluummin ollaan kokonaan ilman työntekijää kuin otetaan esim. 90% ajalla työskentelevä tekijä. Aivan käsittämättömän jäykkää, etenkin kun samalla kitistään joukkopakoa ja että kun etenkään nuoret eivät viihdy alalla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nämä minäminä-tyypit on aina savustettu pihalle. Niin tullaan tekemään jatkossakin. Esim ei kuulu meille muille milloin SINUN kersan lomat on.
Eihän vika ole sen, jonka toiveet otetaan huomioon. Vika on esimiehen, joka ottaa työntekijöiden toiveet epätasapuolisesti huomioon. En ajattele olevani minäminä-tyyppi, jos jo työpaikkaa hakiessani kerron millaisissa raameissa pystyn työskentelemään ja millaisissa en. Työnantaja voi aivan hyvin jättää minut palkkaamatta.