Miksi ne lentoyhtiöt ei auta asiakkaitaan Rovaniemen lentokentän kaaoksessa?
Uutiset täynnä juttuja siitä miten paha kaaos on Rovaniemen lentokentällä. Myrskyn vuoksi lentoja on peruttu tai viivästynyt, ja lentokenttä on täynnä ulkomaalaisia turisteja ilman ruokaa ja yösijaa, paljon myös lapsia. Ilmeisesti nämä ulkomaiset lentoyhtiöt ja matkanjärjestäjät ei ole tehneet juuri mitään auttaakseen omia asiakkaitaan. Olen ymmärtänyt, että jos lento peruuntuu tai viivästyy, niin lentoyhtiön kuuluu ihan lainkin mukaan auttaa siinä tilanteessa yösijan ja ruoan suhteen. Miksi nämä ulkomaiset lentoyhtiöt ei tee niin? Joo Rollossa on hotellit jouluna aika täynnä, mutta 100 km säteellä löytyy paljonkin tilaa hotelleista (se on vain tunnin ajomatka). Nyt lentokentällä kuulemma jo nyrkit heiluu ja ihmiset pyörtyilee. Finnairin asiakkaita nämä ei kai ole.
Kommentit (18)
Samaa mietin. Tästäkin aiheutuu taas Lapille ja Suomelle mainehaittaa, vaikka kaiken maailman Tuit ja muut siellä asiakkaineen huseeraa.
Vierailija kirjoitti:
Moni on ottanut halpalentoyhtiön lennon ilman lisäpalveluita.
Ei kyseessä ole lisäpalvelu vaan lentoyhtiön velvollisuus lennen peruuntuessa.
Miten ne voisi auttaa, jos majoituspaikkoja ei ole? Eivät voi myöskään lentää apuun, koska lentoliikenne on totaalisen kaaoksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni on ottanut halpalentoyhtiön lennon ilman lisäpalveluita.
Ei kyseessä ole lisäpalvelu vaan lentoyhtiön velvollisuus lennen peruuntuessa.
Ei ole sellaista velvollisuutta, jollei lento peruunnu lentoyhtiöstä johtuvasta syystä.
Aika moni noista taitaa olla joulumatkan pakettimatkatoimistolta ostaneita. Mitä näitä nyt on Tui, Cantebury ja erilaisia Santa Lapland from England -firmoja.
On siellä ihan varmasti myös Finnairin asiakkaita, mutta varmaan suurin osa näiden muiden yhtiöiden. Suomalaisten syytä kun SAS ei tee mitään.
Vierailija kirjoitti:
Miten ne voisi auttaa, jos majoituspaikkoja ei ole? Eivät voi myöskään lentää apuun, koska lentoliikenne on totaalisen kaaoksessa.
Majapaikkoja on Kemissä, Torniossa, Kemijärvellä, Oulussa, Sodankylässä jne. Reilun tunnin matkan päässä.
Näillä lentoyhtiöillä ei ole yhtään omaa työntekijää Rovaniemellä. Ei niillä ole varmaan kummoista organisaatiota hoitaa tätä edes arkena omalla kotikentällään.
Vierailija kirjoitti:
On siellä ihan varmasti myös Finnairin asiakkaita, mutta varmaan suurin osa näiden muiden yhtiöiden. Suomalaisten syytä kun SAS ei tee mitään.
Finnair kai on jo omansa lennättänyt Helsinkiin. Se kaaoshan alkoi eilen iltapäivällä, Rovaniemen kenttä palasi toimintaan myöhään eilen illalla.
No eipä jossain Tukholman lumikaaoksessakaan jokunen vuosi sitten saanut mitään apuja. Linjat oli tukossa ja tiskit suljettiin tyyliin klo 21. Ilman random business matkustajaa olisin mäkin nukkunut kentällä. Hänen avullaan pääsin hotelliin ja sain lentoyhtiöön yhteyden.
Vierailija kirjoitti:
Miten ne voisi auttaa, jos majoituspaikkoja ei ole? Eivät voi myöskään lentää apuun, koska lentoliikenne on totaalisen kaaoksessa.
No vaikka ajattaa oman firmansa oppaan tai oppaita jostain lähiseudulta hoitamaan tilannetta. Ehkä ne parhaillaan lomaa viettävät pärjäisivät itsenäisestikin.
Vierailija kirjoitti:
Näillä lentoyhtiöillä ei ole yhtään omaa työntekijää Rovaniemellä. Ei niillä ole varmaan kummoista organisaatiota hoitaa tätä edes arkena omalla kotikentällään.
Kerropa meille, mitä se tässä tilanteessa mitään auttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ne voisi auttaa, jos majoituspaikkoja ei ole? Eivät voi myöskään lentää apuun, koska lentoliikenne on totaalisen kaaoksessa.
Majapaikkoja on Kemissä, Torniossa, Kemijärvellä, Oulussa, Sodankylässä jne. Reilun tunnin matkan päässä.
Vaikea sanoa miten vastuukysymykset tällaisissa tapauksissa menee, onko se matkanjärjestäjän vastuulla jos force majeur iskee, vai pitäisikö lentokentän operoijan tehdä jotain.
Vierailija kirjoitti:
Näillä lentoyhtiöillä ei ole yhtään omaa työntekijää Rovaniemellä. Ei niillä ole varmaan kummoista organisaatiota hoitaa tätä edes arkena omalla kotikentällään.
Ulkomaisille pakettimatkafirmoille on tärkeintä, että saa asiakkaalta rahat pois. Se on voi voi, jos myrsky iskee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ne voisi auttaa, jos majoituspaikkoja ei ole? Eivät voi myöskään lentää apuun, koska lentoliikenne on totaalisen kaaoksessa.
No vaikka ajattaa oman firmansa oppaan tai oppaita jostain lähiseudulta hoitamaan tilannetta. Ehkä ne parhaillaan lomaa viettävät pärjäisivät itsenäisestikin.
Ei kai jollain kiinalaisella matkatoimistolla mitään omia oppaita jossain Rovaniemellä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ne voisi auttaa, jos majoituspaikkoja ei ole? Eivät voi myöskään lentää apuun, koska lentoliikenne on totaalisen kaaoksessa.
Majapaikkoja on Kemissä, Torniossa, Kemijärvellä, Oulussa, Sodankylässä jne. Reilun tunnin matkan päässä.
Vaikea sanoa miten vastuukysymykset tällaisissa tapauksissa menee, onko se matkanjärjestäjän vastuulla jos force majeur iskee, vai pitäisikö lentokentän operoijan tehdä jotain.
Kuinka kauan se force majeur saa kestää? Myrsky oli eilen ja kaaos sen kun jatkuu ja jatkuu.
Moni on ottanut halpalentoyhtiön lennon ilman lisäpalveluita.