Loukkaantuisitko, jos sinulle annettaisiin lahjaksi S-ryhmän TUOTERAJATTU lahjakortti? Eli sillä ei saa ostaa alkoholia eikä tupakka
Olen joskus nähnyt että nuorilla valmistuneilla on käytössä tällaisia, mutta että ihan aikuiselle työelämässä pitkään olleelle...?
Kokisitko loukkaavana?
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en kokisi kun en ole alkoholisti. Kaikki lahjakortit on rajoitettuja, millään ei saa viinaa ja tupakkaa. Ihan vain tiedoksi, ei sun voi olettaa kaikkea tietävän.
Niillä ns. tavallisilla S-ryhmän lahjakorteilla saa kyllä ostettua alkoholia ja tupakkaa myös. Veikkauksen tuotteita tietenkään ei saa.
Nimimerkillä entinen Prisman työntekijä. Ei sun voi olettaa kaikkea tietävän.
Ei voi eikä saa ostaa S-ryhmän lahjakortilla alkoholia eikä tupakkaa.
K- ryhmällä on erikseen lahjakortti Hyvä teko, jolla ei myöskään saa ostaa em. tuotteita.
Jouluksi ostin hyväntekeväisyyteen S marketista lahjakortin. Sai valita ostaako tuoterajatun vai ei tuoterajausta sisältävän
Vierailija kirjoitti:
En kokisi loukkaavana. Kaikki lahjat kelpaa. S- ryhmää, noita koijareita en kannata enkä niillä asioi milloinkaan mutta kyllä lahjalle käyttöä keksitään. Alko on merkityksetön. Rahallahan sitä saa vaikka mistä jos tarvii.
Kyllä ne on K kauppiaat jotka pankkiin mennessään nauravat. Kallis kauppa verraten S ketjuun
Monethan saavat lahjakortteja häälahjaksi. Pitääkö juuri siksi mieluummin lahjoittaa sitä rahaa suoraan hääparin pankkitilille, jotta saavat sillä ostaa alkoholia ja tupakkaa?
Olen ajatellut tutulle antaa nimenomaan tällaisen tuoterajatun lahjakortin. Tupakointia en ymmärrä enkä sitä halua millään tavalla tukea. Minua häiritsee ajatus, että antamani lahjakortti menisi pitkälti tupakkaan.
Ei haittaa, ostan lahjakortilla ruokaa, omat rahat säästyy sitten kaljaan ja tupakkaan.
Eräs tuttavani on useamman tahon kotihoidon ja sairaanhoidon asiakas.
Hän oli saanut useamman lahjakortin joululahjaksi, mutta manasi sitä, kun millään kortilla ei saa ostaa tupakkaa tai alkoholia.
Päätin, että en enää osallistu mihinkään Hyvä Joulumieli- tai vastaavaan keräykseen. Vien mieluummin lahjakassin suoraan pienituloiselle henkilölle tai perheelle, jonka tunnen henkilökohtaisesti ja tiedän olevan tilapäisesti taloudellisessa vaikeuksissa yllättävien menojen vuoksi.
Jos joku olisi mulle varata vasten hankkinut sellasen tuoterajatun kortin, niin ihmettelisin kovasti ja jäisi mietityttämään, että mitä hittoa. Varsinkin jos lahjan antaja tuntisi mut. Jos taas saisin kortin jostain arpajaisista tai järjestöltä tai muuten sillein, ettei sitä olisi hankittu henkilökohtaisesti minulle, niin ilahtuisin kovasti. Koska en olisi tiennyt, että tuollaisia rajauksia kortteihin saa, niin olisin ilahtunut siitä, että rajauksen teko on mahdollista.
Eihän kukaan tuollaisesta voi loukkaantua!
Minulla on s ryhmän lahjakortti jonka sain joululahjaksi. Arvo 400 euroa ja sillä sai ostaa alkoholia. Ostin siideriä sillä uutenavuotena.
Sain aikuisena opiskelijana ( ja pienituloisena sen jälkeenkiin ) Mudelta useinkin joululahjaksi lahjakortin ja se oli mielestäni aivan mahtavan liikuttavaa ja hyvä lahja.
Yleensäkin olen ollut täysin otettu, jos joku ajattelee minua esim safkan kautta. 1. kerran, kun tyttöystävä teki makaronilaatikkoa, ystävä pyysi syömään etc.. tämähän on ihan parasta rakkautta ja empaattisuutta.
Vierailija kirjoitti:
No en kokisi kun en ole alkoholisti. Kaikki lahjakortit on rajoitettuja, millään ei saa viinaa ja tupakkaa. Ihan vain tiedoksi, ei sun voi olettaa kaikkea tietävän.
Ei ne nyt sentäs kaikki ole rajattuja. Alkon lahjakortilla voi ostaa myös alkoholijuomia.
En loukkaantuisi.
Ainakin joululahjakeräyksissä nimenomaan suositellaan annettavaksi kortteja, joissa on rajaus, ettei saa ostettua alkoholia tai tupakkaa.
Sain K-ryhmän lahjakortin joululahjaksi ja voi kyllä, ostin sekä kaljaa, että tupakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi suuttua saadessaan rahanarvoisen lahjan? Köyhillä on taipumus alkoholismiin ja päihteiden käyttöön joten tuolla halutaan rajoittaa aökoholismia. Moni yksinhuoltaja äiti jättäisi ruuat lapsilleen ostamatta ja ostaisi koko rahalla itselleen päihteitä. Siideriä, lonkeroa,olutta ja lapsiraukat joutuisivat jälleen nälissään katselemaan oksennukseensa sammunutta äitiään.
Suurin osa köyhistä on ihan tavallisia ihmisiä. Ihmeellistä asioiden vääntämistä taas ja köyhien dissaamista. Päihdeongemia voi olla hyvävaraisillakin. On hyvin tavallista, että esim .akoholisti käy myös töissä ja saa normaalila palkkaa. Ja päihdeongelma on se mikä köyhdyttää, eikä yleensä toisinpäin (että köyhyys aiheuttaisi päihdeongelman...)
Päihdeongelman ja muiden ongelmien täytyy myös olla todella pahoja, jos laiminlyö lasten perustarpeet, se on lähinnä huostaanoton paikka silloin, eikä mitkään rajatut lahjakortit siihen tilanteeseen kyllä mitään auta, jos meininki on tuollainen.
Olisin kyllä aivan onnesta soikeana, jos saisin rahan arvoisen lahjakortin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi siitä loukkaantua pitäisi? Se on kauppojen yleinen tapa, ettei alkoholi ja tupakka sisälly lahjakortteihin. Ei sitä lahjakortin ostaja ja antaja ole päättänyt, vaan kauppa.
Se, miksi ko. tuotteet on rajattu pois, johtunee siitä, että muuten niillä lahjakorteilla hankittaisiin enimmäkseen juuri niitä.
Pointti on nyt se, että lahjan saajalle on VALITTU antaa tuoterajattu lahjakortti tavallisen lahjakortin sijaan. Ymmärtäisin teinin kohdalla, mutta en aikuisten ihmisten. Tosin fiksut teinitkään eivät ostaisi alkoholia, vaan jotain järkevää. Se olisi teinin aliarvioimista, jos hänen kuviteltaisiin olevan niin hölmö että ostaa lahjakortilla alkoholia jonkun järkevän asian sijaan.
Teini ei saisi ostettua lahjakortilla alkoholia, lukee siinä kortissa mitä vaan. Kun ei ikä riitä.
EighTEEN, nineteen... 18-19-vuotiaat ovat vielä teini-ikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
En kokisi loukkaavana. Kaikki lahjat kelpaa. S- ryhmää, noita koijareita en kannata enkä niillä asioi milloinkaan mutta kyllä lahjalle käyttöä keksitään. Alko on merkityksetön. Rahallahan sitä saa vaikka mistä jos tarvii.
Kertoisitko, miksi S-ryhmä on mielestäsi koijareita? En siis puolusta heitä, vaan uteliaisuudesta kysyn.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on s ryhmän lahjakortti jonka sain joululahjaksi. Arvo 400 euroa ja sillä sai ostaa alkoholia. Ostin siideriä sillä uutenavuotena.
Ai S-ryhmän lahjakortin arvo 400 €? Aikaisemmin maksimisumma, jonka kortille sai ladattua, oli 150 e. Joskus aikaisemmin oli 250 e, mutta siitä luovuttiin.
Vierailija kirjoitti:
Lahjakortteja (K+S+Stocka++) ei ole koskaan voinut käyttää alkoholiin tai tupakkaan. Vain typerä jonne ei tätä tiedä.
Itse olet totaalisen typerä jonne kun jakelet täällä luulojasi muka tietoina ja faktoina!
S-ryhmän lahjakortilla todellakin saa ostaa alkoholia ja tupakkaa.
Jos haluaa sellaisen S-ryhmän lahjakortin jolla EI voi noita ostaa, se pitää erikseen rajata.
Mutta peruslahjakortissa ei ole mitään tuiollaisia rajoituksia.
https://www.s-lahjakortti.fi/fi/kuluttajille/
Muiden kaupparyhmien käytäntöä en tiedä, koska annan lahjaksi vain S-ryhmän kortteja. Ja todellakaan en rajaa niitä mitenkään!