Onko meillä mitään järkeä ostaa sähköautoa, vinkkejä mikä malli?
Tarvitaan tilat viidelle (kaksi turvaistuinta ja aikuisen kokoinen teini takapenkille), hyvät tavaratilat (koira) ja mahdollisuus suksiboksille katolla. Meillä ei ole taloyhtiössä tai töissä latausmahdollisuutta, akun pitäisi olla isohko ja mahdollistaa sujuvat automatkat lappiin (iso perhe ja koira niin autojuna on kallis). Ei mahdollisuutta työsuhdeautoon, niin hinnan pitäisi olla sellainen jonka palkansaaja pystyy maksamaan.
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään järkeä sähköautossa.
Ota Skoda Octavia tai superb farkku diesel.
Mahtuu ja on halpa ajaa ja tankilla vetäset rautaperseenä Hangosta Ivaloon ilman stoppeja.
Tulee kyllä turhaa ajoa. Millä autolla pääsisi Kuopiosta Ivaloon?
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan sinne viikottain aja, mutta jos ajaa 2-3 kertaa vuodessa on sillä työssäkäyvällä iso merkitys, että matka sujuu. Töistä on lomaa lyhyt aika ja toisaalta majoittuminen kesken matkaa on kallista, kun koko perhe ei mahdu enää samaan hotellihuoneeseen.
Ne jotka naureskelette Lappiin ajamiselle, miten itse selviäisitte sinne lasten, kamojen (sukset, laudat, monot jne) ja koiran kanssa jotenkin muuten kuin itse ajamalla? Emme asu pääkaupunki seudulla niin lentäminen ei ole mahdollisuus (jos koiraa ei ottaisi).
Normaaliperheellä on tallissa monenlaisia autoja, joista valitaan ajoon sopivin. Lappiin mennään matkailuautolla tai pikkubussilla. Niitä saa myös vuokraamosta, jos käyttö on vähäistä. Minäkin haen joskus puuta metsästä, mutta en aja kaikkia ajoja tukkirekalla, vaan sähköautolla enimmäkseen. Sillä on kuitenkin halvempi, mukavampi ja ekologisempi ajaa nämä nurkka-ajot.
Volvo 740 farmari. Säästyneet rahat riittävät useamman vuoden bensoihin ja tilaa riittää.
suosittelen sellaista autoa, jossa sähkön käyttö on rajoitettu moottorin käynnistämiseen ja propulsio hoituu polttomoottorilla
Tuttu on käynyt Teslalla ongelmitta Lapissa. Pikalataus on nopeaa ja joka tapauksessa pitkillä reissuilla pidetään puolen tunnin taukoja.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata hankkia sähköautoa jos ei ole kotona latausmahdollisuutta. Meillä on oma latauspiste ja sähköauto sekä lataushybridi, olisi todella ankeaa olla kaupallisten latauspaikkojen varassa
Mahdollista elää ilman, mutta silloin kannattaa tarkkaan selvittää miten sopii omaan ja perheen elämänrytmiin ja löytyykö joustoa
Kuka teini suostuu istumaan etelästä Lappii takapenkillä kahden istuimen välissä? Ei ole hääviä
Voisitkohan sä ap kertoa minulle, että minkä polttomoottoriauton voisin ostaa? Tarvitsen tilat viidelle henkilölle ja niin, että kun takapenkillä keskipaikalla istuu, niin se kardaanitunneli ei tuli siihen haaroväliin. On nimittäin muuten ikävä aikuisen siinä istua. Energiakustannus pitäisi olla alle muutama euro per 100/km ja mä niin kauheasti inhoan tankkauksia, joten auto pitäisi saada täyteen energiaa ihan omassa kotona. Tykkään myös retkeillä, niin autossa pitäisi voida nukkua niin, että se joko lämmittää tai viilentää koko yön siellä nukkuessa. Ja retkeillessäni tykkään katsella leffoja, joten Netflix auton näytöllä olisi aika ehdoton. Tykkään myös urheilullisuudesta, eli kiihtyvyys 0-100km/h pitäisi olla siellä max. 4s luokkaa. Koska olen myös huono opettelemaan kaikkia auton ominaisuuksia, niin puheohjaus on aika ehdoton vaatimus. Hintaa ei kuitenkaan saa olla liikaa. Joku 50k on itsellenikin aika maksimi.
Minkä polttomoottoriauton voisin siis hankkia? Kertokaa nyt ihmeessä.
Katsokaa maavaran tarve -kuivalla kaudella leveät renkaat kuluvat yllättävän nopeasti,
bd
Viiden vuoden ja 180 tuhannen kilometrin sähköllä ajon jälkeen voin sanoa että jos on kulkupeliksi ajatuksissa iso sähköauto niin kyllä taloyhtiöstä silloin pitää löytyä laturi . Menee julkisilla latureilla turhaksi säätämiseksi kun nekin antaa pika latauksessa aina arvoituksellisen määrän virtaa tunnissa . Itse käytän pika laturia vain pakon edessä lähinnä talvella ,lataus tapahtuu kotona noin yhdeksänkymmentä prosenttisesti . Talvella jos joutuu lähtemään pitemmälle siivulle valtatietä niin silloin kulkupelinä vaimon ajossa oleva keskikokoinen diesel farmari . Kulutus loskassa ja pakkasessa ajotyylistä riippuen 5-6 l/100 km. Ei tarvitse venyttää taukoja jotka tuppaa lihottamaan kun ne istuu esim. huoltsikan tai marketin kahviossa ja sekin maksaa .
Tossa tapauksessa ei ole järkeä.
Nyt olet eksynyt aika etäälle asiasta mitä ketjun aloitta kysyi . Et saa alle viidenkympin hänen ja näitä ominaisuuksia mitä esität . Jos kiihtyvyys pitää olla viiden sekunnin pintaan ja tilaa löytyä keskustelu ketjun aloittajan vaatimuksilla ja siihen nopeat lataukset / pitkä toiminta range niin pitää olla paksu pinkka euroja . Luulen että ei lähde alle kahdeksan kymmenen tuhannen .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei kannata ostaa mitään autoa vaan liisata. Sähköautot kehittyy nyt niin vauhdilla että ne vanhentuu käsiin
Mikä olisi sopiva malli, mihin mahdutaan?
EV9
Sähköautot poistuvat pian liikenteestä, joten ei kannata. Osta käytetty bensa-Volvo.
Vierailija kirjoitti:
Voisitkohan sä ap kertoa minulle, että minkä polttomoottoriauton voisin ostaa? Tarvitsen tilat viidelle henkilölle ja niin, että kun takapenkillä keskipaikalla istuu, niin se kardaanitunneli ei tuli siihen haaroväliin. On nimittäin muuten ikävä aikuisen siinä istua. Energiakustannus pitäisi olla alle muutama euro per 100/km ja mä niin kauheasti inhoan tankkauksia, joten auto pitäisi saada täyteen energiaa ihan omassa kotona. Tykkään myös retkeillä, niin autossa pitäisi voida nukkua niin, että se joko lämmittää tai viilentää koko yön siellä nukkuessa. Ja retkeillessäni tykkään katsella leffoja, joten Netflix auton näytöllä olisi aika ehdoton. Tykkään myös urheilullisuudesta, eli kiihtyvyys 0-100km/h pitäisi olla siellä max. 4s luokkaa. Koska olen myös huono opettelemaan kaikkia auton ominaisuuksia, niin puheohjaus on aika ehdoton vaatimus. Hintaa ei kuitenkaan saa olla liikaa. Joku 50k on itsellenikin aika maksimi.
Minkä polttom
Käytetyn 90-luvun Volvon. 850, S 70 t. V 70. Kestäviä ja luotettavia. Eikä mitään turhaa elektroniikkaa tai härpäkkeitä.
Kia ev6. Halvimmat alkaa olla nettiautossa 25k€.
Tuo kotilatauksen puute on kyllä paha juttu.
Viimeisen vuoden toteutunutkulutus 0.95€/ per 100km 99% latauksista kotona..
Jos olis kaupallisten latureiden perässä olisi mennyt noin 4€/100km
Vierailija kirjoitti:
Sähköautot poistuvat pian liikenteestä, joten ei kannata. Osta käytetty bensa-Volvo.
Tätä on kysytty jo monta kertaa, mutta kysyn taas uudestaan: Koska se poistuminen tapahtuu? Ja mihin tämä väitteesi perustuu?
Gisele Bündchen ois ihan jees menopeli ottaa alle.
Eli päätit provota latomalla sellaiset vaatimikset, jota ei täytä oikein mikään sähköauto? Ja sitten päättelet, että sähköauto ei käy kenellekään mihinkään käyttöön?