Työministeri Arto Santonen: sosiaaliturva on edelleen liian korkea eikä kannusta töihin
Suomessa on jopa 100 000 työtöntä, joilla työllistyminen kasvattaisi tuloja vain 20-25 prosenttia.
https://www.verkkouutiset.fi/a/ei-todellakaan-tyohon-kannustava-jarjest…
Kommentit (1357)
Haista iso Paska ministeri Satonen, kun ei makseta kunnon palkkaa ihmisille!
Johan tästä tuli pitkä ketju, eikä mode poista vaikka tein ilmon. Teen uuden ilmoituksen.
Sairaala ottaa myös osastonsihteeriksi työkkärin sihteeri kurssin käyneitä kampaajia.
Kaupoissa on sitten tradenomeja.
Sairaalat on täynnä amiksia.
Voin kertoa, että se purkka ja pastilli ei auta, kun käytte salatupakalla, haisette kuin rankkitynnyri.
Vierailija kirjoitti:
Työelämässä on aloitettava pohjalta sieltä "paskaduuneista" ja edeltävä portailla ylennysten lautta. Monet töttömät kuvittelevat että sinne huipulle pääsee suoraan ja heti kunhan vain hakee pelkkiä toimitusjohtajien paikkoja. Itse kun aloitin töissä, tein aluksi töitä siivoajana 6 euron tuntipalkalla ennen kuin minut ylennettiin parempiin tehtäviin. Nykyisin kuukausi palkka onkin jo sitten noin 10 000 e/kk koska teen hyvin työni ja on huhuttu että pian olisi uusi ylennys luvassa.
Missä firmassa ylenet siivoojasta mihinkään? Yksikään firma ei edes enää palkkaa omia siivojia, vaan ostaa palvelut joltain yritykseltä. Harvassa on ne yritykset, jossa pääset johonkin "paskaduuniin" ja ylenet siitä mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Johan tästä tuli pitkä ketju, eikä mode poista vaikka tein ilmon. Teen uuden ilmoituksen.
Arto se vaan päivät roikkuu Vauvassa. Mene töihin!
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Yksinelävien autoköyhyys on Suomessa koko EU-alueen pahinta."
Eläkkeitä maksetaan 34,9 miljardia.
Mun käy sääliksi autokauppoja, kun noiden hyvätuloisten eläkeläisten tilalle jää palkattomia työkokeilijoita.
Ne ei pysty ostamaan eläkeläisten kämppiä. Perikunnat kärsii.
Joo. Vanhemmat maksoi asunnon ajatellen, että jättävät lapsille. Lapsilla ei ole edes perintöveroihin rahaa eikä tukien varassa saa asua omistusasunnossa, koska kaikki omistus täytyy myydä ensin ja elää niillä rahoilla.
Eli jos tää asunto saadaan myytyä, niin sen voi ostaa joku rikas ja nämä jotka sen peri, voivat esimerkiksi muuttaa sinne vuokralle maksamaan hirveää kiskurihintaista vuokraa ja syömään varpaankynsiään.
Kannatti vanhempien raataa että saavat asunnon ostettua.
Sellaista se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arto se vaan päivät roikkuu Vauvassa. Mene töihin!
-winner-
En osaa tehdä töitä. En ole ikinä töitä tehnytkään. En halua tehdä töitä. Haluan syödä makkaraa.
- Arto -
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tänne mamma palstale voisi joku tehdä apn, jossa itkuvirsien tilale olisi aitoja työllistymis vinkkejä ja apua työn hakemiseksi.
voihan sitä yrittää, mutta se menee hyvin isolla todennäköisyydellä pelkäksi työttömien haukkumisketjuksi eikä yhtään hyvää vinkkiä tule, pelkkiä tuhanteen kertaan kerrottuja kliseitä. Ihmettelen kyllä, saavatko noiden vinkkien antajat itse töitä työttömäksi jäätyään. Eivät he mitään huippuosaajia ole ja työnhakutaidot on kovin alkeellisia.
Mulla on työttömänä ylioppilastutkinto, ammattikoulututkinto ja AMK tutkinto.
Ja tiedoksi, että kaikki työttömät käy työnhaku kurssin ja cv tarkistetaan.
Olen ollut myös palkkatukitöissä monta kertaa sekä sijaisena ja työkokeilussa ja tehnyt
Hyvä poika, siitä se ura urkenee. Sitkeys palkitaan!
Töissähän ei tietenkään ole mitään vikaa, jos se palkka ei lyö edes heikkoa sosiaaliturvaa.
Nämä satiaiset ja muut konnat, verolle propagandan levittämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on. Pitäisi leikata niin ettei tuilla jää mitään mahdollisuutta asua muissa kuin erittäin halvoissa kämpissä ja soluissa. Lisäksi yhtään mihinkään ylimääräiseen ei pidä jäädä rahaa. Kun olosuhteet oikeasti uhkaavat muuttua niin ettei kerta kaikkiaan säästeliäästi elämälläkään ole mahdollista jatkaa entiseen malliin, alkaa myös ne vähemmän mieluisat työt kiinnostaa. Monilla aloilla on työvoimapula ja samaan aikaan valtio elättää alati kasvavaa nirsojen joukkoa, joilla on edelleen mahdollista päättää huvittaako tehdä tiettyjä töitä vai ei. Hoitoala ja varhaiskasvatuskin alkaa kiinnostaa kun on pakko.
Eli sä haluat lapsiasi ja vanhempiasi hoitamaan sellaisia ihmisiä, jotka ei siihen työhön ollenkaan sovellu ja tekevät sitä huonosti?
Normaali ihminen pyrkii tekemään työnsä hyvin joten ei tarvi ihmetellä miksi tälläiset työhaluttomat ja työn huonosti tekevät ovat työttömiä.
Saahan sitä pyrkiä tekemään työnsä hyvin, mutta ei se sitä tarkoita, että se onnistuu.
Ei Suomessa ole ollut mitään piikkiä työkyvyttömyyteen siirtymisessä ja kriteerit eivät ole löysät, päinvastoin. Työeläkeyhtiöt ja Kela hylkäävät sellaisia työkyvyttömyyseläkehakemuksia, joissa useat erityislääkärit ovat todenneet potilaan täysin työkyvyttömäksi.
Mutta fakta on, että työttömissä on paljon osa- ja täystyökyvyttömiä mm. siksi, että kun 300 sairauslomapäivää tulee täyteen loppuu sairauspäiväraha. Silloin, jotta saa toimeentulonsa jostain, täytyy ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi vaikka sairausloma jatkuisikin. Eli työttömyyskortistossa on ihmisiä, jotka ovat lääkärin määräämällä sairauslomalla.
Lisäksi työttömissä on osa-työkykyisiä ja työkyvyttömiä em. hakemusten hylkäämisen vuoksi ja siksi, että työllistyminen on hankalampaa, kuin terveellä ihmisellä. Lisäksi yt-neuvotteluissa työnantajat mieluummin irtisanovat terveysongelmien kanssa painiskelevia, kuin terveitä.
Sosiaaliturva ei ole liian korkea, vaan palkat liian matalia. Muutamat rikastuvat toisten työllä aivan kohtuuttomasti, ja yritykset pistävät rahaa kaiken maailman turhuuksiin muutenkin palkkojen sijaan. Tässä on se ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi te sitten käytte töissä, jos kerran tuet ovat niin hyviä että niiden varaan jää mielellään ja saa hyvän elämän.
Eläke kertyy, tarvitsen rutiineja arkeen, koen tekeväni työtä josta on hyötyä kansalaisille. Ei minua työnteko varsinaisesti kiinnosta vaan muut asiat, mutta tienaanpa omat rahani eikä tarvitse asioida te-toimiston / kelan kanssa, ja muiden ei tarvitse maksaa veroissa minun elättämistäni.
Hienoa. Toivottavasti et myöskään sairastu, pysyt normaalipainoisena ja jätät alkot juomatta sekä liikut suositusten verran. Ei tarvitse muiden sitten maksella hoidostasikaan.
Miksi noin ikävä viesti vastauksena si
Tuolla logiikalla myöskään poliisit, opettajat, lääkärit ja hoitajat julkisella eivät ole veronmaksajia, vaan he saavat vähemmän palkkaa.
Juu, ne ajat, että ylenit juoksupojasta toimitusjohtajaksi jäi 1980-luvulle. Hyvä, että sinua aikanaan onnisti, mutta enää asiat eivät mene noin.
Ja tuo yleneminen eteenpäin on paljon alakohtaista, on aloja joissa ylennyksiä on helpompi antaa. Ja on meillä myös edelleen epätasa-arvoa sukupuolten välilläkin. Olen itse nähnyt moneen kertaan, kun ylennystä on tarjottu miehille vaikka tarjolla olisi ollut pätevämpiä naisiakin. Eli monet asiat vaikuttavat pääseekö työssä etenemään.
mutta totta on myös, että joillain on isot luulot itsestään ja haetaan suoraan huipulle, mutta kyllä se todellisuus sitten pistää luulot kohdilleen ja tuo realismia.
Vierailija kirjoitti:
Luettavaa, valtion budjetti:
https://tutkibudjettia.fi/etusivu
Mm. yrittäjät tuovat 22,6miljardia euroa alv:ja valtion kassaan (suurimmat tulot -kohta).
Lukekaa tämä YEL kannanottona:
https://www.mikrojayksinyrittajat.fi/kirje-yrittajalta-paattajalle/
Miten paljon Suomella on vara menettää yrittäjiä?
Monellako yksinyrittäjällä (joita siis Suomessa yrittäjinä on suurin osa ja jotka eivät yhteensäkään tuo varmaan edes miljardia kassaan) on varaa maksaa itselleen kunnon YEL tai palkata työntekijä itsensä lisäksi - ilman jotain valtion tukea, starttirahaa, palkkatukea tai jotain kikkailurahastoa kuten Business Finland? Tonni kuussa käteen jos jää, niin se on jo pienyrittäjälle hyvin. Useimmilla nimenomaan oma eläke jää pieneksi ja yrittäjä putoaa kaikkien työttömien tukiverkkojen ulkopuolelle, jos homma ei toimikaan.
Ei se 100 000 uutta yrittäjääkään ole ratkaisu työmarkkinoille, koska näistä pari prosenttia jää toimintaan kun starttirahat loppuvat ja sitten on uusi talousongelma.
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työministerin sukunimi on kyllä Satonen ja hän on asiassa täsmälleen oikeassa. Uskon vahvasti, että tämä hallitus pystyy korjaamaan tukien tason järjelliseksi, jolloin työn vastaanottaminen kannattaa aina.
Kylläpä oli alapeukuttajia tällä hyvällä kirjoituksella. Ilmeisesti heitä, jotka ei lähtis töihin mistään hinnasta. Me töissä käyvät pitkään mahdollistaneet heidän kotona olon. Toivotaan nyt oikeesti muutosta!
Irtisanomissuojaa heikennetään.
Kyllä työttömät pääsevät vakituisten tilalle. Älä huoli.
Kun me ollaan työkokeilussa kaupungin yksikössä esim. kirjastossa niin ilmoitetaan kaupunginvaltuustoon
Kyllä mulla oli vakituinen työ kun lapsen sain. Eipä ole enää.
Sitten on toki nämä jotka alkavat nyt ihan hulluna lisääntyä kun tukia leikataan, jos lapset on jo niin isoja ettei niistä enää kohta tukia saa.
Kiva että rangaistaan työttömiksi jääneitä normaaliälyisiä joilla vielä mahdollisuus työllistyä, sen takia että jotkut tyhmät lisääntyy joka tapauksessa vaikka olisivat päihdeongelmaisia eivätkä ikinä pääse töihin eivätkä välitä, vaikka miten tukia leikataan.
Luin aika paljon näitä kommentteja. Vaikka ajattelin, että kovaa tekstiä on luvassa, yllätyin silti monen kirjoittajan säälimättömästä ja yleistävästä työttömien ruoskimisesta.
Olen tehnyt pitkän uran ( yli 30 vuotta) matalapalkka- alalla. Elättänyt itseni ja 4 lastani. Minulla on 2,5 tutkintoa, joista viimeisin ylempi korkeakoulututkinto. Koronapandemia iski opintovapaani aikana henkilöstöravintolasektoriin, jossa olin vakituisessa työssä ravintolapäällikkönä. Minut irtisanottiin 60-vuotiaana. Olin aika uupunut työhön ja halusin saada tauon opiskelemalla lisää. Koin, etten jaksa ravintolassa eläkeikään asti.
Olen hakenut töitä nyt pari vuotta ja kelpaan vain osa-aikaisiin hanttihommiin. Tarjoilen keikoilla, mutta kokoaikaisena en sitä jaksa. Edes entisiin töihin en pääse haastatteluun. Enkä saa tutkinnoista huolimatta muutakaan.
Täytän ensi kuussa 62. Elätän kirkolla olevaa nuorimmaistani.
Meillä kaikilla työttömillä on oma tarina.
Suren, mihin tämä yhteiskunta on menossa. Suren, että hallituksen toimet jakavat meitä vielä enemmän.
Voimia kaikille, jotka yrittävät hakea inhimillistä työtä sellaisella palkalla, jolla saa kulut katettua ja edes hieman päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannataisiko teidän jotka kiristette siitä kun työhastatteluihin ei pääse bussilla eikä junalla sitten hommata pikkuhiljaan se oma auto jotta työn saaminen ja työllistyminen helpottuisi? Ja älkää nähkö sitä autoa menoeränä vaan sijoituksena tulevaisuuteen ja omaan työllistymispanokseen.
Jos on pudonnut toimeentulotuelle niin joka kuukausi tiliote toimitetaan Kelaan ja ne laskee, et sulla on tasan rahaa vuokraan, vesilaskuun, sähkölaskuun ja perusosa josta katetaan muut menot kuten ruoka, puhelinlasku yms. Se perusosa on niin pieni ja ruokien hinta noussut, että nälkää saa nähdä. Mitään säästöjä ei voi olla. Jos esim. Vanhempasi laittaa tilille rahat autoon lainaksi, niin se lasketaan tulona etkä saa toimeentulotukea.
Eli säästöjä ei voi olla. Sijoituksia ei voi olla.
Ja milläs maksat auton kulut kun niitä ei oteta huomioon toimeentulotues
Me kokeneet koijarit pidämme rahat kotona ja auton jonkun muun nimissä. Autoa voi käyttää sellaiseen työhön josta saa kunnon palkkaa ja on muutenkin mielekästä. Hanttihommiin levitellään käsiä ja ollaan että voivoi. Jos napsahtaa karenssi, niin pitää käyttää omia rahoja.
No, kyllä minäkin aina välillä (kun terve järki yllättää) tuota mietin, että olenko enää työkykyinen.
Mutta kun viihdyin työelämässä niin hyvin, sain tehdä niin paljon kaikkea mielenkiintoista, sain olla osa jotain kokonaisuutta. Olen onnettomuudekseni ollut/olen todella työkeskeinen ihminen, laittanut työn aina kaiken muun edelle ja työstä tehnyt identiteetin itselleni. Nyt sairaana ja työttömänä tuntuu, ettei minulla ole enää mitään, en ole enää mitään. Siksikin haluaisin niin epätoivoisesti päästä töihin takaisin.
Tiedän, että asennettani työhön voi kutsua sanalla sairas ja neuvonkin nuorempia, etteivät omaksu ihan näitä minun asenteitani. Mutta kun olen 14-vuotiaana mennyt töihin ensimmäisen kerran ja nämä vuodet paahtanut, niin tuo asenne, "työ on elämäni", on painunut niin selkärankaan, että siitä on vaikea päästää irti.