Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työministeri Arto Santonen: sosiaaliturva on edelleen liian korkea eikä kannusta töihin

Vierailija
02.01.2024 |

Suomessa on jopa 100 000 työtöntä, joilla työllistyminen kasvattaisi tuloja vain 20-25 prosenttia.

https://www.verkkouutiset.fi/a/ei-todellakaan-tyohon-kannustava-jarjest…

https://www.aamulehti.fi/lukijalta/art-2000010083068.html

Kommentit (1357)

Vierailija
1081/1357 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"

Miksi sitten jos siivojalla on terveysvaivaa niin hänet siirretään toimistosihteereiksi, koska hänellä on terveysvaivaa. 

Yhtä lailla työttömillä on terveysvaivaa, itse luin sen takia tradenomiksi. 

Nyt onneksi irtisanomissuojaa heikennetään ja noi siivooja sihteerit voi irtisanoa. "

Älä jaksa tradenomi provota tota! Ei siivoojia tosta vaan siirretä sihteereiksi. Ihan eri ammatti. Jos siivoojalla on terveysvamma eikä voi tehdä työtään, hän joutuu saikulle tai lopettaa työnsä ja joutuu ihan itse etsimään uuden työpaikan. Ei siivoojia siirretä sihteereiksi.

Kyllä siirretään. Olen itse nähnyt näitä 2 tapausta, kun olen ollut palkkatuella kaupungin yksikössä. Tostahan on laki. 

Onneksi irtisanomissuoja nyt heikkenee. 

Yksi oli tarhassa siivoojana ja toinen tarhassa keittäjänä. 

Vierailija
1082/1357 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota täytyy kysyä työnantajilta, miksi kaikille ei makseta tasa-arvoisesti.

Ja työkokeilusta työnantaja tykkää siksi, että siitä ei tarvitse maksaa palkkaa, sen maksaa Kela tai työttömyyskassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1083/1357 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinne töihin kannustaa vain ja ainoastaan kunnon kilpailukykyinen palkka.

Kukaan ei ole niin tyhmä  että menee mihinkään töihin palkatta.

Aika moni harrastaa vapaaehtoistyötä. 

Työtön ei saa tehdä vapaaehtoistyötä, siitä tulee karenssi. 

saa tehdä, mutta ei niin merkittävää määrää että se estäisi työn tekemistä

Vierailija
1084/1357 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"

Miksi sitten jos siivojalla on terveysvaivaa niin hänet siirretään toimistosihteereiksi, koska hänellä on terveysvaivaa. 

Yhtä lailla työttömillä on terveysvaivaa, itse luin sen takia tradenomiksi. 

Nyt onneksi irtisanomissuojaa heikennetään ja noi siivooja sihteerit voi irtisanoa. "

Älä jaksa tradenomi provota tota! Ei siivoojia tosta vaan siirretä sihteereiksi. Ihan eri ammatti. Jos siivoojalla on terveysvamma eikä voi tehdä työtään, hän joutuu saikulle tai lopettaa työnsä ja joutuu ihan itse etsimään uuden työpaikan. Ei siivoojia siirretä sihteereiksi.

Kyllä siirretään. Minä olin laitoshuoltajana ja kun sairastuin enkä voinut enää tehdä työtäni minut siirrettiin terveyskeskukseen sihteeriksi.

Vierailija
1085/1357 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota täytyy kysyä työnantajilta, miksi kaikille ei makseta tasa-arvoisesti.

Ja työkokeilusta työnantaja tykkää siksi, että siitä ei tarvitse maksaa palkkaa, sen maksaa Kela tai työttömyyskassa.

Kaupunki ottaa mielellään palkkatuella, koska silloin valtio maksaa 50 % palkasta ja kaupungin rahat säästyvät. 

Vierailija
1086/1357 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Feissarit rules ! Ja hyvinvoivia v'tutta kun kurjat eivät kuole pois.

Feissarit tienaa ihan hyvin. Siinäkin olisi hyvä työ monelle työttömälle ruikuttamisen tilalle.

Vierailija
1087/1357 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella masentavat ajat tulossa. Olen vakassa lastenhoitajana ollut 25 vuotta, nyt kohta 50 ikää kaksi teiniä elätettävänä. Isänsä lähti jo 5 v sitten. Asumme Hekan asunnossa tuntuu ettei rahat nytkään riitä ja nyt poistuu 160 e kk ollut asumistuki. Minulla netto kaikilla ikälisillä nyt n 1830 e kk netto. Tuntuu ettei tulla selviämään ja paikat alkaa töissä hajoamaan nivelrikon takia. Mitä helvettiä teen jos joudun työttömäksi??? Ja miten selviämme muutenkaan. 

Se on muutettava landelle.

Asuntoja katsottu vuosia. Minulla ei ole ajokorttia eikä autoa. Kaikki kolmiot ( lapset tyttö 14 v ja poika 13 v) ovat sen 900 e kk jotka sijaitsevat  palveluiden lähellä. Mihinkään metsämökkiin en voi teinejä viedä, enkä pääsisi itse sieltä töihin. Ihan Keravalkakin tai Riihimäellä ovat kolmiot

Tuonkin provoajan mielestä teidän koko perheen pitäisi ahtatua jonnekin kämäseen yksiöön.

Vierailija
1088/1357 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin tulisi erotella jyvät akanoista eli työkyvyttömät työhaluttomista.

Oikeasti työkyvyttömät eläkkeelle.

Työkokeilut ja pilipalikurssit pois, työnteosta oikea palkka tekijälle.

Työkykyisille ideologisesti työttömille toimeentulotuki ja muut tuet ihan minimiin.

Työllistymisestä jonkinlainen porkkana siten, että työn tekeminen olisi todellakin kannattavaa; esimerkiksi 400 euron suojaosuus tai lisäbonus/työllistymispalkkio.

Jos ja kun kokopäivätyötä ei riitä kaikille, pitäisi edes osa-aikatyöstä palkita täyden lusmuilun sijaan.

Vierailija
1089/1357 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Feissarit rules ! Ja hyvinvoivia v'tutta kun kurjat eivät kuole pois.

Feissarit tienaa ihan hyvin. Siinäkin olisi hyvä työ monelle työttömälle ruikuttamisen tilalle.

Sellainen ihmisten häiriköinti kadulla ei ole ok. Joku hullu tyyppi voi myös vetää turpaan jos feissari työntyy väkisin tai lehden myyjä.

Vierailija
1090/1357 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotukeen tulee työvelvoite. 

Eli ei kun nuorisotalolle tilavarauksia ja laskutusta tekemään. 

Saan tehdä vain toimistotöitä ja AMK tutkinto löytyy. 

Kaupungilla ja valtiolla yksiköitä ja virastoja riittää. 

Sairaalat, museot, taidemuseot, sosiaalitoimistot, sivistyskeskus, kansalaisopistot, kirjastot, hautausmaiden toimistot, seurakuntien toimistot, vesilaitos, sähkölaitos, tekninen puoli, rakennusvalvonta, nuorisotalot, kaupungin talo jne. 

Työttömiä on noissa toimistotöissä työmarkkinatuella ja palkkatukitöissä tälläkin hetkellä. 

Joukkoon mukaan vaan. 

Eli ideana on se, että jatkossa palkkatyön voi saada vain yksityisistä firmoista, ja kunnan ja valtion työt teetetään pakotetulla ilmaistyöllä minimitukia vastaan?

Vierailija
1091/1357 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi te sitten käytte töissä, jos kerran tuet ovat niin hyviä että niiden varaan jää mielellään ja saa hyvän elämän.

Eläke kertyy, tarvitsen rutiineja arkeen, koen tekeväni työtä josta on hyötyä kansalaisille. Ei minua työnteko varsinaisesti kiinnosta vaan muut asiat, mutta tienaanpa omat rahani eikä tarvitse asioida te-toimiston / kelan kanssa, ja muiden ei tarvitse maksaa veroissa minun elättämistäni. 

Hienoa. Toivottavasti et myöskään sairastu, pysyt normaalipainoisena ja jätät alkot juomatta sekä liikut suositusten verran. Ei tarvitse muiden sitten maksella hoidostasikaan.

Miksi noin ikävä viesti vastauksena siihen miksi käyn töissä, mitä väärää on noiss

Tuilla elävä ei ole veronmaksaja koska kaikki hänen rahat tulevat valtiollta.Hän palauttaa osan takaisen verojen muodossa.

Ja kenenkään verovaroista palkkansa saavan hyvätuloisen ei pidä täällä elvistellä maksaneensa kovia veroja ja ansainneensa vielä suuren eläkkeensä. Hänen tapauksessaan säästyisi yhtä lailla verovaroja, jos hänen palkkaansa leikattaisiin runsaasti. Hänhän on pelkkä kuluerä. Varmaan voisi matemaattisesti laskea, mikä olisi kannattavaa veron progressiivisuus huomioon ottaen. Nythän varakkaat itkevät, ettei "kannata" saada enempää palkkaa, kun verot vievät siitä suuren osan.

Vierailija
1092/1357 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitotyötä on monelaista ja väitänkin, että kun on valittavana hädin tuskin eläminen yhteiskunnan elätettävänä tai huomattavasti parempi palkka hoitotyössä, se hoitotyö alkaakin kummasti maittamaan yhdelle jos toiselle.

Sosiaalituet on aivan liian suuret!

Muista sitten olla valittamatta jos/kun sinä itse tai läheisesi joutuu täysin sote-alalle sopimattomien "hoitajien" käsittelyyn terveyskeskuksessa tai sairaalassa. Suu suppuun vaan ja otat nurisematta vastaan mitä tarjotaan. Sillä sitähän sinä olet tällä kommentillasi tilaamassa. 

Mä olen kohdannut monia hoitoalalle selkeästi kuulumattomia henkilöitä jo kauan, kun olen verikokeiden takia joutunut ramppaamaan kokeissa. En halua todellakaan heidän määrän kasvavan.

Alalle opiskelee muutenkin jatkuvasti tuhansia uusia työntekijöitä. He ei vaan pysy siellä, koska työolosuhteet on niin paskat. Ja ne olosuhteethan vaan pahenee, jos sinne pakotetaan vastentahtoisia työntekijöitä. Mikä järki tuossa on?

Vierailija
1093/1357 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tänne mamma palstale voisi joku tehdä apn, jossa itkuvirsien tilale olisi aitoja työllistymis vinkkejä ja apua työn hakemiseksi.

Vierailija
1094/1357 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran rahat on vähissä, niin aloitetaan säästäminen lakkauttamalla liikaa rahaa vievät suojatyöpaikat. Petteri ja kuolaava syöttöporsas menköön oikeisiin töihin veroja maksamaan.

Vierailija
1095/1357 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistuki ja soviteltu päiväraha leikataan osa-aikatyötä tekevältä. 

Jos hakee toimeentulotukea tilalle niin siinä on työvelvoite. 

Eli 30 h kaupassa töissä ja 10 h julkisella. Koskee myös pienten lasten äitejä. 

Komeasti luotiin aivan uusi kannustinloukku. Eikä osan kohdalla varmasti ole kyse etteivätkö haluaisi osa-aikatyötä tehdä, vaan ettei se enää ole taloudellisesti mahdollista, koska vuokrat on korkeat ja vuokra pakko maksaa. 

Sitä voi hakea halvempaan asuntoon ja nyt tulee voimaan lakimuutos että jos vuokra ylittää Kelan asettaman normin niin on vain kolme kuukautta aikaa hakea uutta asuntoa ja muuttaa tai tukia leikataan. Lisäksi hallituksessa päättivä

Jos on aivan pohjalla ja elää kädestä suuhun tuilla niin ei todellakaan ole varaa omaan autoon. Mulla ei ole edes ajokorttia. 

Ainoa mahdollisuus, jos pakotettaisiin muuttamaan olisi tosiaan viedä julkisilla liikennevälineillä käsin sen minkä pystyy ja myydä kaikki huonekalut käteisellä, mitkä pystyy myymään. Loput kierrätyskeskus sais hakea pois. 

Mutta ettehän te tietenkään siitä piittaa että noin jollekin kävisi. 

Lisäksi koitapa katsoa vuokra-asuntoja ja takuuvuokria. 

Jos osan kuusta joutuu aina paastoamaan nälissään jo nyt, ei ole varaa minkäänlaiseen takuuvuokraan. 

Kela maksaa sen. Eli lisää vain kustannuksia yhteiskunnalle vain koska jotkut on kateellisia jollekin joka kenties oli joskus töissä, osti huonekalunsa ja sitten jäi työttömäksi siihen asuntoon johon oli sattunut aikanaan pääsemään. 

Vierailija
1096/1357 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mistä lähtien työhaastatteluista on peritty maksuja? Kyllä ne edelleen ovat maksuttomia ja ilmaisia. Tärkeintä on huolehtia ja katsoa että on siistit ja ehjät vaatteet päällä, hygienia kunnossa, tukka laitettuna ja ajoissa paikalla."

Teleporttaamallako sinne haastatteluun menet?

Vierailija
1097/1357 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kerran rahat on vähissä, niin aloitetaan säästäminen lakkauttamalla liikaa rahaa vievät suojatyöpaikat. Petteri ja kuolaava syöttöporsas menköön oikeisiin töihin veroja maksamaan.

Kuka voi näin tyhmiä ladella, olisi hienoa jos ei mentäisi täysin asiattomuuksii vaikka täällä sitäkin on.

Vierailija
1098/1357 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kampaaja tai kynsihuolto ei ole olekaan sellainen, mitä pitäisi minimillä olla saatavilla. Samoin lääkäri julkiselta. Sitten kun saa lisää tuloja, niin voi nostaa elintasoaan. Ei useimmilla keski- tai hyvätuloisillakaan ole varaa käydä kampaajalla."

Kuule, jos keskituloisella tai jopa hyvätuloisella ei ole varaa käydä kampaajalla, he käyttävät rahaa naurettavan surkeasti. Siinä kohtaa olisi syytä katsoa peiliin ihan rehellisesti.

Lisäksi, kaikilla pitäisi olla oikeus päästä lääkäriin tarvittaessa julkisella puolella. Ihan kaikista köyhimmilläkinl.

Vierailija
1099/1357 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Satosen rasvaprosentti on niin korkea, että  jonkun pitäisi kannustaa sitä laihdutuskuurille! 

Lihavuusleikkaus jossa ruosteisella puukolla viillettäisiin silavat tuosta siasta irti. 

Kauheaa kommentointia

Tämä on tätä päivää. Persuthan tämän aloittivat. Työttömiä haukutaan loisiksi, miksipä ei sitten nosteta lihaviakin tikun nokkaan samaan tapaan.

Vierailija
1100/1357 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistuki ja soviteltu päiväraha leikataan osa-aikatyötä tekevältä. 

Jos hakee toimeentulotukea tilalle niin siinä on työvelvoite. 

Eli 30 h kaupassa töissä ja 10 h julkisella. Koskee myös pienten lasten äitejä. 

Komeasti luotiin aivan uusi kannustinloukku. Eikä osan kohdalla varmasti ole kyse etteivätkö haluaisi osa-aikatyötä tehdä, vaan ettei se enää ole taloudellisesti mahdollista, koska vuokrat on korkeat ja vuokra pakko maksaa. 

Sitä voi hakea halvempaan asuntoon ja nyt tulee voimaan lakimuutos että jos vuokra ylittää Kelan asettaman normin niin on vain kolme kuukautta aikaa hakea uutta asuntoa ja muuttaa tai

Hän tarkoitti tilannetta jossa  Nisti-Niilo on saanut häädön liian kalliista vuokraluukustaan ja ottaa autokseen naapurin auton muuttoautoksi laittamalla siitä ikkunat rikki. 

Tai niin hän huumeissaan luulee tekevänsä. Oikeasti hän ei ole mitään halvempaa asuntoa edes kyennyt hommata vaan muuttaa siihen naapurin autoon. 

Omaisuus jää sinne entiseen asuntoonsa sotkuineen vuokranantajan riesaksi. Vuokrat ja siivouskulut menee perintään mutta niitä ei kukaan koskaan maksa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kolme