Työministeri Arto Santonen: sosiaaliturva on edelleen liian korkea eikä kannusta töihin
Suomessa on jopa 100 000 työtöntä, joilla työllistyminen kasvattaisi tuloja vain 20-25 prosenttia.
https://www.verkkouutiset.fi/a/ei-todellakaan-tyohon-kannustava-jarjest…
Kommentit (1357)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös nyt on monilla leikkaukset tuissa, entä pysyykö työpaikka. Lisäksi kaikki kallistunut. Se yhtälö ei toimi lainkaan tai tule toimimaan. Pakkasella kodistaan ihmiset kadulle?
Nälkä ja pakkanen ovat tehokkaita motivoijia jotka ajavat työelämästä pudonneet takaisin töihin. Selviytymisvaisto iskee päälle ja ymmärtää viimein että pysyäkseen hengissä on tehtävä töitä.
Entäs ne jotka eivät saa töitä vaikka kuinka hakisivat? Mitä luulet niiden tekevän selviytymisvaiston iskiessä päälle? Täällä osa on väittänyt, että suomalainen vain suunnilleen istahtaisi jonnekin kuolemaan.
Tämäpä se. Voin osaltani kertoa, että jos nälkäkuolema uhkaa, siin
asumistukea kyllä mutta ei toimeentulotukea jos on säästöjä, kesämökki ja auto. Nyt halutaan uusi omistamaton työväenluokka Suomeenkin kuten neuvostoliitossa.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukeen tulee työvelvoite.
Eli ei kun nuorisotalolle tilavarauksia ja laskutusta tekemään.
Saan tehdä vain toimistotöitä ja AMK tutkinto löytyy.
Kaupungilla ja valtiolla yksiköitä ja virastoja riittää.
Niin eli työpaikkoja josta maksetaan palkkaa ei riitä kohta kenellekään. En tajua miten tätä ei tajuta.
Ihmiset on hylätty pärjäämään olemattomalla rahalla. Tilanne on kriittinen. Heikossa asemassa oleva (tai sairas) ei voi aina puhua omasta puolestaan, eikä ole välttämättä palstalla edes. Yksin eläville jatkuva kuritus on surullista ja kauheaa. Puhe tasa-arvosta oli aina valhe, se ei tunnu koskaan olevan heikossa asemassa oleville, vaan jollekin toiselle. On ollut paljon tekopyhyyttä puheissa ja osalle se menee läpi kun joku puhelee, että asiat ovat "hyvin". Kaikki ihmiset eivät voi itseään pelastaa tyhjästä nyhjäisten tai jatkaen tätä samaa systeemiä.
Stalin olisi ylpeä Satosen, Orpon ja Purran työstä. Toteuttavat sen mikä Kuusiselta jäi kesken nimitttäin kommunistinen Suomi jossa työläinen tekee työtä ilman palkkaa ja omistusoikeutta. Ruiskukka pitäisi muuttaa sirpiksi ja vasaraksi.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä että 25% matalapalkka alalla palkka parempi kuin työttömänä .jos katsotaan oikeasti mitä sosiaaliturva on yksinäisellä ihmisellä niin kyllä se palkka on paljon parempi eikä ratkaisuna voi olla nyt jo erittäin pienien tukien leikkaus.äskettäin puhuttiin ihan julkisesti että työnantajat hukkuvat työhakemuksiin .ihmiset hakevat töitä mutta eivät saa töitä.eli kysyn missä se työvoimapula oikeasti on .nyt olisi jo aika puhaltaa peli poikki ja Suomeen suurlakko joka kaataa hallituksen! Rajansa se on kaikella .huomioikaapa se että työttömyys voi kohdata kenen tahansa ja vielä lopullisesti.mitäpä sitten kun sosiaaliturvaa ei enään ole? Se on tuhon tie joka aiheuttaa väistämättömästi työehtojen ,työolosuhteiden ym heikentymiseen ja työnantajien työntekijöiden kiristämisen!
Jos tulisi suurlakko niin Suomessa ei ole tarpeeksi suurta vankilaa johon ne kaikki lakkoilijat voisi laittaa. Poliittiset- ja suurlakot muuttuvat tänä vuonna lain vastaisiksi eli lakkoilijoille napsahtaisi 200 euroa sakkoa ja linnaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuet pois ja loiset menee töihin!
Hyvä! Saadaan Artokin metsurinhommiin ja Ryydana Raksalle. Riikka siivoamaan ja Petteri hitsaamaan.
Kyllä nämä "loiset" ovat opiskelleet aikanaan työtä saadakseen ja nyt tekevät arvokasta työtä ja maksavat suuret verot elättääkseen todellisia toisten rahoilla eläviä työtä vieroksuvia ja muita todellisia tuilla eläviä loisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoiva-avustajaksi pääsee kuka tahansa.
Ei pääse.
Haluaisitko että esim sairasta lastasi tai iäkästä onaistasi hoitaisi kuka vaan?
Miksi väheksyt ja halveksu hoito- ja hoivatyötä?
Minäkin ihmettelen tätä, että tämänkin ketjun perusteella on ihmisiä, joiden mielestä hoitoala on sellainen, että sinne voidaan ottaa tai pakottaa kenet vain. Ei todellakaan pidä menetellä niin.
Kertoo myös siitä,miten ko kommentoijat halveksuvat ja väheksyvät hoito-ja hoivatyössä ja monessa muussa työssä ( esim kiinteistönhuolto ja siivoustyö) tarvittavaa osaamista,jonka saa koulutuksen kautta. Kaikki myös eivät myöskään sovi ko töihin, esim fyysisten rajoitteiden takia. Esim hoito-ja hoivatyössä ei saa olla mitään tules-vaivoja, iho-ongelmia, mt-sairauksia tai ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Stalin olisi ylpeä Satosen, Orpon ja Purran työstä. Toteuttavat sen mikä Kuusiselta jäi kesken nimitttäin kommunistinen Suomi jossa työläinen tekee työtä ilman palkkaa ja omistusoikeutta. Ruiskukka pitäisi muuttaa sirpiksi ja vasaraksi.
Ei. Kyllä tämä on äärioikeistolaista työvoimapolitiikkaa,jota harjoitti eräs toinen valtio 1930-luvulta alkaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän työttömät voi samaa elintasoa vaatia kuin työtä tekevät, eihän siinä mitään järkeä ole. Kuka työtä enää viitsii tehdä jos ei siitä mitään etua saa.
Tosiaan, jos palkka on samaa tasoa kuin yhteiskunnan sosiaalituet, on palkka ihan onnettoman pieni, jolla juuri ja juuri selviää. Miksi Suomessa maksetaan noin surkeaa palkkaa?
Jos edes noin isoa palkkaa saa! Mutta kun jotkut joutuvat kokopäiväisen työn palkan lisäksi hakemaan asumistukea tai jopa toimeentulotukea pärjätäkseen! Koska sillä palkalla ei vaan pärjää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukeen tulee työvelvoite.
Eli ei kun nuorisotalolle tilavarauksia ja laskutusta tekemään.
Saan tehdä vain toimistotöitä ja AMK tutkinto löytyy.
Kaupungilla ja valtiolla yksiköitä ja virastoja riittää.
Sairaalat, museot, taidemuseot, sosiaalitoimistot, sivistyskeskus, kansalaisopistot, kirjastot, hautausmaiden toimistot, seurakuntien toimistot, vesilaitos, sähkölaitos, tekninen puoli, rakennusvalvonta, nuorisotalot, kaupungin talo jne.
Työttömiä on noissa toimistotöissä työmarkkinatuella ja palkkatukitöissä tälläkin hetkellä.
Joukkoon mukaan vaan.
Työmarkkinatuki ja palkkatuki ovat kyllä aivan eri asioita. Edellinen on työttömyyskorvaus, jälkimmäinen on valtion maksama tuki työntekijän palkkaamiseen työhön, josta hän saa siis ihan oikeaa palkkaa.
Työmarkkinatuki on tarkoitettu työttömän toimeentuloon, ei siihen että kunnan suuripalkkaiset toimistorotat saavat vältellä omia töitään teettämällä ne palkattomalla työvoimalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös nyt on monilla leikkaukset tuissa, entä pysyykö työpaikka. Lisäksi kaikki kallistunut. Se yhtälö ei toimi lainkaan tai tule toimimaan. Pakkasella kodistaan ihmiset kadulle?
Nälkä ja pakkanen ovat tehokkaita motivoijia jotka ajavat työelämästä pudonneet takaisin töihin. Selviytymisvaisto iskee päälle ja ymmärtää viimein että pysyäkseen hengissä on tehtävä töitä.
Entäs ne jotka eivät saa töitä vaikka kuinka hakisivat? Mitä luulet niiden tekevän selviytymisvaiston iskiessä päälle? Täällä osa on väittänyt, että suomalainen vain suunnilleen istahtaisi jonnekin kuolemaan.
Tämäpä se. Voin o
Jos ihminen on elänyt säästäväisesti ja kerännyt omaisuutta niin eiköhän pärjää jatkossakin ilman toimeentulotukea.Ja Neuvostoliitossa juuri työläiset tienasivat hyvin,koulutetuilla oli huonot palkat.
Satosen rasvaprosentti on niin korkea, että jonkun pitäisi kannustaa sitä laihdutuskuurille!
Niin itseä vaan niskasta kiinni ja töihin täällä sanottiin.
Haluaisin todellakin mennä töihin, jos joku minut vielä ottaisi. Olen 51v. monisairas nainen. Olen raskaalla teollisuustyöllä kuluttanut niveleni ja olen moninivelrikkoinen. Oikea peukaloni leikattiin viime vuonna ja käsi jäi heikoksi. Leikkaus on edessä myös vasemmassa peukalossa. Vasempaan polveeni laitetaan tekonivel keväällä 2024, sen jälkeen oikeaan. Lonkkien kanssa pärjään vielä, mutta olkapäiden kanssa on vaikeaa, vasen käsi ei nouse kunnolla ja esim. paidan pukeminen on kivuliasta. Särkyjä on koko ajan.
Minulla on myös parantumaton virtsarakon sairaus, johon ei löydy enää kunnolla oireita helpottavaa hoitoa. Käyn n.8kk välein erikoissairaanhoidossa botox-hoidoissa, jotka lievittävät kipua ja kouristuksia rakossa. Hoito saattaa halvaannuttaa muutamiksi viikoiksi niin, että täytyy itse katetrin avulla tyhjentää virtsarakko. Joskus rakko ärtyy niin, ettei vessasta voi poistua moneen tuntiin, kun pienikin nestemäärä täytyy heti ponnistaa ulos.
Minulla on myös päivittäistä lääkitystä vaativat astma ja useita allergioita. Olen allerginen ja saan astmaoireita lähes kaikista eläimistä, monista hajusteista, olen saanut vakavia iho-oireita tavallisista käsivoiteista, meikeistä, saippuoista ja vaatteidenpesuaineista. Minulla on myös siitepöly- ja ruoka-aineallergioita ja olen niiden takia saanut 3 kertaa allergiashokin.
Minulla on myös unihäiriö, yleistynyt ahdistuneisuushäiriö, toistuva masennus, adhd ja autismikirjo. Lisäksi voimakas likinäköisyys ja lääkitykset rasittavat silmiä niin, että minulla on näköhäiriöitä. Eli välillä en näe kunnolla lähelle enkä kauas vaikka minulla on käytössä erikseen 2-teho- ja lähityöskentelylasit ongelmaa helpottamaan. Viime aikoina työttömiin ja köyhiin, joihin itsekin kuulun, kohdistuvat kovat asenteet ja toimet ovat aiheuttaneet masennusta ja ahdistusta. Minulla on paljon itsetuhoisia ajatuksia, sillä tunnen olevani yhteiskunnan silmissä laiska varas, arvoton kuluerä. Ajatuksissa on usein, että olisiko parempi, jos minua ei enää olisi rasittamassa yhteiskuntaa rahallisesti. Jonkun tosin pitäisi sitten auttaa sairaita yli 80v. olevia vanhempiani, jos minua ei enää olisi.
Eli löytyisikö työ keski-ikäiselle naiselle, joka ei pysty tällä hetkellä seisomaan eikä kävelemään pitkiä aikoja ja jonka olisi päästävä vessaan silloin kun tarve vaatii ja wc:ssä saattaa kulua aikaa. Työn olisi myös hyvä olla aika itsenäistä, sillä autismikirjon takia ahdistun nopeasti ihmispaljoudesta. Ja työn olisi hyvä olla käytännönläheistä, sillä kärsin myös muistiongelmista, jotka hidastavat teoreettisen tiedon omaksumista. Mutta sen vastapainona minulla on erittäin hyvä avaruudellinen hahmotuskyky ja kuvamuisti. Olisi myös hyvä, jos työssä ei tarvitsisi nostaa käsiä usein olkapäälinjan yläpuolelle, sillä tällä hetkellä olkanivelet ovat tulehtuneet ja käsien nostaminen ylös on tuskallista. Myöskään voimakasta puristusotetta vaativat tehtävät ovat nyt hankalia, kun kummankin käden peukalot ovat vähän heikot. Olen kyllä ahkera, uskollinen ja tunnollinen työntekijä, vaikka minulla paljon vikoja onkin.
Eli tällaisia yli 300 päivää sairaslomalla olleita, kuntoutusta odottavia työttömiä työnhakijoita löytyy työttömien keskuudesta.
Tällä hetkellä niskasta kiinni ottaminen ei oikein onnistu olkapäiden takia, mutta töitä olen silti hakenut ja TE-keskuksen kursseille osallistunut aktiivisesti. Kuntoutusta olen myös hakenut, toiveena, että minusta vielä saataisiin "parsittua" kasaan työtä tekevä ihminen. Haluaisin vielä tuntea olevani arvokas yhteiskunnan jäsen ja tulla toimeen omillani.
Satonen töihin niinkuin olis jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoiva-avustajaksi pääsee kuka tahansa.
Ei pääse.
Haluaisitko että esim sairasta lastasi tai iäkästä onaistasi hoitaisi kuka vaan?
Miksi väheksyt ja halveksu hoito- ja hoivatyötä?
Minäkin ihmettelen tätä, että tämänkin ketjun perusteella on ihmisiä, joiden mielestä hoitoala on sellainen, että sinne voidaan ottaa tai pakottaa kenet vain. Ei todellakaan pidä menetellä niin.
Kertoo myös siitä,miten ko kommentoijat halveksuvat ja väheksyvät hoito-ja hoivatyössä ja monessa muussa työssä ( esim kiinteistönhuolto ja siivoustyö) tarvittavaa osaamista,jonka saa koulutuksen kautta. Kaikki myös eivät myöskään sovi ko töihin, esim fyysisten rajoitteiden takia. Esim hoito-ja hoivatyössä ei saa olla mitään tul
Siivoojan ryöhön on ainoana vaatimuksena suomen kielen taito monessa ilmoituksissa.Mutta kun laiskojen mielestä ei makseta tarpeeksi niin ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän työttömät voi samaa elintasoa vaatia kuin työtä tekevät, eihän siinä mitään järkeä ole. Kuka työtä enää viitsii tehdä jos ei siitä mitään etua saa.
Tosiaan, jos palkka on samaa tasoa kuin yhteiskunnan sosiaalituet, on palkka ihan onnettoman pieni, jolla juuri ja juuri selviää. Miksi Suomessa maksetaan noin surkeaa palkkaa?
Jos edes noin isoa palkkaa saa! Mutta kun jotkut joutuvat kokopäiväisen työn palkan lisäksi hakemaan asumistukea tai jopa toimeentulotukea pärjätäkseen! Koska sillä palkalla ei vaan pärjää!
Tukia haetaan koska ei osata käyttää rahaa järkevästi ja koska tukia saa liian helposti.
"
Jos jokaisen nyt töissäolevan työaikaa vähennettäisiin kuuteen tuntiin/pv, pääsisi työttömät täyttämään nämä tunnit. Esimerkiksi teollisuudessa 3-vuorotyöhön saadaan yksi työntekijä lisää päivää kohden näin. Silloin tulisi 4-vuorotyö ja 4 työntekijää/vrk.
Ongelma on vaan siinä että ei ole tekijöitä. En tiedä ketä nämä kaikki työttömät ovat, mutta työttömien osaaminen ja työpaikkojen vaatimukset eivät kohtaa.
Kuusituntiset työpäivät ovat tehokkaampia työn tuottavuuden kannalta, tästä on ihan tutkimustietoakin. "
Luuletko sä,e ttä tuo sopii meille töissä oleville, joilla on tuntipalkka? Meidän tulot laskisi merkittävästi. Mulle ei ainakaan sovi. Reilut pari tonnia tienaan ja ei siitä voi vähentää neljäsosaa. Pitää lapsetkin elättää.
Riittävästi kun mennään vasemmalle, niin ollaankin periaatteessa äärioikealla.
Vierailija kirjoitti:
Niin itseä vaan niskasta kiinni ja töihin täällä sanottiin.
Haluaisin todellakin mennä töihin, jos joku minut vielä ottaisi. Olen 51v. monisairas nainen. Olen raskaalla teollisuustyöllä kuluttanut niveleni ja olen moninivelrikkoinen. Oikea peukaloni leikattiin viime vuonna ja käsi jäi heikoksi. Leikkaus on edessä myös vasemmassa peukalossa. Vasempaan polveeni laitetaan tekonivel keväällä 2024, sen jälkeen oikeaan. Lonkkien kanssa pärjään vielä, mutta olkapäiden kanssa on vaikeaa, vasen käsi ei nouse kunnolla ja esim. paidan pukeminen on kivuliasta. Särkyjä on koko ajan.
Minulla on myös parantumaton virtsarakon sairaus, johon ei löydy enää kunnolla oireita helpottavaa hoitoa. Käyn n.8kk välein erikoissairaanhoidossa botox-hoidoissa, jotka lievittävät kipua ja kouristuksia rakossa. Hoito saattaa halvaannuttaa muutamiksi viikoiksi niin, että täytyy itse katetrin avulla tyhjentää virtsarakko. Joskus rakko ärtyy niin, ettei vessa
Tsemppiä sinulle! T. Toinen monisairas, työhalukas mutta työkyvytön työtön
Ei ole kyse kiinnostuksen puutteesta. Kaikki eivät sovellu hoitoalalle, eivät millään. Mua esimerkiksi ei kukaan vastuullinen työnantaja palkkaisi niille aloille. Lisäksi terveyteni ei kestä vuorotöitä.
Työterveyshuolto on työnantajan kanssa vastuussa siitä, että sellaisia töitä ei teetetä joihin työntekijä ei kykene eikä sovellu.
Mulla ei toisessa kädessä pysy oikein pito noin esimerkkinä, vaikka miten asennoituisin.