Työministeri Arto Santonen: sosiaaliturva on edelleen liian korkea eikä kannusta töihin
Suomessa on jopa 100 000 työtöntä, joilla työllistyminen kasvattaisi tuloja vain 20-25 prosenttia.
https://www.verkkouutiset.fi/a/ei-todellakaan-tyohon-kannustava-jarjest…
Kommentit (1357)
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi siis mennä töihin vaikka siivoamaan surkealla palkalla ja lisäksi halutaa vähentää etuuksia jotta ei pärjää ollenkaan.
Näin juuri töihin vaan vaikka väkisin ja menot kuriin niin että pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukeen tulee työvelvoite.
Eli ei kun nuorisotalolle tilavarauksia ja laskutusta tekemään.
Saan tehdä vain toimistotöitä ja AMK tutkinto löytyy.
Kaupungilla ja valtiolla yksiköitä ja virastoja riittää.
Eli teetetään töitä, joista pitäisi maksaa palkkaa, toimeentulotuella. Näin ei todellakaan työllistetä ihmisiä siinä merkityksessä, että työttömät pääsisivät oikeisiin palkkatöihin.
Vierailija kirjoitti:
Sairaalat, museot, taidemuseot, sosiaalitoimistot, sivistyskeskus, kansalaisopistot, kirjastot, hautausmaiden toimistot, seurakuntien toimistot, vesilaitos, sähkölaitos, tekninen puoli, rakennusvalvonta, nuorisotalot, kaupungin talo jne.
Työttömiä on noissa toimistotöissä työmarkkinatuella ja palkkatukitöissä tälläkin hetkellä.
Joukkoon mukaan vaan.
Vierailija kirjoitti:
Hoiva-avustajaksi pääsee kuka tahansa.
Ei pääse.
Haluaisitko että esim sairasta lastasi tai iäkästä onaistasi hoitaisi kuka vaan?
Miksi väheksyt ja halveksu hoito- ja hoivatyötä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi siis mennä töihin vaikka siivoamaan surkealla palkalla ja lisäksi halutaa vähentää etuuksia jotta ei pärjää ollenkaan.
Nykyään siivouskin voidaan suorittaa roboteilla. Työpaikkoja on entistä vähemmän. Ja mitä järkeä on tehdä töitä, jos niistä ei saa sellaista palkkaa, että sillä tulee toimeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli teetetään töitä, joista pitäisi maksaa palkkaa, toimeentulotuella. Näin ei todellakaan työllistetä ihmisiä siinä merkityksessä, että työttömät pääsisivät oikeisiin palkkatöihin.
Sairaalassa, kun autoin osastonsihteeriä työmarkkinatuella sai siniset hoitajan vaatteet. Sain pitää omaa villatakkia tai pitkähihaista paitaa tuon sinisen puvun alla.
Vierailija kirjoitti:
Eli teet kaupassa 30 h viikko ja julkisella 10 h viikko.
Hallitus kannustaa pienten lasten äitejä kokoaikatyöhön.
Hallitus sitten järjestää lapsille hoitopaikan, jossa on riittävästi hoitajia, ja turvallinen hoitoympäristö, josta lapset eivät esim pääse pirtistä ulos tosta noin vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaalassa, kun autoin osastonsihteeriä työmarkkinatuella sai siniset hoitajan vaatteet. Sain pitää omaa villatakkia tai pitkähihaista paitaa tuon sinisen puvun alla.
Hoitajat ei saa pitää omia niin en viitsinyt viedä niiden vilutakkeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin hallitus lupailee ja kaippa he ovat asiasta EK:n kanssa sopineet samalla, kun kopioivat hallitusohjelman sanasta sanaan EK:n tavoitesivuilta.
Eli nyt vaan odotamme, että hallitus toteuttaa tuon lupauksen niistä 100 000 TÄYSIPÄIVÄISESTÄ työpaikasta. Kortistosta löytyy kyllä nuo halukkaat heti ja ylimääräisiäkin.
Niin, leikkausten vastineeksi heidän pitäisi nyt taikoa nuo työpaikat jostakin.
Jos olet yhtään kuunnellut Orpoa niin niitä työpaikkoja alkaa heti syntyä kun kysyntä ja tarve työpaikoille lisääntyy leikkausten ja heikennysten myötä. Se on markkinataloutta beibi. Tarjonta on vastaus kysyntään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoiva-avustajaksi pääsee kuka tahansa.
Ei pääse.
Haluaisitko että esim sairasta lastasi tai iäkästä onaistasi hoitaisi kuka vaan?
Miksi väheksyt ja halveksu hoito- ja hoivatyötä?
Minäkin ihmettelen tätä, että tämänkin ketjun perusteella on ihmisiä, joiden mielestä hoitoala on sellainen, että sinne voidaan ottaa tai pakottaa kenet vain. Ei todellakaan pidä menetellä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus sitten järjestää lapsille hoitopaikan, jossa on riittävästi hoitajia, ja turvallinen hoitoympäristö, josta lapset eivät esim pääse pirtistä ulos tosta noin vaan.
No, itse asiassa työttömät on myös tarhoissa lapsia hoitamassa sekä palkkatuella että työkokeilussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään siivouskin voidaan suorittaa roboteilla. Työpaikkoja on entistä vähemmän. Ja mitä järkeä on tehdä töitä, jos niistä ei saa sellaista palkkaa, että sillä tulee toimeen?
Jos se robotti menee rikki niin sitä varten on hyvä olla töihin kutsuttavissa oleva reservi josta voidaan kutsua välittömästi tuuraaja mopoaamaan lattiat ja imuroimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, itse asiassa työttömät on myös tarhoissa lapsia hoitamassa sekä palkkatuella että työkokeilussa.
Siksi hoitajat vaihtuvat, kun työkokeilu on 6 kuukautta ja samoin palkkatukityö.
Tosin heinäkuussa lisättiin palkkatukea yrityksille eli valtio maksaa 50 % tai 70 % palkasta 10 kuukautta ja aina saa ottaa uuden tilalle.
On tuo vähän. Jos lapsi tykkää hoitajasta niin se on vain 6 kuukautta. Ensin lasta hoitaa kiltti Milja ja sitten villi Rane.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin hallitus lupailee ja kaippa he ovat asiasta EK:n kanssa sopineet samalla, kun kopioivat hallitusohjelman sanasta sanaan EK:n tavoitesivuilta.
Eli nyt vaan odotamme, että hallitus toteuttaa tuon lupauksen niistä 100 000 TÄYSIPÄIVÄISESTÄ työpaikasta. Kortistosta löytyy kyllä nuo halukkaat heti ja ylimääräisiäkin.
Niin, leikkausten vastineeksi heidän pitäisi nyt taikoa nuo työpaikat jostakin.
No kai näillä nyt hallituksessa on edes 50.000 sukulaista, lasta ja lastenlasta ja hyvävelipäiväntuttua torikahvilasta, joille löytyy suoraan töitä, joita ei edes tarvitse julkiseen hakuun laittaa? Ihan kuten itsekin ovat esim. Työpalvelu scriptan kautta pätevöityneet ja työllistyneet :D Toinen 50.000 sitten näitä "asijan tuntioita", "bisnes finland yrittäjiä" ja "sijoitus eks perttejä"
-winner-
On kova pakkanen ja ihmisiltä leikataan samaan aikaan oikein reilulla kädellä. Ja ensi vuonna asumistuki haihtuu ilmaan. Mihin aikovat majoittaa sitten ihmiset, laitokseenko vai asuntolaan. Ihmiset jotka ovat nyt itsenäisiä ja haluavat asua omassa kodissa, tutulla alueella.
Vierailija kirjoitti:
On tuo vähän. Jos lapsi tykkää hoitajasta niin se on vain 6 kuukautta. Ensin lasta hoitaa kiltti Milja ja sitten villi Rane.
Toisaalta, ei tarvitse kuunnella vanhempien valittamista lasten hoidosta kuin vain 6 kuukautta.
Siis mitä että 25% matalapalkka alalla palkka parempi kuin työttömänä .jos katsotaan oikeasti mitä sosiaaliturva on yksinäisellä ihmisellä niin kyllä se palkka on paljon parempi eikä ratkaisuna voi olla nyt jo erittäin pienien tukien leikkaus.äskettäin puhuttiin ihan julkisesti että työnantajat hukkuvat työhakemuksiin .ihmiset hakevat töitä mutta eivät saa töitä.eli kysyn missä se työvoimapula oikeasti on .nyt olisi jo aika puhaltaa peli poikki ja Suomeen suurlakko joka kaataa hallituksen! Rajansa se on kaikella .huomioikaapa se että työttömyys voi kohdata kenen tahansa ja vielä lopullisesti.mitäpä sitten kun sosiaaliturvaa ei enään ole? Se on tuhon tie joka aiheuttaa väistämättömästi työehtojen ,työolosuhteiden ym heikentymiseen ja työnantajien työntekijöiden kiristämisen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitus on että sosiaaliturva poistetaan kokonaan. Se aiheuttaa asennevammaa ja nirsoilua töiden suhteen. Pitäisi olla lähtötilanne että mikä tahansa työ kelpaa.
Se että työttömät eivät tajua olevansa asennavammaisia on jo itsessään vakava ongelma, toisaalta harva narkkari tai juoppokaan tajuaa heillä olevan riippuvaisuutta.
Tukien poistaminen motivoi jokaista ottamaan itseään niskasta kiinni ja tekemään töitä.
Välillä sitä miettii, että mahtavatko nämä sittenkään olla vain sairaita provoja. Että ihanko todella meillä on näin sairaalla tavalla ajattelevia ihmisiä joukossamme. Kaikki ihmisyys karissut, petoeläin vain jäljellä.Keskiluokka vaan on jo kyllästynyt elättämään lusmuarmeijaa. Maksakoot jokainen itse oman elämänsä ja kämppänsä!
Älä puhu koko keskiluokan suulla, vaikka sinä oletkin itsekäs ottaja.
Minä keskituloisena olen maksanut veroja paljon nykyistä enemmänkin, enkä koskaan ole niistä valittanut. Olen itsekin saanut niille täyden vastineen: neuvolapalvelut, lapsilisät, maksuttoman koulutuksen, terveydenhuollon ja sairaanhoidon, kirjastopalvelut, toimivan infrastruktuurin jne. - ja nyt sitten tuon kaiken saman lapsilleni.
Kuule, sinäkin olet päässyt nauttimaan kaikesta tästä. Oletko siis loinen? Pitäisikö sinulta periä maksu kaikista tähän asti maksutta saamistasi palveluista, kun kerran haluat maksaa oman elämäsi?
Ps. Jos nämä vihakommentit ovat jonkun joutilaan trollailua, suosittelen miettimään, mitä tällainen työttömien demonisointi tekee maan henkiselle ilmapiirille. Jos joku ihan oikeasti seisoo tällaisten mielipiteiden takana, hänelle voi vain toivoa työttömyyttä, jotta pääsee itsekin nauttimaan niistä hulppeista eduista.
Hyvä kommentti! Täysin samaa mieltä siitä, etteivät vihakommentit ole yhteiskuntarauhaa tukevia. Miksi jotkut jatkuvasti niitä kirjoittavat? Lietsovat vaan vastakkainasettelua. Minä olen kiitollinen siitä, että olen 30 vuotta saanut tuottaa yhteistä hyvää maksamalla vientiteollisuudesta ansaitsemastani palkasta veroja. Olen kasvattanut aikuiseksi kolme lasta. Heidän puolestaan olen pahoillani, että yhteiskunta on ajettu tähän tilaan, jossa kansa jaetaan köyhiin ja hyvin tienaaviin. Onneksi pystyn auttamaan taloudellisesti omia lapsiani. Heillä ei tule olemaan helppoa. Ja kyllä, veroja olen maksanut kitisemättä. Menoni olen asettanut tulojeni mukaan. Asunnon olen ostanut, mutta sellaisen, johon tuloni ovat riittäneet. Perheen autotkin on ostettu aina järkevään hintaan, ei uutena. Olen myös säästänyt ja sijoittanut pahan päivän varalle.