Tipaton tammikuu 2024
Eilen aloitin tipattoman tammikuun. Pitää välillä puhdistautua ja elää terveellisemmin. Ei varatkaan oikein riitä enää kalliisiin alkoholi tuotteisiin, hyvä jos ruokaan varat riittää.
Mutta, tästä kuukaudesta tulee koettelemusten kuukausi.
Kommentit (422)
Toivon todella, että jatkossa en käytä alkoholia päivittäin vaan korkeintaan viikonloppuisin jos silloinkaan, ja että kertamäärä olisi vain paukku tai pari olipa kyseessä mikä juoma tahansa. Haluan mennä nukkumaan selvin päin ja herätä ilman itseinhoa ja morkkista. Onneksi kukaan perhekunnasta ei ryyppää "pertikkaa olalle" tyylisesti, mutta liikaa ja lian usein silti. Sama mulla.
Vaikka niitä erinäisiä vieroitusoireita yhä on, ja vaikka löysin äsken itseni suolapähkinäpussista, niin olen kuitenkin onnellisempi ja tyytyväisempi kuin ennen tipatonta, jo terveempikin kun verenpaine on tosiaan pitkästä aikaa normaalin rajoissa.
Hyvää yötä. AS
Olen huomannut että viime päivinä alkoholi ei ole ehkä ollut enää niin paljon mielessä kuin ensimmäisillä viikoilla. Saunominen onnistuu aika hyvin jo pelkän limpparin tai vissyn voimalla. Herkkuja tosin tekee mieli enemmän, herkuton tammikuu ei onnistunut
Marsu
Olin alkuviikosta työmatkalla ja yksin hotellissa olisin normaalisti mennyt lasilliselle. Huomasin että hotellikin mainosti, olikohan punkkulasillinen kaupan päälle illallisen kanssa. En ostanut mutta vähän oli nuipeaa katsoa telkkaria huoneessa kuivin suin. 🙂
-Kepakko
Päivä 18, torstai, ja tämän viikon ensimmäinen mieliteko. Torstai-ilta on lupaus tulevasta viikonlopusta, ja sen kunniaksi on ollut tapana kaataa lasiin punaviiniä. Vaan nyt ei auta, puristan tuopillisen appelsiinimehua ja taidan lähteä lumihankeen tarpomaan. Se sanottakoon, että henkisesti on helpompaa kuin vuosi tai kaksi sitten.
Jaksaa, jaksaa!
-Tomsku
Ei enää jaksa tipatonta, illat tuntuu niin pitkiltä ja tylsiltä. Valkoviini jäissä ja sushia haettu.
18 pv menossa.
Tänään olut olisi kyllä maistunut ruoan kanssa. Tipattomasta on jo kulunut reilusti yli puolet. Tiedän että onnistun tässä. Nyt tavoite on siirtynyt helmikuun puolelle. Sanotaan helmikuun 6. voisi olla sopiva ottaa yksi 0.5 olut 🍺
24 tunnin paasto jäi nyt välistä koska osallistuin töiden jälkeen cocktailtilaisuuteen - alkoholittomana tietenkin :) Oli tarjolla raikasta rypäle-omenamehujuomaa jonka erotti viineistä seassa lilluvista omenanpaloista, myös sormisyötävät oli oikein hyviä.
Katse kävi kyllä skumppapulloissa coolerissa mutta ei, ne eivät olleet minua varten. Ja aika monella muullakin oli alkoholiton vaihtoehto joten en kokenut oloani outolinnuksi.
Huomenna on taas perjantai ja odotan innolla aikaisemmin päättyvää työpäivää sekä puuhakasta viikonloppua kun ei alkoholi heikennä unta ja palautumista!
-Try Dry
Täällä ollaan kahden vaiheilla, jatkuisiko tipaton vielä helmikuussa vai ei. Olisihan se terveellistä, ja alkoholiin kuluville rahoille on kyllä muutakin käyttöä. Aion joka tapauksessa yrittää vähentää juomista pysyvästi, mutta en tiedä jaksanko jatkaa täyskieltoa enää helmikuussa. Toisaalta se kannattaisi.
Illat vaan tuntuvat niin pitkiltä ja tylsiltä täälläkin. Varsinkin tähän aikaan vuodesta, kun en viihdy kylmillä säillä ulkona yhtään. Ja nyt kun ei voi pätkäpaaston takia hemmotella itseään edes napostelemalla (mikä on sinänsä ihan hyvä juttu).
Paino jumittaa edelleen. Vaihdoin pari päivää sitten 14-10 paastoni 16-8 paastoon ja toivon, että jotain muutosta tulisi. Varmasti johtuu iästä, ettei paino meinaa lähteä alaspäin enää millään, vaikka aikoinaan laihduttaminen oli mulle suhteellisen helppoa. No, näillä mennään nyt ja toivottavasti sinnikkyys palkitaan jossain vaiheessa :).
-tt
Täällä ollaan kahden vaiheilla, jatkuisiko tipaton vielä helmikuussa vai ei. Olisihan se terveellistä, ja alkoholiin kuluville rahoille on kyllä muutakin käyttöä. Aion joka tapauksessa yrittää vähentää juomista pysyvästi, mutta en tiedä jaksanko jatkaa täyskieltoa enää helmikuussa. Toisaalta se kannattaisi.
Illat vaan tuntuvat niin pitkiltä ja tylsiltä täälläkin. Varsinkin tähän aikaan vuodesta, kun en viihdy kylmillä säillä ulkona yhtään. Ja nyt kun ei voi pätkäpaaston takia hemmotella itseään edes napostelemalla (mikä on sinänsä ihan hyvä juttu).
Paino jumittaa edelleen. Vaihdoin pari päivää sitten 14-10 paastoni 16-8 paastoon ja toivon, että jotain muutosta tulisi. Varmasti johtuu iästä, ettei paino meinaa lähteä alaspäin enää millään, vaikka aikoinaan laihduttaminen oli mulle suhteellisen helppoa. No, näillä mennään nyt ja toivottavasti sinnikkyys palkitaan jossain vaiheessa :).
-tt
Päivä 18 ja 19
Eilinen päivitys jäikin välistä, mutta ei kai sillä ole merkitystä. Oli niin touhuks päivä ja senpä myötä tuli sellainen olotila , että kohta kyllä otan alkoholia vähän, mutta sitä tekemistä oli vaan koko ajan lisää, ett' loppujen lopuksi olin j o niin väsy, etten jaksanu aatella koko alkoholia ollenkaan. Ja niin pääsin iltaan asti tipattomana taas. Meinasin nukahtaa istualtaan jo kahdeksan aikoihin, ei normaalia, varmaan joku virus päällä.
"No niin", tapaa eräs puhumaan opetteleva lapsi sanoa, nyt on sit perjantai, jännä päivä tiedossa, miten menee ilman alkoholia?
Hyvää ja tipatonta vkloppua kaikille , tsemppiä!!
-Ap
Vinkatkaa hyviä alkoholittomia viinejä 🥂 🍷
Tänään loppuu.
Suunta mökille, puolelta päivin töistä ja suoraan tielle. Tiedossa iltapäivällä valtavasti lumitöitä, ulkosauna kuumaksi ja laitoin kassiin muutaman oluen nautittavaksi saunan terassilla.
Mulle kolmas viikonloppu ilman viiniä. Menee tämä tässä kun ei ajattele asiaa mutta mieluusti ottaisin pari lasillista tänään.
Tekemistä riittää taas viikonloppuna ja yritän nukkua. Unet jääneet lyhyeksi viikolla. En saa oikein nukahdettua vaikka väsyttää.
Tipattoman jälkeen jo suunnittelen, että ekana viikonloppuna hieman viiniä ja sitten haastan itseni taas olemaan hetken aikaa ilman.
Kaikille hyvää viikonloppua!
Mutsi
Ps. Tuo edellisen kirjoittama mökkireissu kuulostaa niiiin ihanalle!
Vierailija kirjoitti:
Vinkatkaa hyviä alkoholittomia viinejä 🥂 🍷
En yleensäkään tykkää viineistä, joten en tiedä onko suositukseni viini-ihmisen mieleen, mutta tämä on hyvää: https://www.alko.fi/tuotteet/935978/1st-Winner-Lakka-Seljankukka/
Kyllä se Wappu on edelleen tähtäimessä kuten muutamana aikaisempanakin tipattomana on päässyt käymään.
Koitinkivenä perinteinen laskettelureisu helmi- maaliskuun vaihteessa. Porukassa pari 'sivistynyttä kohtuuottajaa', enkä tiedä kestääkö sitä vapaalle pääsyä selvin päin katella. Toki porukassa on myös yksi absolutisti terveydellisistä syistä, niin olen jo parina vuona tehnyt hänelle seuraa ilman mitään himoja läträämiseen. Aikaisempina vuosina tullut poikkastua tipaton noilla reisuilla, mutta aina voi uudistua.
Liikunnasta tykkäävänä olen aina laittanut pelaamiset ja muun liikunnan edelle. Vasta sitten kuntojuomat. Helposti ajattelee että on 'ansainnut' jonkun palkinnon. No ... Hyvästä tekemisestä tulee jo hyvä fiilis. Aika pölyttää vanha oppi, että brenkku on joku palkinto ja asioita pitää brenalla juhlistaa. Kieltolain aikaista ajattelua.
Sitten holittomista viineistä. En ole viinin ystävänä korviketta sille yrittänyt hakea. Aikoinaan oli yksi pettymys ja se riitti. Viime viikolla oli syömingit ja meilä on ollut tapana poksauttaa skumppa. Ostin Liitelin holittoman ja se kelpasi kaikille ja oli ok tekstuuraltaan. Meni siinä illan mittaan olutta ja viiniä, mutta ihme ja kyllä kun muut tiesivät tipattomuudestani, menivät kaikki holittomat oluet hyvin kaupaksi muilekin. Oma suosikkini hollantilainen Bavaria. Olen muuten kuiva ukko, etten välitä ruuan kanssa mitään juoda, enkä muutenkaan päivän mittaan kuin kahvia ja iltaisin teetä, niin holiton olut sopii saunan päälle ja tilaisuuksiin joissa kilistellään, ettei tarvitse tyhjällä lasilla sitä tehdä.
Kovasti tsemppiä kaikille mukana oleville (ja olleille).
cC:~
Hyviä alkoholittomia viinejä on vaikea löytää, ainoastaan kuohuviinit on toimineet kohdallani. Freixenet, Cordoniu, Torres Natureo ja Henkell on kaikki ok. Mionettoa ja Pizzolatoa en ole testannut.
Torres Natureo Rosé on muista viinityypeistä testaamisen arvoinen.
-Try Dry
Päivä 19, perjantai. Viime viikonloppuna lasissa oli piimää, tällä hetkellä kookosvettä. Nopeasti kävi mielessä, että voisi se viiniäkin olla, mutta yllättävän helposti sain sivuutettua ajatuksen. Tämän tipattoman opetus ja positiivisin huomio itselleni näyttäisi olevan se, että kerta kerralta tämä on helpompaa henkisesti. Geneerisiä vitautuksen hetkiä ei juurikaan ole ollut, ensimmäisellä kerralla kaksi vuotta sitten niitä oli alvariinsa, tyhjyyttä ja ärtymystä myös. Kuten viime vuonnakin, tosin hieman vähemmän. Ja nyt ei miltei laisinkaan, ylentää mieltä kummasti.
Ainoa mikä edelleen vaivaa, ovat turhan huonot yöunet. Ei ole tipattomuus minun nukkumisiani parantanut koskaan, päin vastoin. En tiedä kuinka pitkään pitäisi odotella, ehkä joskus vielä tulee kokeiltua.
Kivaa iltaa toivotellen, Tomsku
Alkoholittomia oluita menee aika monta tänäkin viikonloppuna. Viime vuonna niitä meni vieläkin enemmän, nyt alkaa maistua puulta ja melkein parempi ilman niitäkään.
Kiva se on silti jotain oluentapaista olla.
Ei silti tee tiukkaakaan, mutta tuo viikonloppuinen tapa on jo aika pinttynyt nin lähempänä neljääkymmentä.
Hyvää huomenta tipattomat! Perjantai meni niiin helposti, mietin jopa että miksi ihmeessä alkoholi on joskus kuulunut elämääni.
Join yhden alkoholittoman oluen ja lasillisen alkoholitonta skumppaa leffaa katsoessa kun sattui jääkaapissa olemaan. Tänään äänestämään ja jotain muuta puuhaa, illalla vaikkapa lautapelejä.
Hyvää viikonloppua kaikille ketkä vielä mukana!
-Try Dry
Mä tykkään myös tästä ja siitä tunteesta, että on pystynyt tähän ja tuntuu etukäteen jo siltä, että koko tammikuu onnistuu. Vaikkakin haaveilen lasillisesta aika ajoin.
Mulla oli suunnitelmissa vähentää kaiken kaikkiaan myös tammikuun jälkeen alkoholin käyttöä. Siirtyä joka viikonloppuisesta tissuttelusta siihen, että vaan pe tai la ottaisi, eikä joka viikonloppu sitäkään. Aika näyttää miten onnistuu..