Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tipaton tammikuu 2024

Vierailija
02.01.2024 |

Eilen aloitin tipattoman tammikuun. Pitää välillä puhdistautua ja elää terveellisemmin. Ei varatkaan oikein riitä enää kalliisiin alkoholi tuotteisiin, hyvä jos ruokaan varat riittää.

Mutta, tästä kuukaudesta tulee koettelemusten kuukausi.

Kommentit (422)

Vierailija
241/422 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaiset tällä viikolla. Semisti ahdistaa. Tunnistan tämän alkoholi=hyvämieli jutun. Nyt yritän tätäkin fiilistä vastaan painia. Ei oo helppo ei...

Vierailija
242/422 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

15. päivä täälläkin menossa, ja ihan hyvin olen pärjännyt. Kotona on vain yksi avaamaton likööripullo ja se ei ole vielä huudellut, viiniä ei onneksi ole yhtään. Tosin sekään ei tarkoita mitään kun kotikadultani saa 24/7 halpaa ja hyvää viiniä, olen siis oikeastaan tosi ylpeä itsestäni! 

Olen myös kasvisruokavaliolla ja ulkoilutakki tuntui väljemmältä kun viikonloppuna reippailin. Vaa'alla en käy niin en tiedä onko painossa muutosta.

Muuten kyllä olotila on ihan samanlainen kuin aina, eli väsynyt ja työt masentaa. En usko että jatkan täysin tipatonta tammikuun jälkeen, mutta jokailtainen tissuttelu on pakko lopettaa. Oisko sit joka toinen viikonloppu yksi pullo viiniä sopiva määrä? Kenties. N40

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/422 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivä 15, hyvin menee. Keskustelu on tosiaan hieman vähäisempää kuin esimerkiksi viime vuonna, ja ainakin itseni osalta syynä lienee se, että suoritin isoimmat itsereflektoinnit alta pois jo aiempien vuosien ketjuissa. Tämä sama tilanne saattaa olla muillakin "konkareilla"? Muistaakseni viime vuonna tuli runsaastikin pohdiskeltua jepen juomisia ja juomatta jättämisiä sekä omasta näkökulmasta, että yleisellä tasolla. Pitäisiköhän käydä lukaisemassa se ketju uudelleen...

Aika on tällä kertaa mennyt jotenkin todella nopeasti, eivätkä viime vuosilta tutuksi tulleet lievän ahdistuksen, kummallisen tyhjyyden tai suoranaisen ärtymyksen tunteet ole tällä kertaa niin pahasti vaivanneet. Toisaalta viime vuonna tuli näillä main halu jatkaa tipatonta päivään 50 asti, tällä kertaa sellaista hinkua ei minulla taida olla näkyvissä. 

Toivottavasti meitä on täällä vielä mahdollisimman monta mukana? Tsempit meille kaikille, Tomsku

Vierailija
244/422 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi viikkoa tipatonta takana mutta miksi mulla ei ole paino pudonnut yhtään? Ei siis todellakaan yhtään. Olen syönyt vähemmän, pitänyt yön yli 10h paastoa ja tehnyt normaalia pidempiä kävelylenkkejä. Onko se tämä ikä vai mikä ettei ole mitään vaikutusta painoon? Vähän mälsää, kun ajattelin että tipattoman ohessa hieman keventyisin 😞

Mutsi

Mitä syöt ja kuinka usein?

Samat ruokailutottumukset kuin aiemminkin. Annoskokoa olen pienentänyt ja tosiaan sitä paastoaikaa vähintään 10 h yön aikana.

Ihmettelen, koska olen luullut sen tissuttelun pitäneen yllä tätä elopainoani ja luulisi että tässä parissa viikossa edes jotain eroa näkyisi.

Mutsi

Yritä pidentää paastoaika väh. 14 tuntiin ja vähennä hiilareita myös.

Vierailija
245/422 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin menee täälläkin, päivä 15 menossa!

Nukun paremmin ja herään virkeämpänä. Leposyke on myös laskenut, saman huomasin viime vuonna loka-marraskuun tipattomalla jaksolla.

Mitään mielitekoja ei ole ollut, kotona on kyllä viiniä aina ja oluttakin välillä. Pidän tuota alkoholitonta skumppaa jääkaapissa jota menee viikonloppuisin mutta näin arkena tulee tartuttua vesipulloon tai teemukiin.

-Try Dry

Vierailija
246/422 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivä 16.

Hyvä ja pirteä olotila, nukuin koko yön heräämättä aamuun asti .  Pakkasta 24, sisäoleilua tiedossa, onneks on

puuhailua iltapäivään saakka.

Hyvää päivän jatkoa kaikille ja tsemppiä!

-Ap

Vierailija
247/422 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukana menossa. Mulla tosiaan ainakin kymmenes vuosi tipatonta ja ehkä viides vuosi, kun olen jatkanut hiihtolomaan, eli 7 viikkoa, 50 päivää jatkunut.  Tää ei tuota ongelmia, nyt olis haaste saada pidettyä myös joskus myöhemminkin oppuvuonna tipatomia viikonloppuja. Se ei ole vielä onnistunut. Vähensin kyllä viime vuonna ja muutamat isommat juhlatkin olin autolla, niin että sen pari lasillista illan aikana join. 

Viime viikonloppuna otin yhden minipullon holitonta kuoharia ja oli ihan ok,  nyt pitää alkaa etsimään vastaavia viinejä. Sitä on niin tapojensa orja...

Ope

Vierailija
248/422 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös yrityksenä toi pidennetty paastoaika, pyrin olemaan klo 20-10 syömättä,  ehkä ihan hitusen liikkuvampi olo talvitakissa, mutta ei nyt mitään isompaa muutosta vielä.. tätä vois yrittää jatkaa kesään asti, josko jotain oikeasti vaikuttaisi siihen mennessä. 

Tsemppiä!

Ope

Vierailija
249/422 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäistä kertaa pidän tipatonta. 16. päivä menossa. Sinänsä on ollut ihan helppoa ilman sen suurempia mielitekoja,  mutta minkäänlaista vaikutusta olotilaan en ole kyllä huomannut toisin kuin odotin. Ei yhtään sen enempää energiaa ja paino ei ole laskenut grammaakaan, vaikka kuvittelin ja toivoin,  että tissuttelun jättäminen auttaisi pudottamaan ylimääräisiä kiloja. Olen ollut 14 tuntia syömättä öisin, koka aloitin vuoden vaihteessa samalla myös pätkäpaaston, joten hiukan tämä painon jumittaminen turhauttaa. Syön ihan tavallisesti enkä mitenkään kaksin käsin sen yhden tai kaksi ateriaa päivässä, jotka syön. No, ainakin rahaa kuluu vähemmän kun alkoholi jää kauppaan.

- tt 

Vierailija
250/422 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu täytyy miettiä muita hyötyjä tästä, jos nyt ei paino lähdekään laskuun 😀 Ainakin on terveellisempää olla ilman alkoa. Ja rahaa tosiaan säästyy. Eikä tule krapulapöhnää.

Tänään koin oudon reaktion tuttavalta kuka myös yritti tipatonta. Hänellä ei onnistunut vaan sortui viikonloppuna juomaan. Vähän ihmetellen ja tuomitsevalla ilmeellä katsoi kun vastasin kysymykseensä siitä, onko minun tipaton pitänyt. Saattoi tietysti olla vaan itseensä pettynyt, kun yhdessä tätä tipatonta suunnittelimme ja nyt kävi näin. 

Mutsi

Vierailija
251/422 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tämä tipaton aika on tuonut ihan mielettömän ison muutoksen!

Nyt vasta tajuan, kuinka hirveä joulukuu ja koko loppuvuosi oli. En ole aikaisemmin katsonut älykellostani energiatasojani, nyt katsoin joulukuulta ja tammikuulta ja yllätyin. No ei kyllä olisi pitänyt, aika selväähän se on ollut. Energiat olivat aivan minimissä koko joulukuun, useana päivänä ei minkäänlaista energiatason nousua yön jälkeen. Jos vertaan tammikuuhun, niin monena päivänä tammikuun alin energiataso on korkeampi kuin joulukuun päivän ylin.

Olin loppuvuonna aivan lopussa. Mietin joka päivä, että irtisanoudun töistä.  Ei minulla mitään uutta paikkaa tiedossa ollut (ei edes ajatusta siitä) ja olen jo 5-kymppinen, joten uusia työtarjouksia tuskin olisi sadellut. Työvuosia kuitenkin jäljellä kymmenkunta, niin ei sitä olisi voinut vielä lepäilemäänkään jäädä (ja tiedostin kyllä, että se olisi minulle suora reitti alkoholismiin ja mullan alle). Olen ollut samassa duunissa parikymmentä vuotta ja ajattelin vain, etten tätä enää jaksa, ei kiinnosta, en pysty enkä edes pärjää.

Jo tammikuun ensimmäisellä viikolla mieli muuttui kuin taikaiskusta! Yhtäkkiä työt kiinnostivat taas kuten joskus ennen, ja mielihyvällä taapersin toimistolle työkavereita tapaamaan. Ajatus kulkee paljon paremmin, mieli on kirkas ja elämä maistuu.

Aika alas sitä mielen syövereissä kyllä vajosi ennen kuin sai tartuttua itseä niskasta kiinni ja kiskoa ylös.

Tällaisia mietteitä tällä kertaa,

-Sinna

Vierailija
252/422 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ilta tuntui pitkältä.

Tein lumityöt ja päälle kävin saunassa... Otin Vichyä. Kävelytin koiran kolmesti klo 20-22 välillä etten avannut olutta.

Vierailija
253/422 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivä 17.

Pakkasta 29 astetta.

Miten aika voikin mennä näin hitaasti just nyt?  "Odottavan aika on pitkä", sanotaan! Ja niin se kyllä onkin!

Toisaalta on ihanaa, kun ei aika mene kuin siivillä, nämä seitsämn edellistä vuotta on mennyt niin siivillä, ettei ole edes tajunnu mitään, tuntuu ihan hirveeltä, mitään en ole saanut aikaiseksi tässä elämässä. Perusjutut hoidellu ja se on ollu siinä, tämä elämä.

Hyvää päivän jatkoja ja tsemppiä kaikille!

-Ap

Vierailija
254/422 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän uusia huomioita tästä tipattomasta.

Meillä yleensä 3 saunailtaa viikossa. Nyt tosi helposti tippuu kahteen, kun ei ole saunaoluita lipiteltävänä. Mutta eipä se mitään, saapa nuo tippuakin.

Meitä kun on perheessä kaksi alkoholin suurkuluttajaa, niin on alkanut nyt käytännössä näkyä rahan säästyminen, kun ei sitä kulu alkoholiin. Toki nyt on tullut vastapainoksi ostettua vähän parempia ruokatarpeita, esim. parempia lihoja, lohta jne. Mutta olen laskeskellut, että kuukaudessa säästöä tulee ihan minimissään noin 200€. Tosiasiassa pyöritään kuitenkin todennäköisesti 300-400 euron paikkeilla.

Suklaata ja muita herkkuja kuluu ilta-aikaan vähän aiempaa enemmän. Keho huutaa hiilareita nyt kun niitä ei alkoholin muodossa enää tule.

Vierailija
255/422 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukana ollaan!  Jos olisin kirjoittanut eilen, olisin kertonut että vieroitusoireena tullut "pinna kireällä" -olotila on helpottanut, enkä ole enää äkäinen akka, mutta tänään jo heti aamusta olin äreänä.  Puoliso ihmetteli kun olin niin pahantuulinen, ja minä siihen heti huutamaan kurkku suorana "olen ollut 16 päivää ilman alkoholia, eikä teistä kukaan muu edes vaivaudu yrittämään!". Karjuntani kuului varmasti naapuriin, mutta onneksi molemmat seinänaapurit ovat omaa perhekuntaa eli ei tarvitse pelätä poliisiauton kaartavan pihaan.  Nyt jo helpottaa, mutta aika rektumista tämä päivä on ollut.

Unensaantivaikeus on mulla edelleen, ja työkaveri tarjosi kokeiltavaksi omaa nukahtamislääkettään.  En sitten huolinut, sillä ko. rohdolla oli kuulemma voimakas ruokahalua lisäävä vaikutus eli lisäkiloja saattaisi tulla kuin varkain.  En todellakaan tarvitse lisää ruokahalua, olenhan kävelevä ruokahalu, ja tarkoitus olisi pudottaa kiloja eikä suinkaan lisätä.  Kun aloitin tipattoman painoin 66,5kg ja tänään aamupaino oli 65,8kg.  Hieman on paino tippunut, mutta en toivottavissa määrin ja syyllinen löytyy peilistäni.

Suunnittelemani 8/16 pätkäpaasto ei meinaa onnistua sitten millään, kuten ei säännöllinen ateriarytmikään joka olisi ensiarvoisen tärkeää.  Aikatauluni on sellainen, ettei ole aikataulua eli jokainen päivä on omanlaisensa sen suhteen missä olen ja mitä teen vai onko vapaata.  Kiireessä ei tule ajateltua terveellistä ja vähäkalorista ruokaa vaan nappaa mukaansa jotain helppoa ja nopeaa.  Napostelunhaluani yritän yhä suitsia, mutta juustoon lankean edelleen.  Juustot pitäisi kieltää lailla!

Ikä, varsinkin keski-ikä, etenkin vaihdevuosi-ikä kuin myös normaali painoindeksi ovat monesti syynä hitaaseen laihtumiseen.  Liikunta ei yksin laihduta, mutta liikkumattomuus on laihtumista hidastava seikka sekin.  Ihme- ja pikadieetit ovat hetkellisesti toimivia, mutta itselleni ravinnon terveellisyys on se tärkein juttu, siksi myös tämä tipattomuus.  Vielä on työsarkaa, nyt syömisten ja jatkossa myös juomisten kanssa.

Yritän vielä tuota mainitsemaani 8/16 pätkäpaastoa jolloin kaikki ateriat syödään 8 tunnin aikana ja 16 tunnin paastoaikaan ei saa nauttia mitään missä olisi kaloreita.  Itselläni tuo kosahtaa jo aamukahviin, sillä vaikka opin juomaan sen rasvattomalla maidolla niin musta ei uppoa ei millään.  Ehkä tuo ei kuitenkaan ole niin suuri synti?  8 tunnin aikana syöminen on suhteellisen vapaata, mutta johan sen maalaisjärkikin sanoo että syömisten määrä ja laatu merkkaa paljon tms. ei 8 tunnin mässäilyä kuvitellen että silti kilot karisee.  Kaverini on laihduttanut useita kiloja tällä menetelmällä ja vannoo sen nimeen.  Kokeilen pienin lipsumisin.

Pärjäillään!  AS   (pst. jotain hyvääkin eli verenpaineeni ei ole enää koholla)

Vierailija
256/422 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet on kirjoittaneet pätkäpaastosta, itse olen syönyt kaksi ateriaa klo 12-20 välisenä aikana jo vuosia, välillä paasto on 18 tuntiakin. Nyt olen lisännyt viikottaisen 24 tunnin paaston jolloin nautin vaan luulientä, vettä tai yrttiteetä. Olen normaalipainossa mutta aina on varaa kesäksi vähän kaventua :)

Aamukahvin oppii kyllä juomaan ilman maitoa, muutama viikko menee totutellessa. Ja 14 tunnin paasto on hyvä alku mutta pidennys 16 tuntiin on huomattavasti tehokkaampi! Hiilarien saantiin kannattaa tietysti kiinnittää huomiota, jos ei liiku niin ihan minimiin.

-Try Dry

Vierailija
257/422 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kuukaudesta yli puolet mennyt. Helposti menee. Arkipäivät on iisejä, viikonloppuina koetellaan muttei silti tee tiukkaa. 

Vierailija
258/422 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään tekee kyllä mieli viiniä! Kävin saunassa ja oikein kidutin itseäni kun mietin miltä tuntuisi saunan jälkeen ottaa lasillinen kylmää kuoharia tai punaviiniä. Tai kaksi tai kolme lasillista. Kaksi viikonloppua vielä pitäisi kestää tipatonta. Joku kirjoitti, että aika menee hitaasti. Sama täällä. Yllätyin miten hitaasti se menee kun ei viikonloppuna tissuttele.

Vierailija
259/422 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös pätkäpaasto 8/16 menossa, tosin usein illan ateria-aika siirtyy tunnilla eteenpäin ja syön klo 11-20 välillä, jolloin paastonaika siis 15h. Alkoholin lisäksi olen jättänyt suklaan ja muut karkit. Hiilareita olen vähentänyt, kun en aamiaista enkä yleensä iltapalaakaan syö.

Ensimmäisellä viikolla paino putosi kilon ja ajatteli, että tästä se taas lähtee. Viime vuonna kuukaudessa lähti muistaakseni 3-4 kg, sitä edellisenä 5 kg. Nyt olen jumiutunut tuohon -1kg - ärsyttää! Tavoite on 5kg painon pudotus, joten helmikuulle jatkuu mun kevennyskuuri.

-Sinna

Vierailija
260/422 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harkitseeko täällä kukaan muu jatkavansa tipatonta tammikuun jälkeenkin vai odotatteko vaan pian olevan helmikuu?

Mä jotenkin tykkään tästä tipattomuudesta taas tosi paljon. Tykkään myös kuohuviinistä mutta kun olen löytänyt hyvän alkoholittoman vaihtoehdon niin mihin mä sitä alkoholia sitten tarvitsen? Tuoko se elämään jotain hyvää vai ottaako vain?

-Try Dry

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan