Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tipaton tammikuu 2024

Vierailija
02.01.2024 |

Eilen aloitin tipattoman tammikuun. Pitää välillä puhdistautua ja elää terveellisemmin. Ei varatkaan oikein riitä enää kalliisiin alkoholi tuotteisiin, hyvä jos ruokaan varat riittää.

Mutta, tästä kuukaudesta tulee koettelemusten kuukausi.

Kommentit (422)

Vierailija
281/422 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin vain katsomaan onko nimimerkit Try Dry ja Mutsi vielä mukana. Ja olihan ne <3

Tsemppiä kaikille!

Vierailija
282/422 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta! On tipaton vielä pitänyt mutta mielihaluja on jatkuvasti. Terveydelliset syyt on tämän kokeilun syy. Yllättävän helppoa silti ollut kun normaalisti tulee otettua pe ja la sellaiset 10+ olutta ja välillä konjakkia. Ensi viikonloppuna todennäköisesti katkeaa kun on ehkä bändiharkat. Kitara ja kalja on vaan niin addiktoiva yhtälö. Tarkoitus silti huomattavasti vähentää normaalista määrästä. Kerran kuukaudessa olis varmaan hyvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/422 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtään vähättelemättä kenenkään saavutuksia. Minun mielestä se oma suhde alkoholiin mitataan juuri noiden houkutusten hetkellä. 

Eli voiko katsoa elokuvan vaikka limpparia juoden viinilasillisen sijaan. Toki voi mutta kuinka tiukkaa se tekee. Toisille se voi olla sauna ilman saunaolutta. Tai nuorisolle esim kaveriporukalla tapaaminen viikonloppuna ilman juopottelua. Loma-ajat, tuntuuko että loma menee pilalle jos ei juo.

Olen itse ollut joskus viikonloppujuoppo eli vuoden jokaisena viikonloppuna 1-2 kertaa 12-20 annosta. Tuosta on jo kauan aikaa, nykyään menee se kuukaudessa pari puolen litran olutta.

Tipattomalla olen ihan vain haastaakseni itseni ja tarkistaakseni tilanteen. Ei tee tiukkaa jättää niitä paria olutta juomatta mutta kyllähän tuo mielessä aina välillä käy. 

Vierailija
284/422 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tipattomalla vuodella. Eli 2024 on alkoholiton. Aloitin jo lokakuussa, mutta sitä ei lasketa. 2024 loppuun asti vedän. Vuosi on minusta tarpeeksi pitkä aika, kuukausi ihan liian lyhyt. 

Vierailija
285/422 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin tipattoman tammikuun 11.s päivä. Ei ollut tarkoituskaan olla koko kuukautta vaan kymmenkunta päivää kuun alusta.

Sen jälkeen olen nauttinut kolmena iltana saunakaljat ja eilen kaksi lasia viiniä wokatessa. 

Miksi näin? Ikää on jo +50-v ja elämässä hyvin vähän nautintoja ja ilon aiheita. Olkoon sitten ruoka ja viini yksi, sauna ja saunakalja toinen. En ole suurkäyttäjä mutta tapatissuttelija kyllä.

Vierailija
286/422 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen olisi kyllä väsyttävän työviikon päätteeksi tehnyt mieli avata joululahjaksi saatu Amarone. Sen sijaan join ruoalla kivennäisvettä ja menin nukkumaan. Olo tuntuu pahantuuliselta eikä haluta herkkujakaan. Jospa se tästä.

Ärsyttää, että alkoholinkäyttöä tarvitsee edes miettiä. Yleensä tulee juotua viikossa 2-4 olutta tai viinipullo. Kannattaisi vähentää, ja siihen tällä tipattomalla pyrin. 

Illalla on luvassa pizzaa. Täytynee hakea alkoholitonta ipaa tai vaikka tonicia. Limpparit ei maistu.

Vierailija
287/422 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon silloin tällöin ns. alkoholittomia viinejä tai oluita, vaikka niissä merkeissä, joita suosin voikin olla alkoholia ~ 0,3%. En viilaa pilkkua, kun tuo alkoholimäärä on jo hedelmämehussa ja piimässäkin. Opettelen juuri alkoholitonta elämäntapaa, eikä se ole alle 0,5% alkoholimääristä kiinni. Mutta vielä ei tänä vuonna ole tullut tilannetta vastaan. Ehkä vappuna tai juhannuksena. Pikkujouluissa join noita ns. alkoholittomia. 

- tuo vuoden tipattomalla oleva

Vierailija
288/422 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen teki hieman tiukkaa, kun kokkailin iltapalaa ja kuuntelin musaa. Normaalisti siinä menee viinilasillinen tai kaksi samalla ja se on kivaa. Kuuluu vähän mun perjantaihin. Huomasin, että mies oli ottanut omissa puuhissaan mutta sanoi ääneenkin yksi päivä, että "salaa" ottaa, ettei minulle tulisi paha mieli. Sanoin, että mitä turhaa, tämä tipattomuus on mun valinta ja ei tarvi mitään muiden salailla sen takia.

Nukkumaan menin kymmeneltä. Lapsetkin ihmetteli miten aikaisin 😀

Nyt täällä juonut kahvia jo reilun tunnin. Muut koisii...pakkasta yli 20 taas en kestä! Ulkoilemaan tekisi mieli mutta ei noin kylmään. Viltin alle vaan.

Mutsi

Vierailija
289/422 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtään vähättelemättä kenenkään saavutuksia. Minun mielestä se oma suhde alkoholiin mitataan juuri noiden houkutusten hetkellä. 

Eli voiko katsoa elokuvan vaikka limpparia juoden viinilasillisen sijaan. Toki voi mutta kuinka tiukkaa se tekee. Toisille se voi olla sauna ilman saunaolutta. Tai nuorisolle esim kaveriporukalla tapaaminen viikonloppuna ilman juopottelua. Loma-ajat, tuntuuko että loma menee pilalle jos ei juo.

Olen itse ollut joskus viikonloppujuoppo eli vuoden jokaisena viikonloppuna 1-2 kertaa 12-20 annosta. Tuosta on jo kauan aikaa, nykyään menee se kuukaudessa pari puolen litran olutta.

Tipattomalla olen ihan vain haastaakseni itseni ja tarkistaakseni tilanteen. Ei tee tiukkaa jättää niitä paria olutta juomatta mutta kyllähän tuo mielessä aina välillä käy. 

Mä olen tällainen viikonloppujuoppo. Mielenkiinnosta kysyn, miten lopetit sen tavan? Tapahtuiko äkkiseltään vai pikkuhiljaa vähentäminen?

Mutsi

Vierailija
290/422 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivä 20

Kello 3 herätys ja nyt nukkumaan!

-Ap

Vierailija
291/422 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen tällainen viikonloppujuoppo. Mielenkiinnosta kysyn, miten lopetit sen tavan? Tapahtuiko äkkiseltään vai pikkuhiljaa vähentäminen?

Mutsi

Join paljon nuorena kun olin vasta aikuistunut. Sitä kesti aikansa ja loppui kun perustin perheen ja saimme lapsen. Olin noin 25 tuolloin.

Sen jälkeen tuli otettua vain joitakin kertoja vuodessa mutta sitten aina oikein kunnolla kun kerran radalle pääsi.

Tuo taitaa olla se tavallinen tarina että parikymppisenä bailataan ja kolmeen kymmeneen mennessä ollaan usein jo paljon raittiimpia. 

Yhdessä vaiheessa pidin neljän vuoden tipattoman ihan vaan haastaakseni itseni. Sen jälkeen on tullut harvakseltaan otettua se kalja tai pari, humalaan asti en ole enää juonut.

Vierailija
292/422 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas on sunnuntai ja virkeä olo heti aamusta. Aku Ankassa luki, että aamu on iltaa viisaampi, ja se on totta ainakin alkoholin suhteen. Iltaisin tekisi mieli, aamulla olen iloinen etten ottanut.

-Kepakko 

Vierailija
293/422 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivä 21, sunnuntai. Kolme viikkoa ilman tipan tippaa! 

Eilen kävimme ravintolassa illallisella, ja olihan se hieman erikoinen tunne tilata ruokajuomaksi vettä. Seuralaiseni oli myös vesilinjalla, mutta kyllä siinä tuli muutaman kerran vilkaistua naapuripöytien viinilaseja ja -pulloja. No, näillä korteilla pelataan nyt. Viime yönä nukuin pitkästä aikaa makoisat unet, heräsin yön aikana vain kerran. 

Rakennan kotiin omaa pientä kuntosalia ja ruokavalio on pysynyt kovin kasvispainotteisena ja terveellisenä. Pätkäpaastoilukin sujuu, kun eivät edellisen illan viinilasilliset ole sekoittamassa. Kivasti menee siis! Tsempit kaikille kanssakulkijoille! -Tomsku

Vierailija
294/422 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin menee! Tipattomalla tiukasti pysytty. Työn puolesta tammikuu on ihan hirveän raskas ja useampana päivänä 12 tunnin työpäivän jälkeen on ollut fiilis "nyt kyllä olen ansainnut lasillisen". Olen kuitenkin ollut ilman ja mieliteko on mennyt aika nopeasti ohi. Tajusin että saunaan tarvitsen tölkkijuomaa, jostain syystä pullo tai muki ei oikein tyydytä, joten saunomiskokemukseen hommasin tölkkilimpparia. Vähän on tylsää kyllä saunoa selvinpäin. Mutta kyllähän se onnistuu. Jos en olisi tästä tipattomasta puhunut lähipiirille niin olisin kyllä saattanut sortua, nyt en kyllä kehtaa. 

En ole huomannut mitään erityistä olossa tai nukkumisessa, saati sitten läskin määrässä. 

Me vedetään tää kunnialla loppuun :)

Marsu

Vierailija
295/422 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivä 21.

Sitä välillä sortuu ajattelaam, että kun tämä maailman tilanne on se mikä on, niin miksei sitä voisi vaan nauttia elämästä ja  niistä asioista mistä tykkää?  Alkoholia en yleensä ole kuitenkaan ottanut humala hakuisesti, n. 2-3 annosta illassa eikä ihan joka iltakaan. Juon paljon vettä, syön terveellisesti ja ulkoilen.

Se on varma, että yritän olla arki-llat  ottamatta tippaakaan, mutta kun sitä on yksinäinen ihminen, yksin eläjä niin mitenkänhän käy?

-Ap

Vierailija
296/422 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä me, kolmas viikonloppu takana!!

Viikonloppu takana ja meni erittäin helposti. Perjantaina illalla, kun mies oli tehnyt hyvää ruokaa ja avasi itselleen punaviinin, niin vähän kirpaisi. Haistoin viiniä ja kaadoin omaan lasiin vichyä. Tää kyllä on mietityttänyt paljonkin, että miksi on niin helppoa olla aina tää n. 50 pvää vuoden alussa ilman, mutta sitten ei taida koskaan loppuvuonna onnistua olla kokonaista viikkoa ilman...?! Siis lähinnä viikonloppusin ja en nyt puhu mistään hirveesti ryyppäämisestä, mutta aina se ainakin kaksi lasia viiniä illalla perjantaisin ja lauantaisin. Välillä pullollinen ja loppuvuodesta töniköitä menee ihan liian monta kuukaudessa... 

Miten sais otettua jatkossa vaikka sen, että olisi joka kuukausi yhden vkonlopun kokonaan ilman, yhtäsoittoa se n. 12 pvää? Tähän on keksittävä joku uusi 'koukku'.

Ope

Vierailija
297/422 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka!  

Ikäväkseni ajatukseni ovat alkaneet vaellella siihen mitä juomaa 1.2 itselleni kotiin ostaisin ja mihin menisin syömään viiniä tai olutta siemaillen.  En pidä näistä ajatuksista.  Onko alko minulle noin tärkeää?  Haluaisin, että alkoholijuomat olisivat minulle vain herkku muiden herkkujen joukossa tyyliin "niin hyvää ettei sanotuksi saa" eli kun haluan joskus jotain pientä hemmottelua arkeen tai viikonloppuun kuten vaikka vain cappuccino ja järkyttävän kaloripitoinen kakkupala.  Eli ei jokapäiväinen tai edes -viikkoinen tapa vaan jotain extraa.  Vain lasillinen kuivaa kuohuvaa tai portviiniä juustopalan kanssa, eikä koko pulloa ja kokonaista aurajuustoa kerralla.  Ei tämä "kurjuus" tammikuuhun lopu jos mieli järkevöittää syömisiä ja juomisia.

"Kuivin suin" mennään edelleen, mutta on muutamiakin kertoja tullut mieleeni tempaista punaviinin korkki irti tai rapsauttaa oluttölkki auki.  Olen purrut hammasta ja voittanut haluni.  Iso kiitos tälle keskustelulle josta saan tukea, ja toisaalta, vähän paha olisi langeta houkutukseen kun kuitenkin olen nalkuttanut nalkuttamistani noille muille jotka eivät tipatonta vietä.  Tietysti "piilopullo" olisi yksi vaihtoehto, mutta silloin pettäisin itseäni niin, että varmaan kävisin ostamassa ruoskan jolla itseäni rankaisisin.  Korvikkeena käyttämäni light cola ja energiajuomat ovat maistuneet ja nyt kärsinkin pirullisesta närästyksestä eli etsinnässä jotain muuta juotavaa kun juotava näemmä on.  Tapa!

Ruokapuolen asiat ovat hieman huonommalla tolalla eli paljon on parannettavaa varsinkin ruokarytmin ja -aikojen suhteen, mutta työpäiväni ja -paikkani eivät ole veljiä keskenään eli ei säännöllisyyttä. Herkutteluun en ole langennut, vaikka vasta lauantaina lankesin.  Kuulin kun perheenjäsen tilasi itselleen pizzaa ja tuli huikattua "tilaa mullekin".  Olihan se hyvää.  Juusto on edelleen paheistani se suurin ja heti perään voileivät.  Mistä saisi tilattua toimivamman itsekurin? Nukahtaminen on yhä hankalaa, pahantuulisuuteni on vähentynyt ja paino onneksi tippuu vähitellen.  Tänään 64,7kg eli vielä on matkaa jotta talvihousuni jalkaan mahtuvat.  AS

Vierailija
298/422 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Open kanssa samoilla linjoilla jatkumon suhteen. Ainakin todella kovin yritän tehdä vaikka niin että joka toinen viikonloppu on tipaton. Sitä voisi yrittää esim helmimaaliskuun. Olisi uusi tavoite siinäkin ja tieto sen loppumisesta ehkä helpottaisi asiassa pysymään. Kuin nyt tammikuun tipattomankin kesti ehkä siksi kun tietää ettei tämä ole pysyvää. Vähän armollisuutta mutta silti alkon vähentämistä 👍

AS:lle taas, minä myös jo suunnittelen mitä nautin ekana tipattomana viikonloppuna. Ehkä kuohuviiniä ja sitten punaista. Mutta maltilla!

Mutsi

Vierailija
299/422 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa! Enää 10 päivää ja voidaan taas alkaa ryypätä täysillä. Vautsi.

Vierailija
300/422 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa! Enää 10 päivää ja voidaan taas alkaa ryypätä täysillä. Vautsi.

**ttuako odotat, ala vetää jo nyt 🤡

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme